1/ ZÁKON 251/2005 Sb. O INSPEKCI PRÁCE


   S účinností od 1. července 2005 vstupuje v platnost zákon o inspekci práce, který upravuje zřízení a postavení orgánů inspekce práce jako kontrolních orgánů na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek, působnost a příslušnost orgánů inspekce práce, práva a povinnosti při kontrole a sankce za porušení stanovených povinností.

   Zřizuje se Státní úřad inspekce práce se sídlem v Opavě a 8 oblastních inspektorátů práce. Úřad je řízen MPSV a v jeho čele je generální inspektor. V čele inspektorátu je vedoucí inspektor. Sídla oblastních inspektorátů jsou tato:
  Praha - vykonává působnost v hlavním městě Praha
  Praha - vykonává působnost ve Středočeském kraji
  České Budějovice - vykonává působnost v Jihočeském kraji a kraji Vysočina
  Plzeň - vykonává působnost v Plzeňském kraji a v Karlovarském kraji
  Ústí nad Labem - vykonává působnost v Ústeckém kraji a v Libereckém kraji
  Hradec Králové - vykonává působnost v Královéhradeckém kraji a v Pardubickém kraji
  Brno - vykonává působnost v Jihomoravském kraji a v Zlínském kraji
  Ostrava - vykonává působnost v Moravskoslezském kraji a v Olomouckém kraji.

Úřad a jednotlivé inspektoráty kontrolují dodržování povinností vyplývajících z
a) právních předpisů, z nichž vznikají zaměstnancům, příslušnému odborovému orgánu nebo radě zaměstnanců práva nebo povinnosti v pracovněprávních vztazích včetně právních předpisů o odměňování zaměstnanců, náhradě mzdy nebo platu a náhradě výdajů zaměstnancům, s výjimkou právních předpisů o zaměstnanosti a právních předpisů o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatelů,
b) právních předpisů stanovících pracovní dobu a dobu odpočinku,
c) právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce
d) právních předpisů k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení
e) právních předpisů o zaměstnávání zaměstnankyň, mladistvých zaměstnanců, zaměstnanců pečujících o děti, jakož i zaměstnanců, kteří prokázali, že převážně sami dlouhodobě pečují o převážně nebo úplně bezmocnou osobu,
f) právních předpisů upravujících výkon umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti dětmi.

   Úřad a inspektoráty rovněž kontrolují dodržování

   Z tohoto vymezení kontrolní činnosti je zřejmé, že veškerá kontrolní činnost úřadů práce v oblasti dodržování pracovněprávních předpisů a v oblasti odměňování přechází od 1. 7. 2005 na inspektoráty práce. Rovněž kontrolní činnost bývalých „inspektorátů bezpečnosti práce“ v oblasti předpisů k zajištění bezpečnosti práce je převedena na nově vzniklé inspektoráty práce.
   POZOR: úřady práce mohou od 1. 7. 2005 kontrolovat pouze dodržování právních předpisů v oblasti zaměstnanosti a právních předpisů o ochraně zaměstnanců před platební neschopností zaměstnavatelů!

   V části II. a III. zákona je řešena působnost úřadu a inspektorátu a práva a povinnosti při kontrole. V části IV. tohoto zákona jsou velice podrobně řešeny přestupky fyzických osob a správní delikty právnických osob včetně maximálních sazeb pokut za jednotlivé přestupky resp. správní delikty. Vzhledem k velkému rozsahu neuvádíme jednotlivé postihy za konkrétní provinění v informačním servisu, ale je možno si celý zákon prohlédnout buď ve Sbírce zákonů nebo v našich právních předpisech, které si můžete zdarma stáhnout z internetové stránky www.demonia.cz . Heslo pro stahování právních předpisů najdete v DIS 8/2005.

   V části V. zákona, kde jsou řešena společná, přechodná a závěrečná ustanovení, jsou pro nás důležité tyto paragrafy:
   § 41 - podle něho může kontrolovaná osoba písemně požádat o přezkoumání protokolu, a to do 5 pracovních dnů ode dne seznámení se s protokolem, nestanoví-li inspektor lhůtu delší. Inspektor protokol přezkoumá a o výsledku kontrolovanou osobu písemně vyrozumí.
   Proti výsledku přezkoumání může kontrolovaná osoba do 15 pracovních dnů ode dne, kdy byla o výsledku vyrozuměna, podat námitky k vedoucímu inspektorovi, který o námitkách rozhodne. Rozhodnutím o námitkách může být výsledek přezkoumání protokolu změněn nebo zrušen, jinak se námitky zamítnou. Proti tomuto rozhodnutí nelze podat další námitky.

   § 46 - kontroly a správní řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona inspektoráty bezpečnosti práce nebo úřady práce se dokončí podle dosavadních právních předpisů. Tzn., že kontrolu, kterou zahájil úřad práce v měsíci červnu 2005 a ještě není dokončena, dokončí podle stávajícího zákona o zaměstnanosti tento úřad práce.

   § 47 - výkon práv a povinností z pracovně právních vztahů zaměstnanců Českého úřadu bezpečnosti práce a zaměstnanců v inspektorátech bezpečnosti práce přechází z těchto na úřad inspekce práce resp. na jednotlivé inspektoráty práce. Výkon práv a povinností z pracovněprávních vztahů zaměstnanců na úřadech práce, k jejichž úkolům patří kontrola nad dodržováním povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů, přechází dnem 1. 7. 2005 z úřadu práce na inspektoráty. Úřad práce dohodne se zaměstnancem, na který inspektorát výkon práv a povinností přejde. Na základě toho bude provedena delimitace zaměstnanců.

   Účinnost zákona je stanovena na den 1. 7. 2005 s výjimkou „delimitace pracovníků úřadů práce“, která by měla proběhnout již dnem vyhlášením, a tím je 29. červen 2005.

   ZÁVĚR: doporučujeme všem zaměstnavatelům, aby se seznámili s možnými postihy za přestupky nebo správní delikty v oblasti pracovněprávní a v oblasti odměňování. Sazby jsou stanoveny až do 2 miliónů korun. Jako prevenci proti možným postihům je třeba nejmarkantnější prohřešky co nejdříve odstranit…