1/ STABILIZACE VEŘEJNÝCH FINANCÍ - ZMĚNY V ZÁKONU O STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPOŘE, V ZÁKONU O ZAMĚSTNANOSTI A ZÁKONÍKU PRÁCE
V minulých číslech jsme se věnovali reformě veřejných financí z pohledu daně z příjmů ze závislé činnosti, pojistného na sociální a zdravotní pojištění a nemocenského pojištění. Dnes si projdeme změny v poskytování některých dávek SSP, změny provedené v zákonu o zaměstnanosti a změny v zákoníku práce.
Jednotlivé dávky SSP budou po „zpřísnění“ provedeném reformou poskytovány v těchto výších:
Nárok na přídavek má nezaopatřené dítě, jestliže
rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje součin životního minima rodiny a koeficientu
2,40.
Výše přídavku na dítě činí za kalendářní měsíc:
500 Kč - u dítěte do 6 let (dosud 256 až 576 Kč)
610 Kč - u dítěte od 6 do 15 let (dosud 314 až 706 Kč)
700 Kč - u dítěte od 15 do 26 let (dosud 360 až 810 Kč).
Z toho vyplývá, že přídavek na dítě se již nebude vyplácet rodinám,
jejichž rozhodný příjem bude nad 2,40 ŽM do 3,00 ŽM a jeho výše odpovídá výši,
která platila pro tzv. „základní výměru přídavku“ zaokrouhlenou na desetikoruny
nahoru.
Nárok na sociální příplatek má rodič pečující alespoň o jedno nezaopatřené dítě, jestliže rozhodný příjem v rodině je nižší než součin částky životního minima rodiny a koeficientu 2,00. Dosud se příplatek poskytoval při rozhodném příjmu do 2,20 ŽM. Konkrétní výše příplatku se odvíjí od výše příjmu v rodině.
Tato dávka zůstává jediná beze změn.
Podmínky pro nárok na rodičovský příspěvek se nijak
výrazně nemění, ale mění se jeho výše takto:¨
11400 Kč - pokud jej bude pobírat do 2 let věku dítěte
7600 Kč - pokud se rozhodne jej pobírat do 3 let věku dítěte
3800 Kč - pokud se rozhodne jej pobírat do 4 let věku dítěte.
Rozhodnout o délce pobírání rodičovského příspěvku se bude muset
ten, kdo bude rodičovskou dovolenou čerpat, a to nejpozději do konce kal. měsíce
následujícího po 22 týdnu (31 týdnu) života dítěte. Podrobnější výklad k
pobírání rodičovského příspěvku bude proveden na listopadových seminářích,
jejichž nabídka je v příloze tohoto čísla.
Tato dávka byla pro rok 2008 zrušena.
Výše příspěvku při převzetí dítěte bude činit
8000 Kč - při převzetí dítěte do 6 let
9000 Kč - při převzetí dítěte od 6 let do 15 let
10000 Kč - při převzetí dítěte od 15 let do 26 let.
Dosud činil tento příspěvek součin částky životního minima dítěte
a koeficientu 4,45.
Výše porodného je stanovena jednotně na každé narozené dítě ve výši 13000 Kč (dosud bylo na 1 dítě 17760 Kč, na dvě děti 53120 Kč atd.).
Pohřebné činí i nadále 5000 Kč, ale bude náležet pouze osobě, která vypravila pohřeb
a) | dítěti, které bylo ke dni smrti nezaopatřeným dítětem, nebo |
b) | osobě, která byla ke dni smrti rodičem nezaopatřeného dítěte, |
jestliže tyto osoby měly trvalý pobyt na území ČR.
V zákonu o zaměstnanosti došlo k zpřísnění v oblasti poskytování podpory v nezaměstnanosti a v oblasti poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se ZP.
se kterým byl v době posledních 6 měsíců před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání zaměstnavatelem skončen pracovněprávní vztah z důvodu porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem. Tím, že je zde odkaz na § 55 odst. 1 písm. b) a § 52 písm. g) ZP, se nebude podpora poskytovat při okamžitém zrušení pracovního poměru (§ 55) a při skončení pracovního poměru výpovědí ze strany zaměstnavatele podle § 52 písm. g). Zaměstnavatelé budou muset důvod skončení pracovního poměru uvést na potvrzení o zaměstnání (viz změny v ZP uvedené dále).
V § 78 odst. 2 se stanovila výše příspěvku pro
zaměstnavatele zaměstnávajícího více než 50% osob se ZP z celkového počtu svých
zaměstnanců tak, že bude poskytnuta ve výši skutečně vynaložených mzdových
nákladů na zaměstnance, který je osobou se ZP vč. příspěvku na pojistné na SZ a
VZP, které hradí zaměstnavatel, nejvýše však
a) 9000 Kč za každou zaměstnanou osobu s těžším zdravotním
postižením
b) 6500 Kč za každou jinou osobu se zdravotním postižením.
Dosud byla výše příspěvku vypočtena násobkem z průměrné měsíční
mzdy za I. až III. čtvrtletí předchozího kalendářního roku. V roce 2006 byla tato
průměrná mzda 19635 Kč, tzn., že příspěvek na osobu s těžším zdravotním
postižením se poskytuje v roce 2007 v částce 12959 Kč (19635x0,66) a za každou jinou
osobu se ZP 6480 Kč (19635x0,33). Tyto částky se vypočetly a poskytly bez ohledu na
to, kolik byly skutečně vynaložené mzdové náklady, tzn., že příspěvek mohl být
i vyšší než skutečně vynaložené mzdové náklady!
Pro rok 2008 to znamená, že ke snížení příspěvku dojde u osob plně
invalidních. U osob, které jsou částečně invalidní nebo u osob zdravotně
znevýhodněných bude výše příspěvku pro rok 2008 o 20 Kč vyšší oproti roku
2007.
se při řízení o poskytnutí podpory v
nezaměstnanosti, které nebylo dokončeno před 1. 1. 2008, bude postupovat podle znění
zákona účinného k 31. 12. 2007. Tzn., že podporu dostane uchazeč o zaměstnání, s
kterým byl v roce 2007 okamžitě zrušen pracovní poměr, pokud o podporu požádá do
31. 12. 2007.
Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se ZP se za IV.
čtvrtletí 2007 poskytne podle předpisů platných do 31. 12. 2007. Toto je z důvodu,
že se příspěvek poskytuje čtvrtletně zpětně…
V zákoníku práce jsou provedeny především změny ve
výpočtu náhrady mzdy za dobu prvních 14 dnů pracovní neschopnosti (§§ 192 až
194). Vzhledem k tomu, že účinnost těchto paragrafů je odložena až do doby, kdy
nabude účinnosti nový zákon o nemocenském pojištění (tj. od 1. 1. 2009), nemá
smysl se zatím těmto změnám věnovat.
Důležitou změnou v ZP pro naši práci je doplnění nového písm.) d) v § 313
odst. 1, který řeší to, co musí obsahovat potvrzení o zaměstnání. Podle nového
písm. d) musí obsahovat:
„d) zda byl pracovněprávní vztah zaměstnavatelem skončen z důvodu
porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k
zaměstnancem vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem.“
Dosavadní písm. d) až f) se označují jako písm. e) až g).
Z toho vyplývá, že na potvrzení o zaměstnání je třeba od 1. 1. 2008
uvádět, zda se zaměstnancem skončen pracovní poměr podle § 52 odst. g) nebo
okamžitě zrušen podle § 55 odst. 1 písm. b). V případě, že byl se zaměstnancem
takto ukončen pracovní poměr, nebude mít jako uchazeč o zaměstnání nárok na
podporu v nezaměstnanosti.