2/ ZÁNIK POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE V RÁMCI PŘEDSTIHOVÉHO ŘÍZENÍ
K 31. 12. 2005 zanikla povinnost organizací
požádat pro své zaměstnance nejpozději dva roky před dovršením nároku na starobní důchod
o výpis dob pojištění z evidence ČSSZ v rámci předstihového řízení (§ 40 odst. 1 zákona 582/91 Sb. o organizaci a provádění sociálního zabezpečení).
Zároveň se dnem 1. 1. 2006 aktivoval § 40a tohoto zákona, podle kterého ČSSZ zasílá občanům na základě jejich žádosti
„informativní osobní list důchodového pojištění“. Tento informativní list
obsahuje přehled dob důchodového pojištění, případně náhradních dob pojištění, uložených v evidenci ČSSZ a za dobu
od roku 1986 obsahuje i přehled vyměřovacích základů a vyloučených dob. Občan má právo na zaslání informativního listu jednou za kalendářní rok a měl by se mu zaslat do 90 dnů ode dne doručení jeho žádosti. Žádost musí obsahovat rodné číslo žadatele, příjmení, jméno, rodné příjmení a adresu, na kterou se má informativní list zaslat. Z tohoto vyplývá, že povinnost sledovat si doby pojištění přešla od roku 2006 plně na občany.
POZOR: jelikož se jedná o velice důležité údaje, doporučujeme aby si tento informativní list nechal
zaslat každý zaměstnanec nejpozději 2 roky před dovršením nároku na starobní důchod. Jinak u něho může nastat situace, že bude žádat o starobní důchod a ten mu bude vypočten pouze z dob, které má ČSSZ ve své evidenci (a ta bohužel nemusí být úplná).
Adresa pro zasílání žádostí je:
Česká správa sociálního zabezpečení
Odbor správy údajové základny
Křížová 25
150 00 Praha 5.