Démonia Praha

menu html5 by Css3Menu.com

 DIS 11/2016  

 

2/ DRUHÁ ZMĚNA V NV 567/2006 Sb. A ZMĚNA V NV 589/2006 Sb., KTERÝM SE STANOVÍ ODCHYLNÁ ÚPRAVA PRACOVNÍ DOBY ZAMĚSTNANCŮ V DOPRAVĚ

Změny v těchto nařízeních vlády byly provedeny NV 337/2016 Sb. a reagují na problematiku odměňování řidičů v autobusové dopravě.
V NV 567/2006 Sb. o minimální mzdě… se mezi ztížené pracovní prostředí doplnilo v § 6 odst. 2 nové písm. l), které zní:
l) rozdělení směny nebo výkonu práce zaměstnavatelem, které v souhrnu činí alespoň 90 minut, jestliže je v době přerušení výkonu práce pro zaměstnance nedostupné jeho obvyklé společenské prostředí a sociální zázemí, nebo je jejich dostupnost značně ztížena, nebo je ztížena ochrana místa, ve kterém musí zaměstnanec dobu přerušení práce trávit, před klimatickými a jinými nepříznivými vlivy.
V návaznosti na nové písm. l) v § 6 odst. 2 se do § 7 doplnil nový odst. 2, který zní:
Výše příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí při rozdělení směny nebo výkonu práce podle § 6 odst. 2 písm. l) činí nejméně 10 % základní hodinové sazby minimální mzdy stanovené v § 2 a § 5 odst. 1 za hodinu práce odpracovanou v rozdělené směně nebo při rozděleném výkonu práce.
V příloze k NV 567/2006 Sb. se v oboru doprava doplnil text, který zní:
5. skupina
Řízení, údržba a opravy motorových vozidel, jejichž délka přesahuje 8 metrů, a která jsou určena pro přepravu více než 16 osob.
Z těchto změn vyplývá, že mezi ztěžující vlivy se doplnil pracovní režim, kdy je směna nebo výkon práce přerušen zaměstnavatelem v souhrnu alespoň na 90 minut. Další podmínkou je skutečnost, že zaměstnanci není v době přerušení výkonu práce dostupné jeho obvyklé společenské prostředí a sociální zázemí…
Pokud budou splněny tyto podmínky, náleží zaměstnanci příplatek ve výši 10% základní hodinové sazby minimální mzdy za celou dobu odpracovanou v rozdělené směně nebo při rozděleném výkonu práce.
Zařazením řízení vozidla, jehož délka přesahuje 8 metrů a které je určeno pro přepravu více než 16 osob do 5. skupiny prací se zvýší od účinnosti tohoto NV (tj. od 1. ledna 2017) výrazně nejnižší úroveň zaručené mzdy u těchto řidičů na 98,10 Kč.

NV 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, se v § 2 vložilo nové písm. e), které zní:
členové osádky autobusu v linkové osobní dopravě, kterými jsou řidiči, pomocníci řidiče a průvodčí, u které délka žádného ze spojů nepřesahuje 50 km (dále jen "člen osádky autobusu v linkové osobní dopravě"); za tohoto zaměstnance se nepovažuje člen osádky autobusu podle písmene d)". Tímto doplněním „člena osádky autobusu v linkové dopravě“ se vlastně tato skupina osamostatnila od zaměstnanců městské hromadné dopravy, kteří zůstali v písm. d). Jejich pracovní doba a doba odpočinku je nově řešena v § 19a, kde se říká, že na pracovní dobu, dobu odpočinku a bezpečnostní přestávku člena osádky autobusu v linkové osobní dopravě se použijí ustanovení § 16 až 19. Tzn., že na osádku autobusu v linkové dopravě se bude vztahovat stejná úprava jako na zaměstnance městské hromadné dopravy. Podle § 19b jim ale bude za dobu čekání mezi spoji náležet navíc odměna podle nového § 9a, tj. za každou celou hodinu doby čekání mezi spoji přísluší členu osádky autobusu podle § 2 písm. a) odměna nejméně ve výši 90 % hodinové sazby nejnižší úrovně zaručené mzdy stanovené pro pátou skupinu prací. Doby čekání mezi spoji se pro účely stanovení odměny v kalendářním měsíci sčítají.
Podle § 3 nového písm. c) se doba čekání mezi spoji nezapočítává do pracovní doby, ale bude za ni náležet řidičům autobusů a řidičům autobusů v linkové osobní dopravě nejméně 90% hodinové sazby zaručené mzdy stanovené pro pátou skupinu prací, tj. od 1. 1. 2017 částka 88,30 Kč (98,10x0,9=88,29).
Tyto změny provedené NV 337/2016 Sb. nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2017.




© Démonia s.r.o., 2015 | Poslední aktualizace: 31.03.2025 | www.demonia.cz

 

Odhlasit Home