2/ NAŘÍZENÍ VLÁDY O PLATOVÝCH POMĚRECH ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH A SPRÁVĚ
Nařízením vlády ze dne 6. prosince 2006 nařizuje vláda podle § 123 odst. 6 zákoníku práce pro zaměstnavatele, kterým se poskytuje plat
KVALIFIKAČNÍ PŘEDPOKLADY VZDĚLÁNÍ
Kvalifikační předpoklady pro výkon prací se změnily u
ZPŮSOB ZAŘAZENÍ ZAMĚSTNANCŮ DO PLATOVÝCH TŘÍD
Nejdůležitějšími změnami ve způsobu zařazování
zaměstnanců do platových tříd jsou nově upravené podmínky pro výjimečné
zařazení do platové třídy, pro kterou nesplňuje zaměstnanec potřebné
vzdělání.
Nový odst. 3 § 3 zní:
a) je důvodem zvláštní povaha vykonávané práce podle § 123 odst.
6 písm. f) zákoníku práce,
b) zvláštní právní předpis vyžaduje pro výkon některých prací
nižší vzdělání než potřebné vzdělání podle § 2 odst. 1, nebo stanoví jiný
kvalifikační předpoklad,
c) zaměstnanec dlouhodobou činností v příslušném oboru
prokázal schopnost k výkonu požadované práce a je starší než 50 let,
d) zaměstnanec zahájil studium, kterým si doplní potřebné
vzdělání, v tomto studiu řádně pokračuje, zejména neopakuje ročník nebo část
studia, nepřerušil vzdělávání nebo studium, neukončil vzdělávání před
úspěšným ukončením příslušného vzdělávacího programu, nebo neukončil studium
jiným způsobem než absolvováním studia v příslušném studijním programu,
e) zaměstnanec vykonává práce převážně manuálního charakteru,
pro které se stanoví jako potřebné vzdělání střední vzdělání s maturitní
zkouškou, pokud dosáhl alespoň středního vzdělání nebo středního vzdělání s
výučním listem v oboru, který zaměstnavatel pokládá za odpovídající pro výkon
požadované práce,
není-li tento postup podle zvláštního právního předpisu vyloučen.
Z toho vyplývá, že zařadit zaměstnance do platové
třídy, pro kterou nesplňuje potřebné vzdělání půjde zejména v případě výkonu
prací, pro které je třeba talent, fyzická zdatnost nebo u jednoduchých rutinních
prací. Dále v případě dlouhodobé činnosti v oboru, pokud je starší než 50 let. V
případě, že si doplňuje vzdělání studiem, tak musí studovat řádně, zejména
neopakovat ročníky nebo nepřerušovat studium apod. Rovněž v případě výkonu
prací převážně manuálního charakteru, pro které je třeba maturitní zkouška, je
možné na tyto práce zařadit zaměstnance s výučním listem v oboru. Ve všech
těchto případech není výjimečné zařazení časově omezeno (pouze u studia, dobou
studia…).
Nemůže-li zaměstnavatel obsadit pracovní místo zaměstnancem, který
dosáhl potřebného vzdělání a nemůže-li jej zařadit výjimečně podle odst. 3,
může zaměstnavatel zaměstnance výjimečně zařadit do platové třídy, pro kterou nesplňuje
potřebné vzdělání, nejvýše na dobu čtyř roků (odst. 4 § 3).
PODMÍNKY PRO URČENÍ ZAPOČITATELNÉ PRAXE
Oproti současnému způsobu započítávání praxe
došlo ke změně v tom, že vypadl zápočet praxe v oboru před ukončením vzdělání
ze čtyř pětin. Tím by se podle našeho názoru měla i doba této praxe v oboru
započíst plně…
Ke změnám dochází i ve způsobu krácení doby praxe, a to ve
vazbě na nově upravené kvalifikační požadavky. Žádné krácení
nepřichází v úvahu u zaměstnanců zařazených do první až páté platové
třídy (dosud první až čtvrtá), protože u nich se může určit platový tarif v
rámci rozpětí platových tarifů stanovených pro nejnižší nejvyšší platový
stupeň příslušné platové třídy. Toto lze sjednat v KS nebo stanovit vnitřním
předpisem.
Novinkou je, že zaměstnanci, který nezískal započitatelnou praxi nebo získal
započitatelnou praxi kratší než je doba, kterou měl zaměstnavatel odečíst, se
o dobu, která nemohla být odečtena, prodlužuje doba stanovená pro postup do
nejbližšího platového stupně. Tzn., že pokud zaměstnanec s maturitou a s praxí
3 roky , který nastupuje na místo v 11. platové třídě a měl by mít provedeno
krácení o 5 let, postoupí do vyššího platového stupně o dva roky později…
Jestliže zaměstnanec dosáhne v průběhu pracovního poměru vyššího
vzdělání, než podle kterého mu byla naposledy určena započitatelná praxe, přičte
mu zaměstnavatel dobu odpovídající dosaženému vzdělání, kterou mu odečetl.
STUPNICE PLATOVÝCH TARIFŮ
Oproti stávajícímu NV 330/2003 Sb. se snižuje počet platových stupnic na tři. Je to z toho důvodu, že podle tohoto NV nebudou odměňováni příslušníci Policie apod., pro které se používala 4. stupnice. Jednotlivé platové stupnice jsou uvedeny v příloze tohoto čísla.
PŘÍPLATEK ZA PRÁCI VE ZTÍŽENÉM PRACOVNÍM PROSTŘEDÍ
Podle § 7 náleží za práci ve ztíženém pracovním
prostředí příplatek ve výši 400 až 1400 Kč měsíčně. Výši příplatku
určí zaměstnanci zaměstnavatel podle míry rizika, intenzity a doby působení
ztěžujících vlivů. Vymezení ztíženého pracovního prostředí je stejné jako u
podnikatelů a najdete je v bodu 1.
V § 8 a příloze č. 4 je řešen zvláštní příplatek. Jeho
výše je rozdělena do pěti skupin podle míry ztěžujících vlivů pracovních
podmínek. Např. příplatek za práce vykonávané střídavě ve dvou nebo tří
směnném režimu nebo nepřetržitém režimu bude v rozmezí 400 až 1000 Kč (dosud 100
až 500 Kč).
ÚČINNOST A PŘECHODNÁ USTANOVENÍ
Toto NV nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2007 a podle přechodného ustanovení uvedeného v § 10 je třeba podle tohoto NV určit plat zaměstnancům, jejichž pracovní poměr vznikl před 1. 1. 2007. Tzn., že bude třeba přehodnotit zařazení všech zaměstnanců podle tohoto NV!