2/ ZMĚNY V ZAHRNOVÁNÍ PŘÍJMŮ U DÁVEK STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY A U SOCIÁLNÍ POTŘEBNOSTI
S účinností od 30. března 2005 se zákonem 124/2005 Sb. mění zákon 117/95 Sb. o státní sociální podpoře a zákon 482/91 Sb. o sociální potřebnosti. Změny se týkají zahrnování příjmů pro dávky SSP a sociální potřebnosti u podnikatelů, kteří jsou zároveň zaměstnanci nebo důchodci, studenti apod. a kteří díky novele zákona přišli v roce 2004 o dávky.
V zákonu 117/95 Sb. o státní sociální podpoře došlo k těmto změnám:
V § 5 odst. 6 se doplnilo u rozhodného příjmu pro čtvrtletně poskytované dávky (sociální příplatek a příspěvek na bydlení), že u OSVČ, která dle svého prohlášení podnikatelskou činnost v příslušném předchozím kalendářním roce nevykonávala, se jako příjem uvede částka odpovídající 25% průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství za kalendářní rok předcházející období od 1. 7. do 30. 6. následujícího kalendářního roku, na který se rozhodný příjem zjišťuje. Z této změny vyplývá, že by se těmto OSVČ započetlo pro posouzení nároku na čtvrtletní dávky 25% průměrné měsíční mzdy. Do účinnosti této novely se i těmto osobám zahrnovalo 50% průměrné měsíční mzdy.
V § 5 odst. 7 zůstává i nadále v platnosti, že se OSVČ zahrne jako příjem nejméně 50% průměrné měsíční mzdy v NH, ale doplnilo se zde „s výjimkou osob, které vykonávají činnost, která se považuje za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost podle zákona o důchodovém pojištění a s výjimkou osob, jejichž činnost se nepovažuje podle zákona o důchodovém pojištění za činnost OSVČ proto, že tuto činnost nevykonávají soustavně“. Za tzv. vedlejší samostatnou výdělečnou činnost se podle odst. 6 § 9 zákona 155/95 Sb. o důchodovém pojištění považuje, pokud OSVČ
a) | vykonávala zaměstnání a příjem ze zaměstnání činil alespoň dvanáctinásobek minimální mzdy v kalendářním roce. Např. za rok 2004 by měl dosáhnout příjmu alespoň 80400 Kč (6700x12) |
b) | měla nárok na výplatu částečného invalidního nebo plného invalidního důchodu nebo jí byl přiznán starobní důchod |
c) | měla nárok na rodičovský příspěvek nebo na příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu |
d) | byla nezaopatřeným dítětem |
e) | byla ve vazbě nebo výkonu trestu déle než tři kal. měsíce po sobě jdoucí. |
Z toho vyplývá, že do budoucna by se již zaměstnanci, který si za rok vydělá více než dvanáctinásobek minimální mzdy, nezahrnula do příjmů rodiny částka 50% průměrné mzdy. U něho by se zahrnula pouze částka ve výši měsíčního průměru z jeho skutečných příjmů snížených o výdaje za příslušné období. Obdobně by se postupovalo i u ostatních skupin OSVČ.
V § 5 odst. 8 se v návaznosti na změněné odstavce 6 a 7 doplnilo, jak postupovat u podnikatele, který je zároveň nezaopatřeným dítětem soustavně se připravujícím na budoucí povolání. U něho se za každý z měsíců červenec a srpen vyloučí jedna dvanáctina z příjmů snížených o výdaje nebo částka 25% průměrné měsíční mzdy. Tato změna je provedena z důvodu zrušení povinnosti uplatnění 50% průměrné mzdy u studentů.
Podle přechodného ustanovení by se výše dávek SSP, které náleží ke dni účinnosti, tj. k 30. 3. 2005, posoudila podle novelizovaného znění zákona. Oprávněná osoba by tak měla učinit do 3 kalendářních měsíců následujících po dni účinnosti zákona, tj. do 30. 6. 2005. To, že OSVČ vykonává vedlejší samostatnou výdělečnou činnost, bude muset i prokázat. Např. student potvrzením o studiu, důchodce výměrem o přiznání důchodu a zaměstnanec potvrzením zaměstnavatele, že jeho příjem ze zaměstnání byl vyšší než dvanáctinásobek minimální mzdy. Podrobnější informace budou jistě poskytovat příslušná pracoviště, kde se poskytují dávky státní sociální podpory.
V zákonu 482/91 Sb. o sociální potřebnosti dochází k těmto změnám:
V § 1 odst. 8 se doplnilo, že do příjmů z podnikání
u OSVČ se 50% průměrné mzdy nepoužije u osob, které vykonávají činnost,
která se považuje za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost podle
zákona o důchodovém pojištění a s výjimkou osob, jejichž činnost se nepovažuje
podle zákona o důchodovém pojištění za činnost OSVČ proto, že tuto činnost
nevykonávají soustavně.
Tzn., že se pro účely posouzení nároku na dávky sociální potřebnosti
nebude 50% průměrné mzdy uvádět u důchodců, studentů, poživatelů RP apod. (viz
výše). U nich se bude uvádět skutečný příjem snížený o výdaje.
Podle přechodného ustanovení nároky podmíněné sociální potřebností
se k 30. 3. 2005 znovu posoudí, jestliže osoby , kterým takové nároky náleží do 3
kalendářních měsíců prokáží, že se jedná o příjmy osob, vykonávajících
vedlejší samostatnou výdělečnou činnost.