1/ ZMĚNY V ZÁKONU O DANÍCH Z PŘÍJMŮ
První okruh změn v zákonu o 586/92 Sb. o daních z příjmů přinesl zákon …/2010 Sb., kterým se mění zákon o daních z příjmů. Z provedených změn vybíráme pouze ty změny, které se týkají naší práce.
„Osvobození pravidelně vyplácených důchodů a penzí uvedených v odstavci 1 písm. h) se nepoužije v případě, kdy součet příjmů podle § 6 a dílčích základů daně podle § 7 a 9 u poplatníka přesáhne ve zdaňovacím období částku 840 000 Kč. Do příjmů podle § 6 se pro účely tohoto ustanovení nezahrnují příjmy od daně osvobozené, ani příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně."
Z toho vyplývá, že v případě překročení hranice 840000 Kč by podléhal dani z příjmů i důchod od daně osvobozený (v současné době je to 36násobek minimální mzdy tj. částka 288000 Kč).
"p) platba zaměstnavatele v celkovém úhrnu
nejvýše 24 000 Kč ročně jako
1. příspěvek na penzijní připojištění se
státním příspěvkem poukázaný na účet jeho zaměstnance u penzijního fondu,
2. příspěvek na penzijní pojištění poukázaný ve
prospěch jeho zaměstnance na penzijní pojištění u instituce penzijního
pojištění, na základě smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem a institucí penzijního
pojištění, nebo na základě jinak sjednané účasti zaměstnance na penzijním
pojištění, za podmínky, že byla sjednána výplata plnění z penzijního
pojištění až po 60 kalendářních měsících a současně nejdříve v roce
dosažení věku 60 let, a dále za podmínky, že právo na plnění z penzijního
pojištění má zaměstnanec, a v případě smrti zaměstnance jiná osoba, kromě
zaměstnavatele, který hradil příspěvek na penzijní pojištění, nebo
3. příspěvek na pojistné, které hradí zaměstnavatel
pojišťovně za zaměstnance na jeho pojištění pro případ dožití nebo pro případ
smrti nebo dožití, nebo na důchodové pojištění, a to i při sjednání
dřívějšího plnění v případě vzniku nároku na starobní důchod, nebo invalidní
důchod pro invaliditu třetího stupně, nebo v případě, stane-li se zaměstnanec
invalidním ve třetím stupni podle zákona o důchodovém pojištění, nebo v
případě smrti (dále jen "soukromé životní pojištění"), na základě
pojistné smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem jako pojistníkem a pojišťovnou, která
je oprávněna k provozování pojišťovací činnosti na území České republiky podle
zákona upravujícího pojišťovnictví, nebo jinou pojišťovnou usazenou na území
členského státu Evropské unie, Norska nebo Islandu, za podmínky, že ve smlouvě byla
sjednána výplata pojistného plnění až po 60 kalendářních měsících a současně
nejdříve v roce dosažení věku 60 let, a dále za podmínky, že právo na plnění z
pojistných smluv soukromého životního pojištění má pojištěný zaměstnanec, a
je-li pojistnou událostí smrt pojištěného, osoba určená podle zákona
upravujícího pojistnou smlouvu, kromě zaměstnavatele, který hradil příspěvek na
pojistné,".
Z tohoto nového textu vyplývá, že nově bude možno přispívat zaměstnancům i na penzijní pojištění (tak se nazývá ve státech EU naše penzijní připojištění). Definice penzijního pojištění je v nově vloženém odst. 17 v § 6. Celková výše od daně osvobozeného příspěvku zaměstnavatele na penzijní připojištění, penzijní pojištění nebo soukromé životní pojištění zůstává v úhrnu i nadále 24000 Kč.
Zaměstnancem, u kterého povinnost platit povinné pojistné zaměstnavatel nemá, se rozumí zaměstnanec, u něhož se odvod povinného pojistného neřídí právními předpisy České republiky, nebo zaměstnanec, na kterého se zcela nebo částečně vztahuje povinné zahraniční pojištění stejného druhu.
Zpřesněním odstavce 13 již odpadnou pochybnosti, zda navyšovat na superhrubou mzdu i u dohod o provedení práce. Zde je jednoznačně uvedeno, že navýšení se provede jen u těch, na které se vztahuje zahraniční pojištění a navíc jen v případě, že podle našich předpisů se z plnění jim poskytovaných pojistné odvádí.
(17) Institucí penzijního pojištění se pro účely
tohoto zákona rozumí poskytovatel finančních služeb oprávněný k provozování
penzijního pojištění bez ohledu na jeho právní formu, který je
a) provozován na principu fondového hospodaření,
b) zřízen pro účely poskytování důchodových dávek mimo povinný
důchodový systém na základě smlouvy nebo na základě jinak sjednané účasti na
penzijním pojištění a vykonává činnost z toho vyplývající a
c) povolen a provozuje penzijní pojištění v členském státě
Evropské unie, Norsku nebo Islandu a podléhá dohledu příslušných orgánů v tomto
státě.
Toto vymezení penzijního pojištění navazuje na změny provedené v § 6 odst. 9 písm. p), kde je nově vloženo právě penzijní pojištění.
Plnění ze soukromého životního pojištění se považuje za základ daně po snížení o zaplacené pojistné. Jiný příjem z pojištění osob, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy, se považuje za základ daně po snížení o poplatníkem zaplacené pojistné ke dni výplaty, a to až do výše tohoto příjmu.
Tato změna reaguje na praxi některých pojišťoven, které umožňovaly nezdaněné předčasné výběry příspěvků zaměstnavatele. Nově bude od daně osvobozeno pouze poplatníkem zaplacené pojistné.
Z této změny vyplývá, že příspěvky na tyto zdravotnické, rehabilitační a kompenzační pomůcky lze poskytnout i poživatelům starobního důchodu, jestliže se jim v 65 letech povinně ze zákona o důchodovém pojištění změnil invalidní důchod na důchod starobní. Podle přechodného ustanovení se tato změna použije již pro zdaňovací období roku 2010.
"Jde-li o předmět bytové potřeby uvedený v odstavci 3 písm. b), u něhož nebude splněna podmínka zahájení výstavby bytové potřeby do 4 let od okamžiku uzavření úvěrové smlouvy, nárok na uplatnění odpočtu nezdanitelné části základu daně zaniká a příjmem podle § 10 ve zdaňovacím období, ve kterém k této skutečnosti došlo, jsou částky, o které byl v příslušných letech z důvodu zaplacených úroků z úvěrů základ daně snížen.".
Z této změny vyplývá, že v případě nezahájení výstavby bytové potřeby do 4 let od uzavření úvěrové smlouvy, bude muset podat poplatník daňové přiznání a částky, které si v předchozích letech uplatnil jako nezdanitelné, uvést jako příjem podle § 10.
"(5) Od základu daně ve zdaňovacím období lze
odečíst příspěvek v celkovém úhrnu nejvýše 12 000 Kč zaplacený poplatníkem na
jeho
a) penzijní připojištění se státním
příspěvkem9a) podle smlouvy o penzijním připojištění se státním příspěvkem
uzavřené mezi poplatníkem a penzijním fondem; částka, kterou lze takto odečíst, se
rovná úhrnu příspěvků zaplacených poplatníkem na jeho penzijní připojištění
se státním příspěvkem na zdaňovací období sníženému o 6 000 Kč nebo
b) penzijní pojištění podle smlouvy o penzijním
pojištění uzavřené mezi poplatníkem a institucí penzijního pojištění nebo na
základě jinak sjednané účasti poplatníka na penzijním pojištění u instituce
penzijního pojištění, za podmínky, že byla sjednána výplata plnění z penzijního
pojištění až po 60 kalendářních měsících a současně nejdříve v roce
dosažení věku 60 let; částka, kterou lze takto odečíst, se rovná úhrnu
příspěvků zaplacených poplatníkem na jeho penzijní pojištění na zdaňovací
období.
Pokud poplatníkovi jeho penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo penzijní pojištění zaniklo bez nároku na penzi, jednorázové vyrovnání nebo jednorázové plnění z penzijního pojištění a současně bylo poplatníkovi vyplaceno odbytné nebo jiné plnění související se zánikem penzijního pojištění, nárok na uplatnění odpočtu nezdanitelné části základu daně zaniká a příjmem podle § 10 ve zdaňovacím období, ve kterém k této skutečnosti došlo, jsou částky, o které byl poplatníkovi v příslušných letech z důvodu zaplacených příspěvků na jeho penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo penzijní pojištění základ daně snížen.".
Změna spočívá v tom, že si bude moci poplatník odečíst i penzijní pojištění uzavřené v jiném státě EU za předpokladu, že bude splňovat podmínky našeho daňového zákona, tj. 60 měsíců platit a výplata nejdříve v 60 letech.
Podle této novely si bude moci daňový nerezident uplatnit všechny nezdanitelné částky podle § 15 odst. 1 až 8, pokud úhrn jeho příjmů ze zdrojů na území ČR činí nejméně 90% všech jeho příjmů. Tento postup ale bude moci provést pouze v rámci daňového přiznání (změna § 38g odst. 2).
Snížení slevy na poplatníka je nazýváno tzv. „povodňovou daní“. Toto snížení by mělo platit pouze v roce 2011. Zaměstnancům se bude od lednového zúčtování mzdy odečítat místo 2070 Kč pouze 1970 Kč. Daň tak nebudou platit zaměstnanci v pracovním poměru s podepsaným Prohlášení k dani, kteří mají příjem do 9800 Kč (dosud 10300 Kč). U dohody o provedení práce s podepsaným Prohlášením se snižuje hranice, kdy se daň neplatí z 13800 Kč na 13100 Kč. U slevy na dani na druhého z manželů zůstává pro rok 2011 i nadále částka 24840 Kč.
Změny jsou většinou provedeny v souvislosti s přijetím zákona 280/2009 Sb., daňový řád, který nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2011 a jedná se o formulace navazující na text nového daňového řádu. Díky daňovému řádu došlo i k přečíslování některých odstavců v těchto paragrafech. Daňový řád nahrazuje od 1. 1. 2011 zákon 337/92 Sb. o správě daní a poplatků. Ke změně dochází také v odst. 14 § 38h, kde se řeší vznik dvojího základu daně a navyšování na superhrubou mzdu. I nadále se bude nejprve navyšovat základ pro výpočet zálohy na daň a teprve poté základ daně pro zdanění podle § 36 (dosud tam byl pouze § 6 odst. 4, tj. příjmy do 5000 Kč u poplatníka bez podepsaného prohlášení).
V případě úvěru poskytnutého na koupi
pozemku po uplynutí 4 let od okamžiku uzavření úvěrové smlouvy je třeba
prokázat stavebním povolením nebo ohlášením stavby. Pokud nedoloží, bude
muset podat daňové přiznání a jako příjem podle § 10 uvést odečtené úroky v
předchozích letech.
Ke změně dochází při prokazování penzijního připojištění a
penzijního pojištění (§ 38l odst. 1 písm. h) - „h) smlouvou o penzijním
připojištění se státním příspěvkem, smlouvou o penzijním pojištění nebo
potvrzením instituce penzijního pojištění o účasti poplatníka na penzijním
pojištění a každoročně nejpozději do 15. února potvrzením penzijního fondu nebo
instituce penzijního pojištění o příspěvcích zaplacených poplatníkem na jeho
penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo penzijní pojištění na
uplynulé zdaňovací období, uplatňuje-li nezdanitelnou část základu daně podle §
15 odst. 5.“
V § 38l odst. 1 písm. k), kde se nahrazuje plný a částečný invalidní
důchod novou, od 1. 1. 2010 platnou terminologií (invalidní důchod pro invaliditu
prvního, druhého nebo třetího stupně).
Podle § 38l odst. 2 c) bude správce daně vystavovat potvrzení o
tom, že zanikl nárok na invalidní důchod pro invaliditu prvního, druhého nebo
třetího stupně z důvodu souběhu nároku na výplatu invalidního a starobního
důchodu. Od 1. 1. 2010 potvrzoval správce daně pouze souběh invalidity třetího
stupně a starobního důchodu.
Z ostatních, pro naši práci zajímavějších změn v zákonu o daních z příjmů, vybíráme tyto:
V § 24 odst. 2 se doplňuje písmeno zu), které zní:
"zu) motivační příspěvek poskytnutý na základě smluvního vztahu žákovi nebo studentovi připravujícímu se pro poplatníka na výkon profese, a to do výše 2 000 Kč měsíčně, v případě studenta vysoké školy do výše 5 000 Kč měsíčně; motivačním příspěvkem se pro účely tohoto zákona rozumí stipendium, příspěvek na stravování, ubytování, vzdělávání ve vzdělávacích zařízeních související s budoucím výkonem profese, jízdné v prostředcích hromadné dopravy do místa vzdělávání a na pořízení osobních ochranných prostředků a pomůcek poskytovaných nad rámec zvláštních právních předpisů."
Tato změna umožňuje zaměstnavatelům podporovat studenty, kteří by absolvování studia u nich nastoupili do zaměstnání a tento výdaj zaměstnavatele bude daňově uznatelným.
V § 35 odst. 1 se ruší písm. c)
Podle tohoto ustanovení se poskytovala sleva na dani ve výši poloviny daně poplatníkům zaměstnávajících nejméně 25 zaměstnanců, u nichž podíl zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, činí více než 50% průměrného přepočteného počtu zaměstnanců. Důvodem zrušení je zneužívání této slevy zaměstnavateli.
Druhý okruh změn v zákonu o daních z příjmů přinesl zákon …/2010, kterým se mění zákon 96/93 Sb. o stavebním spoření a také zákon o daních z příjmů. Tyto změny se týkají poplatníků, kteří mají uzavřeno stavební spoření.
s) příspěvek fyzickým osobám poskytovaný podle zákona upravujícího stavební spoření a státní podporu stavebního spoření4a), s výjimkou příspěvku, na který vznikl nárok v roce 2010 a který byl poukázán stavební spořitelně po 31. prosinci 2010,
Z toho vyplývá, že příspěvek na stavební spoření je od daně osvobozen, pouze pokud byl poskytnut do 31. 12. 2010. Vzhledem k tomu, že příspěvek za rok 2010 se bude poskytovat až v roce 2011, tak již bude podléhat dani z příjmů.
c) příspěvek fyzickým osobám podle zákona upravujícího stavební spoření a státní podporu stavebního spoření, na který vznikl nárok v roce 2010 a který byl poukázán stavební spořitelně po 31. prosinci 2010.
Z této změny vyplývá, že příspěvek na stavební spoření se považuje za příjem z kapitálového majetku.
(8) Příspěvek fyzickým osobám podle zákona upravujícího stavební spoření a státní podporu stavebního spoření, na který vznikl nárok v roce 2010 a který byl poukázán stavební spořitelně po 31. prosinci 2010, podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně ve výši 50 %.
Takže příspěvek na stavební spoření za rok 2010, který by náležel ve výši 4500 Kč resp. 3000 Kč, bude díky nové dani připsán v poloviční výši.
Změny v obou zákonech nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2011.