2/ ZMĚNY V ZAHRNOVÁNÍ PŘÍJMŮ U DÁVEK STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY A U SOCIÁLNÍ POTŘEBNOSTI


   S účinností od 30. března 2005 se zákonem 124/2005 Sb. mění zákon 117/95 Sb. o státní sociální podpoře a zákon 482/91 Sb. o sociální potřebnosti. Změny se týkají zahrnování příjmů pro dávky SSP a sociální potřebnosti u podnikatelů, kteří jsou zároveň zaměstnanci nebo důchodci, studenti apod. a kteří díky novele zákona přišli v roce 2004 o dávky.

   V zákonu 117/95 Sb. o státní sociální podpoře došlo k těmto změnám:

   V § 5 odst. 6 se doplnilo u rozhodného příjmu pro čtvrtletně poskytované dávky (sociální příplatek a příspěvek na bydlení), že u OSVČ, která dle svého prohlášení podnikatelskou činnost v příslušném předchozím kalendářním roce nevykonávala, se jako příjem uvede částka odpovídající 25% průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství za kalendářní rok předcházející období od 1. 7. do 30. 6. následujícího kalendářního roku, na který se rozhodný příjem zjišťuje. Z této změny vyplývá, že by se těmto OSVČ započetlo pro posouzení nároku na čtvrtletní dávky 25% průměrné měsíční mzdy. Do účinnosti této novely se i těmto osobám zahrnovalo 50% průměrné měsíční mzdy.

   V § 5 odst. 7 zůstává i nadále v platnosti, že se OSVČ zahrne jako příjem nejméně 50% průměrné měsíční mzdy v NH, ale doplnilo se zde „s výjimkou osob, které vykonávají činnost, která se považuje za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost podle zákona o důchodovém pojištění a s výjimkou osob, jejichž činnost se nepovažuje podle zákona o důchodovém pojištění za činnost OSVČ proto, že tuto činnost nevykonávají soustavně“. Za tzv. vedlejší samostatnou výdělečnou činnost se podle odst. 6 § 9 zákona 155/95 Sb. o důchodovém pojištění považuje, pokud OSVČ

a) vykonávala zaměstnání a příjem ze zaměstnání činil alespoň dvanáctinásobek minimální mzdy v kalendářním roce. Např. za rok 2004 by měl dosáhnout příjmu alespoň 80400 Kč (6700x12)
b) měla nárok na výplatu částečného invalidního nebo plného invalidního důchodu nebo jí byl přiznán starobní důchod
c) měla nárok na rodičovský příspěvek nebo na příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu
d) byla nezaopatřeným dítětem
e) byla ve vazbě nebo výkonu trestu déle než tři kal. měsíce po sobě jdoucí.

   Z toho vyplývá, že do budoucna by se již zaměstnanci, který si za rok vydělá více než dvanáctinásobek minimální mzdy, nezahrnula do příjmů rodiny částka 50% průměrné mzdy. U něho by se zahrnula pouze částka ve výši měsíčního průměru z jeho skutečných příjmů snížených o výdaje za příslušné období. Obdobně by se postupovalo i u ostatních skupin OSVČ.

   V § 5 odst. 8 se v návaznosti na změněné odstavce 6 a 7 doplnilo, jak postupovat u podnikatele, který je zároveň nezaopatřeným dítětem soustavně se připravujícím na budoucí povolání. U něho se za každý z měsíců červenec a srpen vyloučí jedna dvanáctina z příjmů snížených o výdaje nebo částka 25% průměrné měsíční mzdy. Tato změna je provedena z důvodu zrušení povinnosti uplatnění 50% průměrné mzdy u studentů.

   Podle přechodného ustanovení by se výše dávek SSP, které náleží ke dni účinnosti, tj. k 30. 3. 2005, posoudila podle novelizovaného znění zákona. Oprávněná osoba by tak měla učinit do 3 kalendářních měsíců následujících po dni účinnosti zákona, tj. do 30. 6. 2005. To, že OSVČ vykonává vedlejší samostatnou výdělečnou činnost, bude muset i prokázat. Např. student potvrzením o studiu, důchodce výměrem o přiznání důchodu a zaměstnanec potvrzením zaměstnavatele, že jeho příjem ze zaměstnání byl vyšší než dvanáctinásobek minimální mzdy. Podrobnější informace budou jistě poskytovat příslušná pracoviště, kde se poskytují dávky státní sociální podpory.

   V zákonu 482/91 Sb. o sociální potřebnosti dochází k těmto změnám:

   V § 1 odst. 8 se doplnilo, že do příjmů z podnikání u OSVČ se 50% průměrné mzdy nepoužije u osob, které vykonávají činnost, která se považuje za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost podle zákona o důchodovém pojištění a s výjimkou osob, jejichž činnost se nepovažuje podle zákona o důchodovém pojištění za činnost OSVČ proto, že tuto činnost nevykonávají soustavně.
   Tzn., že se pro účely posouzení nároku na dávky sociální potřebnosti nebude 50% průměrné mzdy uvádět u důchodců, studentů, poživatelů RP apod. (viz výše). U nich se bude uvádět skutečný příjem snížený o výdaje.
   Podle přechodného ustanovení nároky podmíněné sociální potřebností se k 30. 3. 2005 znovu posoudí, jestliže osoby , kterým takové nároky náleží do 3 kalendářních měsíců prokáží, že se jedná o příjmy osob, vykonávajících vedlejší samostatnou výdělečnou činnost.