5/ ZÁKON 475/2001 Sb. O PRACOVNÍ DOBĚ A DOBĚ ODPOČINKU ZAMĚSTNANCŮ S NEROVNOMĚRNĚ ROZVRŽENOU PRACOVNÍ DOBOU V DOPRAVĚ


   Tento zákon nahrazuje dosud platné nařízení vlády 499/2000 Sb. o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě, které bylo zrušeno NV 486/2001 Sb.
   Podle § 1 odst. 3 se tento zákon vztahuje na

a) členy osádky nákladního automobilu nebo autobusu
b) a) zaměstnance údržby pozemních komunikací
c) zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce
d) zaměstnance hasičské záchranné služby na dráze celostátní, regionální a vlečce a na dráze speciální
e) zaměstnance drážní podnikové ostrahy na dráze celostátní, regionální a vlečce
f) zaměstnance městské hromadné dopravy
g) členy posádky letadla
h) zaměstnance zajišťující provozování letiště
i) zaměstnance záchranné a hasičské služby na letišti
j) členy posádky plavidla
k) zaměstnance obsluhující plavidlo v přístavu

Budeme se věnovat pouze těm osádkám a zaměstnancům, kteří s námi mají smlouvu, tzn. a), b), c), d), e) a f).

Ve vymezení základních pojmů (§ 2) jsou pro nás důležité tyto:

a) členem osádky nákladního automobilu nebo autobusu se rozumí řidič, pomocník řidiče a průvodčí v silniční dopravě
b) pracovní dobou člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu je doba řízení vozidla, nakládka a vykládka, kontrola a dohled nad cestujícími při nastupování do autobusu nebo vystupování z autobusu, čištění a prohlídka vozidla, sledování nakládky a vykládky, práce, kterou se zajišťuje bezpečnost vozidla, nákladu nebo cestujících, technická údržba vozidla a administrativní práce spojené s řízením vozidla
c) zaměstnancem údržby pozemních komunikací se rozumí zaměstnanec, který zajišťuje sjízdnost dálnic, sjízdnost a schůdnost silnic a místních komunikací
d) zaměstnancem drážní dopravy je zaměstnanec, který zabezpečuje a obsluhuje dráhu, organizuje drážní dopravu, řídí nebo doprovází drážní vozidlo
e) režijní jízdou se rozumí doba potřebná pro přemístění zaměstnance ze sjednaného místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce před jeho začátkem nebo doba potřebná pro přemístění z místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce v jeho průběhu nebo doba potřebná k přemístění z místa výkonu práce do sjednaného místa výkonu práce po skončení pracovního výkonu
f) zaměstnancem městské hromadné dopravy se rozumí člen osádky autobusu, zaměstnanec, který organizuje silniční městskou dopravu a zaměstnanec drážní dopravy na dráze tramvajové, trolejbusové, lanové a na dráze speciální (metro) a člen osádky autobusu linkové osobní dopravy, u nichž délka žádného ze spojů nepřesáhne 50 km
g) zaměstnancem pracujícím letmo se rozumí zaměstnanec v dopravě, jemuž zaměstnavatel nemůže vzhledem k podmínkám provozu, vypracovat v rámci nerovnoměrně rozvržené pracovní doby písemný rozvrh směn a seznámit s ním zaměstnance nejpozději 2 týdny před nástupem na směnu
h) týdnem se rozumí období mezi 0,00 hodinou v pondělí a 24,00 hodinou v neděli
i) zimním obdobím se rozumí období od 1. listopadu kalendářního roku do 31. března následujícího kalendářního roku.

 

A/ ČLEN OSÁDKY NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU NEBO AUTOBUSU

Pracovní doba, doba odpočinku a bezpečnostní přestávky musí u členů osádky nákladního automobilu nebo autobusu splňovat tyto kriteria:

a) zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby denní doba řízení činila nejvýše 9 hodin. Doba řízení může být 2x v týdnu prodloužena na 10 hodin. Celková doba řízení nesmí překročit 90 hodin v období dvou po sobě následujících týdnů. Za dobu řízení se považuje doba vlastního řízení vč. přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut.
b) doba řízení uvedená v písm. a) může být prodloužena v nezbytném rozsahu za účelem dojetí do vhodného místa k zajištění bezpečného vystoupení osob nebo vyložení nákladu. Důvody prodloužení je řidič povinen uvést v záznamu o době řízení vozidla a bezpečnostních přestávkách.
c) člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu musí mít
=> nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nejméně 11 hodin a
=> nepřetržitý odpočinek v týdnu nejméně 45 hodin
d) nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami může být
=>  zkrácen až na 9 hodin po sobě jdoucích nejvýše třikrát v týdnu za podmínky, že v následujícím týdnu bude prodloužen o dobu předchozího zkrácení
=> rozdělen na 2 nebo 3 části ve dnech, v nichž není zkrácen na 9 hodin, přičemž musí jedna část činit nejméně 8 hodin a nepřetržitý odpočinek musí být prodloužen z 11 hodin na nejméně 12 hodin
e) zaměstnavatel je oprávněn nepřetržitý odpočinek v týdnu zkrátit až na
=>  36 hodin, je-li vyčerpán v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště
=> 24 hodin, je-li čerpán mimo tato místa
f) doba zkrácení nepřetržitého odpočinku v týdnu musí být nahrazena nejpozději do 3 týdnů od uplynutí týdne, v němž byla doba zkrácena. Doba nepřetržitého odpočinku poskytovaná jako náhrada za zkrácený odpočinek musí navazovat na odpočinek v délce nejméně 8 hodin, a pokud o to řidič požádá, musí mu být poskytnuta v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště řidiče
g) je-li ve vozidle více než 1 řidič, musí mít každý z nich nepřetržitý odpočinek
=> mezi dvěma směnami nejméně 8 hodin po sobě jdoucích během 30 hodin
=> v týdnu alespoň 45 hodin po sobě jdoucích, přičemž tato doba může být zkrácena až na 36 hodin, je-li čerpána v obvyklém místě odstavení vozidla nebo v místě bydliště řidiče, a až na 24 hodin, je-li čerpána mimo tato místa
h) doba řízení musí být po uplynutí 4,5 hodiny přerušena bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 45 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení.

 

B/ ZAMĚSTNANEC ÚDRŽBY POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ

U zaměstnanců údržby pozemních komunikací musí být dodržena tato kriteria v oblasti pracovní doby:

a) pro zaměstnance údržby pozemních komunikací, který je členem osádky nákladního automobilu při zajišťování sjízdnosti a schůdnosti pozemních komunikací, platí obdobně to, co je uvedeno pod písm. A/ s těmito výjimkami
b) zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby pracovní doba zaměstnance údržby pozemních komunikací v jednotlivých týdnech v zimním období a při likvidaci důsledků povětrnostní situace nepřekročila 60 hodin
c) zaměstnanci údržby pozemních komunikací pracujícímu letmo může zaměstnavatel nařídit nástup na směnu nejpozději před skončením předcházející směny
d) zaměstnavatel může v zimním období nebo při likvidaci důsledků povětrnostní situace zkrátit nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami až na 6 hodin nebo, pokud byla předchozí směna kratší než 6 hodin, až na dobu trvání této směny, nejméně však na dobu 3 hodin
e) zaměstnavatel je povinen rozvrhnout v zimním období nebo při likvidaci důsledků povětrnostní situace pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl nepřetržitý odpočinek v týdnu v trvání 32 hodin v období 2 týdnů po sobě jdoucích.

 

C/ ZAMĚSTNANEC DRÁŽNÍ DOPRAVY, ZAMĚSTNANEC HASIČSKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY A ZAMĚSTNANEC DRÁŽNÍ PODNIKOVÉ OSTRAHY

U těchto skupin platí tyto odchylky v oblasti pracovní doby, odpočinku, pracovní pohotovosti a dovolené na zotavenou:

a) zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce tak, aby délka směny činila nejvýše 13 hodin. V případě, že součástí pracovní doby je režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin
b) délka směny zaměstnance hasičské záchranné služby na dráze celostátní, regionální a vlečce může činit nejvýše 16 hodin
c) do pracovní doby zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce se započítává doba režijní jízdy
d) zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby zaměstnanec drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami po dobu alespoň 11 hodin po sobě jdoucích během 24 hodin, není-li dále stanoveno jinak
e) zaměstnanci v písm. d) může být nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami zkrácen až na 6 hodin po sobě jdoucích během 24 hodin. Pokud byla předchozí směna kratší než 6 hodin, může být nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami zkrácen na 3 hodiny, jsou-li pro to v KS určeny podmínky, a za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku. Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami může být zkrácen za podmínky, že následující odpočinek bude prodloužen o dobu zkrácení tohoto odpočinku
f) před směnou, jejíž jedinou náplní je režijní jízda nebo školení nařízené zaměstnavatelem, nemusí zaměstnavatel odpočinek podle d) a e) poskytnout
g) a) zaměstnavatel může dohodnout v kalendářním roce pracovní pohotovost na pracovišti
=> se zaměstnancem hasičské záchranné služby na dráze celostátní, regionální a vlečce v rozsahu nejvýše 850 hodin
=> se zaměstnancem drážní podnikové ostrahy a se zaměstnancem drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce, který zabezpečuje a obsluhuje dráhu a organizuje drážní dopravu, v případě, že jde o odstraňování následků živelních událostí nebo mimořádných událostí v drážní dopravě nejvýše 600 hodin
h) zaměstnavatel může poskytnout zaměstnanci v drážní dopravě s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou dovolenou v kalendářních dnech.

 

D/ ZAMĚSTNANEC MĚSTSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY

U zaměstnanců městské hromadné dopravy platí tyto odchylky v oblasti pracovní doby:

a) pro zaměstnance městské hromadné dopravy platí to, co bylo uvedeno v písm. A/ s těmito výjimkami
b) průměrná pracovní doba zaměstnance s nepřetržitým pracovním režimem, který řídí nebo doprovází vozidlo, nesmí přesáhnout v průběhu 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích 40 hodin
c) zaměstnanci městské hromadné dopravy může zaměstnavatel po projednání s příslušným odborovým orgánem rozvrhnout pracovní dobu tak, že doba nepřetržitého odpočinku bude v rámci 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích nejméně 24 hodin a za období 3 kalendářních týdnů po sobě jdoucích nejméně 105 hodin
d) zaměstnavatel je povinen zajistit, aby doba řízení zaměstnance městské hromadné dopravy byla nejdéle po 4 hodinách řízení přerušena bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Tato přestávka může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 10 minut
e) směna zaměstnance městské hromadné dopravy zajišťující údržbu dráhy speciální v noční době může činit nejvýše 10 hodin v rámci 24 hodin po sobě jdoucích
f) zaměstnavatel může se zaměstnancem v městské hromadné dopravě na dráze speciální dohodnout pracovní pohotovost na pracovišti v rozsahu nejvýše 600 hodin v kal. roce
g) zaměstnavatel je povinen rozvrhnout zaměstnanci hasičské záchranné služby na dráze speciální pracovní dobu tak, aby délka směny činila nejvýše 16 hodin.

Pro všechny skupiny zaměstnanců platí, že

Dále jsou v tomto zákonu řešeny posádky lodí a letadel.