3/ ZMĚNY V ZÁKONECH PŘIJATÉ V SOUVISLOSTI SE ŠKOLSKÝM ZÁKONEM


        Zákonem 562/2004 Sb. se mění některé zákony v souvislosti s přijetím nového „školského zákona (561/2004 Sb.)“. Tyto změny vyplývají především z nových definic povinné školní docházky a studia, které byly přijaty ve školském zákonu. Změny se týkají zákoníku práce, zákona o důchodovém pojištění, zákona o státní sociální podpoře, zákona o platu a zákona o daních z příjmů. Nejdůležitější změny byly provedeny v zákonu o státní sociální podpoře, kde se mění posuzování soustavné přípravy na budoucí povolání. Tato definice se přebírá i do zákona o daních z příjmů a do zákona o zdravotním pojištění.

   V § 12 odst. 1 písm. a) bod 2 se změnil text tak, že za soustavnou přípravu na budoucí povolání se nepovažuje doba „dálkového, distančního, večerního nebo kombinovaného studia na středních školách, je-li dítě v době takového studia výdělečně činno……“. Dosud bylo v zákonu pouze „doba studia při zaměstnání“. Tímto zpřesněním by mělo dojít k odstranění výkladových nejasností, co je myšleno studiem při zaměstnání…

   Toto se i nadále netýká studia na vysoké škole, které je možné uskutečnit i formou dálkového, distančního nebo večerního studia a být při něm výdělečně činný.

 Dále se v § 12 změnily odstavce 2 a 3 takto:

   „(2) Studiem na středních školách podle odstavce 1 se pro účely tohoto zákona rozumí studium

a)      na středních školách a konzervatořích, zapsaných do rejstříku škol a školských zařízení

b)      na středních školách zřizovaných ministerstvy obrany, vnitra a spravedlnosti,

c)      na vyšších odborných školách zapsaných do rejstříku škol a školských zařízení.

(3) Studiem na vysokých školách podle odstavce 1 se pro účely tohoto zákona rozumí studium na vysokých školách v bakalářském, magisterském a doktorském studijním programu.“

   Tímto novým vymezením dochází ke změně podle nové terminologie ve školském zákonu. Dále se za studium na střední škole považuje i studium na konzervatoři, která v zákonu doposud chyběla.

 Další změny přinesl nově zformulovaný § 16, který řeší „povinnou školní docházku“

„(1) Za povinnou školní docházku se pro účely tohoto zákona považuje též

a)      pokračování žáků, kteří po splnění povinné školní docházky nezískali základní vzdělání, v základním vzdělávání

b)      desátý ročník základního vzdělávání v základní škole speciální,

c)      pokračování žáků se zdravotním postižením v základní škole speciální,

d)      kurz pro získání základního vzdělání organizovaný základní nebo střední školou ve formě denní výuky, který navštěvují osoby mladší 26 let, které nezískaly základní vzdělání.

   (2) Za povinnou školní docházku se považuje též období školních prázdnin bezprostředně navazující na ukončení období školního vyučování školního roku, v němž dítě dovrší poslední rok povinné školní docházky. Dobu školních prázdnin uvedenou ve větě první nelze považovat za povinnou školní docházku, jestliže dítě v této době vykonávalo výdělečnou činnost nebo mělo nárok na podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci v rozsahu uvedeném v § 13 odst. 3 písm. a) až c). Věta druhá neplatí, pokračuje-li dítě po skončení výuky v uvedeném školním roce v soustavné přípravě na budoucí povolání.“

   Pro naši práci je důležitá poslední věta odstavce 2, podle které si bude moci dítě v době prázdnin navazujících na skončení povinné školní docházky přivydělávat, pokud bude v tomtéž roce pokračovat ve studiu a bude se pořád jednat o povinnou školní docházku a tudíž o nezaopatřené dítě a o osobu, za kterou je plátcem pojistného na VZP stát.

 

      V zákonu 143/92 Sb. o platu se v § 1 odst. 1 doplnilo nové písm. e), podle kterého se tento zákon vztahuje na

„školské právnické osoby zřízené MŠMT, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí podle školského zákona.“

Z toho vyplývá, že tyto školy budou své zaměstnance odměňovat podle zákona o platu. Soukromé školy budou moci odměňovat podle zákona o mzdě.

 

 V § 20 odst. 5 se změnila definice toho, co se též považuje za povinnou školní docházku. Zjednodušeně řečeno, nové znění odpovídá novému textu v zákonu o státní sociální podpoře (§ 16 – viz výše).

V § 21 odst. 2 a 3 se rovněž v návaznosti na změnu provedenou ve školském zákonu změnila definice soustavné přípravy dítěte na budoucí povolání (viz výklad u změn v zákonu o státní sociální podpoře).

 

 V § 4 odst. 1 písm. k) se změnil text u příjmů od daně osvobozených tak, že jsou kromě stipendií ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje a z prostředků vysoké školy doplnila „stipendia z prostředků právnické osoby, která vykonává činnost střední školy nebo vyšší odborné školy“.

Tzn., že i stipendia poskytovaná z rozpočtů těchto škol budou od daně osvobozena.