2/ VÝKLAD K ZAMĚSTNÁVÁNÍ ZPS - II. část


   V minulém čísle jsme si řekli, jakým způsobem se zjistí naplnění povinného podílu ZPS jejich fyzickým zaměstnáváním a v dnešní druhé části výkladu se budeme věnovat dalším dvěma způsobům naplnění povinného podílu občanů se ZPS a těmi jsou:

2/   odebírání výrobků od zaměstnavatelů zaměstnávajících více než 50% zaměstnanců se ZPS nebo zadávání výrobních programů těmto zaměstnavatelům nebo odebírání výrobků chráněných dílen provozovaných občanským sdružením, státem registrovanou církví nebo náboženskou společností nebo církevní právnickou osobou nebo obecně prospěšnou společností nebo zadávání výrobních programů těmto subjektům,
3/   odvodem do státního rozpočtu - výše odvodu činí ročně za každého občana se ZPS, o kterého zaměstnavatel nesplnil povinný podíl 1,5 násobku průměrné mzdy v národním hospodářství vyhlašované a zveřejněné MPSV ve Sbírce zákonů za 1. až 3. čtvrtletí roku, v němž nebyl povinný podíl naplněn.

Ad 2) Při výpočtu plnění povinného podílu odběrem výrobků se naplněný počet zaměstnanců se ZPS zjistí tak, že se vydělí celkový objem plateb bez daně z přidané hodnoty za výrobky nebo služby odebrané ve sledovaném kalendářním roce od zaměstnavatelů s více než 50% ZPS popř. od chráněných dílen trojnásobkem průměrné mzdy zjištěné za první až třetí čtvrtletí sledovaného roku.
Při výpočtu plnění povinného podílu zadáváním výrobních programů se počet zaměstnanců se ZPS zjistí tak, že se vydělí celkový objem plateb bez daně z přidané hodnoty realizovaných ve sledovaném kalendářním roce ze zadaného výrobního programu trojnásobkem průměrné mzdy zjištěné za první až třetí čtvrtletí sledovaného roku.
Součet hodnot za odběr výrobků a ze zadaného výrobního programu zaokrouhlíme na celé číslo od poloviny směrem nahoru.
Tento způsob výpočtu odběru výrobků (zadávání výrobního programu) by měl být podstatně jednodušší, než výpočet za každou firmu samostatně, který se prováděl do 31. 12. 2001.
Např. zaměstnavatel odebral od zaměstnavatelů s více než 50% ZPS výrobky v celkové výši 71653 Kč bez DPH. Průměrná mzda za I. - III. čtvrtletí 2002 činila 15160 Kč, trojnásobek této částky byl 45480 Kč. Tomuto zaměstnavateli by se na plnění povinného podílu započetly 2 osoby, protože 71653 : 45480 = 1,5754, což zaokrouhlíme na 2.

Seznam firem zaměstnávajících více než 50% zaměstnanců se ZPS by měl být k dispozici na Úřadech práce nebo jej najdete na internetové adrese www.upoc.cz/Zps/zpsdef.htm Firmy jsou v tomto přehledu členěny jednak podle svého oboru podnikání a dále podle okresu, ve kterém sídlí.

Ad 3) třetím alternativním způsobem plnění povinného podílu je odvod do státního rozpočtu. Výše odvodu činí ročně za každého občana se ZPS, o kterého zaměstnavatel nesplnil povinný podíl 1,5 násobku průměrné mzdy v národním hospodářství vyhlašované a zveřejněné MPSV za první až třetí čtvrtletí roku, v němž nebyl povinný podíl naplněn.
Zde došlo k výraznému zvýšení odvodu oproti stavu, který platil k 31. 12. 2001. Při předpokládaném průměrném výdělku za I. až III. čtvrtletí 2002 ve výši 15160 Kč (náš odhad) by odvod za jednoho zaměstnance se ZPS činil 22740 Kč oproti 7580 Kč, které by se odvedly podle úpravy platné do 31. 12. 2001.

Povinný podíl může zaměstnavatel plnit kombinací všech tří uvedených způsobů. Tzn., že pokud např. u zaměstnavatele vyšel povinný podíl 6 zaměstnanců se ZPS, je možné, aby byl naplněn fyzickým zaměstnáním 3 osob se ZPS, dvě osoby se ZPS naplnit odběrem výrobků a za jednu osobu zaplatit odvod do státního rozpočtu.
Konkrétní příklad výpočtu průměrného počtu zaměstnanců, povinného podílu, zápočtu odběru výrobků a služeb a výpočet odvodu do státního rozpočtu přineseme v některém z dalších čísel a bude i náplní květnových seminářů.

Poslední změnou v zákonu 1/91 Sb. o zaměstnanosti je vložení nového § 24a. Podle tohoto paragrafu poskytne úřad práce zaměstnavatelům zaměstnávajícím více než 50% ZPS příspěvek v měsíční výši 0,35 násobku průměrné mzdy za I. až III. čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku (ta činila 14144 Kč).

Podmínkou pro poskytnutí příspěvku je, že

a) zaměstnavatel nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky
b) zaměstnavatel nemá splatné nedoplatky na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění a na pojistné na sociální zabezpečení
c) zaměstnavateli není poskytován jiný státní příspěvek nebo dotace na úhradu mzdových nákladů pro občany se ZPS.

Tento nový § 24a by mohl zaměstnavatelům s 50% ZPS přinést již v roce 2002 částku 59400 Kč na jednoho zaměstnance se ZPS ((14144 x 0,35) x 12). Průměrný přepočtený počet zaměstnanců se ZPS se zjistí stejným způsobem jako pro účely odvodu.