1/ ZMĚNY V ZÁKONU 586/92 Sb. O DANÍCH Z PŘÍJMŮ
Zákonem .../2005 dojde k jedné z nejrozsáhlejších novel zákona o daních z příjmů. Změny, které se týkají práce finančních účetních a ekonomů, budou komentovány v tzv. „růžovém“ informačním servisu, který si můžete přiobjednat v rámci rozšíření smlouvy. Změny, které se týkají práce mzdových účetních, najdete zde. Pro naši práci jsou nejdůležitější tyto:
Z toho vyplývá, že pokud bude mzda nebo záloha na mzdu
vyplacena až po 31. dni po skončení zdaňovacího období, bude se již jednat o
příjem roku následujícího. Tím, že by se tento příjem poplatníkovi započetl až
do příjmů následujícího roku, mohla by nastat situace, kdy bude mít poplatník v
jednom roce zúčtován příjem pouze za 11 měsíců a ve druhém roce naopak za 13
měsíců!
POZOR: podle přechodného
ustanovení se tato změna použije poprvé za zdaňovací období roku 2005, tzn., že
pokud zaměstnavatel nevyplatí mzdu za prosinec 2005 do 31. ledna 2006, nebude se již
jednat o příjem roku 2005.
Z toho vyplývá, že každému poplatníkovi, který bude mít jakýkoliv příjem ze závislé činnosti, se vypočte záloha na daň, protože jeho základ daně se nebude od 1. 1. 2006 o nic snižovat! Teprve takto vypočtená záloha se bude snižovat o slevy na dani podle § 35ba a 35d.
Z této změny vyplývá, že bude možné poskytovat dary i nezletilým dětem a jednoznačně se zde vymezilo, co je myšleno „rehabilitačními a kompenzačními pomůckami“. V § 33 zákona 182/91 najdeme, že např. invalidní vozík je hrazen příspěvkem ze státního rozpočtu z 50% jeho ceny, tzn., že je na něj možno přispět až do výše druhých 50%.
Tzn., že od roku 2006 bude možné snížit i nadále
roční základ daně maximálně o částku 300 tis. Kč. Počínaje lednem 2006 nebudeme
zálohově odečítat jednu dvanáctinu předpokládané výše úroků, ale až po
skončení roku odečteme skutečnou výši zaplacených úroků za rok 2006.
Vzhledem k tomu, že byla z § 38g odst. 1 vypuštěna povinnost podat daňové
přiznání poplatníky, kteří uplatňovali odpočet úroků z hypotečního úvěru, bude
možné u nich provést roční zúčtování záloh za rok 2006.
Tzn., že se u penzijního připojištění zavádí
obdobná praxe jako u životního pojištění. Pokud si např. někdo platil penzijní
připojištění od roku 2003 ve výši 15000 Kč a v roce 2006 by si nechal vyplatit
odbytné, musel by za rok 2006 podat daňové přiznání a jako příjem podle § 10
uvést částku 27 tis. Kč (15000-6000)x3), o kterou si v letech 2003 až 2005 snížil
základ daně. I zde by ale měla platit hranice 6000 Kč pro povinnost podat daňové
přiznání (§ 38g odst. 2) a uvést v něm jako příjmy částky v předchozích letech
uplatněné.
POZOR: tento postup by se neuplatnil u
poplatníků, kteří mají uzavřenou smlouvu před novelou zákona o penzijním
připojištění (tj. do 50 let), protože těmto poplatníkům by náleželo buď
jednorázové vyrovnání nebo penze a nikoliv odbytné.
Tzn., že se budou potvrzovat příspěvky sražené ze
mzdy za prosinec předchozího roku až listopad běžného roku, protože z
prosincové výplaty platíme příspěvek až v lednu…
A dále se zde doplnilo, že se může odečíst částka do výše 1,5%
zdanitelných příjmů podle § 6, tzn., že se může odečíst jen z
příjmů ze závislé činnosti nebo funkčních požitků a nikoliv z příjmů z
podnikání, pronájmu apod.
Základ daně od - do | Daň | Ze základu přesahujícího |
0 - 121200 | 12% | - |
121200 - 218400 | 14544 + 19% | 121200 |
218400 - 331200 | 33012 + 25% | 218400 |
331200 a více | 61212 + 32% | 331200 |
Z příjmu 331200 Kč je roční daň oproti roku 2005 o
5208 Kč nižší. To, že poplatníci s vyššími příjmy nebudou mít tak vysoký
nárůst je způsobeno omezením slev na dani (viz komentář k § 35ba).
Základ daně se bude snižovat pouze o nezdanitelné částky, které nám
zbyly v § 15 (dary, úroky apod.). Od takto vypočtené daně se budou odečítat slevy
na dani uvedené v § 35ba a daňové zvýhodnění na vyživované dítě podle § 35c.
Podle tohoto paragrafu se vypočtená daň sníží daňovým rezidentům o částku
V platnosti zůstává to, že základní odpočet není
možné uplatnit u poživatele starobního důchodu, kteří tento důchod pobírali k 1.
1. Ke změně u starobních důchodců dochází v tom, že pokud by byl roční
důchod nižší než 38040 Kč, odečetla by se celá částka 7200 Kč.
Daňový nerezident si i nadále může uplatnit pouze snížení daně na
poplatníka (7200 Kč) a snížení na studenta (2400 Kč). Slevy na manžela/lku a
invalidity by mohl uplatnit v případě, že úhrn jeho příjmů ze zdrojů na území
ČR činí nejméně 90%. Opět by ale musel podat daňové přiznání.
Snížení daně bude možné uplatnit o jednu dvanáctinu za každý
kalendářní měsíc, ve kterém jsou splněny podmínky pro snížení.
Jedna dvanáctina bude činit
Tyto slevy na dani se budou uplatňovat měsíčně s výjimkou slevy na manžela/lku, která se uplatní až v rámci ročního zúčtování záloh nebo v daňovém přiznání.
Jaký bude dopad nahrazení nezdanitelných částek
slevou na dani?
Pro porovnání nám poslouží porovnání základní slevy vypočtené podle pravidel
platných v roce 2005 a v roce 2006
Základní nezdanitelná částka 38040 Kč a % z ní v r. 2005 | Procento ze základní nezd. částky v Kč v roce 2005 | Sleva na dani v roce 2006 | +/- pro poplatníka |
15% | 20% | 25% | 32% |
5706 Kč | 7608 Kč | 9510 Kč | 12172 Kč |
7200 Kč | 7200 Kč | 7200 Kč | 7200 Kč |
+1494 Kč | -408 Kč | -2310 Kč | -4972 Kč |
Z tohoto vyplývá, že zavedení slevy na dani je
výhodné pouze pro zaměstnance s hrubým příjmem do cca 20 tis. Kč. U ostatních
příjmových skupin je výrazně nevýhodnější. To, že u těchto ostatních skupin
nedochází k poklesu čistého příjmu je způsobeno snížením daně z příjmů z 15%
na 12% resp. z 20% na 19%.
U ostatních slev na dani je výhodnost (spíše nevýhodnost) nastavena
obdobně.
Změny jsou provedeny i v § 35c a 35d, které řeší poskytování daňového zvýhodnění na vyživované dítě. První dvě změny se týkají ještě zdaňovacího období roku 2005, což vyplývá z přechodného ustanovení k tomuto zákonu.
Z toho vyplývá, že již při ročním zúčtování za
letošní rok se bude daňový bonus poskytovat v případě, že zaměstnanec (ale i
podnikatel) dosáhne příjmu alespoň ve výši 43110 Kč (7185x6). Tzn., že
pokud někdo bude mít méně než je tato částka, může se u něho uplatnit pouze
sleva na dani až do výše daňové povinnosti, ale daňový bonus by nenáležel.
POZOR: podle odst. 6 § 35d
neztrácí poplatník nárok na daňové bonusy, které mu byly poskytnuty v
kalendářních měsících, v nichž nárok na bonus vznikl.
Tato situace nastane v případě, že je někdo zaměstnancem s nízkým příjmem (nebo více dětmi) a má ještě příjmy s pronájmu nebo z podnikání nebo má více plátců současně. Pokud tento zaměstnanec v zaměstnání uplatňoval daňové zvýhodnění a byl mu vyplácen daňový bonus, poté bude muset podat daňové přiznání, kde se jeho veškeré příjmy sečtou a jemu na daňový bonus nárok nevznikne. Pro zdaňovací období roku 2006 nedoporučujeme těmto zaměstnancům daňové zvýhodnění uplatňovat, protože přeplatek na bonusech nemusí činit zanedbatelné částky. Podrobnější výklad k této problematice najdete v některém z dalších čísel, kde se budeme věnovat ročnímu zúčtování.
Tzn., že se vypočtená daň (ta bude VŽDY!, protože žádné nezdaněné částky již nejsou) nejprve sníží o částky na poplatníka, na invalidity a na studium a teprve potom se uplatní daňové zvýhodnění na děti.
Z tohoto zrušení by mělo vyplynout, že si v rámci
společného zdanění manželů můžou manželé za rok 2006 „vyměnit“ daňové
zvýhodnění na dítě, i když druhý z manželů jej uplatňoval zálohově u
svého zaměstnavatele.
POZOR: za rok 2005 toto možné
není a daňové zvýhodnění musí v rámci společného zdanění uplatnit ten z
manželů, který jej uplatňoval u svého zaměstnavatele.
Většina změn se týká nového postupu při výpočtu
záloh, tj. že se daň nejprve sníží o jednu dvanáctinu z částek uvedených v §
35ba (na poplatníka, na invalidity, na studium) a teprve potom se záloha sníží
o daňové zvýhodnění.
Důležité je zde i to, že sleva na dani podle § 35ba (tj. na
poplatníka, na invalidity na studium) se poskytne maximálně do výše zálohy na
daň.
Např. zaměstnanec dosáhne v měsíci příjmu pouze 2000 Kč z důvodu
nemoci. Jeho daňová povinnost bude 12% z této částky, tj. 240 Kč. V tomto případě
se od daně odečte 600 Kč na poplatníka a daňová povinnost bude nulová. Zbývající
částka tzv. „propadne“.
V novém odst. 4 je změněno dodržení minimální mzdy pro vznik
nároku na měsíční daňový bonus. Nově se bude porovnávat každý měsíc s
polovinou měsíční minimální mzdy zaokrouhlené na celé koruny směrem dolu.
Tato měsíční minimální mzda se nebude upravovat podle NV o minimální mzdě, tzn.,
že stejná částka bude platit pro mladistvé, invalidní i částečně invalidní
důchodce. Tím pádem pozbude platnosti Pokyn MF D-274 k uplatňování měsíčního
daňového bonusu.
POZOR: pokud bude minimální
mzda vyhlášena ve výši 7660 Kč (návrh MPSV), vznikl by nárok na daňový bonus v
případě, že zaměstnancův příjem by byl alespoň 3830 Kč. Touto změnou by odpadla
diskriminace zaměstnance na dohodu o pracovní činnosti, který pobíral měsíční
odměnu 5000 Kč, ale podle Pokynu D-274 neměl nárok na měsíční daňový bonus,
protože nedosáhl minimální mzdy. Od ledna 2006 by nárok na daňový bonus u něho
vznikl.
V novém odst. 5 se posunul termínu pro vrácení zaměstnavatelem
vyplacených daňových bonusů z 15 dnů na 20 dnů od doručení žádosti. Dále se
zde zavedla možnost, že si o částky vyplacených daňových bonusů snižuje plátce
odvod záloh na daň v dalších měsících.
Další změny jsou provedeny v § 38g až 38l. Většina z nich je opět formálního rázu - z důvodu zrušení nezdanitelných částek a zavedení slevy na dani (§ 35ba) apod., ale jsou zde i změny zásadního rázu.
Tzn. že ten, kdo uplatňuje odpočet úroků z hypotečního úvěru bude moci požádat o provedení ročního zúčtování záloh za rok 2006.
Tzn., že daňový nerezident, který bude chtít uplatnit slevu na manžela/lku, invalidity nebo daňové zvýhodnění na děti, bude muset podat daňové přiznání.
Tzn., že od roku 2006 by stavební spořitelny a banky neměly potvrzovat předpokládanou výši úroků na tento rok. Odpočet této nezdanitelné částky by se provedl až po skončení roku v rámci ročního zúčtování záloh nebo v daňovém přiznání.
Základ pro výpočet zálohy od - do Kč | Záloha | Ze základu přesahujícího |
0 - 10100 | 12% | - |
10100 - 18200 | 1212 Kč + 19% | 18200 Kč |
18200 - 27600 | 2751 Kč + 25% | 18200 Kč |
27600 - a více | 5101 Kč + 32% | 27600 Kč |
Toto snížení daně z příjmů se dotkne i poplatníků, kteří nemají podepsané prohlášení k dani. Podle odst. 4 § 38h platí u těchto poplatníků režim daň podle tabulky, minimálně 20%. Zde snížením sazby daně v nejnižších pásmech dojde k nárůstu příjmu, při kterém bude uplatněna 20% zálohová daň. Nyní to bude částka 31000 Kč, protože při tomto příjmu je daň dle tabulky 6189 Kč a 20% je 6200 Kč. Teprve při příjmu 31100 Kč se uplatní daň dle tabulky, protože je 6221 Kč a 20% je pouze 6220 Kč.
Z toho vyplývá, že pokud poplatník skončí zaměstnání a my zjistíme, že u něho došlo k nedoplatku na dani, můžeme zaslat doklady správci daně a on nedoplatek vybere. Ale od roku 2006 toto lze pouze v případě, že to bylo způsobeno vinou poplatníka! Jestliže jsme nedoplatek zavinili my, můžeme jej po poplatníkovi vymáhat asi soudně???
Kromě těchto měsíčních údajů, musí mzdový list podle písm. f) obsahovat součet údajů za zdaňovací období uvedených v písm. e) bodech 1 až 8 a úhrn vyplacených měsíčních daňových bonusů.
Změny vyplývají ze zrušení některých nezdanitelných částek a ze zavedení slev na dani. Ve způsobu jejich prokazování ale nedochází k významným změnám. Pouze při prokazování daru se nově bude prokazovat „potvrzením příjemce daru nebo jeho zákonného zástupce anebo pořadatele veřejné sbírky o výši a účelu daru“. Tato změna je proto, že se dary na „protetické pomůcky apod.“ můžou poskytovat i nezletilým dětem dlouhodobě těžce zdravotně postiženým.
Účinnost tohoto zákona je stanovena od 1. ledna 2006 s tím, že některá přechodná ustanovení se použijí i pro zdaňovací období, které započalo v roce 2005. Tato ustanovení byla komentována v předchozím textu.