8/ ZMĚNY V ZÁKONU 155/95 Sb. O DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ
Změny v zákonu o důchodovém pojištění vyplývají ze zákona 306/2008 Sb., kterým se mění zákon o důchodovém pojištění a některé další zákony a z NV 339/2009 Sb., kterým se vyhlašuje VVZ a koeficient pro jeho přepočet za rok 2008.
Z nejzásadnějších změn se jedná hlavně o tyto změny:
Doba studia od 1. 1. 2010 nebude již náhradní dobou
pojištění a tyto osoby se budou moci k účasti na pojištění přihlásit
dobrovolně. Doba prvních 6 let studia po dosažení 18 let věku se nadále považuje za
dobu pojištění pouze pro účely splnění podmínky potřebné doby pojištění pro
nárok na invalidní důchod (§ 16 odst. 4 písm. f).
Podle přechodného ustanovení pod bodem 2 se doba pojištění a náhradní
doby pojištění získané před 1. lednem 2010 hodnotí podle právních předpisů
účinných před tímto dnem. Náhradní doby pojištění získané před 1. 1.
2010 se podle přechodného ustanovení (bod 3) započítávají pro vznik nároku na
důchod v plné výši, jde-li o pojištěnce, kterému vznikne nárok na důchod před
rokem 2019. Tzn., že se zápočet náhradních dob provede podle předpisů platných
do 31. 12. 2009 (např. zápočet doby studia maximálně 6 let po dosažení věku 18 let
se provede v rozsahu 80%, což byla v té době „plná výše“ zápočtu). Zrušení
zápočtu doby studia se plně dotkne např. muže, který se narodil v roce 1956 a
později.
(8) Doby uvedené v odstavci 4 větě druhé písm. a)
až j) se považují za vyloučené doby, i když se kryjí s dobou účasti na
pojištění osob uvedených v § 5 odst. 1 písm. e), s dobou pojištění, v níž měl
pojištěnec příjmy, které se zahrnují do vyměřovacího základu, nebo s dobou, za
kterou náležely náhrady uvedené v odstavci 3 větě čtvrté a páté, pokud o to
pojištěnec nebo jiný oprávněný požádá; příjmy dosažené v takto určených
vyloučených dobách se do vyměřovacího základu nezahrnují. Postup podle věty
první se týká pouze celého časového úseku, po který se doby uvedené ve větě
první vzájemně kryjí. Způsob podání žádosti podle věty první a lhůty, v nichž
lze žádost podat, stanoví zvláštní právní předpis.
Z tohoto vyplývá, že v případě, kdy dochází ke krytí vyloučené
doby s příjmem z výdělečné činnosti, mohl by pojištěnec požádat, aby byla tato
doba brána při výpočtu důchodu jako doba vyloučená. Dosud, pokud dochází ke
krytí vyloučené doby s příjmem, má vždy přednost zápočet příjmu.
Např. toto se bude týkat zaměstnance, který má poskytnuto vozidlo k
služebnímu a soukromému užívání a toto vozidlo může užívat i v době nemoci. Z
titulu užívání auta má v příslušném období započitatelný příjem a doba
nemoci se doposud nemohla brát jako vyloučená. Nově bude moci pojištěnec požádat
(buď při sepisování žádosti o důchod nebo do 30 dnů ode dne oznámení ČSSZ o
přiznání důchodu), aby se tyto doby považovaly za vyloučené doby.
Obdobně by mohly využít tohoto ustanovení ženy, kterým zaměstnavatel
při pobírání rodičovského příspěvku přispíval na penzijní připojištění a z
tohoto příspěvku se v určité době odvádělo pojistné na SZ a tudíž se tato doba
nemohla dosud posuzovat jako doba vyloučená.
POZOR: tento postup vylučování dob při souběhu s příjmem se umožňuje
až u důchodů, na které vznikne nárok po 31. 12. 2009.
(6) Za nezaopatřené dítě se nepovažuje dítě,
které je poživatelem invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně.
Z této změny vyplývá, že např. nebude možno pobírat vdovský nebo
sirotčí důchod v případě, že dítě bude pobírat invalidní důchod pro invaliditu
třetího stupně.
Podle přechodného ustanovení v bodu 6. se tento odstavec nevztahuje na
vdovské a sirotčí důchody, které byly přiznány před 1. 1. 2010, když je dítě
poživatelem plného invalidního důchodu k 31. 12. 2009. Zde se postupuje podle znění
zákona platného do 31. 12. 2009, tzn., že vdovský resp. sirotčí důchod by
náležely i nadále.
na 65 let u mužů, bezdětných žen a žen, které
vychovaly jedno dítě,
až na 64 let u žen, které vychovaly 2 děti,
63 let u žen, které vychovaly 3 děti a
62 let u žen, které vychovaly 4 a více dětí.
Toto prodloužení se plně dotkne ročníků narození 1968 a vyšších.
Pro pojištěnce narozené v období let 1936 až 1968 je důchodový věk
pro odchod do starobního důchodu tento/*:
rok narození | muži | ženy (podle počtu vychovaných dětí) |
||||
bezdětná | 1 dítě | 2 děti | 3-4 děti | 5 a více dětí | ||
1946 | 61 + 10 | 59 + 8 | 58 + 4 | 57 | 55 + 8 | 54 + 4 |
1947 | 62 | 60 | 58 + 8 | 57 + 4 | 56 | 54 + 8 |
1948 | 62 + 2 | 60 + 4 | 59 | 57 + 8 | 56 + 4 | 55 |
1949 | 62 + 4 | 60 + 8 | 59 + 4 | 58 | 56 + 8 | 55 + 4 |
1950 | 62 + 6 | 61 | 59 + 8 | 58 + 4 | 57 | 55 + 8 |
1951 | 62 + 8 | 61 + 4 | 60 | 58 + 8 | 57 + 4 | 56 |
1952 | 62 + 10 | 61 + 8 | 60 + 4 | 59 | 57 + 8 | 56 + 4 |
1953 | 63 | 62 | 60 + 8 | 59 + 4 | 58 | 56 + 8 |
1954 | 63 + 2 | 62 + 4 | 61 | 59 + 8 | 58 + 4 | 57 |
1955 | 63 + 4 | 62 + 8 | 61 + 4 | 60 | 58 + 8 | 57 + 4 |
1956 | 63 + 6 | 63 | 61 + 8 | 60 + 4 | 59 | 57 + 8 |
1957 | 63 + 8 | 63 + 4 | 62 | 60 + 8 | 59 + 4 | 58 |
1958 | 63 + 10 | 63 + 8 | 62 + 4 | 61 | 59 + 8 | 58 + 4 |
1959 | 64 | 64 | 62 + 8 | 61 + 4 | 60 | 58 + 8 |
1960 | 64 + 2 | 64 + 2 | 63 | 61 + 8 | 60 + 4 | 59 |
1961 | 64 + 4 | 64 + 4 | 63 + 4 | 62 | 60 + 8 | 59 + 4 |
1962 | 64 + 6 | 64 + 6 | 63 + 8 | 62 + 4 | 61 | 59 + 8 |
1963 | 64 + 8 | 64 + 8 | 64 | 62 + 8 | 61 + 4 | 60 |
1964 | 64 + 10 | 64 + 10 | 64 + 4 | 63 | 61 + 8 | 60 + 4 |
1965 | 65 | 65 | 64 + 8 | 63 + 4 | 62/** | 60 + 8 |
1966 | 65 | 65 | 65 | 63 + 8 | 62 + 4 | 61 |
1967 | 65 | 65 | 65 | 64 | 62 + 8 | 61 + 4 |
1968 | 65 | 65 | 65 | 64 | 63 | 61 + 8 |
/* ročníky 1936 až 1945 nejsou uvedeny z důvodu, že
práce na procenta je nevýhodná, pokud může poživatel důchodu při jeho pobírání
pracovat
/**u ženy, která vychovala 4 děti se již od ročníku 1965 doba
důchodového věku nemění, tj. zůstává 62 let
Pojištěnec má nárok na starobní důchod, jestliže
získal dobu pojištění nejméně:
a) 25 let a dosáhl aspoň věku potřebného pro vznik nároku na starobní
důchod (dále jen „důchodový věk“) před rokem 2010
b) 26 let a dosáhl důchodového věku v roce 2010
c) 27 let a dosáhl důchodového věku v roce 2011
d) 28 let a dosáhl důchodového věku v roce 2012
e) 29 let a dosáhl důchodového věku v roce 2013
f) 30 let a dosáhl důchodového věku v roce 2014
g) 31 let a dosáhl důchodového věku v roce 2015
h) 32 let a dosáhl důchodového věku v roce 2016
i) 33 let a dosáhl důchodového věku v roce 2017
j) 34 let a dosáhl důchodového věku v roce 2018
k) 35 let a dosáhl důchodového věku po roce 2018.
Prodlužovat se začne nutná doba pojištění hned od roku 2010, protože ten, kdo dosáhl věku potřebného pro nárok na starobní důchod v roce 2010 musí získat dobu pojištění nejméně 26 let.
Pojištěnec, který nesplňuje podmínky stanovené pod písm. g) až k), má nárok na starobní důchod též, jestliže dosáhl důchodového roku po roce 2014 a získal alespoň 30 let doby pojištění. Musí se jednat o doby pojištění získané z titulu výdělečné činnosti.
Pojištěnec má dále nárok na starobní důchod, pokud
nesplnil podmínky uvedené výše a získal dobu pojištění nejméně (jedná se o tzv.
„poměrný“ starobní důchod):
a) 15 let a dosáhl před rokem 2010 věku aspoň 65 let
b) 16 let a dosáhl v roce 2010 věku aspoň o 5 let vyššího, než je
důchodový věk stanovený podle § 32 pro muže stejného data narození,
c) 17 let a dosáhl v roce 2011 věku aspoň o 5 let vyššího, než je
důchodový věk stanovený podle § 32 pro muže stejného data narození,
d) 18 let a dosáhl v roce 2012 věku aspoň o 5 let vyššího, než je
důchodový věk stanovený podle § 32 pro muže stejného data narození,
e) 19 let a dosáhl v roce 2013 věku aspoň o 5 let vyššího, než je
důchodový věk stanovený podle § 32 pro muže stejného data narození,
f) 20 let a dosáhl po roce 2013 věku aspoň o 5 let vyššího, než je
důchodový věk stanovený podle § 32 pro muže stejného data narození.
Pojištěnec, který nesplňuje žádnou z výše uvedených podmínek, má nárok na starobní důchod též, jestliže dosáhl věku 65 let a splnil podmínky nároku na invalidní důchod uvedené v § 38 písm. a) nebo b).
Předčasný starobní důchod podle § 31 se bude
u pojištěnců, jejichž důchodový věk je nižší než 63 let, poskytovat i
nadále po dosažení doby pojištění (tj. 25 až 35 let) a nejdříve 3 roky přede
dnem, kdy dosáhne důchodového věku.
Novinkou je, že předčasný starobní důchod podle § 31 se bude u
pojištěnců, jejichž důchodový věk činí alespoň 63 let (tj. muž narozený
v roce 1953 nebo později a ženy ještě později) poskytovat, pokud dosáhnou doby
pojištění (t. 25 až 35 let) a dosáhnou alespoň 60 let.
Tzn., že muž, který by měl odcházet např. ve svých 64 letech (tj.
ročník narození 1959), by mohl odejít již v roce dosažení 60 let, tj. o 4 roky
dříve.
Pro účely, aby se hromadně neodcházelo do předčasného důchodu se
zavádí progresivnější krácení procentní výměry důchodu (§ 36), a to
tak, že
se výše procentní výměry krátí za každých i započatých 90 kal.
dnů o
a) 0,9 výpočtového základu za období prvních 720 kal.
dnů
b) 1,5% výpočtového základu za období od 721. kal. dne
Tzn., že zaměstnanec, který by v budoucnu odcházel do předčasného
starobního důchodu o plných 5 let dříve, by dosáhl krácení o 26,7% (tj. 8x0,9 za
prvních 720 dnů a 13x1,5 za zbývající devadesátiny do 5 let…). Odchod do
předčasného důchodu bude nevýhodný i pro ty, co půjdou o 3 roky dříve, protože
za „90-tky“ ve třetím roce se jim zkrátí o 1,5% místo 0,9%. Tzn., že krácení
by bylo o 14,7% (8x0,9+5x1,5), kdežto dosud se jim krátí pouze o 11,7% (13x0,9).
Do § 34 se vložily nové odst. 3 až 6, které řeší
zvyšování starobního důchodu při výdělečné činnosti po jeho přiznání.
"(3) Výše procentní výměry starobního důchodu stanovená podle
odstavce 1 se zvyšuje pojištěnci, který splnil podmínky nároku na starobní důchod
podle § 29 odst. 1 nebo 3 a po vzniku nároku na tento důchod vykonával výdělečnou
činnost a pobíral přitom starobní důchod ve výši poloviny podle § 37 odst.
1, za každých 180 kalendářních dnů této výdělečné činnosti o 1,5 %
výpočtového základu. Ustanovení odstavce 2 věty třetí platí zde obdobně.
(4) Výše procentní výměry starobního důchodu stanovená podle odstavce 1 se zvyšuje pojištěnci, který splnil podmínky nároku na starobní důchod podle § 29 odst. 1 nebo 3 a po vzniku nároku na tento důchod vykonával výdělečnou činnost a pobíral přitom starobní důchod v plné výši podle § 37 odst. 1, za každých 360 kalendářních dnů této výdělečné činnosti o 0,4 % výpočtového základu. Nárok na zvýšení procentní výměry starobního důchodu podle věty první má pojištěnec vždy po 2 letech, pokud výdělečná činnost trvala nepřetržitě po tuto dobu, nebo po skončení výdělečné činnosti; za nepřetržité trvání výdělečné činnosti se považuje i to, kdy na kalendářní den skončení výdělečné činnosti bezprostředně navazuje kalendářní den, v němž výdělečná činnost znovu vznikla. Ustanovení odstavce 2 věty třetí platí zde obdobně.
Pochopitelně, že zůstává v platnosti zvyšování důchodu za každých 90 kal. dnů výdělečné činnosti o 1,5% po vzniku na nároku na důchod, ale jeho nepobírání (§ 34 odst. 2).
V § 37 se změnil odst. 1 takto:
"(1) Výplata starobního důchodu, na který vznikl nárok podle §
29, náleží osobám vykonávajícím výdělečnou činnost v plné výši nebo ve
výši poloviny; polovina starobního důchodu se vyplácí na základě žádosti
pojištěnce. Polovinou starobního důchodu se rozumí polovina základní výměry a
polovina procentní výměry; v případě, že se starobní důchod nevyplácí v plné
výši z důvodu souběhu s jiným důchodem podle § 59, rozumí se polovinou starobního
důchodu polovina procentní výměry vyplácené podle § 59.".
Z tohoto nového textu vyplývá, že již není třeba uzavírat dobu
určitou nejdéle na dobu jednoho roku. Tzn., že bude možno sjednat nebo ponechat i dobu
neurčitou. Většina zaměstnavatelů, ale bude pravděpodobně používat sjednávání
doby určité - asi stále na dobu jednoho roku…
Zde vznikne ale problém s § 39 ZP, který omezuje sjednávání doby
určité na dobu nejvýše 2 let. Důchodci měli doposavad výjimku podle odst. 3 písm.
a) - ta ovšem padá, protože zvláštní právní předpis už dobu určitou nevyžaduje
a v § 39 odst. 3 písm. a) ZP byl zrušen odkaz na § 37 odst. 1 zákona o důchodovém
pojištění.
JAK SE BUDE POSUZOVAT DOBA 2 LET OD 1.
1. 2010?
K vzniklé problematice je k dispozici zatím pouze stanovisko asociace pro
kolektivní vyjednávání (dále jen AKV), k jehož aplikace se přikláníme:
Stanovisko AKV Zákonem 306/2008 Sb., kterým se mění zákon o důchodovém pojištění (název zkrácen) dojde k 1. 1. 2010 ke zrušení odstavce 1 v § 37 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, nařizujícího uzavření pracovněprávního vztahu na dobu určitou, nejdéle na 1 rok s poživateli starobního důchodu, jako podmínku pro výplatu důchodu. V souvislosti s tím na poživatele starobního důchodu dopadne obecná právní úprava uzavírání pracovních poměrů na dobu určitou, přičemž již nebude důvodné využít výjimku, uvedenou v § 39 odst. 3 písm. a) ZP, na jejímž základě se omezení trvání pracovního poměru na dobu určitou nevztahuje na případy, kdy zvláštní právní předpis stanoví pracovní poměr na dobu určitou jako podmínku pro vznik dalších práv. Vzniká tak výkladový problém, od kdy se bude na poživatele starobního důchodu, u nichž je pracovní poměr na dobu nejdéle 1 roku sjednán před 1. 1. 2010, vztahovat jeho omezení dobou 2 let. KE AKV zaujímá následující stanovisko: Doba 2 let, v níž je možné uzavírání pracovních poměrů na dobu určitou u těchto zaměstnanců, se bude počítat od prvního skončení či prodloužení pracovního poměru po nabytí účinnosti novely. |
Ze stanoviska vyplývá, že pokud bude sjednán pracovní poměr se starobním důchodcem např. od 1. 7. 2009 do 30. 6. 2010, poběží doba 2 let od 1. 7. 2010.
o invaliditu prvního stupně se jedná - pracovní
schopnost poklesla nejméně o 35% avšak nejvíce o 49%
o invaliditu druhého stupně se jedná - pokud pracovní schopnost
poklesla nejméně o 50% avšak nejvíce o 69%
o invaliditu třetího stupně se jedná - pokud pracovní schopnost
poklesla nejméně o 70%.
Poklesem pracovní schopnosti se rozumí pokles schopnosti vykonávat
výdělečnou činnost v důsledku omezení tělesných, smyslových a duševních
schopností ve srovnání se stavem, který byl u pojištěnce před vznikem dlouhodobě
nepříznivého zdravotního stavu.
Výše procentní výměry invalidního důchodu činí za každý celý rok
doby pojištění(§ 41 odst. 2)
Zde došlo k určitému zpřísnění - těm, kterým byl
dosud poskytován ČID stačilo snížení pracovní schopnosti o 33%. To by v současné
době nestačilo ani na invalidní důchod pro invaliditu prvního stupně…
Podle přechodného ustavení pod bodem 8 se plný invalidní důchod,
na který vznikl nárok před 1. 1. 2010, se ve výši, v jaké náležel k 31. 12. 2009, považuje
od 1. 1. 2010 za invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně. Částečný
invalidní důchod, na který vznikl nárok před 1. 1. 2010, se ve výši, v jaké
náležel ke dni 31. 12. 2009, považuje od 1. 1. 2010 za invalidní důchod pro
invaliditu druhého stupně, byl-li důvodem částečné invalidity pokles schopnosti
výdělečné činnosti nejméně o 50%, a za invalidní důchod pro invaliditu prvního
stupně v ostatních případech. Plátce důchodu (ČSSZ) je povinen nejpozději
do 31. 1. 2010 zaslat poživatelům invalidního důchodu písemné oznámení
o tom, zda mu náleží invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně, pro
invaliditu druhého stupně nebo pro invaliditu prvního stupně.
Přechodné ustanovení pod bodem 13 řeší případy změny stupně
invalidity. Byl-li přiznán plný invalidní důchod před 1. 1. 2010 a při první
kontrolní lékařské prohlídce konané po roce 2009 je zjištěn takový stupeň
invalidity, který má za následek snížení výše invalidního důchodu, sníží se
výše invalidního důchodu až od třinácté splátky tohoto důchodu splatné po dni
konání této prohlídky. Byl-li částečný invalidní důchod přiznán před 1. 1.
2010 a při první kontrolní lékařské prohlídce konané po roce 2009 je zjištěn
takový stupeň invalidity, který má za následek snížení výše invalidního
důchodu, náleží invalidní důchod v dosavadní výši.
Z tohoto přechodného ustanovení vyplývá, že pokud bude u bývalých
plně invalidních důchodů zjištěno po roce 2009 snížení pracovní schopnosti
menší než 70%, bude náležet invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně
ještě po dobu 12. splátek tohoto důchodu. Po této době bude náležet invalidní
důchod pro invaliditu druhého nebo prvního stupně. U bývalých částečných
invalidních důchodů bude náležet invalidní důchod pro invaliditu druhého nebo
prvního stupně v dosavadní výši, i když dojde k poklesu stupně invalidity na
základě lékařské prohlídky konané po roce 2009. Pokud by se již ale po této
lékařské prohlídce o invaliditu nejednalo, bude výplata invalidního důchodu
zastavena.
vdovský důchod náleží i nadále po dobu jednoho roku od úmrtí manžela, ale po uplynutí doby jednoho roku je nově nárok na vdovský důchod
Např. žena ročník narození 1955 ovdověla - rok
pobírala vdovský důchod a pokud ji bude po uplynutí tohoto roku 59 let a 4 měsíce,
bude vdovský důchod pobírat i nadále.
Obdobně se bude postupovat i při přiznávání vdoveckého důchodu.
Podle přechodného ustanovení v bodu 7., vznikl-li nárok na vdovský nebo
vdovecký důchod před 1. 1. 2010, zůstává nárok na tento důchod zachován po 31.
12. 2009, pokud vdova dosáhla před 1. 1. 2010 věku 55 let resp. vdovec 58 let. Obdobně
by se postupovalo v případě, že došlo k zániku práva na vdovský důchod před 1.
1. 2010 nebo i po 31. 12. 2009, ale jedná se o důchody, které byly přiznány před 1.
1. 2010. Zde vznikne nárok na vdovský důchod po 31. 12. 2009, pokud budou splněny
podmínky platné před účinností této novely (tj. musí být splněny podmínky v §
50 odst. 2 - např. péče o nezaopatřené dítě, přiznání invalidního důchodu nebo
věk 55 resp. 58 let).
Nárok na invalidní důchod zaniká dnem, kterým jeho
poživatel dosáhl věku 65 let. Starobní důchod náleží ve výši, v jaké náležel
dosavadní invalidní důchod. Nárok na starobní důchod podle tohoto paragrafu
nevylučuje nárok na starobní důchod podle § 29 odst. 1 až 3.
Podle přechodného ustanovení v bodu 5, dosáhl-li poživatel plného
invalidního nebo částečně invalidního důchodu věku 65 let před 1. 1. 2010,
zaniká nárok na tento důchod dnem 1. 1. 2010; tímto dnem vzniká tomuto poživateli
nárok na starobní důchod, a to ve výši v jaké mu náležel dosavadní důchod.
Toto se nebude vztahovat na důchody přiznané před 1. lednem 2010 a vyplácené složenkou…
O nárocích na důchody, které vznikly před 1.
lednem 2010 a o nichž nebylo do tohoto dne pravomocně rozhodnuto, a o přiznání,
odnětí nebo změně výše těchto důchodů za dobu před tímto dnem, i když o nich
již bylo pravomocně rozhodnuto, se rozhodne podle právních předpisů účinných
před tímto dnem.
Z tohoto vyplývá, že pokud někdo požádal o přiznání některého z
důchodů před 1. 1. 2010, bude se rozhodovat podle předpisů platných do 31. 12. 2009.
DOPAD změn ze zákona 306/2008 Sb. do zákona 582/91 Sb. o ORGANIZACI A PROVÁDĚNÍ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ - změny v ostatních zákonech jsou komentovány u jednotlivých zákonů, které se zákonem 306/2008 Sb. mění
Zde se ruší povinnosti škol vést záznamy o žácích a studentech pro účely důchodového pojištění a předkládat je na ČSSZ, protože doba studia již nebude považována za dobu důchodového pojištění.
Po zrušení této věty je třeba opět vést evidenční listy na pracující poživatele starobního důchodu. Tato změna navazuje na změnu v zákonu o důchodovém pojištění, podle které se budou starobní důchody zvyšovat i v případě výdělečné činnosti a pobírání plného starobního důchodu nebo starobního důchodu v poloviční výši (viz změny v § 34 zákona o důchodovém pojištění).
Zaměstnavatel má povinnost ohlásit, vstoupí-li k
němu do zaměstnání poživatel starobního důchodu pokud poživatel starobního
důchodu podle § 37 odst. 2 zákona o důchodovém pojištění nesplňuje podmínky pro
výplatu tohoto důchodu při výkonu výdělečné činnosti.
Tím, že je zde odkaz na 37 odst. 2 zákona o důchodovém pojištění,
vztahuje se povinnost hlášení nástupu do „výdělečné činnosti“
poživatele starobního důchodu pouze na poživatele předčasného starobního
důchodu podle § 31 důchodového zákona. Poživatele klasického starobního
důchodu podle § 29 již hlásit v žádném případě nemusíme.
Řízení o přeměně invalidního důchodu na
starobní důchod se zahajuje z moci úřední.
Tato změna reaguje na nově vložený § 61a zákona o důchodovém
pojištění, podle které se invalidní důchod v 65 letech přeměňuje na starobní
důchod.
Žádost o důchod lze podat nejdříve 4 měsíce před dnem, od kterého občan žádá důchod přiznat. Dosud to mohlo nejdříve 3 měsíce.
Zde se vkládá věta, podle které musí OSSZ informovat občana při sepisování žádosti o důchod o výši nákladů na výplatu důchodu v hotovosti prostřednictvím držitele poštovní licence. Změna vyplývá z § 64 odst. 4 zákona o důchodovém pojištění, podle které je příjemce důchodu povinen hradit náklady plátce důchodu v případě jeho pobírání v hotovosti.
trvá pracovněprávní vztah žadatele o starobní
důchod ke dni, od něhož občan žádá o přiznání tohoto důchodu, a na jakou dobu
byl tento vztah sjednán, je-li podmínkou výplaty starobního důchodu sjednání
pracovněprávního vztahu na dobu určitou,
Z toho vyplývá, že zaměstnavatel je povinen do 8 dnů od obdržení
výzvy, sdělit OSSZ sepisující žádost o důchod i tyto údaje. Podle našeho názoru
se bude údaj o době, na jakou byl pracovněprávní vztah sjednán, uvádět pouze v
případě, že zaměstnanec bude žádat o přiznání důchodu zpětně a toto období
bude zasahovat do roků, kdy musel být sjednán pracovněprávní vztah na dobu určitou
nejdéle na dobu jednoho roku, aby byl nárok na důchod.
V žádosti o dávku důchodového pojištění může
občan požádat, aby se doby uvedené v § 16 odst. 4 větě druhé písm. a) až
j) zákona o důchodovém pojištění považovaly podle § 16 odst. 8 zákona o
důchodovém pojištění za vyloučené doby. V žádosti podle věty první se
uvádí, kterých dob a kterých kalendářních roků se má postup podle § 16 odst. 8
zákona o důchodovém pojištění týkat.
Tato změna reaguje na nový odst. 8 v § 16, který umožňuje považovat
dobu pojištění, ve které se kryje příjem s vyloučenou dobou, za vyloučenou dobu.
Rozhodnutí o přiznání dávky důchodového
pojištění je orgán sociálního zabezpečení povinen vydat nejpozději do 90 dnů
ode dne zahájení řízení; ustanovení § 71 odst. 3 písm. b) správního řádu
tím není dotčeno.
Vzhledem k tomu, že řízení o přiznání dávky se zahajuje na základě
písemné žádosti a za den uplatnění nároku se považuje den, kdy se oprávněný
poprvé obrátil na ČSSZ se žádostí o její přiznání, neměla by nastat situace,
že občan, který požádá ve lhůtě o přiznání důchodu, aby mu nebyl od dne
uvedeného v žádosti přiznán. Nově může požádat 4 měsíce přede dnem, od
kterého žádá o důchod a ČSSZ by měla rozhodnutí vydat nejpozději do 90 dnů.
Oprávněný může do 30 dnů ode dne oznámení
rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení písemně požádat, aby se
doby uvedené v § 16 odst. 4 větě druhé písm. a) až j) zákona o důchodovém
pojištění považovaly podle § 16 odst. 8 zákona o důchodovém pojištění
za vyloučené doby; na základě této žádosti vydá Česká správa sociálního
zabezpečení nové rozhodnutí a současně zruší předchozí rozhodnutí. Ustanovení
§ 83 odst. 3 věty druhé platí zde přitom obdobně. Žádost podle věty první lze
podat i tehdy, nebyla-li podána žádost podle § 83 odst. 3 věty první. Žádost podle
věty první může oprávněný podat nejvýše dvakrát v případě přiznání téhož
důchodu; přitom může požádat též o to, aby se doby uvedené v § 16 odst. 4 větě
druhé písm. a) až j) zákona o důchodovém pojištění za vyloučené doby
nepovažovaly.
Zde je dána možnost pojištěnci, který nepožádal při žádosti o
důchod o vyloučení vyloučených dob, které se kryly s příjmem, aby to po
přiznání důchodu ještě napravil.
Jestliže řízení o nároku na plný invalidní nebo částečný invalidní důchod bylo zahájeno před 1. lednem 2010 a nebylo před tímto dnem pravomocně skončeno, dokončí se podle právních předpisů účinných ke dni 31. prosince 2009, pokud plná invalidita nebo částečná invalidita vznikla před 1. lednem 2010.