2/ ODCHYLNÁ ÚPRAVA PRACOVNÍ DOBY ZAMĚSTNANCŮ V DOPRAVĚ
Podle §§ 100 a 213 ZP nařizuje vláda NV 589/2006 Sb. odchylnou úpravu pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě. Odchylná úprava pracovní doby se vztahuje na tyto skupiny zaměstnanců:
Kromě toho se toto NV vztahuje na zaměstnance drážní dopravy, zaměstnance provozující letiště, členy posádky plavidel a členy posádky letadel. Jelikož toto nejsou naši klienti, nebudeme je komentovat.
Vymezení pojmů (§ 3)
Pracovní dobou člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu doba řízení vozidla, nakládka a vykládka, kontrola a dohled nad cestujícími při nastupování do autobusu nebo vystupování z autobusu, čištění a prohlídka vozidla, sledování nakládky a vykládky, práce, kterou se zajišťuje bezpečnost vozidla, nákladu nebo cestujících, technická údržba vozidla, administrativní práce spojené s řízením vozidla a nezbytná jednání před správními orgány související s plněním pracovních úkolů; doba, kdy je člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu připraven na pracovišti k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele, zejména čekání na nakládku a vykládku, jejíž doba není předem známa,
Pracovní pohotovostí podle § 78 odst. 1 písm. h) zákoníku práce člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu také doba, během níž člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu doprovází vozidlo přepravované trajektovou lodí11) nebo vlakem, čekací doby na hranicích a čekací doby z důvodu zákazu jízdy a doba strávená řidičem za jízdy na sedadle spolujezdce nebo na lehátku; tato doba není považována za dobu nepřetržitého odpočinku mezi směnami a v týdnu,
Pracovní pohotovostí podle § 78 odst. 1 písm. h) zákoníku práce také doba čekání člena osádky autobusu mezi spoji ve veřejné linkové osobní dopravě v rámci linky časově a místně určené jízdním řádem,
Režijní jízdou doba potřebná pro přemístění zaměstnance ze sjednaného místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce před jeho začátkem nebo doba potřebná pro přemístění z místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce v jeho průběhu nebo doba potřebná k přemístění z místa výkonu práce do sjednaného místa výkonu práce po skončení pracovního výkonu,
Zaměstnancem pracujícím v noční době člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu a zaměstnanec zajišťující údržbu dráhy speciální (metro)12) v městské hromadné dopravě, který vykonává práci během noční doby v rámci 24 hodin po sobě jdoucích,
Týdnem člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu období mezi 0.00 hodinou v pondělí a 24.00 hodinou v neděli,
Zimním obdobím období od 1. listopadu kalendářního roku do 31. března následujícího kalendářního roku.
ČLEN OSÁDKY NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU A AUTOBUSU (§§ 4 až 9)
§ 4
(1) Pracovní doba člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční
dopravě ve všech pracovněprávních vztazích může ve svém souhrnu činit nejvýše
48 hodin týdně.
(2) Každý zaměstnavatel písemně požádá člena osádky nákladního automobilu nebo
autobusu v silniční dopravě o stejnopis evidence pracovní doby odpracované u jiného
zaměstnavatele.
§ 5
(1) Pracovní dobu je možné prodloužit až na 60 hodin týdně, pokud její průměr
bez práce přesčas nepřesáhne stanovenou týdenní pracovní dobu za období, které
může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích.
(2) Délka směny může činit nejvýše 13 hodin. Délka směny zaměstnance
pracujícího v noční době může činit nejvýše 10 hodin během 24 hodin po sobě
jdoucích.
§ 6 Evidenci pracovní doby a pracovní pohotovosti člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě uchovává zaměstnavatel po dobu nejméně 2 let po skončení jednotlivých kalendářních roků.
§ 7 Zaměstnavatel poskytne členu osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami podle přímo použitelného předpisu Evropských společenství. Za podmínek stanovených v přímo použitelném předpisu Evropských společenství poskytne zaměstnavatel členu osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě nepřetržitý odpočinek mezi směnami podle mezinárodní smlouvy vyhlášené ve Sbírce zákonů.
§ 8 Zaměstnavatel poskytne členu osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě nepřetržitý odpočinek v týdnu podle přímo použitelného předpisu Evropských společenství. Za podmínek stanovených v přímo použitelném předpisu Evropských společenství poskytne zaměstnavatel členu osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě nepřetržitý odpočinek v týdnu podle mezinárodní smlouvy vyhlášené ve Sbírce zákonů.
§ 9 Zaměstnavatel poskytne členu osádky
nákladního automobilu nebo autobusu nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce
přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 45 minut, pokud je pracovní
doba člena osádky nákladního automobilu
nebo autobusu v silniční dopravě delší než 9 hodin.
ZAMĚSTNANEC ÚDRŽBY POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ (§§ 10 až 12)
§ 10
(1) Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu tak, aby pracovní doba zaměstnance údržby
pozemních komunikací v jednotlivých týdnech v zimním období a při likvidaci
důsledků povětrnostní situace nepřekročila 60 hodin a za vyrovnávací období
nepřesáhla stanovenou týdenní pracovní dobu.
(2) Délka směny v zimním období a při likvidaci důsledků povětrnostní situace
může činit nejvýše 16 hodin.
§ 11
(1) Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu zaměstnanci údržby pozemních komunikací v
zimním období nebo při likvidaci důsledků povětrnostní situace tak, aby měl mezi
koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu
alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.
(2) Zaměstnavatel může v zimním období nebo při likvidaci důsledků povětrnostní
situace zkrátit zaměstnanci údržby pozemních komunikací nepřetržitý odpočinek
mezi dvěma směnami až na 6 hodin nebo, pokud byla předchozí směna kratší než 6
hodin, až na dobu trvání této směny, nejméně však na dobu 3 hodin. Nepřetržitý
odpočinek mezi dvěma směnami může být zkrácen za podmínky, že následující
odpočinek bude prodloužen o dobu zkrácení tohoto odpočinku.
§ 12
Zaměstnavatel v zimním období nebo při likvidaci důsledků povětrnostní situace
rozvrhne pracovní dobu zaměstnanci údržby pozemních komunikací tak, že doba
nepřetržitého odpočinku v týdnu během každého období sedmi po sobě jdoucích
kalendářních dnů bude alespoň 24 hodin s tím, že za období 3 týdnů bude tento
odpočinek činit celkem alespoň 105 hodin.
ZAMĚSTNANEC MĚSTSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY (§§ 16 až 19)
§ 16
(1) Délka stanovené týdenní pracovní doby zaměstnance městské hromadné dopravy,
který pracuje v nepřetržitém pracovním režimu, může činit nejvýše 40 hodin
týdně.
(2) Délka směny zaměstnance městské hromadné dopravy včetně případné režijní
jízdy může činit nejvýše 13 hodin. Délka směny zaměstnance pracujícího v
noční době může činit nejvýše 10 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích. (3)
Režijní jízda zaměstnance městské hromadné dopravy se započítává do pracovní
doby.
§ 17
(1) Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu tak, aby zaměstnanec městské hromadné
dopravy měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý
odpočinek po dobu alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.
(2) Odpočinek podle odstavce 1 může být zaměstnanci městské hromadné dopravy
a) zkrácen až na 9 hodin nejvýše třikrát v týdnu za podmínky, že v
následujícím týdnu bude prodloužen o dobu předchozího zkrácení,
b) během 24 hodin po sobě jdoucích výjimečně rozdělen na dvě nebo tři části ve
dnech, v nichž není zkrácen podle písmene a), přičemž musí jedna část činit
alespoň 8 hodin a nepřetržitý odpočinek musí být prodloužen z 11 hodin na alespoň
12 hodin.
§ 18
Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu zaměstnanci městské hromadné dopravy tak, že
doba nepřetržitého odpočinku v týdnu během každého období sedmi po sobě
jdoucích kalendářních dnů bude alespoň 24 hodin s tím, že za období 3 týdnů
bude tento odpočinek činit celkem alespoň 105 hodin.
§ 19
Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby doba řízení zaměstnance městské hromadné
dopravy byla nejdéle po 4 hodinách řízení přerušena bezpečnostní přestávkou v
trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma
směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Tato přestávka může být rozdělena
do několika přestávek v trvání nejméně 10 minut
Podle těchto paragrafů bude třeba postupovat od 1. 1. 2007 s výjimkou členů osádky nákladního automobilu, u kterých se do dne 10. dubna 2007 nepřetržitý odpočinek mezi směnami a v týdnu řídí přímo použitelným předpisem Evropských společenství, kterým je Nařízení rady (EHS) č. 3820/85. Toto nařízení se nám bohužel nepodařilo NIKDE získat a navíc je zrušeno nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. 3. 2006. Podle našeho názoru by se mělo v oblasti nepřetržitého odpočinku v týdnu a mezi směnami do 10. dubna 2006 postupovat dle stávající legislativy (zákon 475/2001 Sb.) a po tomto datu podle tohoto NV, které se ale v těchto bodech opět odkazuje na předpisy EU……