3/ DOPLNĚNÍ K DAŇOVÉ UZNATELNOSTI CESTOVNÍCH NÁHRAD
V DIS 11/2006
jsme psali o dopadu nového zákoníku práce do některých dalších zákonů,
provedených doprovodným zákonem k ZP (zákon 264/2006 Sb.). V zákonu 586/92 Sb. o
daních z příjmů se jednalo o tyto změny:
V § 6 odst. 7 písm. a), kde jsou uvedeny příjmy, které nejsou
předmětem daně se změnil text tak, že předmětem daně nejsou „náhrady
cestovních výdajů poskytované v souvislosti s výkonem závislé činnosti do výše
umožněné novým zákoníkem práce pro zaměstnance zaměstnavatele, který je státem,
územním samosprávným celkem…(dále jen „státní sféra“ viz § 109 odst. 3
ZP), jakož i hodnota bezplatného stravování poskytovaná zaměstnavatelem na
pracovních cestách; jiné a vyšší náhrady, než stanoví nový ZP jsou zdanitelným
příjmem podle odst. 1“.
Z toho vyplývá, že předmětem daně nebudou poskytované náhrady
cestovních výdajů, ale jen do výše, která je povolena pro „státní sféru“
zaměstnanců. Pro tuto sféru jsou cestovní náhrady stanoveny v §§ 173 až 180 ZP,
kde např. základní náhrada za použití vlastního motorového vozidla je 3,80 Kč,
stravné je v rozmezí 58 až 69 Kč při pracovní cestě 5 až 12 hodin, 88
až 106 Kč při pracovní cestě 12 až 18 hodin a 138 až 165 Kč při
pracovní cestě nad 18 hodin. Kromě toho může být poskytnuto kapesné při
zahraniční pracovní cestě až do výše 40% zahraničního stravného. Co bude
zaměstnanci poskytnuto nad rámec „státní sféry“, bude podléhat dani z
příjmů a tím pádem i odvodu pojistného na SZ a VZP. Např. zaměstnanec
pojede na pracovní cestu vlastním vozidlem a cesta bude trvat více než 12 hodin. Pokud
zaměstnanec poskytne za 1 km jízdy základní náhradu 3,80 Kč a stravné maximálně
ve výši 106 Kč, nejedná se o příjem, který je předmětem daně. Pokud by
zaměstnavatel poskytl náhrady vyšší, byly by částky nad tyto hranice zdanitelným
příjmem zaměstnance a podléhaly by i odvodu obou pojistných.
Jiná situace je ale u daňové uznatelnosti cestovních
náhrad, kde se v § 24 odst. 2 písm. zh) říká, že daňově uznatelným
výdajem jsou „náhrady cestovních výdajů do výše stanovené zvláštním
právním předpisem (odkaz na ZP)“.
Podle posledního stanoviska Ministerstva financí budou daňově
uznatelným výdajem veškeré navýšené cestovní náhrady poskytnuté v podnikatelské
sféře, protože zvláštním právním předpisem je zákoník práce, který může
výši cestovních náhrad libovolně zvýšit podle zásady, co není zakázáno je
dovoleno. Toto vyplývá z toho, že v § 24 odst. 2 písm. zh) není prý uvedeno za
slovy „zvláštním právním předpisem“ to, co je uvedeno v § 6 odst. 7 písm. a),
tj. „pro zaměstnance zaměstnavatele, který je státem, územním samosprávným
celkem, státním fondem, příspěvkovou organizací…“
Pro podnikatelskou sféru z toho vyplývá, že pokud
zaměstnavatel poskytne zaměstnanci např. základní náhradu za 1 km ve výši 5 Kč a
stravné při pracovní cestě trvající 8 hodin ve výši 100 Kč, budou veškeré
výdaje zaměstnavatele daňově uznatelné. U zaměstnance však bude předmětem
daně částka 1,20 Kč (5 - 3,80) za každý ujetý kilometr a stravné v částce 31 Kč
(tj. rozdíl mezi poskytnutými 100 Kč a maximální částkou pro státní správu tj.
69 Kč). Tím, že jsou tyto vyšší náhrady předmětem daně, odvede se z nich i
pojistné na SZ a VZP.
POZOR: toto je nová strategie MF, které chce dostat touto formou více peněz, protože ze zvýšených cestovních náhrad se odvádí pojistné jak za zaměstnance (12,5%), tak za zaměstnavatele (35%). Když by místo toho zvýšil zaměstnavatel mzdu, byl by celkový efekt pro zaměstnance i zaměstnavatele úplně stejný.