3/ VÝKLAD MPSV K UZAVÍRÁNÍ DOBY URČITÉ S POŽIVATELI STAROBNÍHO DŮCHODU
V současné době byl na internetu na
stránce MPSV zveřejněn „aktualizovaný výklad“ k § 37 odst. 1 zákona 155/95 Sb.
o důchodovém pojištění. Tento výklad se týká sjednávání doby určité s
poživateli starobního důchodu, nejdéle na dobu jednoho roku. Pro nás důležité jsou
tyto části, které citujeme:
„Za sjednání pracovněprávního vztahu na dobu určitou, nejdéle
na dobu jednoho roku, lze pro účely důchodového pojištění považovat i změnu
dosavadního pracovního poměru sjednaného na dobu neurčitou na pracovní poměr
sjednaný na dobu určitou, a to formou dohody o změně pracovního poměru (dodatkem k
pracovní smlouvě ve smyslu § 36 odst. 1 ZP). Musí však přitom být zřejmé, že
dochází ke sjednání změny dosavadního pracovního poměru uzavřeného na dobu
neurčitou na pracovní poměr uzavřený na dobu určitou (přitom není podmínkou, aby
dosavadní pracovní poměr byl v dohodě o změně pracovního poměru označen jako
pracovní poměr na dobu neurčitou), přičemž tato doba určitá musí být
jednoznačně vymezena a nesmí přesáhnout jeden rok. Není-li v dohodě o změně
pracovního poměru uvedeno, od kdy se pracovní poměr mění z doby neurčité na dobu
určitou, počítá se doba jednoho roku ode dne sjednání změny“.
Z tohoto výkladu vyplývá, že se již se zaměstnancem,
který odchází do starobního důchodu, nemusí skončit pracovní poměr na dobu
neurčitou a uzavřít nový na dobu určitou, nejdéle jednoho roku.
POZOR: pokud zaměstnavatel poskytuje při
odchodu do starobního důchodu odměnu, je třeba stávající pracovní poměr skončit
a uzavřít nový, jinak by se z této odměny muselo odvádět obojí pojistné. V
zákonech o pojistném je totiž uvedeno, že se pojistné neplatí z plnění
poskytnutého při prvním skončení zaměstnání po nabytí nároku na starobní nebo
invalidní důchod.
Dále se ve výkladu hovoří o prodlužování sjednané
doby určité se starobními důchodci:
„Dosavadní pracovní poměr sjednaný (změněný) na dobu určitou
lze pro účely § 37 odst. 1 zákona o důchodovém pojištění prodloužit dodatkem k
pracovní smlouvě jen tak, aby doba trvání tohoto pracovního poměru po prodloužení
nepřesáhla ode dne, kterým měl pracovní poměr skončit, dobu jednoho roku; takto lze
postupovat i opakovaně. Podmínka uvedená v § 37 odst. 1 (doba nepřesahující jeden
rok) se sleduje nově ode dne, od kterého se pracovní poměr prodlužuje“.
Tzn., že do budoucna bude možno sjednanou dobu určitou prodlužovat
dodatkem, ale doba prodloužení nesmí překročit jeden rok.
Oba tyto výklady platí také pro dohodu o pracovní činnosti uzavřenou s
poživatelem starobního důchodu.
Dále je ve výkladu specifikováno, s kterými osobami nelze sjednat dobu určitou. Jedná se osoby, u kterých právní předpisy vylučují možnost sjednat pracovní poměr na dobu určitou, tj. u státních zástupců, u úředníků územních samosprávných celků nebo u některých vysokoškolských funkcí (§ 10 odst. 3 a § 28 odst. 4 zákona 111/98 Sb. o vysokých školách).
Poslední změna ve výkladu se týká přechodného
ustanovení č. 5 zákona 425/2003 Sb., kde se nově doplnilo toto:
„Byl-li sjednán pracovněprávní vztah před 1. lednem 2004 na dobu
určitou a měl skončit v roce 2004 před 31. prosincem, nebrání výplatě starobního
důchodu v roce 2004, pokud bude takový vztah v roce 2004 prodloužen, nejdéle však do
31. 12. 2004“.
Tzn., že pokud byl s poživatelem starobního důchodu uzavřen pracovní
poměr např. od 1. 1. 2003 do 30. 6. 2004, může se tento pracovní poměr prodloužit
do 31. 12. 2004, aniž by poživateli tohoto důchodu byla pozastavena jeho výplata.