5/ ZMĚNY V PROVÁDĚNÍ SRÁŽEK ZE MZDY
Zákonem 396/2012 Sb. se mění mimo jiné zákon 99/93 Sb., občanský soudní řád (OSŘ) a zákon 187/2006 Sb. o nemocenském pojištění (NP) zaměstnanců. Provedené změny se týkají provádění srážek ze mzdy z dávek NP. Od 1. 1. 2012 je možné provádět pouze srážky z nemocenského a peněžité pomoci v mateřství (srážky z ošetřovného a vyrovnávacího příspěvku byly zrušeny). Provádění srážek ze mzdy z dávek NP je v současné době poměrně složité a hlavně málo účinné. Z toho důvodu dochází od 1. 1. 2013 ke změně § 293 OSŘ, a to tak, že se vložily nové odstavce 2, 4 a 5. Takže celý § 293 bude znít:
(1) Změní-li se po nařízení výkonu rozhodnutí plátce mzdy, vztahuje se nařízení výkonu rozhodnutí srážkami ze mzdy i na mzdu povinného u nového plátce mzdy.
(2) Za změnu plátce mzdy se považuje i vyplácení dávek podle zvláštního právního předpisu okresní správou sociálního zabezpečení. Pokud nový plátce mzdy obdržel od předchozího plátce mzdy podklady potřebné pro výkon rozhodnutí srážkami ze mzdy, ustanovení § 294 se nepoužije. Ustanovení § 295 se nepoužije.
(3)
Povinnost provádět srážky vzniká novému plátci mzdy již dnem, kdy se od
povinného nebo od dosavadního plátce mzdy dozví, že byl soudem nařízen výkon
rozhodnutí srážkami ze mzdy povinného a pro jaké pohledávky; nedozví-li se o
těchto okolnostech nový plátce mzdy již dříve, vzniká mu tato povinnost dnem,
kdy mu je doručeno usnesení podle § 294 odst. 3. Pořadí, které získala
pohledávka oprávněného podle § 280 odst. 3, zůstává jí zachováno i u nového
plátce mzdy.
(4) Dochází-li ke změně plátce podle odstavce 2
v průběhu kalendářního měsíce, započte nezabavitelnou částku v plné výši,
případně v nižší výši, nedosahuje-li mzda výše nezabavitelné částky, dosavadní
plátce mzdy.
(5) Pokud mzda u dosavadního plátce mzdy nedosáhla výše nezabavitelné částky, nový plátce mzdy podle odstavce 2 započte na mzdu (dávky nemocenského pojištění) povinného v kalendářním měsíci částku ve výši rozdílu mezi tím, co započetl dosavadní plátce mzdy v kalendářním měsíci, a nezabavitelnou částkou. Dosavadní plátce mzdy je povinen tyto skutečnosti novému plátci mzdy oznámit nejpozději na konci kalendářního měsíce, ve kterém dochází ke změně plátce mzdy.
Z nového textu
odstavce 2 vyplývá, že za změnu plátce mzdy se považuje i vyplácení dávek NP
okresní správou sociálního zabezpečení (OSSZ). Tzn. že pokud zaměstnavatel předá
podklady potřebné pro výkon rozhodnutí OSSZ, tj. novému plátci mzdy, nic nebrání
provádění srážek z dávek nemocenského pojištění ihned. Tím, že bylo do odstavce
2 vloženo ustanovení, že § 294 se nepoužije, nemusí OSSZ oznamovat soudu nový
nástup do práce a soud jí nebude doručovat usnesení.
Z poslední věty
odstavce 2, že ustanovení § 295 se nepoužije vyplývá, že zaměstnavatel nemusí
soudu oznamovat ukončení zaměstnání a ani posílat vyúčtování provedených srážek.
V novém odstavci
4 § 293 je řešena situace, kdy dochází k takovéto změně v průběhu
kalendářního měsíce. V tomto případě započte nezabavitelnou částku v plné výši,
případně v nižší výši, dosavadní plátce mzdy. Tzn., že pokud zaměstnanec bude
přecházet na nemocenskou k 20. dni kalendářního měsíce, započte si
nezabavitelnou částku jeho zaměstnavatel (vyplácel mu náhradu mzdy). V novém
odstavci 5 je řešen postup, pokud by celou nezabavitelnou částku nevyčerpal
u zaměstnavatele, že by mohl být nevyčerpaný zbytek použit u OSSZ. Výši
nevyčerpané nezabavitelné částky je povinen zaměstnavatel sdělit OSSZ nejpozději
na konci kalendářního měsíce, ve kterém ke změně došlo.
V zákonu 187/2006 Sb. o NP
dochází ke změnám v povinnostech zaměstnavatele a v povinnostech OSSZ.
V § 97 odst. 1 (povinnosti
zaměstnavatele) se vkládají věty
Je-li u
zaměstnance nařízen výkon rozhodnutí srážkami ze mzdy, je zaměstnavatel povinen
spolu s údaji potřebnými pro výpočet dávek předat okresní správě sociálního
zabezpečení podklady pro provádění srážek z dávek nemocenského pojištění;
těmito podklady se rozumí kopie usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí, sdělení
výše dosud provedených srážek a sdělení, jaká část základní částky nemá být
okresní správou sociálního zabezpečení srážena. Pokud zaměstnavatel již
předal okresní správě sociálního zabezpečení údaje potřebné pro výpočet dávek a
důvod pro poskytování dávky nemocenského pojištění nadále trvá, je povinen
předat okresní správě sociálního zabezpečení podklady pro provádění srážek
z dávek nemocenského pojištění bez zbytečného odkladu.
Při předávání podkladů na
výpočet dávek NP bude nově zaměstnavatel povinen předat současně i podklady pro
provádění srážek, kterými jsou výše (tučně) uvedené údaje. Pokud zaměstnavatel
předal již podklady pro výpočet dávek NP a poté mu byla na zaměstnance doručena
exekuce, měl by OSSZ informovat o této skutečnosti bez zbytečného odkladu
(doporučujeme ihned).
V § 116 odst. 5
(povinnosti OSSZ) se doplňuje písm. e), které zní:
e) končí-li výplata dávky
nemocenského pojištění, z níž byl prováděn výkon rozhodnutí srážkami, prováděná
okresní správou sociálního zabezpečení a zaměstnání u plátce mzdy, u něhož byl
zaměstnanec zaměstnán před výplatou dávky nemocenského pojištění, nadále trvá,
bez zbytečného odkladu výši dosud provedených srážek a údaj o tom, jaká část
základní částky nemá být zaměstnavatelem srážena; byl-li nařízen výkon
rozhodnutí srážkami v době, kdy okresní správa sociálního zabezpečení vyplácela
dávku nemocenského pojištění, předá po skončení výplaty dávky nemocenského
pojištění, z níž byl prováděn výkon rozhodnutí srážkami, bez zbytečného odkladu
zaměstnavateli též kopii usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí.
Při skončení pobírání dávek
nemocenského pojištění, bude nově OSSZ povinna předat zaměstnavateli (pokud je
zaměstnanec stále ještě v pracovněprávním vztahu) údaje o výši provedených
srážek a údaj o tom, jaká část nezabavitelné částky nemá být u zaměstnavatele
sražena. Pokud začala OSSZ provádět srážky až v průběhu pobírání dávek NP (tzn.,
že byla doručena až po vzniku nároku na dávku), měla by zaměstnavateli předat
také kopii usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí.
Veškeré změny zde uvedené se vztahují nejen na výkon rozhodnutí nařízený soudem, ale na všechny exekuce nařizované soudními exekutory, správními úřady apod. a také na postup při oddlužení plněním splátkového kalendáře podle insolvenčního zákona.