1/ ZMĚNY V ZÁKONU O DANÍCH Z PŘÍJMŮ PLATNÉ PRO ZDAŇOVACÍ OBDOBÍ ROKU 2002
Zákonem 575/2002 Sb. dochází ke změnám v zákonu 586/92 SB. o daních z příjmů, zákonu 588/92 Sb. o dani z přidané hodnoty a v zákonu 563/91 Sb. o účetnictví. Nás budou zajímat především změny v zákonu o daních z příjmů, které byly schváleny již pro zdaňovací období roku 2002.
Takže nový text písm. t) bude tento:
„dotace ze státního rozpočtu, z rozpočtu měst, obcí, vyšších územních samosprávných celků, státních fondů, z přidělených grantů nebo příspěvek ze státního rozpočtu podle zvláštního právního předpisu na pořízení hmotného majetku, na jeho technické zhodnocení a na odstranění následků živelní pohromy…“. Z této změny vyplývá, že tyto příspěvky poskytnuté na odstranění následků živelní pohromy budou od daně z příjmů osvobozeny.
Z této změny vyplývá, že v případě poskytnutí
bezúročné půjčky nebo půjčky s úrokem nižším, než je obvyklá výše
úroků, nebude toto peněžní zvýhodnění podléhat dani z příjmů až do výše
milionu Kč na bytové účely a do 200 tis. Kč na překlenutí tíživé finanční
situace, pokud bude tento zaměstnanec postižen živelní pohromou.
POZOR: zde se nemusí jednat o živelní
pohromu na územích, na kterých byl vyhlášen nouzový stav, jako je to u sociální
výpomoci (viz níže), ale může to být např. vichřice, která zaměstnanci pobořila
rodinný domek.
Z toho vyplývá, že pokud zaměstnavatel poskytl
zaměstnanci sociální výpomoc v přímé souvislosti s překlenutím jeho
mimořádně obtížných poměrů v důsledku živelní pohromy, ekologické nebo
průmyslové havárie na územích, na kterých byl vyhlášen nouzový stav, nebude
tato výpomoc podléhat dani z příjmů až do výše 500 tis. Kč.
Tyto sociální výpomoci nebudou osvobozeny od daně, pokud nebude na
území, kde k živelní pohromě došlo, vyhlášen nouzový stav. Ten byl v roce 2002
vyhlášen pouze v důsledků srpnových povodní a ještě ne na všech územích. Např.
v Jihomoravském kraji vyhlášen nebyl i přesto, že Dyje rovněž zaplavila spoustu
míst…
Z tohoto doplněného textu vyplývá, že v případě poskytnutí darů na financování odstraňování následků živelní pohromy, platí stejná pravidla jako pro ostatní dary. Tj., že dar musí být vyšší než 2% ze základu daně nebo alespoň 1000 Kč a maximálně lze odečíst 10% ze základu daně (s výjimkou přechodného ustanovení k tomuto zákonu).
Z toho vyplývá, že pokud zaměstnavatel poskytl zaměstnanci, postiženému živelní pohromou na území, na kterém byl vyhlášen nouzový stav, bezúročnou půjčku ve výši 800 tis. Kč na bytové účely a 200 tis. Kč na překlenutí tíživé finanční situace a dále mu poskytl sociální výpomoc 400 tis. Kč, nebude žádné toto plnění podléhat dani z příjmů. Pokud došlo již ke zdanění některých částek, provede se oprava buď v rámci ročního zúčtování záloh, nebo v daňovém přiznání.
Tzn., že pokud někdo poskytl v roce 2002 dar na
financování vědy ve výši 10 tis. Kč a dále poskytl dar 10 tis. Kč na
odstraňování následků povodní, lze oba tyto dary odečíst v plné výši, pokud
bude mít zaměstnanec základ daně alespoň 100 tis. Kč.
V případě, že by zaměstnanec se stejným základem daně (100 tis. Kč)
poskytl v roce 2002 dar (dary) na odstranění následků povodní ve výši 20 tis. Kč,
bylo možno jej (je) rovněž odečíst v plné výši.
Pokud by tentýž zaměstnanec (základ daně 100 tis. Kč) daroval v roce
2002 7x krevní plasmu a na povodně daroval částku 2 tis. Kč, mohlo by se u něho
odečíst maximálně 12 tis. Kč (10 + 2). Za darování krve odečteme maximálně 10
tis. Kč (10% ze základu daně) a na odstranění následků povodní celé 2 tis. Kč.
Stejně se bude moci postupovat i v případě darů poskytovaných v
roce 2003. Zde se předpokládá, že sbírky na odstraňování následků povodní budou
pokračovat i v příštím roce.
Pro nás je důležité, že se tento zákon podle přechodných ustanovení použije poprvé za zdaňovací období roku 2002.