3/ APLIKACE NOVELIZOVANÉHO § 6 NV 564/2006 Sb. U ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH A SPRÁVĚ
Od 1. 1. 2011 začal platit novelizovaný § 6 v NV 564/2006 Sb., který zní:
„Zaměstnavatel může zaměstnanci určit platový tarif v rámci rozpětí platových tarifů stanovených pro nejnižší až nejvyšší platový stupeň příslušné platové třídy. To neplatí pro zaměstnance, který je pedagogickým pracovníkem, s výjimkou pedagogického pracovníka, který vykonává uměleckopedagogické práce nebo činnost trenéra a pedagogického pracovníka, který je zaměstnancem uvedeným v § 303 odst. 1 zákoníku práce.“
Tento zvláštní způsob určení platového tarifu můžou uplatnit všichni zaměstnavatelé ve veřejných službách a správě, s výjimkou pedagogických pracovníků, pro které se používají platové tarify podle příloh č. 5. a 6. k NV 564/2006 Sb. (nařízením vlády 44/2011 Sb. došlo od 1. 3. 2011 k přečíslování těchto příloh – do tohoto data to byly přílohy č. 4 a 5.). Tento způsob určení platového tarifu je možné uplatnit i u lékařů, pro které byla od 1. 3. 2011 vydána nová stupnice platových tarifů (příloha č. 4 k NV 564/2006 Sb.).
JAKOU FORMOU MŮŽE ZAMĚSTNAVATEL TENTO POSTUP UPLATNIT?
Zaměstnavatel může stanovit např. to, že nejvyšším platovým stupněm je platový stupeň 8. Z toho vyplývá, že všem zaměstnancům, kteří mají délku praxe vyšší než 19 let, bude náležet nižší plat.
Další možností je, že v některých organizacích si udělali pouze 5 platových stupňů, jako u pedagogických pracovníků (do 6 let, do 12 let, do 19 let, do 27 let a nad 27 let započitatelné praxe) a v rámci těchto platových stupňů stanovili nižší platy.
V jiných organizacích ponechali 12 platových stupňů, ale snížili všem zaměstnancům plat o 10%. Snížení ale nemohli provést u zaměstnanců, kteří nastoupili po škole, kde jim museli zachovat alespoň plat pro první platový stupeň.
Ať již si zaměstnavatel zvolil jakýkoliv způsob aplikace nového § 6, měl by s ním zaměstnance včas seznámit a rovněž jim vydat upravený platový výměr se zdůvodněním změn.