2/ ZÁKON O PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍCÍCH
Zákonem 563/2004 Sb. o
pedagogických pracovnících dochází od 1. 1. 2005 i ke změně některých
dalších zákonů. Pro nás důležité změny jsou provedeny v zákoníku práce a
v zákonu 143/92 Sb. o platu. Za § 29a, který řeší dohodu o zdržení se výkonu výdělečné
činnosti, která byla předmětem činnosti zaměstnavatele, se vložil nový §
29b, který zní: „Ustanovení o dohodě
podle § 29a na pedagogické pracovníky škol a školských zařízení zřizovaných
ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí a dobrovolným
svazkem obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství (dále
jen „svazek obcí“), a na pedagogické pracovníky v zařízeních sociální péče
nelze použít“. Z této změny vyplývá, že
v případě skončení pracovního poměru pedagogického pracovníka nelze po něm
požadovat, aby uzavřel dohodu o tom, že se zdrží výkonu výdělečné činnosti. Je
to celkem logické, protože co by ze „státní školy“ mohl vynést za informace a
ještě by ze státních peněz pobíral peněžité vyrovnání… Toto ustanovení § 29b se ale
nebude vztahovat na pedagogické pracovníky, kteří tuto činnost vykonávají
v soukromých školách! Zde se bude moci tato dohoda sjednat, ale
pochopitelně jen v případě, že je zároveň poskytnuto peněžité
vyrovnání. Rovněž se § 29b nebude vztahovat
na další zaměstnance školy, např. na ekonoma, mzdovou účetní, školníka apod. Kdo je „pedagogický pracovník“,
najdeme v § 2 zákona 563/2004 Sb. „Pedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímou
vyučovací, přímou výchovnou, přímou speciálně pedagogickou nebo přímou
pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného, kterým
uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě zvláštního právního předpisu (dále
jen „přímá pedagogická činnost“)…… Přímou pedagogickou činnost vykonává
učitel, vychovatel, speciální pedagog, psycholog, pedagog volného času,
asistent pedagoga, trenér a vedoucí pedagogický pracovník. Na tento okruh zaměstnanců se
novela ZP vztahuje, tzn., že s nimi nelze sjednat dohodu o zdržení se
výkonu učitelské činnosti apod. V § 82 se vložil nový odstavec 4,
který zní: „Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vydá
vyhlášku, kterou stanoví pro zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných
MŠMT, krajem, obcí a svazkem obcí pracovní řád.“ Z toho vyplývá, že MŠMT by
mělo vyhláškou vydat pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení
zřizovaných státem nebo organizačními složkami státu. Zde se dá opět očekávat,
že kraje a obce si budou stěžovat, protože proč jim má někdo
z ministerstva stanovit pracovní řád (obzvlášť v případě, že jim na
činnost nedává peníze…). Podle přechodného ustanovení zákona 563/2004 Sb. se do
vydání pracovního řádu postupuje podle § 58 písm. b) zákona 29/84 Sb. (školský
zákon). V zákonu 143/92 Sb. o platu
se vkládá nový § 8a, který ukládá povinnost poskytovat příplatek za
přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah. Tento příplatek se
poskytne pouze pedagogickým pracovníkům (viz výše - § 2 zákona 563/2004 Sb.).
Výše příplatku je stanovena na dvojnásobek průměrného hodinového výdělku. Tzn., že pokud bude např. učitel učit nad rozsah
stanovený NV, bude mu náležet příplatek ve výši dvojnásobku průměrného výdělku.
Tzn., pokud bude učitel zatupovat nepřítomného kolegu a jeho hodinový výdělek
činí 220 Kč, obdrží za každou hodinu kromě své mzdy ještě příplatek ve výši 440
Kč. Toto se asi dotkne učitelů ve
školách zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími programy. Účinnost tohoto zákona je
stanovena na 1. leden 2005. Bohužel se jedná o velice specifickou
oblast, takže po nás nechtějte, abychom Vám posuzovali konkrétní případy
zařazení učitelů, vychovatelů apod. Zde bude třeba se obrátit na MŠMT nebo na
svého zřizovatele.