6/ NOVÉ PŘEDPISY EVROPSKÉHO PARLAMENTU O KOORDINACI SYSTÉMŮ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Dne 1. května 2010 se začnou na sociální zabezpečení osob migrujících v rámci EU vztahovat nová nařízení
Vzhledem k tomu, že některé naše kompetentní
instituce (např. ČSSZ) se k novým předpisům zatím nehlásí, pokusili jsme se
udělat stručný výtah nejdůležitějších změn, které začnou od 1. 5. 2010 platit.
Podrobnější výklad bude proveden na květnových seminářích, jejichž nabídka je v
příloze tohoto čísla.
Nové předpisy EU nahradily předpisy, které koordinovaly systémy
sociálního zabezpečení všech členských států EU. Staré i nové předpisy EU by
měly zajistit, aby migrující osoba (tj. osoba, která se za prací pohybuje po státech
EU) zaměstnaná ve více zemích EU neztratila své nároky na sociální zabezpečení z
důvodu jiného občanství, bydliště, nebo proto, že nesplnila potřebnou dobu
pojištění stanovenou v jednotlivých státech pro vznik nároku na některou dávku. V
dalším textu je Nařízení 883/2004 nazýváno Nařízením a Nařízení 987/2009 je
nazýváno Prováděcím Nařízením.
V praxi zůstávají i nadále zachovány čtyři principy koordinace:
I. rovnost nakládání
Článek 4 Nařízení stanoví, že osoby, na které se vztahují
ustanovení Nařízení, podléhají stejným povinnostem a užívají stejných výhod
podle legislativy členského státu jako ostatní státní příslušníci dotyčného
státu. Tzn., že s těmito „cizinci“ musí být zacházeno stejně jako s vlastními
občany.
II. aplikace právního řádu jediného státu
V souladu s touto zásadou nemůže dojít k situaci, aby osoba byla
pojištěna ve více členských státech EU zároveň či naopak v žádném z nich.
Základním pravidlem pro určení příslušnosti je aplikace předpisů
státu, ve kterém zaměstnaná osoba vykovává výdělečnou činnost, bez ohledu na
místo jejího bydliště. Výjimkou jsou tzv. „vyslaní pracovníci“ (článek 12
Nařízení), či zaměstnanci souběžně pracující na území dvou nebo více
členských států EU (článek 13 Nařízení).
Doba vyslání pracovníků se od 1. 5. 2010 prodlužuje ze
současných 12 měsíců na 24 měsíců, ale bez možnosti prodloužení doby
vyslání. Po dobu vyslání setrvává pracovník i nadále v pojistném systému
vysílajícího státu a předpisy státu, kde pracuje se na něho nevztahují. Do doby,
než budou zavedeny elektronické formuláře EU se bude vysílání provádět na
tiskopisu E-101. Podle přechodného ustanovení se bude posuzovat doba vyslání
učiněná před 1. 5. 2010 podle Nařízení 1408/71 (vč. tiskopisu E-101).
V případě výkonu činnosti ve dvou nebo více členských státech EU se
mění pravidla pro určení příslušnosti k právním předpisům tak, že
rozhodující pro setrvání v domovském systému sociálního zabezpečení bude, že v
případě zaměstnanecké činnosti pracovní doba nebo odměna činí alespoň 25% z
domovského výkonu práce. Pokud je podíl nižší než 25%, je v rámci celkového
hodnocení ukazatelem toho, že v domovském státě podstatná část činnosti
vykonávána není a zaměstnanec bude podléhat systému sociálního zabezpečení
státu, kde podstatnou část činnosti skutečně vykonává. Tuto skutečnost by měly
příslušné instituce určit podle předpokladu pro období 12 kalendářních
měsíců. Definitivně bude určována doba, kde skutečně podstatnou část činnosti
vykonává, se zpětnou platností, a to opět příslušnou institucí.
III. sčítání dob pojištění
Pro účely získání nároku na některé dávky, podmíněné délkou doby
pojištění nebo zaměstnání (např. důchody), se přihlédne i k dobám pojištění
získaným v jiných členských státech (článek 6 Nařízení).
IV. zachování nabytých práv (výplata dávek do
ciziny)
Podle článku 7 Nařízení se státy EU vzdávají všech doložek
vyžadujících bydliště ve svém státu pro poskytování dávek. Tzn., že občan,
který získal nárok na starobní důchod v ČR a odstěhuje se do Řecka, má nárok na
zasílání tohoto důchodu do zahraničí.
K této problematice se budeme postupně vracet i v dalších číslech
informačního servisu.