5/ ZMĚNA U ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ „VYSÍLANÝCH“ DO STÁTŮ EU
V minulém čísle jsme Vás informovali o tom, jak postupovat v případě vyslání zaměstnance do jiného státu EU. Na straně 4 je uvedeno, čím by měl vybaven náš občan před vysláním pro oblast zdravotního pojištění. Vzhledem k tomu, že od 1. 6. 2004 se změnily podmínky pro uplatnění nároků českých občanů na zdravotní péči v zemích EU, je třeba od tohoto data postupovat takto:
Zaměstnanec by měl požádat příslušnou zdravotní
pojišťovnu o vystavení dokladu o nároku na lékařsky nezbytnou zdravotní péči v
jiném státě EU. Tímto dokladem je tzv. „Evropský průkaz zdravotního
pojištění“ nebo „papírové Potvrzení dočasně nahrazující Evropský
průkaz zdravotního pojištění“ (toto potvrzení bude častější, protože ne
všechny zdravotní pojišťovny začaly Evropský průkaz zdravotního pojištění
vydávat).
Na základě těchto dokladů by měla být vyslanému zaměstnanci
poskytnuta lékařsky nezbytná zdravotní péče v jiném státě EU. V některých
státech doporučuje VZP před návštěvou lékaře, předložit Evropský průkaz či
Potvrzení místní zdravotní pojišťovně. Ta by mu měla vydat seznam smluvních
lékařů a doklad, s kterým se na lékaře obrátí. Tato „předchozí registrace“ u
místní zdravotní pojišťovny však nesmí být od 1. 7. 2004 po zaměstnanci
požadována.
Pokud je zaměstnanec v současné době již vyslán
do státu EU a nevyžádal si před cestou Evropský průkaz nebo Potvrzení, může o
ně požádat buď českou zdravotní pojišťovnu, která by mu tento doklad zaslala na
jím uvedenou adresu, nebo zdravotní pojišťovnu státu, do kterého byl vyslán a ta by
mu jeho zaslání měla zprostředkovat. V případě vážného onemocnění nebo úrazu
a následné hospitalizace v nemocnici, může požádat o zprostředkování zaslání
potvrzení přímo v nemocnici.
V každém případě musí být zaměstnanci Evropský průkaz nebo
Potvrzení na vyžádání dodatečně zasláno!
Na základě předložení Evropského průkazu nebo Potvrzení má náš zaměstnanec nárok na nezbytnou zdravotní péči za stejných podmínek jako místní pojištěnci. Tzn., že místní systém zdravotního pojištění zaplatí za ošetření našeho občana do té výše, jakou by zaplatil za ošetření svého pojištěnce. Zde je třeba počítat s tím, že ve většině států se za zdravotní péči připlácí, tzn., že po zaměstnanci bude požadováno, aby část účtu uhradil v hotovosti (někde dokonce celý účet, který mu bude poté proplacen tamní zdravotní pojišťovnou). Pro tento účel se doporučuje tzv. „komerční pojištění“, které by mu pokrylo náklady na spoluúčast nebo na převoz do ČR, který není součástí nezbytné zdravotní péče.
ZÁVĚR: pokud budete vysílat zaměstnance do jiného státu EU, je třeba jej před vycestováním poslat do jeho zdravotní pojišťovny, kde by měl požádat o vystavení Evropského průkazu zdravotního pojištění nebo o Potvrzení dočasně nahrazující tento průkaz. Bez těchto dokladů by mohl mít po 1. 7. 2004 problémy v případě potřeby zdravotní péče v jiném státě EU.