1/ NOVÝ ZÁKONÍK PRÁCE - ČÁST I. - PRACOVNĚPRÁVNÍ ZMĚNY
Zákon 262/2006 Sb. je novým
zákoníkem práce, který by měl vstoupit v platnost od 1. 1. 2007. Při
současném složení Poslanecké sněmovny lze těžko očekávat, že by tento zákon
neměl vstoupit v platnost nebo byla jeho účinnost o rok odložena. Doprovodným
zákonem 264/2006 Sb. se měnily některé zákony v souvislosti s přijetím nového
zákoníku práce (dále jen ZP). Změny provedené v zákonech, které se týkají naší
práce, budou zařazovány vždy k příslušné změně ZP. Některé změny provedené
tímto zákonem již byly komentovány v předchozích číslech (např. změny ve
vyměřovacím základu u pojistného na SZ a VZP - viz DIS 7 a 8).
Zákoník práce se v některých bodech odvolává na občanský
zákoník, podle kterého se bude od 1. 1. 2007 řídit např. právní postavení
zaměstnavatelů (§ 8), zastoupení v pracovněprávních vztazích (§ 12) nebo právní
úkony (§ 18). Dá se říci, že definice těchto pojmů byla stejná ve starém ZP jako
v občanském zákoníku a ani do budoucna se znění těchto ustanovení nijak výrazně
nemění.
Toto je ona zásada „CO NENÍ ZAKÁZÁNO, JE DOVOLENO“. Dosud platil § 244, podle kterého šlo veškeré úkony činit jen podle výslovné úpravy právního předpisu. Smluvní volnost byla možná jen tam, kde to zákoník práce umožňoval.
Díky tomuto vymezení závislé práce mohl být v
zákonu 435/2004 Sb. o zaměstnanosti zrušen § 13, který řešil co je a co není
„švarcsystém“. Jestliže po 1. 1. 2007 bude někdo pro zaměstnavatele pracovat na
živnostenský list a tento výkon bude splňovat definici závislé práce, bude tento
vztah klasifikován kontrolními orgány jako porušení nového § 2 ZP.
Pochopitelně, že i v novém ZP zůstalo to, že za závislou práci se
považuje i tzv. „agenturní zaměstnávání“.
Jde o stejnou úpravu jako dosud, ale nově není třeba si k uzavření pracovní smlouvy vyžádat vyjádření zákonného zástupce (dřívější § 164 odst. 1 již v novém ZP není).
Základem sjednání pracovního poměru tedy bude od 1.
1. 2007 vždy pracovní smlouva. V případě, že zvláštní právní předpis
vyžaduje obsazení pracovního místa volbou, bude se zvolení považovat za
předpoklad, který předchází sjednání pracovní smlouvy.
Podle přechodného ustanovení v § 364 odst. 3 se pracovní poměry založené
volbou nebo jmenováním budou po 1. 1. 2007 považovat za pracovní poměry založené
pracovní smlouvou. Zde není třeba nic dělat!
POZOR: tím, že se jmenování nebo volba
změní na pracovní poměr, nebude možno tyto zaměstnance z funkce odvolat. V
podnikatelské sféře, na kterou se nevztahuje § 33 odst. 3, není vyloučeno učinit
smluvní ujednání s vedoucím pracovníkem, kterým je dána možnost jeho odvolání,
ale zároveň se bude moci této funkce vzdát.
U organizací, kde se pracovní poměr bude i nadále zakládat jmenováním,
zůstávají jmenovací dekrety v platnosti i po 1. 1. 2007.
Kromě těchto náležitostí je zde vložen nový odst. 2, který řeší pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad. Toto budeme komentovat v příštím čísle v souvislosti s nově vloženými paragrafy, které řeší cestovní náhrady (§§ 151 až 189).
Dosud se překážky v práci započítávaly v rozsahu
nejvýše deseti pracovních dnů. Z toho vyplývá, že pokud zaměstnanec onemocní v
průběhu zkušební doby, tak se u něho o celou dobu pracovní neschopnosti zkušební
doba prodlouží. Podle § 66 nemůže zaměstnavatel zrušit pracovní poměr v době
prvních 14 dnů pracovní neschopnosti.
Tím, že zkušební doba může být sjednána max. na 3 měsíce po dni
vzniku pracovního poměru, počíná běžet až následujícím dnem po vzniku
pracovního poměru. Např. pokud pracovní poměr vznikl od 10. 3. 2007, zkušební doba
začne v tomto případě běžet až od 11. 3. 2007. POZOR:
zkušební doba se ale musí sjednat nejpozději v den, který byl sjednán jako den
nástupu do práce…
Zde stačí, jestliže zaměstnanec na cestu odjede a tím vlastně souhlasil s vysláním na pracovní cestu. Jestliže máte v pracovní smlouvě uvedeno, že zaměstnanec souhlasí s vysíláním na pracovní cesty, není třeba toto ustanovení z pracovní smlouvy vyjmout a dělat změnu v pracovní smlouvě.
Dosud mohl zaměstnanec požádat i z jiných vážných důvodů, což do budoucna lze pouze na základě principu „co není zakázáno, je dovoleno“.
Podle § 342 odst. 1 pracovněprávní vztah zaměstnanců smrtí zaměstnavatele zaniká, s výjimkou případů pokračování živnosti podle živnostenského zákona. V případě zániku zaměstnání, bude na základě žádosti zaměstnance vystaveno úřadem práce potvrzení o zaměstnání, a to na základě dokladů předložených zaměstnancem.
Tzn., že dvouměsíční výpovědní doba bude
uplatněna při všech druzích skončení pracovního poměru. Pochopitelně, že
zaměstnavatel může tuto výpovědní dobu jakkoliv prodloužit, protože „co není
zakázáno, je dovoleno“.
Ke zkrácení výpovědní doby ze 3 na 2 měsíce u skončení pracovního
poměru z organizačních důvodů došlo proto, že se zvýšila minimální výše
odstupného na trojnásobek průměrného výdělku (viz komentář k § 67).
Tzn., že v těchto případech bude moci zaměstnavatel rovněž skončit pracovní poměr, ale bude muset vyplatit odstupné ve výši 12násobku průměrného výdělku (viz komentář k § 67).
Z toho vyplývá, že výpověď pro nadbytečnost osamělému zaměstnanci v době, kdy pečuje o dítě nad 3 roky věku je platná a nemusí se shánět nové vhodné zaměstnání.
Zde se doplnilo, že může zaměstnanec okamžitě
skončit pracovní poměr i při nevyplacení jakékoliv části mzdy nebo platu a
dále to, že zaměstnanci přísluší právo na odstupné ve výši podle § 67.
Tzn., že pokud zaměstnavatel nevyplatil mzdu nebo pouze část mzdy, může
zaměstnanec okamžitě zrušit pracovní poměr do dvou měsíců ode dne, kdy se
o důvodu k okamžitému zrušení dozvěděl (dosud do jednoho měsíce). V tomto
případě mu náleží odstupné ve výši trojnásobku průměrného výdělku.
Tzn., že pokud zaměstnanec porušil režim práce neschopného, nemůže mu zaměstnavatel z tohoto důvodu dát výpověď ani s ním okamžitě zrušit pracovní poměr. Pokud by ovšem byl zaměstnanec v této době pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin (§ 55 odst. 1 písm. a), může s ním zaměstnavatel okamžitě zrušit pracovní poměr, i když zaměstnanec současně porušuje režim práce neschopného…
Z toho vyplývá, že zaměstnavatel bude muset počkat
až ukončí pracovní neschopnost nebo až mu začne OSSZ vyplácet nemocenskou (tj. od
15 kal. dne trvání PN). V době pobírání nemocenské se s ním totiž pracovní
poměr ve zkušební době zrušit může… Např. pokud zaměstnanec onemocní 14 dnů
před uplynutím zkušební doby, budeme muset počkat 14 dní, o ty se ale prodlouží
zkušební doba a pak teprve můžeme dát zrušení ve zkušební době.
Tím, že se o veškeré doby pracovních neschopností prodlužuje
zkušební doba, by nemělo dojít k jejímu marnému uplynutí.
Tím, že došlo ke zkrácení výpovědní doby při
skončení pracovního poměru z organizačních důvodů, se navýšila výše
odstupného na trojnásobek průměrného výdělku. Zaměstnavatel může výši
odstupného ještě dále zvýšit, protože „co není zakázáno, je dovoleno“. Nově
již ale nemůže zaměstnavatel poskytnout odstupné v jakékoliv výši při skončení
pracovního poměru ze zdravotních důvodů uvedených v novém § 52 písm. e), protože
odstupné se může poskytnout pouze při skončení pracovního poměru podle § 52
písm. a) až d).
Minimálně dvanáctinásobek průměrného výdělku bude náležet při
skončení pracovního poměru z důvodů uvedených v novém § 52 písm. d), tzn. Že
podle lékařského posudku nemůže dále vykonávat práci pro pracovní úraz ,
onemocnění nemocí z povolání, nebo pro ohrožení nemocí z povolání.
Trojnásobek průměrného výdělku bude náležet také zaměstnancům,
kteří se zaměstnavatelem okamžitě zrušili pracovní poměr podle § 56 odst. 1
písm. b) nového ZP, tj. pro nevyplacení mzdy..
Díky tomu, že z nového ZP vypadl odst. 2, který byl v
dosavadním § 61, nemůže zaměstnavatel požadovat po soudu, aby náhradu za dobu
přesahující 6 měsíců přiměřeně snížil nebo nepřiznal. Tzn., že pokud se
budeme se zaměstnancem soudit 2 roky a spor o neplatném skončení pracovního poměru
prohrajeme, vyplatíme mu plnou náhradu mzdy za celou dobu, tj. za 24 měsíců! Obdobně
se bude postupovat při neplatném zrušení pracovního poměru okamžitě nebo ve
zkušební době, případně při neplatné dohodě o rozvázání pracovního poměru.
Zde bychom doporučovali, aby zaměstnavatel raději přistoupil na
„nevýhodný smír“, než aby potom zaplatil několikanásobně více… Ovšem známe
„furiantství“ některých vedoucích pracovníků, kteří na tento způsob nikdy
nepřistoupí.
Z toho pro zaměstnavatele vyplývá, že se bude jednat
vždy o další pracovní poměr se všemi důsledky, tzn., že v případě jeho
skončení bude třeba dát dvouměsíční výpověď vč. případného odstupného. Zde
doporučujeme sjednávat tyto vztahy na dobu určitou nebo toto řešit uzavíráním
dohod mimo pracovní poměr.
POZOR: pokud máte s někým sjednaný
vedlejší pracovní poměr, bylo by vhodné jej do konce roku 2006 ukončit a uzavřít s
ním nový pracovní poměr na dobu určitou. Zde můžete ještě využít § 70b odst.
1, kde je výpovědní doba 15 dnů.
Z § 77 vyplývá, že „není-li v tomto
zákoně stanoveno jinak, vztahuje se na práci konanou na základě dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr úprava pro výkon práce v pracovním poměru“.
Toto ale neplatí, pokud jde o odstupné, pracovní dobu a dobu odpočinku, překážky
v práci na straně zaměstnance, skončení pracovního poměru a odměnu z dohody. Pouze
v dohodě o pracovní činnosti je možné sjednat, popřípadě vnitřním předpisem
stanovit právo zaměstnance na jiné důležité překážky v práci a na dovolenou.
Podle § 74 odst. 1 není zaměstnavatel povinen v dohodách rozvrhnout
zaměstnanci pracovní dobu. Tzn., že na dohody můžou zaměstnanci pracovat
pravidelně nebo lze pracovní dobu sjednat např. „nepravidelně“ nebo „dle potřeb
organizace“. POZOR: rozvržení pracovní doby je třeba
vždy provést pro účely poskytování náhrady mzdy za dobu prvních 14 dnů pracovní
neschopnosti (§ 194).
V § 75 se u dohody o provedení práce říká, že „rozsah
práce, na který se dohoda uzavírá, nesmí být větší než 150 hodin v
kalendářním roce“. Zde došlo k nárůstu počtu hodin v roce oproti
stávajícím 100 hodinám.
Práce vykonávaná na základě dohody o pracovní činnosti nesmí i
nadále podle § 76 překročit v průměru polovinu stanovené týdenní pracovní
doby. Dodržování poloviny stanovené týdenní pracovní doby se bude provádět za
celou dobu, na kterou byla dohoda uzavřena, nejdéle však na období 52 týdnů.
POZOR: v novém ZP není u dohod o
pracovní činnosti výjimka, které byla v § 39 NV 108/94 Sb., podle níž mohli
zaměstnanci pracovat na plnou týdenní pracovní dobu. Tzn., že se budeme muset
u dohod o pracovní činnosti vždy „vejít“ do poloviny týdenní pracovní doby.
Podle § 111 odst. 1 nesmí být mzda, plat nebo odměna z dohody nižší
než minimální mzda. Ona podle našeho názoru měla být alespoň minimální mzda
dodržena již podle stávajícího ZP (viz srovnejte § 239b odst. 1 starého ZP).
V odst. 1 písm. a) je nově definována pracovní doba
takto: „pracovní dobou je doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro
zaměstnavatele práci a doba v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu
práce podle pokynů zaměstnavatele“. Z této nové definice vyplývá, že
pracovní dobou je i bývalá pracovní pohotovost na pracovišti.
Další změna je v písm. h), kde se definuje pracovní pohotovost takto: „pracovní
pohotovostí je doba, v níž je zaměstnanec připraven k případnému výkonu práce
podle pracovní smlouvy, která musí být v případě naléhavé potřeby vykonána nad
rámec jeho rozvrhu pracovních směn. Pracovní pohotovost může být jen na jiném
místě dohodnutém se zaměstnancem, odlišném od pracovišť zaměstnavatele“.
Toto vyplývá z definice pracovní doby, za kterou se nově považuje i pohotovost na
pracovišti. Pracovní pohotovostí od 1. 1. 2007 budou pouze pohotovosti mimo
pracoviště zaměstnavatele.
Pro nás důležitá je i změna v § 78 odst. 2, která řeší, za
jakých podmínek se jedná ještě o dvousměnný, třísměnný nebo nepřetržitý
provoz v případě, že se tyto směny vzájemně překrývají. Nově se bude
o dvou nebo třísměnný provoz jednat i v případě, že dojde k souběžnému výkonu
práce zaměstnanců navazujících směn, avšak jen po dobu nejvýše 1 hodiny.
Např. u zaměstnavatele se budou překrývat dvě následující směny tak, že doba
překrývání bude 2 hodiny. V tomto případě se nejedná o dvousměnný provoz a
týdenní pracovní doba by měla být 40 hodin, pokud ji sám zaměstnavatel nezkrátil
podle § 79 odst. 3.
Z toho vyplývá, že se rozšířil okruh mladistvých, kteří můžou pracovat pouze 30 hodin až do 18 let věku (dosud do 16 let). Tzn., že pokud máte uzavřenou pracovní smlouvu se zaměstnancem ve věku 17 let na 40 hod. týdně, bude třeba ji od 1. 1. 2007 změnit na úvazek 30 hod. týdně.
Zde došlo oproti stávající úpravě k zpřísnění, protože dosud bylo vyrovnávací období pro všechny stejné, tj. 12 měsíců po sobě jdoucích. Nyní tam, kde nepůsobí odborová organizace, bude toto období pouze 26 týdnů.
Předně se pružné rozvržení pracovní doby může
stanovit i tam, kde nemá organizace vypracován pracovní řád.
Jestliže je uplatněno pružné rozvržení pracovní doby při rovnoměrném
rozvržení, musí být týdenní pracovní doba naplněna v každém týdnu.
Jestliže je uplatněna u nerovnoměrného rozvržení pracovní doby,
je třeba naplnit průměrnou týdenní pracovní dobu ve čtyřtýdenním
vyrovnávacím období.
Nově nemusí činit tzv. „základní pracovní doba“ v
jednotlivých dnech nejméně 5 hodin. Tzn., že např. může být základní
pracovní doba pouze jedna hodina od 9,00 do 10,00 hod.
„Volitelná pracovní doba“ by měla být určena tak, aby celková
délka směny nepřesáhla 12 hodin, tj. např. od 6,00 do 18,00 hod.
K uplatnění konta pracovní doby musí mít
zaměstnavatel předchozí souhlas jednotlivých zaměstnanců, jichž se bude toto
rozvržení týkat. POZOR: souhlas jednotlivých
zaměstnanců nelze nahradit souhlasem odborové organizace!
Konto pracovní doby nelze uplatnit u zaměstnanců,
jejichž zaměstnavatelem je stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková
organizace a u školské právnické osoby zřízené MŠMT, krajem nebo obcí.
Jestliže je uplatněno konto pracovní doby, nemůže vyrovnávací
období přesáhnout 26 týdnů po sobě jdoucích. V kolektivní smlouvě lze
toto období vymezit nejvýše na 52 týdnů po sobě jdoucích.
Při uplatnění konta pracovní doby je zaměstnavatel povinen vést účet pracovní doby a účet mzdy zaměstnance. Na účtu pracovní doby se vykazuje: | |
a) | stanovená týdenní pracovní doba, |
b) | rozvrh pracovní doby na jednotlivé pracovní dny vč. začátku a konce směny a |
c) | odpracovaná pracovní doba v jednotlivých pracovních dnech a za týden. |
Zaměstnavatel je dále povinen vykazovat každý
týden rozdíl mezi stanovenou týdenní pracovní dobou a odpracovanou pracovní dobou.
V případě kratšího vyrovnávacího období než 26 resp. 52 týdnů se
bude posuzovat rozdíl mezi stanovenou týdenní pracovní dobou a odpracovanou pracovní
dobou po ukončení tohoto kratšího období.
Podle § 97 odst. 5 se při uplatnění konta pracovní doby náhrady mzdy za
překážky v práci na straně zaměstnance poskytují v rozsahu nezbytně nutné doby
(lékař, doprovod), popřípadě v rozsahu délky směny rozvržené zaměstnavatelem na
příslušný den (svatba, pohřeb).
Prací přesčas při uplatnění konta pracovní doby je podle § 98
odst. 2 práce konaná nad stanovenou týdenní pracovní dobu, která je násobkem
stanovené týdenní pracovní doby a počtu týdnů vyrovnávacího období (26 resp. 52
týdnů). Např. u zaměstnance s 26 týdenním vyrovnávacím obdobím a 40 hodinovou
týdenní pracovní dobou by prací přesčas byly hodiny nad 1040 hodin (26x40).
Poskytování mzdy fungování „účtu mzdy“ při uplatnění konta
pracovní doby najdete v §§ 120 a 121 ZP. Komentář k poskytování mzdy a účtu mzdy
bude zařazen do DIS 11/2006.
Nově bude možné přímo ze zákona rozdělit
přestávku na jídlo a oddech do několika částí v trvání nejméně 15 minut.
Tzn., že jestliže bude u zaměstnavatele přestávka na jídlo a oddech v délce 30
minut, lze ji rozdělit na dvě části v délce 15 minut. POZOR:
způsob dělení přestávky na 10 a 20 minut by byl v rozporu se ZP!
Připadne-li bezpečnostní přestávka na dobu přestávky v práci
na jídlo a oddech, započítává se přestávka na jídlo a oddech do pracovní doby.
Např. řidič má po 4,5 hodinách řízení povinnou bezpečnostní přestávku.
Jestliže si tuto přestávku spojil s přestávkou na jídlo a oddech, bude se mu tato
přestávka započítávat do pracovní doby.
Změna oproti současné úpravě je v tom, že celkový rozsah práce přesčas nesmí činit v průměru více než 8 hodin týdně v období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích (dosud u rovnoměrně rozvržené pracovní doby byly pouze 4 měsíce). V KS lze vymezit toto období nejvýše na 52 týdnů po sobě jdoucích.
Text tohoto paragrafu odpovídá definici pracovní pohotovosti uvedené v § 78 odst. 1 písm. h), tzn., že jí již není pracovní pohotovost na pracovišti, které je nově výkonem práce. Z tohoto důvodu byl také z nového ZP vypuštěn limit pro sjednání pohotovosti na pracovišti v délce 400 hodin. Pracovní pohotovost nyní může být pouze na jiném místě dohodnutém se zaměstnancem, odlišném od pracovišť zaměstnavatele.
Jedinou významnou změnou je, ve vazbě na nový zákon o nemocenské pojištění, zrušení mateřské dovolené v délce 37 týdnů u osamělých zaměstnankyň. Mateřská dovolená v délce 37 týdnů bude náležet jen v případě, že se narodily 2 nebo více dětí.
Podle § 199 odst. 2 má vláda stanovit nařízením
okruh překážek v práci, rozsah pracovního volna a případy, ve kterých se poskytuje
náhrada mzdy (ZATÍM NEVYDÁNO). Pravděpodobně to bude obdoba přílohy k NV 108/94 Sb.
Přímo do § 203 ZP se také dostávají jiné úkony v obecném zájmu,
které byly dosud ve vyhl. MPSV 18/1991 Sb.
Podle odst. 3 § 206 by náhrada mzdy nebo platu za překážku v práci
zaměstnanci nepříslušela, jestliže neomluveně zameškal převážnou část směny v
měsíci, kdy mu bylo poskytnuto pracovní volno, nebo jestliže se po skončení
pracovního volna včas nevrátí do práce.
Tzn., že zaměstnanec, který by měl dostat náhradu mzdy za vlastní
svatbu a který měl v tomto měsíci absenci, nedostane nic. Obdobně by nedostal nic,
pokud by se nevrátil do práce po vyšetření u lékaře.
Novinkou je zde v § 209 tzv. „částečná
nezaměstnanost“. Jedná se o případy, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat
zaměstnanci práci v rozsahu týdenní pracovní doby z důvodu dočasného omezení
odbytu jeho výrobků nebo omezení poptávky po jím poskytovaných službách.
Pokud se v tomto případě dohodne zaměstnavatel s odborovou organizací,
může náhrada mzdy činit nejméně 60% průměrného výdělku.
U zaměstnavatele, kde nepůsobí odborová organizace, může
zaměstnavatel podat návrh na úřad práce, aby rozhodl na základě podkladů
zaměstnavatele o tom, zda jsou dány důvody pro poskytování náhrady mzdy v nižší
částce. Jestliže ÚP o částečné nezaměstnanosti rozhodne, přísluší
zaměstnanci náhrada mzdy ve výši 60% průměrného výdělku po dobu, kterou
ÚP v rozhodnutí určí, nejdéle však po dobu jednoho roku.
Z oblasti dovolené vypadla tzv. „další
dovolená“, která se poskytovala, zaměstnancům, kteří si dovolenou čerpali v
období s nižší potřebou práce. Nyní si můžou zaměstnavatelé prodloužit délku
dovolené a stanovit si podmínku pro její prodloužení, že musí být alespoň tři
týdny čerpány v období s nižší potřebou práce.
Další změnou je přiznání poměrné části dovolené v
případě, že zaměstnanec změnil zaměstnání v průběhu měsíce, pokud skončení
pracovního poměru u dosavadního zaměstnavatele a vznik pracovního poměru u nového
zaměstnavatele na sebe bezprostředně navazují. Poměrná část náleží vždy od
nového zaměstnavatele!
Ke změně dochází i v případech, že u zaměstnance dochází v
průběhu roku ke změně rozvržení pracovní doby. V tomto případě mu
přísluší za tento rok dovolená v poměru, který odpovídá délce příslušného
rozvržení pracovní doby. Např. zaměstnanec pracoval 5 měsíců v nerovnoměrném
rozvržení pracovní doby a 7 měsíců v rovnoměrném rozvržení pracovní doby. V
tomto případě by měl obdržet 7/12 z celkového nároku a 5/12 vypočtených podle §
213 odst. 4, tj. přepočtených přes odpracované směny a týdny.
V případě, že zaměstnanec neodpracoval 60 dnů v kalendářním
roce, náleží mu dovolená za odpracované dny v délce jedné dvanáctiny dovolené
za každých 21 odpracovaných dnů (dosud 22 dnů).
Jestliže poměrná část dovolené činí necelý den, zaokrouhlí se na
půlden. Toto platí i pro výpočet dvanáctin dovolené za odpracované dny a pro
výpočet dvanáctin pro účely krácení.
Podle § 218 odst. 3 se bude postupovat u žen, které zapomněly požádat
zaměstnavatele o poskytnutí dovolené ihned po skončení mateřské dovolené. Zde se
doplnilo, že „nemůže-li zaměstnavatel určit čerpání dovolené ani do konce
příštího kalendářního roku z důvodu čerpání rodičovské dovolené, určí dobu
čerpání této dovolené po skončení rodičovské dovolené“. Což je dobrá
zpráva pro zapomětlivé maminky… Výhodnější je to ale i nadále hned po skončení
peněžité pomoci v mateřství, tj. před nástupem na rodičovskou dovolenou.
Podle § 222 odst. 1, může být zaměstnancům s pracovní dobou
nerovnoměrně rozvrženou poskytnuta náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku
odpovídajícího průměrné délce směny.
Při krácení dovolené se bude i nadále krátit o jednu dvanáctinu za
prvých 100 zameškaných směn, ale za každých dalších 21 zameškaných směn
o další jednu dvanáctinu (dosud za 22 dnů).
V ZP chybí u dovolené definice toho, co znamená, že na sebe
bezprostředně navazují (dosud bylo v NV 108/94 Sb., že se za toto považuje i to,
když mezi skončením a nástupem jsou dny pracovního klidu)…
Podle tohoto odstavce může být cenově zvýhodněné stravování poskytováno | |
a) | bývalým zaměstnancům zaměstnavatele, kteří u něj pracovali do odchodu do starobního nebo invalidního důchodu, |
b) | zaměstnancům po dobu čerpání jejich dovolené, |
c) | zaměstnancům po dobu jejich dočasné pracovní neschopnosti. |
Toto musí být dohodnuto v kolektivní smlouvě nebo
stanoveno ve vnitřním předpisu.
Podle našeho názoru by měl být i tento příspěvek daňově uznatelným výdajem, protože
v § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 zákona 586/92 Sb. o daních z příjmů se nově říká,
že výdaji jsou „práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy,
vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy, pokud tento nebo
zvláštní zákon nestanoví jinak“. Jelikož zákon o daních z příjmů
nestanoví jinak, bude toto cenově zvýhodněné stravování u těchto skupin
zaměstnanců, daňově uznatelným výdajem.
V oblasti stravování zaměstnanců se v zákonu o daních z příjmů doplnila ještě
jedna změna v § 24 odst. 2 písm. j) bod 4, kde se říká, že „příspěvek na
stravování lze uplatnit jako výdaj, pokud přítomnost zaměstnance v práci během
této stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny“. Zde se zavádí úprava platná
pro rozpočtové organizace, kde podmínkou pro poskytnutí daňově uznatelného
příspěvku je přítomnost v práci během směny po dobu alespoň 3 hodin.
Podle tohoto paragrafu se „údaje o výši průměrného výdělku a o dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti, je zaměstnavatel povinen uvést na žádost zaměstnance v odděleném potvrzení“. Toto se bude týkat hlavně zaměstnanců, kteří nebudou chtít, aby nový zaměstnavatel věděl výši jeho příjmu u předchozího zaměstnavatele. Zde budeme muset vymyslet tiskopis pro oddělené potvrzování průměrného výdělku na samostatném formuláři.
Tzn., že mezi manžely nemůže vzniknou
pracovněprávní vztah. Toto ale není nic nového, ale vypadlo zde ze současného
znění ZP, že pracovněprávní vztah nemůže vzniknout mezi registrovanými partnery.
Tzn., že registrovaný partner by mohl se svým partnerem sjednat pracovněprávní
vztah…
Obdobně vypadli partneři i z § 350, kde se definuje, kdo je osobou
osamělou. I zde bylo dosud v § 274, pokud „nežijí s druhem popřípadě s
partnerem“.
Formulace lhůt uvedené v § 122 občanského zákoníku jsou shodné s formulací uvedenou v § 266 odst. 1 až 3 stávajícího ZP. Nový ZP již používá pouze „lhůty“ a pokud je někde použita „doba“ (např. výpovědní doba), je v novém ZP jednoznačně definována přímo u příslušného paragrafu. .
Toto doručování je možné jen v případě, že
zaměstnanec s tímto způsobem doručování vyslovil písemný souhlas a poskytl
zaměstnavateli elektronickou adresu pro doručování. Písemnost doručovaná
prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací musí být podepsána
elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu. Tento elektronický
podpis musí mít jak zaměstnavatel tak zaměstnanec.
Písemnost je doručena dnem, kdy převzetí potvrdí zaměstnanec
zaměstnavateli datovou zprávou podepsanou svým elektronickým podpisem.
Doručení je neúčinné, jestliže se písemnost vrátila zaměstnavateli
jako nedoručitelná nebo jestliže zaměstnanec do 3 dnů od odeslání písemnosti
nepotvrdil její přijetí datovou zprávou podepsanou svým elektronickým podpisem.
Za obdobných podmínek může doručovat písemnosti i zaměstnanec zaměstnavateli.
Jakmile zaměstnanec nevyzvedne písemnost u provozovatele poštovních služeb do 10 pracovních dnů, považuje se za doručenou posledním dnem této lhůty. Dosud se za doručenou považovala až dnem, kdy byla vrácena zaměstnavateli jako nedoručitelná.
V odst. 1 se říká, že „podle tohoto zákona se
řídí také pracovněprávní vztahy vzniklé před 1. lednem 2007, není-li v tomto
zákoně dále stanoveno jinak“.
V odst. 2 se říká, že „podle dosavadních právních předpisů
se řídí právní úkony týkající se vzniku, změny a skončení pracovního poměru,
dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, jakož i další právní
úkony učiněné před 1. 1. 2007, i když jejich právní účinky nastanou až po tomto
dni“.
Toto se může vztahovat např. na výpověď osamělé zaměstnankyni podle
§ 47 odst. 2 před 1. 1. 2007, které by výpověď skončila až ji zajistí
zaměstnavatel nové vhodné zaměstnání. Pokud by ji dal výpověď po 1. 1. 2007, tuto
povinnost by již neměl.
Podle § 365 se bude ale podle těchto paragrafů
postupovat jen do doby, kdy nabude účinnosti zákon 266/2006 Sb. o úrazovém
pojištění zaměstnanců, což by mělo být od 1. 1. 2008.
Podle § 378 by mělo činit jednorázové odškodnění pozůstalých, a to
manželovi a nezaopatřenému dítěti 240 tis. Kč (a to každému z nich). Rodičům
zemřelého, jestliže s ním žili v domácnosti 240 tis. Kč v úhrnné výši.
V příštím čísle, tj. v DIS 10/2006 budeme pokračovat v komentování nového zákoníku práce a zaměříme se na nově vložené zákony o mzdě, o platu, o cestovních náhradách a o srážkách ze mzdy.