2/ NOVELA ZÁKONA O ZAMĚSTNANOSTI
Zákonem 1/2012 Sb. se s účinností od 5.
ledna 2012 změnil zákon 435/2004 Sb. o zaměstnanosti. Pro práci mzdových
účetních a personalistů se objevila velice důležitá změna, vyplývající z nově
vloženého § 136, který začne platit podle přechodného ustanovení zákona
ve lhůtě od 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, tj. podle našeho
názoru od 5. nebo 6. dubna 2012 a který zní:
Právnická nebo
fyzická osoba je povinna mít v místě pracoviště kopie dokladů prokazujících
existenci pracovněprávního vztahu a dokladů, které je povinna uchovávat podle §
102 odst. 3.
Z této změny vyplývá, že od 5. (6.) dubna 2012 je třeba mít na všech
pracovištích zaměstnavatele kopie pracovních smluv nebo kopie dohod mimo
pracovní poměr, které prokazují existenci pracovněprávního vztahu osob,
pohybujících se na tomto pracovišti. U cizinců, kteří se na pracovišti
zaměstnavatele zdržují, je třeba mít rovněž doklady prokazující oprávněnost
pobytu cizince na území ČR podle zákona 326/1999 Sb. o pobytu cizinců.
CO JE TŘEBA UČINIT, ABY BYL NAPLNĚN § 136 ZÁKONA 435/2004 Sb. O ZAMĚSTNANOSTI?
Pokud má zaměstnavatel pouze jedno pracoviště, měl by zajistit, aby byly
požadované doklady kdykoliv k dispozici. Zde by nebylo třeba pořizovat kopie
dokladů, protože jsou k dispozici jejich originály.
Pokud má zaměstnavatel více pracovišť, měl by zajistit, aby byly požadované
doklady kdykoliv k dispozici na kterémkoliv pracovišti. Zde by bylo vhodné
pořídit jejich kopie a určit zaměstnance na příslušném pracovišti, který je bude
mít na starosti a bude zodpovídat za jejich včasné předložení kontrolnímu
orgánu.
Podle našeho názoru by tyto doklady měly být k dispozici kdykoliv, tj. i
v případě přesčasové práce zaměstnanců nebo při práci v sobotu a neděli. Pro
tyto účely by bylo vhodné zajistit přítomnost zaměstnanců, kteří mají potřebné
kopie dokladů nebo zajistit jejich případnou pracovní pohotovost, aby mohli být
povoláni na pracoviště.
Vzhledem k tomu, že se k této problematice neobjevil doposud žádný výklad ze
strany pracovníků MPSV, budeme Vás včas o případných aktuálních výkladech
informovat.
Zákonem 1/2012 Sb. se do zákona o zaměstnanosti vložily ještě některé další
změny, např. . rozšíření definice nelegální práce v § 5 písm. e) se doplnil
bod 3, který zní:
3. pokud fyzická osoba-cizinec
vykonává práci pro právnickou nebo fyzickou osobu bez platného povolení k pobytu
na území České republiky, je-li podle zvláštního právního předpisu vyžadováno,
Z toho vyplývá, že při výkonu takovéto nelegální práce hrozí zaměstnavateli
fyzické osobě pokuta až 5000000 Kč (§ 139 odst. 3 písm. e) zákona o
zaměstnanosti) a zaměstnavateli právnické osobě až 10000000 Kč nejméně však
250000 Kč (§ 140 odst. 4 písm. f).
Podle změny v § 87 bude muset zaměstnavatel nově písemně oznamovat úřadu práce uzavření smlouvy se zahraničním zaměstnavatelem, na jejímž základě by byli zaměstnanci zahraničního zaměstnavatele vysláni na území ČR k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy. Dosud se musel oznamovat úřadu práce pouze vstup občana EU nebo jeho rodinného příslušníka a vstup cizince, u kterého se nevyžaduje povolení k zaměstnání. Termín pro informování úřadu práce zůstává zachován, tj. nejpozději v den nástupu těchto osob k výkonu práce.
Dále se do povinností zaměstnavatele v § 102 vložil nový odst. 3, který zní:
(3) Zaměstnavatel je povinen uchovávat kopie
dokladů prokazujících oprávněnost pobytu cizince na území České republiky, a
to po dobu trvání zaměstnání a dobu 3 let od skončení zaměstnávání tohoto
cizince.
Podle tohoto odstavce je zaměstnavatel povinen uchovávat doklady prokazující
oprávněnost pobytu cizince na území ČR podle zákona 326/1999 Sb. o pobytu
cizinců po dobu 3 let od skončení zaměstnání tohoto cizince. Za porušení této
povinnosti hrozí fyzické i právnické osobě pokuta ve výši 100000 Kč.
V případě nelegální práce hrozí zaměstnavateli sankce ve formě vrácení investičních pobídek (§ 111) a neposkytnutí investičních pobídek, příspěvku na veřejně prospěšné práce, společensky účelná pracovní místa, překlenovacího příspěvku, příspěvku na zapracování a příspěvku při přechodu na nový podnikatelský program, a to po dobu 3 let ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za umožnění výkonu nelegální práce (§ 118 odst. 5).
Další důležitou novinkou je vložení § 141a, který řeší odpovědnost zaměstnavatele v případě nelegální práce a z kterého vyplývá, že zaměstnavatel ručí za úhradu pokuty za nelegální práci, a to i v případě, že nelegální práci zavinil jeho subdodavatel přímo nebo prostřednictvím jiné osoby. Ručení ale vzniká pouze v případě, pokud o nelegální práci tento zaměstnavatel věděl, nebo při vynaložení náležité péče vědět měl a mohl. O tom, zda ručení vzniklo a kdo je ručitelem vydá úřad práce rozhodnutí.
To zase bude soudních sporů, zda věděl nebo vědět mohl...
Podle nového § 141b je třeba, v případě uložení pokuty za nelegální práci, aby zaměstnavatel (pokud se „nevyvleče“ tím, že o nelegální práci nevěděl) uhradil
a) cizinci, který vykonával nelegální práci, dlužnou odměnu. Má se za to, že dlužná odměna přísluší ve výši měsíční minimální mzdy a má se za to, že cizinec vykonával práci 3 měsíce,
b) částku rovnající se součtu částek odpovídajících výši pojistného na VZP a pojistného na SZ včetně penále
c) náklady související s doručením dlužné odměny, a to i do státu, jehož je cizinec občanem.
Tyto další změny v zákonu 435/2004 Sb. o zaměstnanosti nabyly účinnosti dnem vyhlášení, tj. 5. ledna 2012.