Tento zákon nahrazuje dosud platné
nařízení vlády 499/2000 Sb. o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s
nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě, které bylo zrušeno NV 486/2001
Sb.
Podle § 1 odst. 3 se tento zákon vztahuje na
a) | členy osádky nákladního automobilu nebo autobusu |
b) | a) zaměstnance údržby pozemních komunikací |
c) | zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce |
d) | zaměstnance hasičské záchranné služby na dráze celostátní, regionální a vlečce a na dráze speciální |
e) | zaměstnance drážní podnikové ostrahy na dráze celostátní, regionální a vlečce |
f) | zaměstnance městské hromadné dopravy |
g) | členy posádky letadla |
h) | zaměstnance zajišťující provozování letiště |
i) | zaměstnance záchranné a hasičské služby na letišti |
j) | členy posádky plavidla |
k) | zaměstnance obsluhující plavidlo v přístavu |
Budeme se věnovat pouze těm osádkám a zaměstnancům, kteří s námi mají smlouvu, tzn. a), b), c), d), e) a f).
Ve vymezení základních pojmů (§ 2) jsou pro nás důležité tyto:
a) | členem osádky nákladního automobilu nebo autobusu se rozumí řidič, pomocník řidiče a průvodčí v silniční dopravě |
b) | pracovní dobou člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu je doba řízení vozidla, nakládka a vykládka, kontrola a dohled nad cestujícími při nastupování do autobusu nebo vystupování z autobusu, čištění a prohlídka vozidla, sledování nakládky a vykládky, práce, kterou se zajišťuje bezpečnost vozidla, nákladu nebo cestujících, technická údržba vozidla a administrativní práce spojené s řízením vozidla |
c) | zaměstnancem údržby pozemních komunikací se rozumí zaměstnanec, který zajišťuje sjízdnost dálnic, sjízdnost a schůdnost silnic a místních komunikací |
d) | zaměstnancem drážní dopravy je zaměstnanec, který zabezpečuje a obsluhuje dráhu, organizuje drážní dopravu, řídí nebo doprovází drážní vozidlo |
e) | režijní jízdou se rozumí doba potřebná pro přemístění zaměstnance ze sjednaného místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce před jeho začátkem nebo doba potřebná pro přemístění z místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce v jeho průběhu nebo doba potřebná k přemístění z místa výkonu práce do sjednaného místa výkonu práce po skončení pracovního výkonu |
f) | zaměstnancem městské hromadné dopravy se rozumí člen osádky autobusu, zaměstnanec, který organizuje silniční městskou dopravu a zaměstnanec drážní dopravy na dráze tramvajové, trolejbusové, lanové a na dráze speciální (metro) a člen osádky autobusu linkové osobní dopravy, u nichž délka žádného ze spojů nepřesáhne 50 km |
g) | zaměstnancem pracujícím letmo se rozumí zaměstnanec v dopravě, jemuž zaměstnavatel nemůže vzhledem k podmínkám provozu, vypracovat v rámci nerovnoměrně rozvržené pracovní doby písemný rozvrh směn a seznámit s ním zaměstnance nejpozději 2 týdny před nástupem na směnu |
h) | týdnem se rozumí období mezi 0,00 hodinou v pondělí a 24,00 hodinou v neděli |
i) | zimním obdobím se rozumí období od 1. listopadu kalendářního roku do 31. března následujícího kalendářního roku. |
A/ ČLEN OSÁDKY NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU NEBO AUTOBUSU
Pracovní doba, doba odpočinku a bezpečnostní přestávky musí u členů osádky nákladního automobilu nebo autobusu splňovat tyto kriteria:
a) | zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby denní doba řízení činila nejvýše 9 hodin. Doba řízení může být 2x v týdnu prodloužena na 10 hodin. Celková doba řízení nesmí překročit 90 hodin v období dvou po sobě následujících týdnů. Za dobu řízení se považuje doba vlastního řízení vč. přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut. |
b) | doba řízení uvedená v písm. a) může být prodloužena v nezbytném rozsahu za účelem dojetí do vhodného místa k zajištění bezpečného vystoupení osob nebo vyložení nákladu. Důvody prodloužení je řidič povinen uvést v záznamu o době řízení vozidla a bezpečnostních přestávkách. |
c) | člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu
musí mít => nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nejméně 11 hodin a => nepřetržitý odpočinek v týdnu nejméně 45 hodin |
d) | nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami může
být => zkrácen až na 9 hodin po sobě jdoucích nejvýše třikrát v týdnu za podmínky, že v následujícím týdnu bude prodloužen o dobu předchozího zkrácení => rozdělen na 2 nebo 3 části ve dnech, v nichž není zkrácen na 9 hodin, přičemž musí jedna část činit nejméně 8 hodin a nepřetržitý odpočinek musí být prodloužen z 11 hodin na nejméně 12 hodin |
e) | zaměstnavatel je oprávněn nepřetržitý odpočinek
v týdnu zkrátit až na => 36 hodin, je-li vyčerpán v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště => 24 hodin, je-li čerpán mimo tato místa |
f) | doba zkrácení nepřetržitého odpočinku v týdnu musí být nahrazena nejpozději do 3 týdnů od uplynutí týdne, v němž byla doba zkrácena. Doba nepřetržitého odpočinku poskytovaná jako náhrada za zkrácený odpočinek musí navazovat na odpočinek v délce nejméně 8 hodin, a pokud o to řidič požádá, musí mu být poskytnuta v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště řidiče |
g) | je-li ve vozidle více než 1 řidič, musí mít
každý z nich nepřetržitý odpočinek => mezi dvěma směnami nejméně 8 hodin po sobě jdoucích během 30 hodin => v týdnu alespoň 45 hodin po sobě jdoucích, přičemž tato doba může být zkrácena až na 36 hodin, je-li čerpána v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště řidiče, a až na 24 hodin, je-li čerpána mimo tato místa |
h) | doba řízení musí být po uplynutí 4,5 hodiny přerušena bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 45 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení. |
B/ ZAMĚSTNANEC ÚDRŽBY POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ
U zaměstnanců údržby pozemních komunikací musí být dodržena tato kriteria v oblasti pracovní doby:
a) | pro zaměstnance údržby pozemních komunikací, který je členem osádky nákladního automobilu při zajišťování sjízdnosti a schůdnosti pozemních komunikací, platí obdobně to, co je uvedeno pod písm. A/ s těmito výjimkami |
b) | zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby pracovní doba zaměstnance údržby pozemních komunikací v jednotlivých týdnech v zimním období a při likvidaci důsledků povětrnostní situace nepřekročila 60 hodin |
c) | zaměstnanci údržby pozemních komunikací pracujícímu letmo může zaměstnavatel nařídit nástup na směnu nejpozději před skončením předcházející směny |
d) | zaměstnavatel může v zimním období nebo při likvidaci důsledků povětrnostní situace zkrátit nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami až na 6 hodin nebo, pokud byla předchozí směna kratší než 6 hodin, až na dobu trvání této směny, nejméně však na dobu 3 hodin |
e) | zaměstnavatel je povinen rozvrhnout v zimním období nebo při likvidaci důsledků povětrnostní situace pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl nepřetržitý odpočinek v týdnu v trvání 32 hodin v období 2 týdnů po sobě jdoucích. |
C/ ZAMĚSTNANEC DRÁŽNÍ DOPRAVY, ZAMĚSTNANEC HASIČSKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY A ZAMĚSTNANEC DRÁŽNÍ PODNIKOVÉ OSTRAHY
U těchto skupin platí tyto odchylky v oblasti pracovní doby, odpočinku, pracovní pohotovosti a dovolené na zotavenou:
a) | zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce tak, aby délka směny činila nejvýše 13 hodin. V případě, že součástí pracovní doby je režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin |
b) | délka směny zaměstnance hasičské záchranné služby na dráze celostátní, regionální a vlečce může činit nejvýše 16 hodin |
c) | do pracovní doby zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce se započítává doba režijní jízdy |
d) | zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby zaměstnanec drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami po dobu alespoň 11 hodin po sobě jdoucích během 24 hodin, není-li dále stanoveno jinak |
e) | zaměstnanci v písm. d) může být nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami zkrácen až na 6 hodin po sobě jdoucích během 24 hodin. Pokud byla předchozí směna kratší než 6 hodin, může být nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami zkrácen na 3 hodiny, jsou-li pro to v KS určeny podmínky, a za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku. Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami může být zkrácen za podmínky, že následující odpočinek bude prodloužen o dobu zkrácení tohoto odpočinku |
f) | před směnou, jejíž jedinou náplní je režijní jízda nebo školení nařízené zaměstnavatelem, nemusí zaměstnavatel odpočinek podle d) a e) poskytnout |
g) | a) zaměstnavatel může dohodnout v kalendářním roce pracovní
pohotovost na pracovišti => se zaměstnancem hasičské záchranné služby na dráze celostátní, regionální a vlečce v rozsahu nejvýše 850 hodin => se zaměstnancem drážní podnikové ostrahy a se zaměstnancem drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce, který zabezpečuje a obsluhuje dráhu a organizuje drážní dopravu, v případě, že jde o odstraňování následků živelních událostí nebo mimořádných událostí v drážní dopravě nejvýše 600 hodin |
h) | zaměstnavatel může poskytnout zaměstnanci v drážní dopravě s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou dovolenou v kalendářních dnech. |
D/ ZAMĚSTNANEC MĚSTSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY
U zaměstnanců městské hromadné dopravy platí tyto odchylky v oblasti pracovní doby:
a) | pro zaměstnance městské hromadné dopravy platí to, co bylo uvedeno v písm. A/ s těmito výjimkami |
b) | průměrná pracovní doba zaměstnance s nepřetržitým pracovním režimem, který řídí nebo doprovází vozidlo, nesmí přesáhnout v průběhu 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích 40 hodin |
c) | zaměstnanci městské hromadné dopravy může zaměstnavatel po projednání s příslušným odborovým orgánem rozvrhnout pracovní dobu tak, že doba nepřetržitého odpočinku bude v rámci 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích nejméně 24 hodin a za období 3 kalendářních týdnů po sobě jdoucích nejméně 105 hodin |
d) | zaměstnavatel je povinen zajistit, aby doba řízení zaměstnance městské hromadné dopravy byla nejdéle po 4 hodinách řízení přerušena bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Tato přestávka může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 10 minut |
e) | směna zaměstnance městské hromadné dopravy zajišťující údržbu dráhy speciální v noční době může činit nejvýše 10 hodin v rámci 24 hodin po sobě jdoucích |
f) | zaměstnavatel může se zaměstnancem v městské hromadné dopravě na dráze speciální dohodnout pracovní pohotovost na pracovišti v rozsahu nejvýše 600 hodin v kal. roce |
g) | zaměstnavatel je povinen rozvrhnout zaměstnanci hasičské záchranné služby na dráze speciální pracovní dobu tak, aby délka směny činila nejvýše 16 hodin. |
Pro všechny skupiny zaměstnanců platí, že
Dále jsou v tomto zákonu řešeny posádky lodí a letadel.