2/ DALŠÍ ZMĚNY V ZÁKONU O POJISTNÉM NA SZ A NĚKTERÝCH DALŠÍCH ZÁKONECH
Aktivací zákona 187/2006 Sb. o nemocenském pojištění se zaktivovaly změny v některých dalších zákonech, provedené zákonem 189/2006 Sb. Jedná se o tyto zásadní změny:
kromě změn ve výši pojistného (viz DIS 11/08) se mění i tyto další §§
Pro účely odvodu pojistného se zjistí samostatně vyměřovací základ za obě skupiny pojištěnců, zaokrouhlí na celé koruny směrem nahoru a součet těchto vyměřovacích základů je odvod za zaměstnavatele
g) pojistné zaplacené zaměstnavatelem za
zaměstnance podle § 8 odst. 2.
Tzn., že se mezi příjmy, z nichž se nebude odvádět pojistné na SZ,
doplnil příjem zaměstnance, který mu plyne z důvodu, že za něho zaměstnavatel
zaplatil pojistné na SZ v měsíci, kdy neměl příjem v peněžní formě (viz
následující změna v § 8 odst. 2).
(1) Zaměstnavatel je povinen odvádět i pojistné,
které je povinen platit zaměstnanec. Pojistné odvedené za zaměstnance srazí
zaměstnavatel z jeho příjmů, které mu zúčtoval.
(2) Za kalendářní měsíc, ve kterém zaměstnanec má započitatelný
příjem, avšak nelze z něho srazit pojistné z důvodu, že tento příjem není v
peněžní formě, je zaměstnavatel povinen uhradit i pojistné, které je povinen platit
zaměstnanec; to platí obdobně též v případě, kdy část příjmu je v peněžní
formě, avšak v nižší částce, než činí výše pojistného, které je povinen
platit zaměstnanec. Za nepeněžní plnění se pro účely odvodu pojistného považuje
též peněžní plnění poukázané zaměstnavatelem jinému subjektu ve prospěch
zaměstnance. Zaměstnanec je povinen uhradit zaměstnavateli pojistné, které za něj
zaplatil zaměstnavatel podle věty první.
(3) Započitatelný příjem zúčtovaný do kalendářního měsíce, v
němž skončilo zaměstnání malého rozsahu nebo v němž skončila činnost
zaměstnanců uvedených v § 3 odst. 1 písm. b) bodech 14 a 15, a příjem zúčtovaný
v dalším kalendářním měsíci, popřípadě kalendářních měsících ve výši,
která nezaložila v tomto měsíci, popřípadě měsících účast na nemocenském nebo
důchodovém pojištění, se považují za příjem zúčtovaný v kalendářním
měsíci, v němž úhrn započitatelných příjmů zahrnovaných do posledního
kalendářního měsíce, ve kterém naposledy trvalo zaměstnání malého rozsahu nebo
trvala činnost těchto zaměstnanců, dosáhl výše zakládající účast na
pojištění v tomto měsíci.
(4) Zaměstnavatel je povinen sám vypočítat pojistné, které je povinen
odvádět.
Ze změněného odst. 2 vyplývá, že zaměstnavatel odvede pojistné i
za zaměstnance, který měl započitatelný příjem (např. měl k dispozici vozidlo
i v době nemoci), ale tento příjem nebyl v peněžní formě. Dosud se pojistné
tomuto zaměstnanci sráželo až v měsíci, kdy měl příjem v peněžní formě. Nyní
zaplatí pojistné zaměstnavatel a potom si jej od zaměstnance vyinkasuje.
Změna v odst. 3 navazuje na § 7 odst. 3 nového zákona o NP, kdy se
započitatelný příjem zúčtovaný po skončení zaměstnání malého rozsahu
považuje za příjem zúčtovaný v měsíci, v němž toto zaměstnání skončilo.
Z toho vyplývá, že i zaměstnavatelé, kteří mají
stanoven termín pro výplatu mzdy na pozdější datum než 20., jsou povinni pojistné
na SZ odvést nejpozději 20. dne následujícího měsíce.
POZOR: u zdravotního pojištění
zůstává i nadále pro odvod pojistného den, který je určen pro výplatu mezd a
platů.
Tato změna reaguje na to, že zaměstnavatel bude od 1. 1. 2009 poskytovat zaměstnanci náhradu mzdy za dobu prvních 14 kal. dnů PN.
Zde může požádat příslušnou OSSZ o vrácení částky, kterou vyplatil na náhradě mzdy a za žádost se považuje tiskopis „Přehled o výši pojistného a vyplacených dávkách“, jehož vzor byl v DIS 12/08. OSSZ by měla v případě, že rozdíl mezi pojistným a polovinou zúčtovaných náhrad bude se znaménkem „mínus“, vrátit zaměstnavateli do 14 dnů od předložení tiskopisu částku v přehledu uvedenou. Pro tento účel by mělo být v bodu 5 přehledu uvedeno Vaše číslo účtu!
a) dočasné pracovní neschopnosti, kterou si
pojištěnec nezpůsobil úmyslně, pokud dočasná pracovní neschopnost vznikla
nejpozději v poslední den ochranné lhůty podle zvláštního právního předpisu,
doby karantény nařízené podle zvláštního právního předpisu, doby, po kterou
trvala potřeba ošetřování nebo péče o dítě ve věku do 10 let nebo jiného člena
domácnosti podle zvláštního právního předpisu, nejde-li o osoby, které nemají
nárok na ošetřovné, nejvýše však v rozsahu prvních 9 kalendářních dnů potřeby
ošetřování nebo péče, popřípadě prvních 16 kalendářních dnů, jde-li o
osamělého zaměstnance, který má v péči aspoň jedno dítě ve věku do 16 let,
které neukončilo povinnou školní docházku, a doby před porodem, po kterou nebyla
vykonávána výdělečná činnost z důvodu těhotenství, nejdříve však od začátku
osmého týdne před očekávaným dnem porodu do dne, který bezprostředně předcházel
dni porodu,
Z toho vyplývá, že mezi vyloučené doby od 1. 1. 2009 patří celá doba
trvání dočasné PN, tj. včetně prvních 14 kal. dnů, za které bude zaměstnanci
náležet náhrada mzdy od zaměstnavatele.
samostatná výdělečná činnost se považuje za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost v případě, že OSVČ vykonávala zaměstnání. Zaměstnáním se rozumí činnost zakládající účast na nemocenském pojištění a u společníků a jednatelů na důchodovém pojištění. Z této změny vyplývá, že už není třeba v roce 2009 hlídat dodržení dvanáctinásobku minimální mzdy, aby se jednalo o vedlejší samostatnou výdělečnou činnost. Tuto skutečnost musí OSVČ prokázat příslušné OSSZ nejpozději s podáním „Přehledu“ za rok 2008.
(4) Zaměstnavatelé jsou povinni uschovávat
a) stejnopisy evidenčních listů (§ 38 odst. 5 věta první)
vyhotovených v kalendářním roce, kterého se týkají, nebo v bezprostředně
následujícím kalendářním roce po dobu 3 kalendářních roků po roce, kterého
se týkají, a stejnopisy ostatních evidenčních listů po dobu 3 kalendářních
roků po roce, ve kterém byly vyhotoveny,
b) záznamy o skutečnostech vedených v evidenci podle § 37 odst. 1
písm. h) po dobu 6 kalendářních roků následujících po měsíci, kterého se
záznam týká, vždy však po dobu 3 kalendářních roků následujících po
měsíci, v němž bylo dlužné pojistné za tento měsíc zaplaceno (seznamy
společníků a členů statutárních orgánů),
c) záznamy o skutečnostech vedených v evidenci podle § 37 odst. 1,
pokud jde o poživatele starobního, plného invalidního nebo částečného
invalidního důchodu, po dobu 10 kalendářních roků po roce, kterého se týkají,
d) mzdové listy nebo účetní záznamy o údajích potřebných pro
účely důchodového pojištění, včetně údajů uvedených v § 37 odst. 2, po
dobu 30 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají, a jde-li
o mzdové listy nebo účetní záznamy o údajích potřebných pro účely
důchodového pojištění vedené pro poživatele starobního důchodu, po dobu 10
kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají, pokud
zvláštní právní předpis nestanoví pro záznamy, které mají charakter účetních
záznamů, delší uschovací dobu; za záznamy o těchto skutečnostech se vždy
považují doklady o druhu, vzniku a skončení pracovního vztahu, záznamy o pracovních
úrazech a o nemocech z povolání a záznamy o evidenci pracovní doby včetně doby
pracovního volna bez náhrady příjmu.
(5) Zaniká-li zaměstnavatel bez právního nástupce před
uplynutím dob uvedených v odstavci 4, je povinen zajistit úschovu záznamů a
dalších dokladů do uplynutí uvedených dob a písemně oznámit okresní
správě sociálního zabezpečení, kde jsou tyto záznamy a doklady uloženy. Jsou-li
záznamy a další doklady uloženy v archivech, jsou archivy tyto záznamy a doklady
povinny bezplatně na výzvu okresní správy sociálního zabezpečení nebo České
správy sociálního zabezpečení pro účely provádění důchodového pojištění na
nezbytně nutnou dobu předat; archivy mají právo na úhradu nákladů přepravy nebo
zaslání.
Tohoto poživatele starobního důchodu nahlásí ale jen v případě, že zaměstnání je na dobu delší než jeden rok. Poživatelé plného nebo částečně invalidního důchodu již není třeba pro účely důchodového pojištění hlásit. Pro účely nemocenského pojištění je třeba v „Oznámení o nástupu do zaměstnání“ uvést, že se jedná o poživatele těchto důchodů (§ 94 a § 95 odst. 1 písm. f) zákona 187/2006 Sb. o NP).
Zaměstnavatel je povinen vydat svému zaměstnanci, popřípadě zaměstnanci, jehož zaměstnání skončilo, na jeho žádost potvrzení o době trvání zaměstnání v kalendářním roce, po kterou byl zaměstnanec nemocensky nebo jen důchodově pojištěn. Toto potvrzení je zaměstnavatel povinen vydat též okresní správě sociálního zabezpečení na její žádost. Tato potvrzení je zaměstnavatel povinen vydat do 8 dnů od obdržení žádosti.
(4) Uvolněnému členu zastupitelstva obce měsíční
odměna za první 3 kalendářní dny dočasné pracovní neschopnosti nenáleží, za
první 3 kalendářní dny karantény náleží měsíční odměna za každý
kalendářní den ve výši 25 % jedné třicetiny měsíční odměny a od čtvrtého
kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény do čtrnáctého
kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény mu náleží
měsíční odměna za každý kalendářní den ve výši 60 % jedné třicetiny
měsíční odměny. Pro účely stanovení výše měsíční odměny ve snížené
výši podle věty první se jedna třicetina měsíční odměny upraví stejným
způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro stanovení nemocenského z
nemocenského pojištění. Měsíční odměna ve snížené výši stanovená podle
věty první se snižuje o 50 %, jde-li o případy, kdy se nemocenské podle předpisů o
nemocenském pojištění snižuje na polovinu. Výše měsíční odměny ve snížené
výši stanovené podle věty první a třetí za jednotlivý kalendářní den se
zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru.
U uvolněných členů zastupitelstva je zajímavé, že se měsíční odměna poskytuje
za kalendářní dny PN, ale je ve výši jedné třicetiny redukované měsíční
odměny.
v § 5 odst. 1 písm. b) se zaktivuje bod 13), podle kterého se mezi příjmy od daně osvobozené, které se zahrnou do příjmů pro posouzení vzniku nároku na dávku SSP, doplňuje i náhrada mzdy od čtvrtého do čtrnáctého dne dočasné PN. Toto bude poprvé použito při potvrzování příjmů za I. čtvrtletí 2009 pro účely poskytování příspěvku na bydlení a sociálního příplatku.