Démonia Praha

menu html5 by Css3Menu.com

2/ DOPLNĚNÍ VÝKLADU K STRAVOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ


minulém čísle jsme se podrobně věnovali problematice stravování zaměstnanců. Po vydání tohoto čísla se objevily některé Vaše podněty, na které musíme zareagovat.

První připomínka se týkala poskytování stravování podle § 236 odst. 3 písm. b) a c) ZP zaměstnancům po dobu čerpání jejich dovolené nebo po dobu jejich pracovní neschopnosti u rozpočtových a příspěvkových organizací.

K této skupině zaměstnanců doplňujeme, že u rozpočtových a příspěvkových organizací nelze zvýhodněné stravování zaměstnancům po dobu čerpání jejich dovolené nebo po dobu pracovní neschopnosti poskytnout. Vyhl. 84/2005 Sb. a vyhl. 430/2001 Sb. umožňují, pokud je to sjednáno v kolektivní smlouvě nebo stanoveno ve vnitřním předpisu, poskytnout zvýhodněné stravování pouze důchodcům, kteří u ní pracovali před odchodem do důchodu. Takže toto se bude vztahovat pouze na starobní důchodce nebo invalidní důchodce pro invaliditu 3 stupně. Poskytování zvýhodněného stravování při čerpání dovolené nebo v době nemoci bude přicházet v úvahu pouze u podnikatelské sféry, pokud to bude sjednáno v KS nebo stanoveno ve vnitřním předpisu. Pochopitelně, že se v tomto případě nebude jednat o daňově uznatelný výdaj zaměstnavatele.

Druhý problém se objevil po publikování článku JUDr. Salačové (bývalá pracovnice MF) v časopise Práce a Mzdy číslo 5-6/2015, strana 105. Autorka zde k možnosti poskytnutí dvou stravenek za 50 Kč místo jedné stravenky za 100 Kč uvádí (citujeme):

„K tomuto je třeba uvést, že z § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 zákona o daních z příjmů, jasně vyplývá, že zaměstnavatel poskytuje při splnění stanovených podmínek příspěvek na stravování. A pokud je stravování zaměstnavatelem zajišťováno formou stravenek, pak pro daňové účely není rozhodující počet stravenek, ale výše poskytovaného příspěvku. A toto rozhodnutí zastává i daňový odbor Ministerstva financí. A ještě pro úplnost lze dodat, že daňově uznatelný příspěvek u zaměstnavatele se vždy počítá podle shora zmíněného daňového ustanovení z hodnoty stravenky (popř. několika stravenek, pokud příspěvek na stravování je poskytnut několika stravenkami v nižší nominální hodnotě), tedy vždy z poskytovaného příspěvku na stravování.“ (konec citace)

Jediné dostupné stanovisko pracovníků Ministerstva financí jsme našli v knize „JAK správně vytvářet a využívat FKSP, JAK postupovat při poskytování příspěvku na stravování“, od ing. Věry Zdeňkové (MF), ing. Heleny Čornejové (ČMKOS) a Mgr. Heleny Peterové (MF), kterou vydalo nakladatelství SONDY s.r.o. podle právního stavu k 1. 5. 2014. Na straně 174 se k dotazu na množství stravenek v průběhu jedné směny uvádí toto (citujeme):

„Vámi uváděný postup není možný. Organizace může poskytnout zaměstnancům za sníženou úhradu jen jedno hlavní jídlo během stanovené směny. Stravenka se poskytuje na hlavní jídlo, a tedy pouze jedna na jedno jídlo.“ (konec citace)

Vzhledem k tomu, že znění § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 zákona o daních z příjmů uvádí k daňové uznatelnosti příspěvku na stravování mimo jiné „příspěvky na stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů a poskytované až do výše 55% ceny jednoho jídla za jednu směnu, maximálně však do výše 70% stravného... při trvání pracovní cesty 5 až 12 hodin“, přikláněli bychom se k výkladu pracovnic MF uvedeným v knize z nakladatelství SONDY. Jelikož se však jedná o dva protichůdné výklady, rozhodli jsme se poslat dotaz na Ministerstvo financí. Jakmile obdržíme odpověď, budeme Vás o správném postupu ihned informovat.

Na žádost některých našich klientů najdete v příloze tohoto čísla VZOR Vnitřního předpisu zaměstnavatele pro poskytování stravného svým zaměstnancům.




© Démonia s.r.o., 2015 | Poslední aktualizace: 31.03.2025 | www.demonia.cz

 

Odhlasit Home