1/ POVINNOSTÍ ORGANIZACÍ PŘI PŘIHLAŠOVÁNÍ A ODHLAŠOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ NA OSSZ NEBO PSSZ


   Dnem 1. 7. 2005 vstupují v platnost některá ustanovení zákona 424/2003 Sb., kterým se měnil zákon 582/91 Sb. o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Změny se týkají především našeho vstupu do EU a vytvoření tzv. „registru pojištěnců (§ 16a)“, který by měl sloužit k plnění úkolů ČSSZ vyplývajících pro ní z mezinárodních smluv a práva EU. Pro naplnění tohoto registru budou mít nově i tzv. „velké organizace“ povinnost přihlásit a odhlásit svého zaměstnance.
   V odst. 1 § 22a tohoto zákona se říká: „Organizace je povinna přihlásit u příslušné OSSZ na předepsaném tiskopise svého zaměstnance k pojištění do 8 dnů ode dne jeho vstupu do zaměstnání; dále je povinna odhlásit na předepsaném tiskopise u příslušné OSSZ zaměstnance, s nímž byl skončen pracovní vztah, a to do 8 dnů ode dne skončení pracovního vztahu. Organizace může s příslušnou OSSZ písemně dohodnout jinou lhůtu pro přihlašování zaměstnanců k pojištění a odhlašování zaměstnanců z pojištění, než je lhůta uvedená ve větě první“.
   Tiskopis na přihlášení a odhlášení zaměstnance případně změn v údajích včetně návodu na jejich vyplnění najdete v příloze tohoto čísla nebo na internetové stránce ČSSZ.

   Podle odst. 2 § 22a je „organizace povinna písemně ohlásit příslušné OSSZ změnu údajů uvedených na přihlášce zaměstnance k pojištění, a to do 8 dnů ode dne, kdy se o této změně dozvěděla“. Tzn., že kromě přihlášení a odhlášení zaměstnanců je třeba nahlásit i každou změnu v údajích uvedených v tiskopise.

   Rozsah evidence v registru pojištěnců je uveden v § 16a zákona 582/91 Sb. a pro oblast nemocenského pojištění je stanoven v § 22 písm. a) a v § 37 písm. a) pro důchodové pojištění.

   Poslední úkol organizací i malých organizací vyplývá z přechodného ustanovení pod bodem 4. zákona 424/2003 Sb. a tím je přihlášení všech zaměstnanců velkých organizací a změna v údajích u malých organizací do 31. 7. 2005 v souladu se zavedením registru pojištěnců. Na internetové adrese ČSSZ je k této povinnosti uvedeno to, že se v podstatě nepředpokládá, že by tyto údaje mohl předkládat i menší živnostník, který nemá přístup k internetu. Takže hromadný sběr seznamu zaměstnanců mohou organizace a malé organizace provést:
   1/ standardním elektronickým podáním přihlášek zaměstnanců přes PVS
   2/ standardním elektronickým podáním přihlášek zaměstnanců na datovém médiu
   3/ organizace a malé organizace, pokud z nějakého důvodu nechtějí nebo nemohou použít možnosti 1. a 2. žádá ČSSZ a OSSZ o to, aby dodaly seznam zaměstnanců v el. podobě na datovém médiu v CSV formátu a zároveň vytištěný a podepsaný s razítkem. Formuláře zatím ale nejsou k dispozici…

   Další podrobnější informace obdržíte na květnových seminářích a v příštích číslech informačního servisu.