1/ZMĚNY V ZÁKONECH, KTERÉ SE MĚNÍ V SOUVISLOSTI S PŘIJETÍM NOVÉHO ZÁKONA O NEMOCENSKÉM POJIŠTĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ - ČÁST 1.
Zákonem 189/2006 Sb. se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona 187/2006 Sb. o nemocenském pojištění zaměstnanců. Pro zaměstnavatele jsou nejdůležitější změny provedeny v zákoníku práce a v zákonu 589/92 Sb. o pojistném na SZ, protože zde dochází k zavedení tzv. „náhrady mzdy za dobu prvních 14 kalendářních dnů pracovní neschopnosti“ a k snížení odvodu pojistného pro zaměstnavatele na nemocenské pojištění o 1,9%. Z těchto uspořených prostředků by měl zaměstnavatel uhradit (formou náhrady mzdy) prvních 14 kalendářních dnů pracovní neschopnosti svých zaměstnanců. Pokud by pracovní neschopnost byla delší než 14 kalendářních dnů, náleželo by zaměstnanci od 15 dne pracovní neschopnosti nemocenské, které by mu ale již vyplácela OSSZ (PSSZ). Stejně tak by OSSZ vyplácela ostatní dávky NP (tj. peněžitou pomoc v mateřství, ošetřovné a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství), ale tyto již od prvního dne jejich trvání.
V této první části výkladu se budeme věnovat
změnám, které byly provedeny v zákoníku práce. Pro zaměstnavatele je
nejdůležitější změnou vložení nového § 127a, který řeší poskytování
náhrady mzdy za prvních 14 kal. dnů pracovní neschopnosti.
V ČEM JE NÁHRADA ZA PRVNÍCH 14 KAL. DNŮ JINÁ NEŽ NEMOCENSKÉ?
Tato náhrada rovněž nepodléhá odvodům pojistného a
dani z příjmů.
Nyní k jednotlivým odstavcům § 127a:
(1) Zaměstnanci, který byl uznán dočasně práce neschopným nebo kterému byla nařízena karanténa, přísluší po dobu prvních 14 kalendářních dní trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) náhrada mzdy ve výši podle odstavce 2, pokud ke dni vzniku dočasné pracovní neschopnosti (karantény) zaměstnanec splňuje podmínky nároku na nemocenské podle předpisů o nemocenském pojištění. V rámci období uvedeného ve větě první přísluší tato náhrada mzdy za dny, které jsou pro zaměstnance pracovními dny, a za svátky, za které mu podle mzdových předpisů náleží mzda, náhrada mzdy nebo za něž se plat nekrátí, pokud v těchto jednotlivých dnech splňuje podmínky nároku na výplatu nemocenského podle předpisů o nemocenském pojištění a pokud pracovní poměr trvá, ne však déle než do dne vyčerpání podpůrčí doby určené pro výplatu nemocenského. Vznikla-li dočasná pracovní neschopnost ode dne, v němž má zaměstnanec směnu již odpracovanou, počíná období 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti pro účely poskytování náhrady mzdy následujícím kalendářním dnem. Pokud v období prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) náleží nemocenské nebo peněžitá pomoc v mateřství, náhrada mzdy nepřísluší. Vznikne-li zaměstnanci v době dočasné pracovní neschopnosti (karantény) nárok na náhradu mzdy podle věty první až třetí, nepřísluší mu současně náhrada mzdy z důvodu jiné překážky v práci.
První, co z odst. 1 § 127a vyplývá je, že
zaměstnanec bude muset splňovat podmínky pro vznik nároku na nemocenské, tzn.,
že mu vzniklo pojištění (tj., že začal pracovat), byl uznán dočasně
práce neschopným nebo mu byla nařízena karanténa. Dále u něho musí být
dodržena „podpůrčí doba“, která činí nejdéle 380 kalendářních dnů ode dne
vzniku pracovní neschopnosti nebo nařízení karantény. Do této podpůrčí doby se
započítávají i doby předchozích pracovních neschopností, pokud spadají do období
380 kalendářních dnů a to i v případě, že pracovní neschopnost byla uznána pro
jinou pojištěnou činnost. Předchozí období pracovní neschopnosti by se nezapočetly
do podpůrčí doby v případě, kdy pojištěná činnost trvala alespoň 190
kalendářních dnů od skončení poslední pracovní neschopnosti.
Např. zaměstnanci vznikla pracovní neschopnost dnem 17. 3. 2007. Do
podpůrčí doby by se započetly všechny PN v období od 1. 3. 2006 do 16. 3. 2007.
Pokud by ale poslední pracovní neschopnost vznikla před 7. zářím 2006, tak by se k
těmto neschopnostem již nepřihlíželo.
Vznikla-li pracovní neschopnost dnem, v němž má zaměstnanec směnu již
odpracovanou, považuje se pro účely podpůrčí doby za den vzniku PN následující
kalendářní den.
Poživatelům starobního nebo plného invalidního
důchodu se nemocenské vyplácí od 15. kal. dne PN nebo karantény po dobu nejvýše
70 kalendářních dnů, nejdéle však do doby, kdy končí pojištěná činnost. Při
více pracovních neschopnostech v jednom kal. roce se nemocenská vyplácí v tomto roce
nejvýše po dobu 70 kal. dnů.
Např. pokud byl poživatel starobního důchodu práce neschopen od 7. 3.
2007 do 30. 5. 2007 přečerpal již celou podpůrčí dobu tj. 70 kal. dnů (85 kal. dnů
nemoci snížených o 14 kal. dnů, které hradí zaměstnavatel). Tento zaměstnanec by
již neměl nárok na náhradu mzdy od zaměstnavatele v případě další pracovní
neschopnosti, protože nesplňuje podmínky nároku na nemocenskou.
POZOR: „šikovný
důchodce“ by mohl od zaměstnavatele obdržet náhradu mzdy za 10 kratších
pracovních neschopností, protože doba pobírání náhrady mzdy se do podpůrčí doby
nezapočítává. Doba 70 kalendářních dnů se týká pobírání nemocenského, které
je ale až od 15. kal. dne pracovní neschopnosti!
V praxi by dodržení podmínky nároku na nemocenskou mělo fungovat tak, že nám zaměstnanec předloží neschopenku a zaměstnavatel by si měl zkontrolovat, zda není vyčerpána podpůrčí doba a teprve poté začít vyplácet náhradu mzdy. V případě vyčerpání podpůrčí doby (380 resp. 70 kal. dnů) je třeba výplatu náhrady mzdy zastavit.
Dále z odst. 1 § 127a vyplývá, že v rámci prvních
14 kalendářních dnů PN bude náhrada mzdy příslušet za dny, které jsou pro
zaměstnance pracovními dny a za svátky, za které mu podle mzdových předpisů
náleží mzda, náhrada mzdy, nebo za něž se plat nekrátí, pokud splňuje
podmínky nároku na výplatu nemocenského a pokud pracovní poměr trvá. Z toho
vyplývá, že v období prvních 14 kal. dnů PN bude náhrada náležet za dny, na
které zaměstnanci připadla směna a za svátek, za který mu mzda nebo plat ušly.
Např. zaměstnancova pracovní neschopnost trvala ve dnech 7. 2. 2007 až
18. 2. 2007. Zaměstnanec měl pracovat ve dnech 7. až 9. 2. a ve dnech 12. 2. až 16. 2.
2007, takže by obdržel náhradu mzdy za 8 dnů.
POZNÁMKA: stávající znění §
127a podle našeho názoru diskriminuje zaměstnance, kteří pracují v nerovnoměrně
rozvržené pracovní době (11 resp. 12 hodinových směnách), protože těmto
zaměstnancům na období prvních 14 kal. dnů připadne méně než 10 pracovních
směn, které v tomto období mají zaměstnanci, kteří pracují rovnoměrně od
pondělí do pátku. Těmto zaměstnancům připadne na toto období 7 max. 8 pracovních
dnů (11 nebo 12 hod.), za které jim bude náležet náhrada mzdy. Zaměstnanec s
příjmem 20 tis. Kč by na náhradě mzdy při 7 směnách obdržel o 761 Kč méně než
zaměstnanec, kterému na toto období připadne 10 směn. Na tuto situaci jsme upozornili
MPSV a s jejich stanoviskem Vás seznámíme ihned po jeho obdržení. V současné době
máme k dispozici stanovisko Asociace pro kolektivní vyjednávání, která navrhuje ,
aby se výše náhrady vůbec neodvíjela od redukčních hranic pro nemocenské a
chtějí iniciovat novou vládu k provedení novelizace textu zákoníku práce.
Dále z odst. 1 § 127a vyplývá:
Např., pokud by žena onemocněla 12. 3. 2007 a od 15. 3. 2007 by ji vznikl nárok na peněžitou pomoc, obdržela by náhradu mzdy pouze za období od 12. 3. do 14. 3. a od 15. 3. by ji náležela peněžitá pomoc v mateřství, kterou by ji vyplácela příslušná OSSZ.
Např. jestliže by chtěl jít na svatbu, pohřeb apod., obdržel by náhradu mzdy jen podle § 127a a ještě by porušil režim práce neschopného, za což by mu mohla být náhrada mzdy krácena…
(2) Náhrada mzdy podle odstavce 1 přísluší ve výši 30 % průměrného výdělku za první 3 dny a ve výši 69 % průměrného výdělku od čtvrtého dne v rámci trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény). Pro účely stanovení náhrady se zjištěný průměrný výdělek pro pracovněprávní účely upraví stejným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro výpočet nemocenského z nemocenského pojištění, s tím, že pro účely této úpravy se redukční hranice stanovené pro účely nemocenského pojištění vynásobí koeficientem 1,4 a poté zaokrouhlí na celé koruny směrem nahoru; pro účely této úpravy se přitom do první redukční hranice započítá částka ve výši 90 %. Má-li zaměstnanec za pracovní den, v němž mu vznikl nebo zanikl nárok na náhradu mzdy podle odstavce 1, také nárok na mzdu za část pracovní doby, náleží mu za tento den jen poměrný díl náhrady mzdy připadající na tu část pracovní doby, za kterou mu nenáleží mzda. V případě souběžných pracovních poměrů (§ 69) se průměrný měsíční výdělek podle věty druhé upravuje zvlášť pro každý pracovní poměr.
Z odst. 2 vyplývá, že za první 3 pracovní dny by náležela snížená náhrada mzdy ve výši 30% průměrného výdělku a za zbývající pracovní dny náhrada mzdy ve výši 69% průměrného výdělku. Pro výpočet náhrady mzdy by se vycházelo z průměrného výdělku pro pracovněprávní účely. Tento průměrný výdělek by se upravoval stejným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro výpočet nemocenského s tím, že redukční hranice pro výpočet nemocenské se vynásobí koeficientem 1,4 a poté zaokrouhlí na celé Kč směrem nahoru.
KOLIK BUDOU TYTO REDUKČNÍ HRANICE V ROCE 2007?
Redukční hranice pro výpočet nemocenských dávek zatím nejsou známé,
protože se budou odvíjet od všeobecného vyměřovacího základu (dále jen VVZ) za
kalendářní rok, který o dva roky předchází roku, pro který se výše redukčních
hranic stanoví a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto VVZ. Tzn., že pro rok
2007 by se vycházelo z VVZ a koeficientu pro jeho úpravu za rok 2005 a tyto údaje za
rok 2005 by měla vláda vyhlásit nejpozději do 30. 9. 2006.
Na internetové stránce MPSV je uvede odhad těchto částek:
POZOR:
veškeré výpočty v této části předpokládají, že tyto redukční hranice budou
platit. Pochopitelně ale očekáváme, že se vyhlášená skutečnost bude od odhadu
částečně lišit!
Pro účely výpočtu náhrady mzdy se tyto redukční hranice nejprve vynásobí
koeficientem 1,4
Z toho vyplývá, že zaměstnancův průměrný výdělek pro pracovněprávní účely by se do částky
Maximální denní průměrný výdělek pro výpočet náhrady mzdy by činil 1544 Kč (936x0,9) + ((1403-936)x0,6) + ((2806-1403)x0,3)). Tuto výši by ale dosáhl pouze zaměstnanec s příjmem nad 60 tis. Kč.
Např. zaměstnanec s průměrným denním výdělkem pro pracovněprávní účely ve výši 611,24 Kč by měl průměrný výdělek pro výpočet náhrady mzdy ve výši 551 Kč (611,24x0,9). Z této částky by mu náležela náhrada mzdy v prvních třech dnech pracovní neschopnosti ve výši 166 Kč (551x0,3) a od čtvrtého dne pracovní neschopnosti by obdržel 381 Kč (551x0,69) za den. |
Např. u zaměstnance s průměrným denním výdělkem 1170,56 Kč by se zjistil průměrný výdělek pro výpočet náhrady takto: (936x0,9)+((1170,56-936)x0,6) = 842,40 + 140,736 = 983,136 Kč zaokrouhleno na 984 Kč. V prvních třech dnech pracovní neschopnosti by obdržel za každý den 296 Kč (984x0,3) a od čtvrtého dne pracovní neschopnosti by mu náleželo 679 Kč (984x0,69). |
Maximální výše náhrady mzdy, kterou by zaplatil zaměstnavatel z maximálního denního průměrného výdělku by činila v prvních třech dnech PN 464 Kč (1544x0,3) a od čtvrtého dne PN by byla 1066 Kč (1544x0,69). Zaměstnavatel by v tomto případě zaplatil zaměstnanci s příjmem nad 60 tis. Kč maximum, které by mu vyplývalo ze zákona, a to 8854 Kč (464x3)+(1066x7). Víc by zaměstnavatel na náhradě mzdy nezaplatil, pokud by byly redukční hranice ve výši odhadu MPSV a zaměstnavatel by nevyužil možnosti jejího navýšení podle odst. 3 § 127a.
Dále se v odst. 2 říká to, že má-li zaměstnanec za
pracovní den, v němž mu vznikl nárok na náhradu mzdy také nárok na mzdu za část
pracovní doby, náleží mu poměrný díl náhrady mzdy za dobu, za kterou mu
nenáleží mzda.
Např. zaměstnanec odpracoval 4 hodiny ze své směny a potom odešel k lékaři,
který jej uznal práce neschopným od tohoto dne. V tomto případě by obdržel náhradu
mzdy pouze za hodiny, za které mu nenáleží mzda.
Pokud má zaměstnanec více souběžných pracovních poměrů, upravuje se náhrada mzdy
zvlášť pro každý pracovní poměr. Tzn., že redukce průměrných výdělků bude
provedena v každém z těchto pracovních poměrů samostatně a nikoliv ze součtu
průměrných výdělků z těchto pracovních poměrů.
(3) V kolektivní smlouvě lze dohodnout nebo ve
vnitřním předpisu stanovit náhradu mzdy nad výši uvedenou v odstavci 2 větě
první, nejvýše však do výše průměrného měsíčního čistého výdělku (§ 275
odst. 3); to platí i pro zaměstnavatele, kteří neprovozují podnikatelskou činnost.
Toto navýšení náhrady mzdy bude pravděpodobně aktuální u zaměstnavatelů, kde je
počet pracovních neschopností na nízké úrovni a tito zaměstnavatelé ušetří na
odvodu pojistného na SZ poměrně velké částky. Pokud se k tomuto navýšení náhrady
mzdy tito zaměstnavatelé rozhodnou, neměli by „diskriminovat“ některé skupiny
zaměstnanců např. tím, že zvýšenou náhradu obdrží pouze vedoucí zaměstnanci…
Toto by mohlo být napadeno kontrolou z úřadu inspekce práce.
Je třeba si uvědomit, že podle upraveného § 4 odst. 1 písm. h) zákona 586/92 Sb. o
daních z příjmů, jsou od daně z příjmů osvobozeny i náhrady mzdy za dobu prvních
14 dnů pracovní neschopnosti. Jelikož je zde odkaz na § 127a, budou od daně z
příjmů osvobozeny i tyto navýšené náhrady mzdy. Podle § 24 odst. 2 písm. j)
téhož zákona jsou daňově uznatelné i výdaje na pracovní a sociální podmínky,
péči o zdraví a zvýšený rozsah odpočinku zaměstnanců vynaložené na
„pracovněprávní nároky zaměstnanců umožněné kolektivní smlouvou nebo
vnitřním předpisem, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak“. V tomto případě
zákoník práce nestanoví jinak, takže jsou daňově uznatelné i zvýšené náhrady
mzdy poskytované podle § 127a ZP.
(4) Náhrada mzdy stanovená podle odstavců 2 a 3
se snižuje o 50 %, jde-li o případy, kdy se nemocenské podle předpisů o nemocenském
pojištění snižuje na polovinu.
Tato situace by nastala v případě, že by pracovní neschopnost vznikla zaviněnou
účastí ve rvačce, jako bezprostřední následek své opilosti nebo
zneužití omamných prostředků nebo psychotropních látek, nebo při spáchání
úmyslného trestného činu nebo úmyslně zaviněného přestupku (§ 31 zákona
187/2006 o nemocenském pojištění). V těchto případech by se vypočtená náhrada
mzdy podle odst. 2 resp. 3 snížila na polovinu.
(5) Porušil-li zaměstnanec v období prvních 14
kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti povinnosti uvedené v odstavci 7
větě první, které jsou součástí režimu dočasně práce neschopného pojištěnce,
může zaměstnavatel se zřetelem na závažnost porušení těchto povinností náhradu
mzdy snížit nebo neposkytnout.
Z tohoto vyplývá, že pokud se zaměstnanec nebude zdržovat v místě pobytu nebo
nebude dodržovat dobu a rozsah vycházek a zaměstnavatel toto zjistí v rámci
kontrolní činnosti umožněné v odst. 7, může zaměstnanci náhradu mzdy snížit
nebo neposkytnout. Snížení nebo neposkytnutí náhrady mzdy by mělo být posouzeno se
zřetelem na závažnost porušení těchto povinností… POZOR:
nikde ale nenajdeme, jak posuzovat závažnost porušení režimu práce neschopného. Zde
bude asi záležet na tom, jak se k problematice „závažnosti porušení“ postaví
naše soudy…
(6) Náhrada mzdy se poskytuje na základě dokladů
stanovených pro uplatnění nároku na nemocenské, a to v nejbližším pravidelném
termínu výplaty mzdy po předložení těchto dokladů. Zaměstnavatel je povinen
vyhlásit, do kdy nejpozději před pravidelným termínem výplaty mzdy je třeba
předložit doklady pro poskytnutí náhrady mzdy, aby tato náhrada mohla být v tomto
výplatním termínu vyplacena.
Z tohoto odstavce vyplývá, že zaměstnanec bude muset předložit předepsaný tiskopis
s rozhodnutím ošetřujícího lékaře o vzniku pracovní neschopnosti. Pokud bude
pracovní neschopnost zasahovat do dvou měsíců, měl by zaměstnanec předložit tzv.
„lístek na peníze“ do termínu, který vyhlásí zaměstnavatel.
Např. zaměstnavatel vyhlásí, že tento doklad je třeba předložit nejpozději do 5.
dne následujícího měsíce. Jestliže zaměstnanec tento termín nedodrží, bude mu
náhrada mzdy zúčtována až v měsíci následujícím.
Jestliže se bude jednat o pracovní neschopnost kratší než 14 kalendářních dnů,
musí zaměstnanec předložit i doklad o jejím ukončení. Při pracovní neschopnosti
delší než 14 kal. dnů by zaměstnavatel předal celou agendu na OSSZ.
(7) Zaměstnavatel je oprávněn kontrolovat, zda
zaměstnanec, který byl uznán dočasně práce neschopným, dodržuje v období prvních
14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti stanovený režim dočasně
práce neschopného pojištěnce, pokud jde o povinnost stanovenou zvláštním právním
předpisem zdržovat se v místě pobytu a dodržovat dobu a rozsah povolených vycházek.
Zaměstnavatel je povinen v případě zjištění porušení povinnosti uvedené ve
větě první zaměstnancem vyhotovit o kontrole písemný záznam s uvedením
skutečností, které znamenají porušení tohoto režimu; stejnopis tohoto záznamu je
zaměstnavatel povinen doručit zaměstnanci, který tento režim porušil, okresní
správě sociálního zabezpečení příslušné podle místa pobytu zaměstnance v době
dočasné pracovní neschopnosti a ošetřujícímu lékaři dočasně práce neschopného
zaměstnance. Zaměstnavatel je oprávněn požádat ošetřujícího lékaře, který
stanovil zaměstnanci režim dočasně práce neschopného pojištěnce, o sdělení
tohoto režimu v rozsahu, který je zaměstnavatel podle věty první oprávněn
kontrolovat. Zaměstnanec je povinen umožnit zaměstnavateli kontrolu dodržování
svých povinností uvedených ve větě první.
Tento odstavec umožňuje zaměstnavateli kontrolovat, zda zaměstnanec
dodržuje režim práce neschopného v období prvních 14 kalendářních dnů pracovní
neschopnosti. V rámci tohoto režimu by se měl zaměstnanec zdržovat v místě pobytu a
měl by dodržovat dobu a rozsah povolených vycházek. V případě, že zaměstnavatel
zjistí porušení tohoto režimu, měl by o tom vyhotovit písemný záznam s
uvedením skutečností, které znamenají porušení tohoto režimu. Stejnopis tohoto
záznamu je třeba předat zaměstnanci, OSSZ příslušné podle místa pobytu
zaměstnance v době pracovní neschopnosti a ošetřujícímu lékaři zaměstnance. Na
základě tohoto písemného záznamu může zaměstnavatel se zřetelem na závažnost
porušení těchto povinností náhradu mzdy snížit nebo neposkytnout (viz odst.
5). POZOR: pokud se zaměstnavatel rozhodne k tomuto kroku, musí si uvědomit, zda
náklady vynaložené na kontrolní činnost nepřekročí přínos, který mu vznikne z
důvodu zkrácení nebo neposkytnutí náhrady mzdy. V případě, že zaměstnance
prokazatelně „nenačapám při jiné činnosti“, bude se jednat o „tvrzení proti
tvrzení“ a z tohoto důvodu bychom nedoporučovali přistoupit ke krácení nebo
neposkytnutí náhrady mzdy.
V tomto případě by podle našeho názoru případný spor o neoprávněné krácení
náhrady mzdy, rozhodl soud ve prospěch zaměstnance.
DOPORUČENÍ: podle našeho
názoru je lepší vhodně motivovat zaměstnance k tomu, aby se jim nevyplatilo
„zneužívání pracovních neschopností“. Pokud bude mít zaměstnavatel v
kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu uvedenu možnost poskytování
měsíční odměny až do částky 3000 Kč a podmínkou pro její poskytnutí jsou
dosahované pracovní výsledky a iniciativní přístup k plnění úkolů, tak
zaměstnanec v pracovní neschopnosti tyto podmínky nesplnil a nemusí dostat nic nebo
jen poměrnou část odměny.
Z dalších změn provedených v zákoníku práce bude nejvíce problémů s poskytováním náhrady mzdy v době prvních 14 dnů pracovní neschopnosti u zaměstnanců, kteří pracují na základě dohod o pracovní činnosti. Vložením nového § 239, který zní:
Zaměstnanci, který pracuje na základě dohody o
pracovní činnosti, přísluší nejdéle po dobu 14 kalendářních dní trvání
dočasné pracovní neschopnosti (karantény) náhrada odměny za podmínek stanovených v
§ 127a. Pro účely poskytování této náhrady platí pro zaměstnance, který pracuje
na základě dohody o pracovní činnosti, předem stanovené rozvržení týdenní
pracovní doby do směn, které je zaměstnavatel pro tyto účely povinen určit.
Z tohoto vyplývá, že pokud dohoda o pracovní činnosti založí
účast na nemocenském pojištění, bude zaměstnanci náležet „náhrada odměny“,
a to za podmínek stanovených v § 127a, tzn. za stejných podmínek jako u pracovního
poměru. Tzn., že nám bude muset předložit neschopenku a my budeme sledovat
podpůrčí dobu.
První problém vznikne z druhé věty § 239, kde se říká, že
zaměstnavatel je povinen pro účely výplaty náhrady mzdy předem určit rozvržení
týdenní pracovní doby do směn. U zaměstnanců, kteří pracují rovnoměrně
každý den např. 4 hodiny, toto problém nebude, protože by jim náhrada mzdy
náležela za dny, kdy mají rozepsanou směnu. Někteří zaměstnavatelé však mají v
rámci dohody sjednáno, že zaměstnanci budou pracovat „dle potřeb organizace“. V
těchto případech bude třeba alespoň fiktivně rozvrhnout týdenní pracovní dobu do
směn s tím, že toto rozvržení bude použito pouze pro výpočet náhrady mzdy za dobu
prvních 14 kal. dnů pracovní neschopnosti. Obdobně by měl zaměstnavatel určit
rozvržení týdenní pracovní doby do směn i u domáckých zaměstnanců (změna v
§ 267 odst. 2 písm. b) ZP), kterým by se potom poskytovala náhrada mzdy za takto
fiktivně rozvržené směny.
Druhý problém vznikne se zjišťováním
průměrného výdělku pro účely výpočtu výše náhrady, protože jeho
zjišťování u dohod mimo pracovní poměr není v § 17 zákona o mzdě řešeno…
Jediné, co k zjišťování najdeme v současných zákonech je v § 50 zákona o
zaměstnanosti, kde se říká, že „pro zjištění výše podpory v nezaměstnanosti u
vztahů, které se řídí zvláštními právními předpisy se zjistí průměrný
čistý výdělek dle zákona 1/1992 Sb. o mzdě. V novém zákoníku práce je
problematika zjišťování průměrného výdělku u dohod mimo pracovní poměr řešena
v § 361, kde je uvedeno, že „zjišťování průměrného výdělku zaměstnance
činného na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr se řídí tímto
zákonem. Je-li sjednána jednorázová splatnost odměny z dohody až po provedení
celého pracovního úkolu, je rozhodným obdobím celá doba, po kterou trvalo provedení
sjednaného pracovního úkolu.“ V § 362 se říká, že „za mzdu nebo plat se pro
účely zjištění průměrného výdělku považuje i odměna z dohody…“.
Z tohoto vyplývá, že průměrný výdělek pro výpočet náhrady mzdy za
prvních 14 dnů pracovní neschopnosti by se u dohody o pracovní činnosti zjistil
tak, že se hrubé odměny za předchozí čtvrtletí vydělí počtem odpracovaných
hodin a z takto vypočteného hodinového výdělku by se zjistil denní průměrný
výdělek podle počtu a délky směn, které připadají na období pracovní
neschopnosti. Pokud by ale byl nový zákoník práce „zrušen“, vyžadovalo by to
změnu stávajícího zákona o mzdě, a to v tom, že by se měl doplnit § 17 o
výpočet průměrného výdělku u zaměstnanců pracujících na základě dohod mimo
pracovní poměr…
Další změny provedené v zákoníku práce:
Úplně změněn byl § 127 ZP, který bude znít
takto: „Zaměstnavatel omluví nepřítomnost zaměstnance v práci po dobu jeho
dočasné pracovní neschopnosti podle zvláštního právního předpisu, po dobu
karantény nařízené podle zvláštního právního předpisu, po dobu mateřské nebo
rodičovské dovolené, ošetřování nemocného člena rodiny nebo jiného nemocného
člena domácnosti, jejichž zdravotní stav vyžaduje ošetřování jinou osobou, a po
dobu péče o dítě mladší než 10 let, které nemůže být z důležitých důvodů v
péči školského zařízení nebo zvláštního dětského zařízení, popřípadě
jiného obdobného zařízení pro děti, v jejichž péči jinak je, nebo jestliže
osoba, jež jinak o dítě pečuje, onemocněla, porodila nebo jí byla nařízena
karanténa, popřípadě se podrobila vyšetření nebo ošetření ve zdravotnickém
zařízení, které nebylo možno zabezpečit mimo pracovní dobu zaměstnance, a proto
nemůže o dítě pečovat. Po tuto dobu, s výjimkou případů uvedených v § 127a,
nepřísluší zaměstnanci náhrada mzdy; nárok na dávky nemocenského pojištění a
státní sociální podpory náležející po tuto dobu upravují zvláštní právní
předpisy“.
Z tohoto textu vyplývá, že zaměstnancům nebude po dobu pobírání
dávek nemocenského pojištění (nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství,
ošetřovné) náležet náhrada mzdy, s výjimkou náhrady mzdy poskytované po
dobu prvních 14 dnů pracovní neschopnosti, kterou nyní bude hradit zaměstnavatel.
V § 58 se na konci odstavce 1 doplňuje věta
"Zaměstnavatel však nemůže ve zkušební době zrušit pracovní poměr v době
prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény)
zaměstnance.
Z tohoto doplnění vyplývá, že zaměstnavatel by si musel hlídat, do kdy
může se zaměstnancem zrušit pracovní poměr ve zkušební době, aniž by došlo k
jejímu uplynutí. Zrušení by měl zaměstnavatel učinit tak, aby nedošlo k situaci,
že díky zákazu zrušení pracovního poměru ve zkušební době, došlo k jejímu
uplynutí, protože doba překážek v práci se do zkušební doby započítává v
rozsahu nejvýše 10 pracovních dnů. Tzn., že bude třeba sledovat pozorně dobu
překážek v práci, ke kterým nově patří i doba pobírání náhrady mzdy za
prvních 14 kal. dnů PN.
Je to ale velice zajímavá změna, když dosud můžeme ve zkušební době zrušit
pracovní poměr i v době pobírání dávek nemocenského pojištění…
V § 194 odst. 1 se za slova "plnou výší"
vkládají slova "náhrady mzdy podle § 127a a plnou výší“.
Takže nový odst. 1 v § 194 by zněl takto: „Náhrada za ztrátu na výdělku po dobu
pracovní neschopnosti zaměstnance činí rozdíl mezi průměrným výdělkem
zaměstnance před vznikem škody způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání
a plnou výší náhrady mzdy podle § 127 a plnou výší nemocenského“. Doplnění
plné výše náhrady má své opodstatnění, protože zaměstnavatel může zaměstnanci
v případě porušení režimu práce neschopného, náhradu zkrátit nebo nepřiznat.
Zde by obdržel náhradu za ztrátu na výdělku do „nekrácené“ náhrady mzdy.
V § 266a odst. 1 větě první se za slova "z
pracovní smlouvy" vkládají slova "a záznam o porušení režimu dočasně
práce neschopného (§ 127a odst. 7)
Z této změny vyplývá, že do vlastních rukou je třeba zaměstnanci předat i záznam
o porušení režimu dočasně práce neschopného.
Podle přechodného ustanovení se bude postupovat
v případě vzniku pracovní neschopnosti před 1. 1. 2007, tzn., pokud vznikla
dočasná pracovní neschopnost nebo byla-li nařízena karanténa před 1. lednem 2007, náhrada
mzdy po dobu dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény podle § 127a zákoníku
práce, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nepřísluší.
V tomto případě bude náležet nemocenská dle zákona 54/56 Sb. o nemocenském
pojištění, tzn., že ji bude vyplácet organizace nebo OSSZ u malých organizací a
to i v případě, že tato neschopnost vznikla v době prvních 14 kalendářních dnů
pracovní neschopnosti, kterou by měl od 1. 1. 2007 hradit zaměstnavatel.
Např. zaměstnanec, který onemocněl dne 27. 12. 2006, by obdržel po celou dobu
pracovní neschopnosti nemocenské dle předpisů platných před 1. 1. 2007.
Takže toto je první část našeho výkladu k zákonům, které se mění v souvislosti s přijetím nového zákona o nemocenském pojištění. V příštím čísle se zaměříme na změny v zákonu 589/92 Sb. o pojistném na sociální zabezpečení.