2/ ZÁKON 271/2001 SB., KTERÝM SE MĚNÍ ZÁKON 117/95 Sb. O STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPOŘE


   Zákonem 271/2001 Sb. se mění nejen zákon o státní sociální podpoře, ale i zákon 463/91 Sb. o životním minimu či zákon 9/91 Sb. o zaměstnanosti a působnosti orgánů ČR na úseku zaměstnanosti. Jednotlivé změny v těchto zákonech lze rozdělit na
A/ změny mající dopad na práci mzdových účetních
B/ změny, které se týkají nás jako žadatelů o dávky.

   ZE ZMĚN, KTERÉ SE DOTKNOU PRÁCE MZDOVÝCH ÚČETNÍCH JSOU PRO NÁS DŮLEŽITÉ PŘEDEVŠÍM TYTO :

   Z toho vyplývá, že se do příjmů pro veškeré dávky státní sociální podpory nezahrnuje tzv. „1% ze vstupní ceny vozidla“ používaného pro služební i soukromé účely.

   Z toho vyplývá, že se již nebudou zaměstnancům potvrzovat příjmy z kapitálového majetku. Toto se týká hlavně podílů na zisku (dividendy) z majetkového podílu na akciové společnosti, na společnosti s ručením omezeným a komanditní společnosti, podíly na zisku z členství v družstvu a dále úroků a jiných výnosů z držby cenných papírů. Dále se to bude týkat podílů na zisku tichého společníka a úroků a jiných výnosů z poskytnutých úvěrů a půjček.
Ostatní příjmy z kapitálového majetku, které sice již zaměstnavatel nepotvrzuje, se rovněž nebudou do vlastních příjmů zahrnovat (tzn., že si již nebudeme muset na žádosti uvádět úroky ze sporožira apod.).

POZOR: příspěvky zaměstnavatele na penzijní připojištění do výše 5% vyměřovacího základu pro pojistné na SZ a částky na „soukromé životní pojištění“ do výše 12 tis. Kč ročně do příjmů rovněž nepatří, protože nejsou mezi vyjmenovanými zahrnovanými příjmy. Pokud bude příspěvek zaměstnavatele vyšší než uvedené hranice, je třeba jej do příjmů zahrnout.

   Z toho vyplývá, že za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání se nebude považovat ani doba studia za trvání služebního poměru u příslušníků policie (dosud jen armáda).

   „studia při zaměstnání nebo kombinovaného studia na středních školách, je-li dítě v době takového studia výdělečně činno podle § 10 (tj. v zaměstnání, které zakládá účast na NP) nebo má-li v době takového studia nárok na hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání“.
    I nadále se toto týká pouze studia na střední škole, tzn., že vysokoškolák může při zaměstnání studovat a jedná se soustavnou přípravu na budoucí povolání.

   „…a za studium na vysokých školách se pro účely tohoto zákona považuje studium v bakalářském, magisterském a doktorském studijním programu“.
    Bakalářské, magisterské a doktorské studium dosud v tomto zákonu chybělo a odvozovalo se z odkazů pod čarou.

   „(3) Dobu školních prázdnin uvedenou v odst. 2 písm. c) nelze považovat za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání na střední škole, jestliže

Omezení uvedené v písmenech a) až c) neplatí, stalo-li se dítě studentem vysoké školy v kalendářním roce, v němž ukončilo soustavnou přípravu na povolání na střední škole“. Tento odstavec se týká ukončení studia na střední škole a prázdnin následujících po jejím ukončení. Novinkou je zde to, že v případě výkonu zaměstnání, které zakládá účast na NP a bezprostředně navazujícím nároku na hmotné zabezpečení, pokud toto trvá po celý kalendářní měsíc, nejedná se již o dítě soustavně se připravující na budoucí povolání. V tomto měsíci již rodiče nemají nárok na odpočet na vyživované dítě a pokud dítě pracuje, nemá nárok na odpočet za studium. Obdobně bude zastavena výplata přídavku na toto dítě.

Z této změny vyplývá, že pokud vysokoškolák ukončí vysokou školu řádným způsobem (tj. vykonáním státní závěrečné zkoušky), jedná se ještě v měsíci následujícím po ukončení studia o studenta, pokud není po celý tento kalendářní měsíc v zaměstnání, zakládajícím účast na NP nebo nemá nárok na hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání.

   POZOR: pokud by po 1. říjnu 2001 dítě ukončilo VŠ jiným způsobem než vykonáním státní závěrečné zkoušky, nelze jej již v měsíci následujícím po tomto ukončení považovat za vyživované dítě!

   Z toho vyplývá, že pokud poživatel rodičovského příspěvku bude výdělečně činný v zaměstnání, které zakládá účast na NP, může být jeho čistý příjem od 1. 10. 2001 3285 Kč (2190 x 1,5) dosud to bylo 2190 Kč. Pokud by se jednalo o nezaopatřené dítě ve věku od 15 do 26 let mohl by být jeho čistý příjem 3465 Kč (2310 x 1,5).
   POZOR: předpokládá se zvýšení ŽM takže tyto částky budou pravděpodobně vyšší.

   Pokud bude poživatel rodičovského příspěvku podnikat, může být jeho čistý roční příjem (tzn. snížený o výdaje na dosažení příjmů o pojistné na SZ a VZP a o daň z příjmů) až 39420 Kč resp. 41580 Kč u nezaopatřeného dítěte ve věku 15 až 26 let, aniž by přišel o výplatu rodičovského příspěvku.

   NĚKTERÉ OSTATNÍ ZMĚNY, KTERÉ JIŽ ALE NEMAJÍ VLIV NA PRÁCI MZDOVÝCH ÚČETNÍCH

   Podle našeho názoru je vláda povinna zvýšit částky ŽM, pokud index spotřebitelských cen vzroste alespoň o 5% oproti poslednímu zvýšení částek ŽM. Poslední úprava ŽM byla provedena od 1. 4. 2000 a 5% hranice byla překročena již v prvním pololetí t.r. Copak asi dělají odbory, že tolerují vládě šetření na výdajích na děti a na sociálně slabší rodiny?

   Účinnost tohoto zákona je stanovena na 1. říjen 2001 s tím, že změny týkající se zákona o životním minimu vstoupí v platnost až od 1. 1. 2002.