3/ ZÁSADNÍ ZMĚNY V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM NOVÉHO ZÁKONA O NEMOCENSKÉM POJIŠTĚNÍ OD 1. 1. 2009


   Zákonem 305/2008 Sb. se (doufejme, že naposledy) změnil zákon 187/2006 Sb. o nemocenském pojištění, který by měl začít platit od 1. 1. 2009. Dále se tímto zákonem změnily i některé další zákony, které ovlivňují naši práci (zákoník práce, zákony o pojistném na SZ a VZP, zákon o důchodovém pojištění, zákon o daních z příjmů apod.). Z těchto zákonů pro naši práci v roce 2009 vyplývají tyto zásadní změny:

   A/ za dobu prvních 14 kalendářních dnů pracovní neschopnosti bude zaměstnanci poskytovat zaměstnavatel náhradu mzdy

   B/ od 15. kalendářního dne trvání pracovní neschopnosti bude zaměstnanec pobírat nemocenskou od příslušné okresní správy sociálního zabezpečení. OSSZ budou vyplácet i všechny ostatní dávky nemocenského pojištění, tj. ošetřovné, peněžitou pomoc v mateřství a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství, a to od prvého dne vzniku nároku

   C/ zaměstnavateli se v roce 2009 sníží odvod pojistného na SZ o 1% (z 26% na 25%)

   D/ zaměstnavatel si bude moci v roce 2009 odečíst polovinu vyplacené náhrady mzdy od odvodu pojistného na SZ, které je povinen odvést za příslušný kalendářní měsíc

   E/ vyplacená náhrada mzdy bude u zaměstnance od daně z příjmů osvobozena, ale pouze do výše uvedené v § 192 ZP (tj. 60% „průměrného výdělku“). Poskytnout se ale může náhrada až do výše průměrného výdělku, to co je nad zákonem povolenou hranici však podléhá dani z příjmů a odvodům obojího pojistného

   F/ náhrada mzdy bude náležet za dny, které jsou pro zaměstnance pracovními dny, a za svátky, za které jinak přísluší zaměstnanci náhrada mzdy nebo se mu plat nekrátí, náhrada mzdy se nebude poskytovat za první 3 takovéto dny pracovní neschopnosti. Od 4. pracovního dne PN se bude náhrada mzdy poskytovat ve výši 60% průměrného výdělku.

   G/ náhrada mzdy ve výši 25% průměrného výdělku bude ale náležet za první tři pracovní dny karantény. Od 4. pracovního dne karantény bude náležet náhrada mzdy ve výši 60% průměrného výdělku

   H/ zaměstnanci se z důvodu neproplácení prvních 3 dnů pracovní neschopnosti snižuje odvod pojistného na SZ o 0,1% (z 8% na 7,9%)

   CH/ náhrada mzdy za dobu PN (karantény) bude zaměstnanci náležet jen v případě, že bude mít nárok na nemocenské (tzn., že nesmí mít vyčerpanou podpůrčí dobu apod.)

   I/ zaměstnavatel bude moci kontrolovat zaměstnance v době prvních 14 kalendářních dnů pracovní neschopnosti, zda dodržuje režim práce neschopného. V případě zjištění porušení režimu práce neschopného může zaměstnavatel náhradu mzdy snížit nebo neposkytnout.

   JAK BUDE ZAMĚSTNAVATEL VYPOČÍTÁVAT NÁHRADU MZDY ZA DOBU PRVNÍCH 14 DNŮ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI?

   Od 1. 1. 2009 se zaktivují §§ 192 až 194 zákoníku práce, které po několika novelách zní takto:

   Náhrada mzdy, platu nebo odměny z dohody o pracovní činnosti
při dočasné pracovní neschopnosti (karanténě)

   § 192

   (1) Zaměstnanci, který byl uznán dočasně práce neschopným nebo kterému byla nařízena karanténa, přísluší v době prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény náhrada mzdy nebo platu ve dnech podle věty druhé a ve výši podle odstavce 2, pokud ke dni vzniku dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény zaměstnanec splňuje podmínky nároku na nemocenské podle předpisů o nemocenském pojištění. V mezích období uvedeného ve větě první přísluší tato náhrada mzdy nebo platu za dny, které jsou pro zaměstnance pracovními dny, a za svátky, za které jinak přísluší zaměstnanci náhrada mzdy nebo se mu plat nekrátí, pokud v těchto jednotlivých dnech splňuje podmínky nároku na výplatu nemocenského podle předpisů o nemocenském pojištění, a pokud pracovní poměr trvá, ne však déle než do dne vyčerpání podpůrčí doby určené pro výplatu nemocenského; náhrada mzdy nebo platu nepřísluší za první 3 takovéto dny dočasné pracovní neschopnosti. Vznikla-li dočasná pracovní neschopnost ode dne, v němž má zaměstnanec směnu již odpracovanou, počíná období 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti pro účely poskytování náhrady mzdy nebo platu následujícím kalendářním dnem. Jestliže v období prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) náleží nemocenské nebo peněžitá pomoc v mateřství, náhrada mzdy nebo platu nepřísluší. Vznikne-li zaměstnanci v době dočasné pracovní neschopnosti (karantény) právo na náhradu mzdy nebo platu podle věty první až třetí, nepřísluší mu současně náhrada mzdy nebo platu z důvodu jiné překážky v práci.

   (2) Náhrada mzdy nebo platu podle odstavce 1 přísluší ve výši 25 % průměrného výdělku za první 3 dny karantény a ve výši 60 % průměrného výdělku od 4. dne dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény. Pro účely stanovení náhrady mzdy nebo platu se zjištěný průměrný výdělek upraví stejným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro výpočet nemocenského z nemocenského pojištění, s tím, že pro účely této úpravy se příslušná redukční hranice stanovená pro účely nemocenského pojištění vynásobí koeficientem 0,175 a poté zaokrouhlí na haléře směrem nahoru. Má-li zaměstnanec za pracovní den, v němž mu vzniklo nebo zaniklo právo na náhradu mzdy nebo platu podle odstavce 1, také právo na mzdu nebo plat za část pracovní doby, náleží mu za tento den jen poměrný díl náhrady mzdy nebo platu připadající na tu část pracovní doby, za kterou mu nenáleží mzda nebo plat.

   (3) Dohodnutá nebo vnitřním předpisem stanovená výše náhrady mzdy nebo platu i za první 3 dny dočasné pracovní neschopnosti (odstavec 1 část věty druhé za středníkem) nebo nad výši uvedenou v odstavci 2 větě první nesmí převýšit průměrný výdělek (§ 356 odst. 1).

   (4) Náhrada mzdy nebo platu stanovená podle odstavců 2 a 3 se snižuje o 50%, jde-li o případy, kdy je podle předpisů o nemocenském pojištění nárok na nemocenské v poloviční výši.

   (5) Porušil-li zaměstnanec v období prvních 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti povinnosti uvedené v odstavci 6 větě první, které jsou součástí režimu dočasně práce neschopného pojištěnce, může zaměstnavatel se zřetelem na závažnost porušení těchto povinností náhradu mzdy nebo platu snížit nebo neposkytnout.

   (6) Zaměstnavatel je oprávněn kontrolovat, zda zaměstnanec, který byl uznán dočasně práce neschopným, dodržuje v období prvních 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti stanovený režim dočasně práce neschopného pojištěnce, pokud jde o povinnost stanovenou zvláštním právním předpisem zdržovat se v místě pobytu a dodržovat dobu a rozsah povolených vycházek. Zaměstnavatel je povinen v případě zjištění porušení povinnosti uvedené ve větě první zaměstnancem vyhotovit o kontrole písemný záznam s uvedením skutečností, které znamenají porušení tohoto režimu; stejnopis tohoto záznamu je zaměstnavatel povinen doručit zaměstnanci, který tento režim porušil, okresní správě sociálního zabezpečení příslušné podle místa pobytu zaměstnance v době dočasné pracovní neschopnosti a ošetřujícímu lékaři dočasně práce neschopného zaměstnance. Zaměstnavatel je oprávněn požádat ošetřujícího lékaře, který stanovil zaměstnanci režim dočasně práce neschopného pojištěnce, o sdělení tohoto režimu v rozsahu, který je zaměstnavatel oprávněn kontrolovat, a o zhodnocení zaměstnavatelem zjištěných případů porušení tohoto režimu. Zaměstnanec je povinen umožnit zaměstnavateli kontrolu dodržování svých povinností uvedených ve větě první.

   § 193

   Náhrada mzdy nebo platu se poskytuje na základě dokladů stanovených pro uplatnění nároku na nemocenské, a to v nejbližším pravidelném termínu výplaty mzdy nebo platu po předložení těchto dokladů. Zaměstnavatel je povinen vyhlásit, do kdy nejpozději před výplatním termínem je třeba předložit doklady pro poskytnutí náhrady mzdy nebo platu, aby tato náhrada mohla být v tomto výplatním termínu vyplacena.

   § 194

   Zaměstnanci, který pracuje na základě dohody o pracovní činnosti, přísluší v době prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) náhrada odměny z dohody za podmínek stanovených v § 192 a 193. Pro účely poskytování této náhrady platí pro zaměstnance, který pracuje na základě dohody o pracovní činnosti, zaměstnavatelem stanovené rozvržení týdenní pracovní doby do směn, které je zaměstnavatel povinen pro tyto účely předem určit.

   Jelikož nový zákoník práce zná již jen průměrný hodinový výdělek, bude třeba převést redukční hranice pro výpočet nemocenského, kterými se bude průměrný výdělek redukovat na hodinové sazby. Redukční hranice pro výpočet nemocenského jsou totiž vypočteny na kalendářní den.
   Další komplikací je, že nemocenské se poskytuje za kalendářní dny, kdežto náhrada mzdy pouze za dny, které jsou pro zaměstnance pracovními dny, a za svátky, za které jinak přísluší zaměstnanci náhrada mzdy nebo se mu plat nekrátí.
   Z těchto důvodů se redukční hranice pro výpočet náhrady mzdy vynásobí koeficientem 0,175 a tím se získají redukční hranice pro výpočet náhrady mzdy přepočtené na hodinu a přepočtené z kalendářních dnů na pracovní dny. Ke koeficientu 0,175 se došlo tak, že se přepočetl počet kalendářních dnů na pracovní, tj. 7 kalendářních dnů děleno 5 pracovními dny = 1,4. Těchto 1,4 se vydělilo 8 hodinami a vychází koeficient 0,175, jímž se budou násobit redukční hranice pro výpočet náhrady mzdy.

   Jelikož se redukční hranice pro výpočet nemocenského budou používat pro 2009, bude se vycházet z VVZ a koeficientu pro jeho úpravu za rok 2007. Tento údaj musí vláda podle zákona vyhlásit do 30. 9. 2008.
   POZNÁMKA: v roce 2008 by se při výpočtu redukčních hranic vycházelo z VVZ a koeficientu pro jeho přepočet za rok 2006, kde jejich výše činila
   VVZ - 20050 Kč
   Koeficient pro přepočet VVZ - 1,0753.
   První redukční hranice z těchto údajů by činila po zaokrouhlení 719 Kč ((20050x1,0753):30). Druhá redukční hranice je 1,5násobek první redukční hranice (tj. 1078 Kč) a třetí redukční hranice je 3násobek částky první redukční hranice (tj. 2156 Kč).
   Výši redukčních hranic pro rok 2009, které budou určitě výrazně vyšší než jaké by platily pro rok 2008, zařadíme do příštího čísla informačního servisu a seznámíme Vás s ní také na seminářích v měsíci září a říjnu. Na těchto seminářích si rovněž uvedeme příklady, jak si propočíst dopad výplaty náhrady mzdy zaměstnavatelem na jeho ekonomiku.