1/ ZMĚNY V ZÁKONU 187/2006 Sb. O NEMOCENSKÉM POJIŠTĚNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Zákonem 166/2010 Sb. se mění zákon 187/2006 Sb. o nemocenské pojištění zaměstnanců.
CO SE V ZÁKONU O NP MĚNÍ: | |
- | ruší se od 1. 1. 2010 nově vložené paragrafy, podle kterých se |
a) | redukoval denní vyměřovací základ u peněžité pomoci v mateřství a u vyrovnávacího příspěvku na 90% u první redukční hranice (§ 21a) - tzn., že bude opět započteno do první redukční hranice 100% denního vyměřovacího základu, a to od měsíce dle prvního přechodného ustanovení (tj. od července 2010) |
b) | dále se ruší paragraf 37a, který snížil výši peněžité pomoci v mateřství na 60% - tzn., že by se opět měla vyplácet ve výši 70%, a to od měsíce dle prvního přechodného ustanovení (tj. od července 2010) |
c) | a) a rovněž se ruší § 40a zákona o NP, který zavedl neplacení ošetřovného v prvních 3 kal. dnech potřeby ošetřování, tzn., že od měsíce června (od data účinnosti tohoto zákona) bude poskytováno ošetřovné opět i za první 3 kalendářní dny potřeby ošetřování |
Do původního znění návrhu tohoto zákona byla vložena přechodná ustavení, podle kterých by se měla peněžitá pomoc v mateřství v některých případech doplatit zpětně.
První přechodné ustanovení zní:
1. Vznikl-li nárok na peněžitou pomoc v mateřství nebo vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a trvá-li i po tomto dni, poskytuje se tato dávka podle právních předpisů účinných přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona do konce kalendářního měsíce, v němž nabyl účinnosti, a od následujícího kalendářního měsíce podle tohoto zákona.
Z toho přechodného ustanovení vyplývá, že pokud vznikl nárok na peněžitou pomoc přede dnem nabytí účinnosti této novely, bude náležet peněžitá pomoc ve výši dle platného zákona o NP od 1. 1. 2010 (tj. 60% z redukovaného denního vyměřovacího základu) do měsíce, kdy nabude účinnosti tato novela a od následujícího kalendářního měsíce již ve výši podle tohoto zákona. Tzn., jestliže zákon nabude účinnosti od měsíce června 2010, tak do června bude poskytována peněžitá pomoc ve výši 60% z redukovaného denního vyměřovacího základu do první redukční hranice 90-ti procenty a od července bude výše peněžité pomoci opět 70%, a to z plného denního vyměřovacího základu 100% do první redukční hranice.
Druhé přechodné ustanovení zní:
2. Osobě, která pobírala peněžitou pomoc v mateřství v období od 1. ledna 2010 do dne účinnosti tohoto zákona, vzniká nárok na doplatek této pomoci za toto období v úhrnné částce, která se vypočte jako rozdíl mezi výší peněžité pomoci v mateřství podle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění účinném před 1. lednem 2010 a výší peněžité pomoci v mateřství podle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění účinném po 1. lednu 2010, do dne účinnosti tohoto zákona.
Z toho vyplývá, že všechny osoby, které pobíraly
peněžitou pomoc v období od 1. 1. 2010 do dne účinnosti tohoto zákona, dostanou
doplatek ve výši rozdílu mezi peněžitou pomocí po staru (tj. 70% ze 100%) a výši
peněžité pomoci po novele od 1. 1. 2010 (tj. 60% z 90%). U těchto zaměstnankyň je
vše v pořádku a bude jim celý rozdíl v peněžité pomoci v mateřství doplacen, a
to i v případě, že na peněžitou pomoc nastoupily až po 1. 1. 2010.
Ale co zaměstnankyně, která pobírala peněžitou pomoc sice od 1. 1.
2010, ale jen do 30. dubna nebo do 20. května… Na tu by se již přechodné
ustanovení nevztahovalo, protože peněžitou pomoc nepobírala do dne účinnosti
tohoto zákona (tj. k 1. 6. 2010). Těmto zaměstnankyním by žádný doplatek podle
tohoto přechodného ustanovení nenáležel. Toto byl také jeden z důvodů, proč
Prezident tento zákon nepodepsal… Jestli OSSZ budou doplácet peněžitou pomoc i
těmto zaměstnankyním, bude sice v rozporu se zákonem, ale alespoň se tím odstraní
nespravedlnost, která vznikla „amaterismem“ předkladatelů pozměňovacích návrhů
do tohoto zákona…
Účinnost tohoto zákona je prvním dnem měsíce následujícího po
dni jeho vyhlášení. Vyhlášení tohoto zákona je ke dni .. května, takže účinnost
bude od měsíce června 2010.
DOPAD NOVELY ZÁKONA O NEMOCENSKÉM POJIŠTĚNÍ NA POBÍRÁNÍ
RODIČOVSKÉHO PŘÍSPĚVKU
Pokud by platila novela zákona o NP, nemohly by si některé zaměstnankyně
požádat o volbu pobírání rodičovského příspěvku na dobu dvou let, protože by
jejich nárok na peněžitou pomoc v mateřství nečinil nejméně 380 Kč za
kalendářní den. K této výši by bylo potřeba hrubého příjmu cca 21500 Kč.
Jelikož se změnil zákon o NP a budou zrušeny §§ 21a a 37a, bude pro volbu
pobírání rodičovského příspěvku po dobu dvou let stačit měsíční příjem cca
16500 Kč, tzn., že i v této oblasti se vrátí vše, co se týče volby délky
pobírání rodičovského příspěvku na úroveň roku 2009.