1/ POVINNOSTÍ ORGANIZACÍ PŘI PŘIHLAŠOVÁNÍ A ODHLAŠOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ NA OSSZ NEBO PSSZ
Dnem 1. 7. 2005 vstupují v
platnost některá ustanovení zákona 424/2003 Sb., kterým se měnil zákon
582/91 Sb. o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Změny se týkají
především našeho vstupu do EU a vytvoření tzv. „registru pojištěnců (§
16a)“, který by měl sloužit k plnění úkolů ČSSZ vyplývajících pro ní z
mezinárodních smluv a práva EU. Pro naplnění tohoto registru budou mít nově i tzv.
„velké organizace“ povinnost přihlásit a odhlásit svého zaměstnance.
V odst. 1 § 22a tohoto zákona se říká: „Organizace je povinna
přihlásit u příslušné OSSZ na předepsaném tiskopise svého zaměstnance k
pojištění do 8 dnů ode dne jeho vstupu do zaměstnání; dále je povinna odhlásit na
předepsaném tiskopise u příslušné OSSZ zaměstnance, s nímž byl skončen pracovní
vztah, a to do 8 dnů ode dne skončení pracovního vztahu. Organizace může s
příslušnou OSSZ písemně dohodnout jinou lhůtu pro přihlašování zaměstnanců k
pojištění a odhlašování zaměstnanců z pojištění, než je lhůta uvedená ve
větě první“.
Tiskopis na přihlášení a odhlášení zaměstnance případně změn v
údajích včetně návodu na jejich vyplnění najdete v příloze tohoto čísla nebo
na internetové stránce ČSSZ.
Podle odst. 2 § 22a je „organizace povinna písemně ohlásit příslušné OSSZ změnu údajů uvedených na přihlášce zaměstnance k pojištění, a to do 8 dnů ode dne, kdy se o této změně dozvěděla“. Tzn., že kromě přihlášení a odhlášení zaměstnanců je třeba nahlásit i každou změnu v údajích uvedených v tiskopise.
Rozsah evidence v registru pojištěnců je uveden v § 16a zákona 582/91 Sb. a pro oblast nemocenského pojištění je stanoven v § 22 písm. a) a v § 37 písm. a) pro důchodové pojištění.
Poslední úkol organizací i malých organizací
vyplývá z přechodného ustanovení pod bodem 4. zákona 424/2003 Sb. a tím je přihlášení
všech zaměstnanců velkých organizací a změna v údajích u malých organizací do
31. 7. 2005 v souladu se zavedením registru pojištěnců. Na internetové adrese
ČSSZ je k této povinnosti uvedeno to, že se v podstatě nepředpokládá, že by tyto
údaje mohl předkládat i menší živnostník, který nemá přístup k internetu.
Takže hromadný sběr seznamu zaměstnanců mohou organizace a malé organizace provést:
1/ standardním elektronickým podáním přihlášek
zaměstnanců přes PVS
2/ standardním elektronickým podáním přihlášek
zaměstnanců na datovém médiu
3/ organizace a malé organizace, pokud z nějakého důvodu
nechtějí nebo nemohou použít možnosti 1. a 2. žádá ČSSZ a OSSZ o to, aby dodaly
seznam zaměstnanců v el. podobě na datovém médiu v CSV formátu a zároveň
vytištěný a podepsaný s razítkem. Formuláře zatím ale nejsou k dispozici…
Další podrobnější informace obdržíte na květnových seminářích a v příštích číslech informačního servisu.