Smyslem bezpečnostních přestávek je přerušit „pobyt“ zaměstnance v prostředí, které může nepříznivě ovlivnit jeho pozornost a mohou být trojího druhu:
Smyslem bezpečnostních přestávek je přerušit „pobyt“ zaměstnance v prostředí, které může nepříznivě ovlivnit jeho pozornost a mohou být trojího druhu:
Všechny tyto přestávky jsou výkonem práce a jejich poskytnutím není nepřetržitost práce přerušena a pro účely přestávky na jídlo a oddech se nepočítá doba 4,5 hodiny trvání práce až od ukončení bezpečnostní přestávky, ale od zahájení práce.
Zákoník práce nezakazuje, aby zaměstnavatel stanovil dobu přestávky na jídlo a oddech tak, aby do ní připadla i bezpečnostní přestávka. Zaměstnanci by za tuto dobu nenáležela mzda, protože se bude jednat o přestávku podle § 89 ZP. Toto bude vhodné zejména u osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě, kde musí být půlhodinová bezpečnostní přestávka poskytnuta po 4 hodinách jízdy a potom by musela být poskytnuta další půlhodinová přestávka a to na jídlo a oddech.
V současné době se
šíří názor, že práce, která může být za normálních okolností přerušena,
nemůže být přerušena je-li konána v přesčasu. Tzn., že pokud zaměstnanec po
skončení své směny pracuje přesčas, nemusel by si čerpat další přestávku.
Podle našeho názoru není práce přesčas novou směnou, ale
pokračováním původní směny a je tudíž třeba přestávku poskytnout nejpozději
po 4,5 hodinách práce od konce poslední přestávky. Pouze pokud by přestávka
připadla na konec směny není třeba trvat na tom, aby tam zaměstnanec ještě zůstal,
protože přestávka je stejně neplacená.
Např. zaměstnanec nastoupil na směnu v 6,00 hod., přestávku čerpal
od 10,30 do 11,00 hod. a potom pracoval i s prací přesčas do 15,30 hod. V tomto
případě není třeba po zaměstnanci vyžadovat, aby zde setrval ještě půlhodiny na
oddech.