12/ ODPOVĚDI NA DOTAZY


   12/06    Společník s.r.o. a jednatel v jedné osobě má zároveň sjednán pracovní poměr a společnost mu hradí soukromé životní pojištění v částce 60 tis. Kč ročně. Jaký to bude mít dopad na odvod daně z příjmů, pojistného a na daňovou uznatelnost tohoto příspěvku?

   Příspěvek zaměstnavatele na soukromé životní pojištění je podle § 6 odst. 9 písm. w) u zaměstnance do výše 12 tis. Kč ročně od daně osvobozen, tzn., že se daň odvede z částky 48 tis. Kč (přičte se k jeho ostatním příjmům v měsíci). Pojistné na SZ a VZP se neodvádí z celé částky příspěvku zaměstnavatele. Daňově uznatelným výdajem zaměstnavatele je podle § 24 odst. 2 písm. zo) pouze částka ve výši 8000 Kč za zdaňovací období.


   13/06    Zaměstnanec čerpal neplacené volno dne 23. 12. a dále 27. – 28. 12. 2005. Jak je to s proplacením svátku dne 26. 12. a jak je to s odvodem zdravotního pojištění za dny 24. 12. až 26. 12.?

   Předpokládáme, že den 26. 12. byl pro zaměstnance dnem pracovním a jelikož mu mzda ušla v důsledku svátku, měl by obdržet náhradu mzdy nebo by se mu neměl plat krátit. Náhrada mzdy nenáleží pouze v případě absence před nebo po svátku. Vyměřovací základ pro pojistné na VZP se u zaměstnance navýší o poměrnou část minimální mzdy pouze za 3 dny, pokud by požádal o neplacené volno od 23. do 28. 12., navýšil by se 6 dnů.


   14/06    Zpracováváme mzdy pro obce a zajímalo by nás, zda může prohlášení k dani podepsat i neuvolněný člen obecního zastupitelstva? V jednom periodiku jsme se setkali s názorem, že u neuvolněných členů zastupitelstva nelze prohlášení k dani podepsat a musí být uplatněna daň 15% resp. 20% podle výše příjmu.

   Podle § 6 odst. 10 písm. b) zákona o daních z příjmů jsou odměny za výkon funkce v orgánech obcí „funkčním požitkem“. Jelikož zákon nerozlišuje, zda se jedná o uvolněné nebo neuvolněné funkcionáře a funkční požitek je rovněž příjmem ze závislé činnosti podle § 6, může každý z těchto funkcionářů podepsat prohlášení k dani, pokud jej nemá podepsané pro jiného plátce. Výklad, s kterým jste setkali předpokládal, že neuvolněný člen zastupitelstva, má ještě jiného plátce, u kterého podepsal prohlášení k dani. Jestliže nemá neuvolněný člen zastupitelstva jiného plátce, může podepsat prohlášení k dani na odměny, které jsou mu vypláceny.


   15/06    Může poživatel předčasného starobního důchodu, který pobírá podle § 31 zákona o důchodovém pojištění, začít podnikat? V případě, že ano, tak za jakých podmínek?

   Podle § 37 odst. 2 zákona 155/95 Sb. o důchodovém pojištění nenáleží důchod podle § 31, pokud je vykonávána výdělečná činnost. Podle § 27 se výdělečnou činností rozumí činnost, která zakládá účast na pojištění. Účast na pojištění podle § 10 odst. 2 vzniká, pokud příjem ze samostatné výdělečné činnosti po odpočtu výdajů nepřekročí 2,4 násobek částky, která se stanoví jako součin VVZ a koeficientu pro jeho přepočet z roku o dva roky předcházející rok, za který se posuzuje účast na pojištění. Za rok 2005 byla tato částka 42922 Kč. V roce 2006 by mohl být rozdíl mezi příjmy a výdaji 45200 Kč.


   16/06    Program na zpracování mezd nám u některých zaměstnanců přepočetl výši nemocenských dávek, na které jim vznikl nárok před 1. 1. 2006 a trval i v měsíci lednu. Proč se tato výše upravila pouze u někoho?

   Od 1. 1. 2006 se zvýšily tzv. „redukční hranice“ pro výpočet denního vyměřovacího základu u nemocenských dávek (z 480 Kč na 510 Kč resp. z 690 Kč na 730 Kč). Podle § 40 odst. 2 zákona 54/56 Sb. o nemocenském pojištění se výše dávek NP upraví bez žádosti od prvého ledna podle nové výše. Vzhledem k tomu, že někteří zaměstnanci měli denní vyměřovací základ pro výpočet nemocenských dávek nižší než 480 Kč, zvýšení redukčních hranic se u nich nepromítne.


   17/06    Na internetových stránkách MPSV jsme našli výpočty minimální dle různé délky pracovní doby, které se lišily v některých případech oproti Vašim údajům v DIS 15/05 o desetníky. Které údaje máme používat?

   Vzhledem k tomu, že my zaokrouhlujeme veškeré výpočty týkající se minimální mzdy (ale i minimálních mzdových tarifů) směrem nahoru a MPSV používá matematický způsob zaokrouhlování, dochází k tomu, že se některé vypočtené částky liší. Podle našeho názoru by se měly veškeré výpočty v oblasti minimální mzdy zaokrouhlovat směrem nahoru, aby byla vůbec dodržena… Oprávněnost tohoto způsobu výpočtu nám potvrdila praxe v loňském roce, kdy někteří zaměstnanci nedostali daňový bonus z toho důvodu, že jim byla stanovena minimální mzda v částkách podle MPSV a mzdový program hlídal bonus na přesnou částku. Pokud by použily zaokrouhlení směrem nahoru, bonus by náležel.


   18/06    Za měsíc listopad 2005 jsme srazili z běžných mezd zálohy na daň, ale z důvodu platební neschopnosti jsme odvod neprovedli. Projeví se toto ve "vyúčtovnání daně“?

   Při vyúčtovnání daně bude nutné toto vyplnit v tiskopisu "Vyúčtování daně" v části I. ve sl. 1 = na zálohách mělo být sraženo dne, ve sl. 2 = na zálohách mělo být sraženo (po slevě) částka v Kč, ve sl. 3 = na zálohách bylo sraženo (po slevě) v Kč, a dále ve sl. 8 mělo být odvedeno v Kč a ve sl. 9 (bylo odvedeno) bude 0.


   19/06    Do kdy musíme předložit příslušnému finančnímu úřadu "Vyúčtování daně z příjmů"?

   Termín předložení Vyúčtování včetně povinných příloh je určen do 30 dnů po termínu pro odvod daňových záloh z mezd za prosinec 2005, tj. u většiny plátců do 20. 2. 2006. Termín pro předložení Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů je do 30 dnů od lhůty, v níž byl povinen plátce odvést daňovou povinnost, (tj. do 31. 1. 2006) tedy nejpozději 2. 3.2006.


   20/06    Zaměstnáváme pracovnici se ZPS na plný úvazek. V měsících říjen až prosinec 2005 odpracovala 100 přesčasových hodin a bude si za ně vybírat náhradní volno v roce 2006. Jak se mají správně započíst tyto hodiny na plnění povinného podílu osob se ZP?

   Podle § 15 odst. 2 vyhl. 518/2004 Sb. se průměrný roční přepočtený počet pracovníků zjistí jako podíl „celkového počtu skutečně odpracovaných hodin……“ Z toho podle našeho názoru vyplývá, že tyto přesčasové hodiny by se měly započíst v roce 2005. Při výpočtu plnění povinného podílu za rok 2006 by naopak byl počet odpracovaných hodin nižší o čerpání NV.