2/ ZÁNIK POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE V RÁMCI PŘEDSTIHOVÉHO ŘÍZENÍ


   K 31. 12. 2005 zanikla povinnost organizací požádat pro své zaměstnance nejpozději dva roky před dovršením nároku na starobní důchod o výpis dob pojištění z evidence ČSSZ v rámci předstihového řízení (§ 40 odst. 1 zákona 582/91 Sb. o organizaci a provádění sociálního zabezpečení).
   Zároveň se dnem 1. 1. 2006 aktivoval § 40a tohoto zákona, podle kterého ČSSZ zasílá občanům na základě jejich žádosti „informativní osobní list důchodového pojištění“. Tento informativní list obsahuje přehled dob důchodového pojištění, případně náhradních dob pojištění, uložených v evidenci ČSSZ a za dobu od roku 1986 obsahuje i přehled vyměřovacích základů a vyloučených dob. Občan má právo na zaslání informativního listu jednou za kalendářní rok a měl by se mu zaslat do 90 dnů ode dne doručení jeho žádosti. Žádost musí obsahovat rodné číslo žadatele, příjmení, jméno, rodné příjmení a adresu, na kterou se má informativní list zaslat. Z tohoto vyplývá, že povinnost sledovat si doby pojištění přešla od roku 2006 plně na občany.
   POZOR: jelikož se jedná o velice důležité údaje, doporučujeme aby si tento informativní list nechal zaslat každý zaměstnanec nejpozději 2 roky před dovršením nároku na starobní důchod. Jinak u něho může nastat situace, že bude žádat o starobní důchod a ten mu bude vypočten pouze z dob, které má ČSSZ ve své evidenci (a ta bohužel nemusí být úplná).
  Adresa pro zasílání žádostí je:
     Česká správa sociálního zabezpečení
     Odbor správy údajové základny
     Křížová 25
     150 00 Praha 5.