5/ VYHLÁŠKA MF O FONDU KULTURNÍCH
A SOCIÁLNÍCH POTŘEB
Novou vyhláškou MF 114/2002 Sb.
o fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP) dochází k některým
změnám při hospodaření s FKSP v organizačních složkách státu, u státních
příspěvkových organizací a u příspěvkových organizací zřízených územními
samosprávnými celky (dále jen „příspěvková organizace“).
Vzhledem k tomu, že vyhláškou o FKSP by se v některých případech měly podle § 4 a
§ 6 odst. 9 zákona 586/92 Sb. o daních z příjmů řídit i „podnikatelské
subjekty“, je třeba se s těmito změnami seznámit. Podle vyhlášky o FKSP je
třeba postupovat u nepeněžních darů (§ 6 odst. 9 písm. i), u sociálních
výpomocí poskytnutých zaměstnanci v přímé souvislosti s překlenutím jeho
mimořádně obtížných poměrů v důsledku živelné pohromy, ekologické nebo
průmyslové havárie (§ 6 odst. 9 písm. v) a u sociálních výpomocí
nejbližším pozůstalým (§ 4 odst. 1 písm. k).
Z jednotlivých změn jsou zajímavé tyto:
- vyhláška o FKSP se vztahuje na organizační složky státu, na státní
příspěvkové organizace a na příspěvkové organizace zřízené územními
samosprávnými celky. Dosud byly uvedeny rozpočtové organizace apod., které podle
nové terminologie přestaly existovat,
- v § 3 se vypustila definice nezaopatřeného dítěte a dal se odkaz na §§ 11
až 16 zákona o 117/95 Sb. o státní sociální podpoře, kde je nezaopatřenost
dítěte podrobně popsána a přebírá ji z něho většina zákonů,
- v § 4 odst. 1 byly mezi příspěvky na provoz zařízení, které slouží kulturnímu
a sociálnímu rozvoji zaměstnanců doplněny k rehabilitačním zařízením i masáže
a zároveň došlo k vypuštění „přispívání na zařízení závodní
preventivní péče“. Vypuštění preventivní péče je logické, protože podle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 2 zákona 586/92 Sb. o daních z příjmů se jedná o výdaj
(náklad) vynaložený na dosažení, zajištění a udržení příjmů, takže je
zbytečné, aby tato péče byla hrazena z FKSP,
- ve stejném odst. § 4 bylo doplněno, že je možno přispívat na provoz autobusu,
pokud je využíván pro potřeby zařízení sloužícího kulturnímu a sociálnímu
rozvoji zaměstnanců.
- v odst. 2 § 4 byla doplněna možnost hradit z fondu nákup vitaminových
prostředků, očkování proti chřipce, klíšťové encefalitidě a hepatis A
(žloutenka typ A)
- v § 7, který nově řeší stravování, je nyní odkaz na vyhlášku 430/2001
Sb. o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v organizačních složkách
státu a státních příspěvkových organizacích. Odkaz v dosavadní vyhl. 310/95 Sb.
na § 140 ZP byl neúčinný, protože vlastní příspěvky na stravování neřešil.
- v novém § 9, který řeší kulturu, tělovýchovu a sport se doplnila možnost přispívat
i na vstupenky na sportovní akce (zároveň došlo k vypuštění příspěvku na
branné akce) a dále se doplnila možnost přispívat na náklady na kulturní,
tělovýchovné a sportovní akce pořádané organizační složkou státu nebo
příspěvkovou organizací. Takže nově bude možno přispívat např. na ochotnické
divadlo provozované některým z ministerstev nebo na fotbalové zápasy, které budou
hrát zaměstnanci příspěvkové organizace.
- do souladu nebyly dány sociální výpomoci poskytované z FKSP se zákonem o
daních z příjmů. Podle § 6 odst. 9 písm. v) zákona 586/92 Sb. o daních z příjmů
jsou od daně osvobozeny sociální výpomoci do 10 tis. Kč poskytované v přímé
souvislosti s překlenutím jeho mimořádně obtížných poměrů v důsledku živelné
pohromy, ekologické nebo průmyslové havárie. Odkaz na vyhlášku o FKSP je spíše
formální, neboť podle této vyhlášky je možné přispět až 15 tis. Kč a
příspěvek nemusí být jen na živelné pohromy. Výše 15 tis. Kč odpovídá pouze
výpomoci nejbližším pozůstalým podle § 4 odst. 1 písm. k) zákona o daních z
příjmů.
- u penzijního připojištění se vypustilo, že způsob poskytování
příspěvku a jeho výši je třeba stanovit v zásadách pro používání fondu. I
když by asi bylo vhodné, aby způsob poskytování příspěvku někde stanoven byl
(např. v kolektivní smlouvě).
- ke změně došlo i u promíjení nesplacených půjček poskytnutých
zaměstnanci na bytové účely nebo jako sociální výpomoc, kde se stanovila horní
hranice pro prominutí 15 tis. Kč. Dosud nebyla horní hranice pro promíjení
stanovena.
- z nové vyhlášky o FKSP bylo bohužel vypuštěno to, co se považuje za
nepeněžní plnění poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci. To, že za
nepeněžní plnění se považuje takové plnění, kdy celkové náklady na akci jsou
uhrazeny zaměstnavatelem a zaměstnanci jsou poskytnuty za cenu sníženou o příspěvek
fondu bylo publikováno pouze ve vyhl. 310/95 Sb. o FKSP. Doufáme, že vypuštění
tohoto textu neovlivní práci FÚ, OSSZ nebo zdravotních pojišťoven.
Účinnost vyhlášky 114/2002 Sb. o FKSP je od 1. května
2002 a tímto dnem se zároveň ruší vyhláška MF 310/95 Sb.
Podrobněji se budeme této nové vyhlášce věnovat na květnových školeních.