4/ NAŘÍZENÍ VLÁDY 499/2000 SB. O PRACOVNÍ DOBĚ A DOBĚ ODPOČINKU
ZAMĚSTNANCŮ S PRACOVNÍ DOBOU NEROVNOMĚRNĚ ROZVRŽENOU V DOPRAVĚ
V NV č. 499/2000 Sb. o pracovní době a době
odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě jsou
stanoveny první výjimky z pracovní doby po novele zákoníku práce, která ještě ani
nenabyla účinnosti. Výjimky se týkají:
- zaměstnanců, zajišťujících sjízdnost dálnic, sjízdnost a schůdnost silnic a
místních komunikací, kde nesmí pracovní doba v jednotlivých týdnech v zimním
období a při likvidaci důsledků kalamitní situace překročit 60 hodin.
Zimním obdobím je období od 1. listopadu do 31. března následujícího roku.
Zaměstnavatel může v zimním období nebo při likvidaci kalamitní situace zkrátit
zaměstnanci nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami až na 6 hodin, nebo
pokud byla předchozí směna kratší než 6 hodin, až na dobu trvání této směny,
nejméně však na dobu 3 hodin.. Zaměstnavatel rozvrhne v zimním období nebo při
likvidaci kalamitní situace pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl nepřetržitý
odpočinek v trvání 32 hodin v období 2 týdnů po sobě jdoucích.
- délka směny u zaměstnanců, kteří obsluhují dráhu, organizují drážní
dopravu, řídí nebo doprovázejí drážní vozidlo na dráze celostátní,
regionální nebo vlečce, může činit nejvýše 13 hodin (výjimečně při
přemístění z jednoho do jiného místa výkonu práce nejvýše 15 hodin).
- délka směny zaměstnanců hasičské záchranné služby na dráze může
činit nejvýše 16 hodin.
- zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu tak, aby zaměstnanec, který obsluhuje dráhu,
organizuje drážní dopravu nebo doprovází drážní vozidlo, měl mezi koncem jedné
směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 11
hod. po sobě jdoucích během 24 hodin. Nepřetržitý odpočinek může být u
těchto zaměstnanců zkrácen až na 6 hodin a pokud byla předchozí směna
kratší než 6 hodin, může se po projednání s odbory zkrátit až na 3 hodiny
za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku.
- zaměstnancům v městské hromadné dopravě může zaměstnavatel (po
projednání s odbory) rozvrhnout pracovní dobu tak, že doba nepřetržitého
odpočinku bude v rámci 7 dnů po sobě jdoucích činit nejméně 24 hodin a
za období 3 kal. týdnů po sobě jdoucích bude tento odpočinek činit alespoň 105
hodin.
- přiměřená doba pro oddech a jídlo poskytnutá zaměstnancům v drážní
dopravě a městské hromadné dopravě, jejichž práce nemohou být přerušeny, se
započítává do pracovní doby. Délka pracovní doby zaměstnanců s dvousměnným,
třísměnným a nepřetržitým pracovním režimem, kteří řídí nebo doprovázejí
vozidlo v městské hromadné dopravě, může činit nejvýše 40 hodin týdně..
- zaměstnavatel může se zaměstnancem hasičské záchranné služby na dráze dohodnout
pracovní pohotovost na pracovišti v rozsahu nejvýše 950 hodin, se zaměstnancem drážní
podnikové ostrahy v rozsahu nejvýše 750 hodin a se zaměstnancem zajišťujícím provozuschopnost
dopravní dráhy celostátní a regionální v rozsahu nejvýše 600 hodin, jde-li o
odstraňování následků živelních událostí nebo mimořádných událostí v
drážní dopravě v kalendářním roce.
- kromě toho je odlišně stanovena délka směn a pracovní doba posádek letadel a
plavidel. Vzhledem k tomu, že nemáme takové klienty, nebudeme tyto změny uvádět ani
komentovat..
Tyto výjimky vstupují v platnost dnem 1. ledna 2001.