2/ ZMĚNY V ZÁKONU 586/92 Sb. O DANÍCH Z PŘÍJMŮ


   Ve Sbírce zákonů jsou změny v daních z příjmů publikovány na 75 stránkách. Pro naši práci jsou důležité pouze změny, které byly provedeny v paragrafech týkajících se příjmů ze závislé činnosti:

   Z této změny vyplývá, že pokud u Vás zaměstnanec nepodepíše prohlášení k dani, uplatní se u něho 15% srážková daň, jestliže příjem nepřekročí 5000 Kč.
Pokud by byl příjem 5001 Kč a vyšší, byla by daň dle tabulky, minimálně 20%.
   Tento způsob zdanění lze použít i nadále pouze u příjmů podle § 6 odst. 1 písm. a) a d), tj. příjmy z pracovněprávního, služebního nebo členského poměru nebo příjmy plynoucí v souvislosti s výkonem zaměstnání - např. doplatek prémií nebo náhrada za ztrátu na výdělku.
   Tento režim zdanění nelze použít u členů družstev, společníků a jednatelů s.r.o. a u komanditistů komanditních společností a u odměn členů statutárního orgánu - zde musí být vždy daň dle tabulky, minimálně 20%.

   Tzn., že pokud poskytne zaměstnavatel v průběhu kal. měsíce více vozidel postupně, považuje se za příjem 1% z nejvyšší vstupní ceny poskytnutého vozidla. Pokud poskytne zaměstnavatel více vozidel v měsíci současně, považuje se za příjem 1% ze součtu vstupních cen všech poskytnutých vozidel.

   Z této změny vyplývá, že pokud poskytne zaměstnavatel zaměstnanci poukaz na zahraniční rekreaci v hodnotě 20 tis. Kč, bude od daně z příjmů osvobozen. Dosud byla osvobozena pouze částka 10 tis. Kč. Stejná pravidla platí při poskytování tuzemské rekreace, kde dosud nebylo omezení žádné.
   Aby se jednalo o příjem od daně osvobozený, musí být poskytnut jako nepeněžní plnění, tj. zaměstnavatel uhradí celý poukaz a zaměstnanci jej předá. O nepeněžní plnění se jedná i v případě, že zaměstnanec zaměstnavateli část poukazu zaplatí.

   Z této změny vyplývá, že od daně osvobozeny budou pouze částky pojistného, které zaměstnavatel přispěje na zaměstnancovo pojištění - nelze tudíž daňově osvobodit příspěvek rodinným příslušníkům apod.

   Z toho vyplývá, že bude třeba sledovat, zda pojišťovna, u které je zaměstnanec pojištěn, má oprávnění k činnosti na území ČR. Seznam pojišťoven najdete v některém z dalších čísel a na internetové adrese Ministerstva financí.

   Tato změna se bude týkat tuzemských daňových rezidentů, kteří budou pracovat ve státě, s nímž nemá ČR uzavřenu smlouvu o zamezení dvojího zdanění. Od měsíce ledna 2004 bude jejich základem daně příjem snížený nejen o zaplacenou daň, ale i o uhrazené příspěvky na pojištění, které budou v tomto státě povinně platit.

   Tento minimální základ daně se vztahuje na poplatníky s příjmy podle § 7 odst. 1 písm. a) až c), tj. na příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství, příjmy ze živnosti a na příjmy z jiného podnikání podle zvláštních předpisů. Podle odst. 3 a 4 § 7c se minimální základ daně nevztahuje na toho, kdo zahájil nebo ukončil podnikatelskou činnost, na toho komu je stanovena daň paušální částkou, komu náležel rodičovský příspěvek nebo příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu, na poživatele starobního nebo plného invalidního důchodu a na studenty do 26 let, kteří se soustavně připravují na budoucí povolání - u těchto osob se bude vycházet ze skutečně dosažených příjmů a výdajů.

   Základ daně podle § 5 musí činit alespoň 50% částky, která se stanoví jako součin všeobecného vyměřovacího základu (VVZ) za kalendářní rok, který o 2 roky předchází zdaňovacímu období a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto VVZ a počtu měsíců, v jejichž průběhu poplatník provozoval výdělečnou činnost.
   KOLIK BUDE MINIMÁLNÍ ZÁKLAD DANĚ V ROCE 2004?
   VVZ za rok 2002 byl 15711 Kč a přepočítací koeficient byl 1,0717. Z těchto údajů vychází u poplatníka, který podnikal celý rok 2004 minimální základ daně ve výši 101 tis. Kč (15711x0,5x1,0717x12=101025, zaokrouhleno na stovky směrem dolů).
   Od takto zjištěného minimálního základu daně se odečtou veškeré poplatníkem prokázané nezdaněné částky uvedené v § 15, tzn., že každému se odečte částka 38040 Kč a dále na děti, invalidity, dary, bytové potřeby, penzijní připojištění či soukromé životní pojištění.

   JAK SE TENTO MINIMÁLNÍ ZÁKLAD DANĚ DOTKNE ZAMĚSTNANCE, KTERÝ ZÁROVEŇ PODNIKÁ?
   Pokud by měl Váš zaměstnanec součet všech příjmů podle §§ 6 až 10 nižší než 101 tis. Kč, musel by se u něho uplatnit minimální základ daně. Jestliže jeho příjmy ze zaměstnání a z podnikání překročí částku 101 tis. Kč, bude jeho základ daně součet příjmů skutečně dosažených ze zaměstnání, z podnikání popř. z kapitálového majetku nebo pronájmu.
   Tzn. že pokud má zaměstnanec příjem ze zaměstnání 101 tis. Kč a vyšší, nebude se na něho minimální základ daně vztahovat ani v případě, že dosáhl ztráty z podnikání!
   POZOR: tento § 7c se netýká poplatníků, kteří mají pouze příjmy podle § 6, tj. ze zaměstnání!!! U nich žádný minimální základ daně platit nebude.

   Toto se bude týkat příjmů podle § 10 odst. 1 písm. a), tj. „příjmů z příležitostných činností nebo z příležitostného pronájmu movitých věcí, včetně příjmů ze zemědělské výroby, která není provozována samostatně hospodařícím rolníkem“. Tzn., že pokud příjmy z prodeje zeleniny, sběru lesních plodů apod. nepřekročí v roce 2004 částku 20 tis. Kč, nebude se již muset podávat daňové přiznání.

   Tzn., že od zúčtování mzdy za měsíc leden 2004 se bude na každé vyživované dítě odečítat částka 2130 Kč místo současných 1960 Kč.

   Tzn., že si daňový nerezident bude moci, při splnění podmínky příjmu na území ČR, odečíst nezdaněné částky na dítě, manželku a invalidity. Toto ale nebude možné provést při měsíčním zálohovém srážení, ale až v rámci daňového přiznání - viz komentář k §§ 38g a 38h.

   Z této změny vyplývá, že odečíst lze pouze platby zaplacené zaměstnancem na své penzijní připojištění. Žádné platby za rodinné příslušníky odečíst nelze.

   Z této změny vyplývá, že poplatník, pojistník a pojištěná osoba musí být jeden a tentýž. Tzn., že odpadnou problémy s pojišťovnami, které potvrzovaly zaměstnancům zaplacené pojistné i v případě, že pojištěnou osobou byla manželka, dcera nebo syn poplatníka. Tímto by měla být „zacelena díra v zákonu“, která tento postup pojišťovnám umožňovala.
   POZOR: tato změna ale platí až od 1. 1. 2004, takže při ročním zúčtování za rok 2003 se budeme ještě potýkat s uzavřenými smlouvami, kde poplatník, pojistník a pojištěná osoba nejsou jeden a tentýž. Zde platí naše doporučení, aby si podali tito poplatníci daňové přiznání a „zkusili si“ uplatnit odpočet prostřednictvím finančního úřadu. Nikdy neprovádějte roční zúčtování v případě, že Váš zaměstnanec chce uplatnit odpočet ze smlouvy, kde pojištěnou osobou je např. jeho manželka nebo on a jeho dcera apod.
   Co se týká rozpočtu pojistného v případě platby pojistného na několik let dopředu, bude asi největší problém v prvním a posledním roce placení. Např. někdo zaplatí pojistné v červnu 2004 na 5 let dopředu - kolik mu má pojišťovna potvrdit na rok 2004? Zde by měla pojišťovna provést přepočet výše zaplacené od června do konce roku 2004 a potvrdit pouze poměrnou část a nikoliv jednu pětinu (asi to bude muset spočítat přes kalendářní dny, tj. celkovou částku pojistného vydělit počtem kal. dnů, na které bylo pojistné zaplaceno a vynásobit počtem kal. dnů v jednotlivých letech).

   Zde nebudeme tuto změnu zatím komentovat (není to ani v současné době aktuální), protože jsme se setkali s několika možnými výklady už v současné době…

   Tato nová odpočitatelná částka přinese opět spoustu problémů, protože při jejím uplatnění bude třeba sledovat nepřekročení 1,5% zdanitelných příjmů. Co když zaměstnanec změní zaměstnání a přinese si k novému zaměstnavateli potvrzení odborové organizace od předchozího zaměstnavatele, že na členské příspěvky zaplatil částku ve výši x Kč? Jakým způsobem bude možno kontrolovat dodržení podmínky 1,5% a 3000 Kč za rok, pokud skončil zaměstnání např. k 30. 9.? Vzhledem k tomu, že ročního zúčtování za rok 2003 se toto netýká, budeme tuto problematiku sledovat a až bude aktuální (tj. při ročním zúčtování za rok 2004), budeme Vás informovat.
   Jaký bude efekt pro zaměstnance z této nezdaněné částky?
   Pokud si zaměstnanec s příjmem 10 tis. Kč měsíčně bude platit 1% z hrubé mzdy, měl by mít po skončení roku potvrzeno 1200 Kč. Jelikož je v pásmu daně 15%, tak se mu z tohoto důvodu v rámci ročního zúčtování vrátí 180 Kč. Efekt při odpočtu maximální možné částky 3000 Kč by byl 960 Kč (to by zaměstnanec musel mít příjem nad 30 tis. Kč, ale tito zaměstnanci zase nejsou většinou členy odborové organizace…).

   Z toho vyplývá, že daňově uznatelná bude i poměrná část ročního havarijního pojištění, pokud zaměstnanec použije při pracovní cestě své vozidlo, které je havarijně pojištěné. Výpočet poměrné části by se provedl přes kalendářní dny. Např. zaměstnanec má zaplaceno havarijní pojištění na rok 2004 v částce 24 tis. Kč a na pracovní cestu odjel 2. 2. 2004. V tomto případě by mohl dostat poměrnou část svého havarijního pojištění, tj. 65,50 Kč (24000:366) a tato částka by byla daňově uznatelným výdajem.

   Toto je spíš zpřesnění zákona pro případy, kdy by měl zaměstnanec více smluv na soukromé životní pojištění a zaměstnavatel mu chtěl přispívat na všechny smlouvy. V tomto případě by byl daňově uznatelný příspěvek max. 8000 Kč za zdaňovací období.

   Nově koncipovaný výpočet se liší od současného tím, že se od fondu pracovní doby budou odečítat výše uvedené hodiny (absence, neplacené volno MD a RD) a nikoliv, že se budou odpracované hodiny zvyšovat o dobu dovolené apod. jako dosud. Takto vypočtený průměrný přepočtený počet zaměstnanců bude ale nižší, protože se vylučují absence a neplacená volna!

   Z toho vyplývá, že daňové přiznání bude povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně přesáhly 15 tis. Kč.

   Z toho vyplývá, že pokud bude mít poplatník s příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků (§ 6) ještě ostatní příjmy podle § 7 až 10 nižší než 6000 Kč, nebude muset podat za rok 2004 daňové přiznání.

   Toto se týká daňových nerezidentů, kteří pokud splní podmínku, že 90% příjmů je ze zdrojů v ČR, si budou moci uplatnit odpočet na děti, manželku a invalidity. Pokud bude chtít tyto nezdanitelné částky uplatnit, musí si podat daňové přiznání.

   Daňovému nerezidentovi nebude podle tohoto odstavce možné zálohově odečítat nezdanitelnou částku na vyživované dítě ani na invalidity a dále se u něho nemůže provést roční zúčtování, pokud by chtěl tyto nezdanitelné částky uplatnit.
   Tzn., že daňovému nerezidentovi se může provést roční zúčtování pouze v případě, že bude chtít uplatnit jen základní odpočet, případně ještě odpočet na studium. Jestliže bude chtít uplatnit odpočet na děti, manželku nebo invaliditu, musí si vždy podat DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ.

  1/ smlouvou o úvěru podle § 15 odst. 10
  2/ výpisem z listu vlastnictví v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené v § 15 odst. 10 písm. b) a c) a v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené v § 15 odst. 10 písm. a) stavebním povolením a po kolaudaci výpisem z listu vlastnictví
  3/ výpisem z listu vlastnictví, jde-li o bytový dům, rodinný dům nebo byt ve vlastnictví, anebo nájemní smlouvou, jde-li o byt v nájmu, anebo dokladem o trvalém pobytu (občanský průkaz), jde-li o byt v užívání, v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené v § 15 odst. 10 písm. e)
  4/ potvrzením právnické osoby, že je jejím členem nebo společníkem v případě úvěru poskytnutého na účel uvedený v § 15 odst. 10 písm. d) a g)
  5/ výpisem z listu vlastnictví, jde-li o bytový dům, rodinný dům nebo byt ve vlastnictví, anebo potvrzením právnické osoby o členství, jde-li o podíl nebo vklad spojený s právem užívání bytu, v případě úvěru poskytnutého na účel uvedený v § 15 odst. 10 písm. f)
  6/ k prokazování užívání bytové potřeby v případech uvedených v § 15 odst. 11 pravomocným kolaudačním rozhodnutím.
   Z této změny pro nás vyplývá, že u výstavby je možné místo výpisu z listu vlastnictví předložit stavební povolení a až po kolaudaci předložit výpis z listu vlastnictví. Další změnou je opět „aktivování“ kolaudačního rozhodnutí, které se musí předkládat, protože bytová potřeba už musí být od tohoto data užívána k vlastnímu trvalému bydlení nebo trvalému bydlení druhého z manželů, potomků, rodičů nebo prarodičů obou z manželů.

   Tzn., že penzijní fondy by neměly potvrzovat příspěvky, které poplatník zaplatil za jiné osoby.

   Z tohoto vyplývá, že lze (již bez problémů) uplatnit odpočet na základě pojistky a rovněž pojišťovna by neměla potvrzovat pojistné zaplacené za jiné osoby.

   Tímto dokladem se bude prokazovat nová nezdanitelná částka. Jak bude toto realizováno v praxi? Pokud sráží příspěvky zaměstnavatel, tak asi přes počítačovou sestavu, kterou odboráři potvrdí a podepíší. Jinak bude muset vystavit potvrzení odborová organizace na každého zaměstnance zvlášť.

   Tzn., že roční zúčtování za rok 2003 se provede dle znění zákona platného k 31. 12. 2003.