4/ NV 340/2017 Sb. KTERÝM SE MĚNÍ NV 564/2006 Sb. O PLATOVÝCH POMĚRECH ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH A SPRÁVĚ
Tímto NV se zvyšují stupnice platových tarifů všem zaměstnancům ve veřejných službách a správě s výjimkou zdravotnických pracovníků a lékařů, u kterých bude zvýšení provedeno až od 1. ledna 2018. Rozšířil se počet stupnic platových tarifů ze šesti na sedm. Takže
první platová stupnice tzv. „univerzální“ bude platit hlavně pro nepedagogické pracovníky ve školství
druhá platová stupnice (nově zavedená) bude platit pro zaměstnance v zdravotních a sociálních službách, kteří nejsou zdravotnickými pracovníky
třetí platová stupnice (do 31. 10. druhá stupnice) bude platit hlavně pro zaměstnance obcí, krajů apod.
čtvrtá platová stupnice (dosud třetí stupnice) bude platit pro většinu nelékařských zdravotních pracovníků (sestry, sanitáři apod.) s výjimkou lékařů
pátá platová stupnice (dosud třetí a pátá stupnice) bude platit pro většinu sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách vč. zdravotnických pracovníků v zařízení Ministerstva obrany, vnitra nebo ve Vězeňské službě
šestá platová stupnice (dosud pátá stupnice) bude platit pro všechny lékaře vč. zubařů bez ohledu na to, zda se jedná o poskytovatele zdravotních služeb lůžkové péče či nikoliv
sedmá platová stupnice (dosud šestá stupnice) bude platit pro pedagogické pracovníky.
Výši platových tarifů najdete v příloze tohoto čísla v elektronické podobě. O zvýšených platových stupnicích pro zdravotníky (platnost od 1. 1. 2018) Vás budeme informovat ihned po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Kromě zvýšení platových tarifů se doplnil do § 3 nový odst. 3, který umožňuje výjimečně zařadit zaměstnance do platové třídy, pro kterou nesplňuje potřebné vzdělání, jestliže
důvodem je zvláštní povaha vykonávané práce podle § 123 odst. 6 písm. e) ZP, která spočívá v umělecké činnosti, uměleckopedagogické činnosti, v činnosti sportovce nebo trenéra, nebo
jiný právní předpis stanoví pro výkon některých prací nižší vzdělání než potřebné podle § 2 odst. 1 nebo pro jejich výkon stanoví jiný kvalifikační předpoklad.
Dosavadní odst. 3 je nahrazen novým odst. 4, který zní:
„Nemůže-li zaměstnavatel obsadit pracovní místo zaměstnancem, který dosáhl potřebného vzdělání, nebo zaměstnancem, kterého může výjimečně zařadit do platové třídy podle odst. 3, a nestanoví-li jiný právní předpis jinak, může zaměstnance výjimečně zařadit do platové třídy, pro kterou nesplňuje potřebné vzdělání
až na dobu 4 roků
na dobu delší, jestliže předchozí praxí nebo dobou výjimečného zařazení podle písm. a) prokázal schopnost k výkonu požadované práce.“
Zde vláda využila možnosti stanovení podmínek pro zvláštní způsob zařazení podle § 123 odst. 6 písm. e) ZP u prací, jejichž úspěšné provádění závisí především na míře talentu nebo na fyzické zdatnosti, což se týká umělecké činnosti, činnosti sportovce nebo trenéra.
Další změna byla provedena v § 7 odst. 1u příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí, kde se zvýšila horní hranice příplatku z 1400 Kč na 1800 Kč měsíčně. Dolní hranice příplatku bude i nadále 400 Kč, což je v rozporu s § 128 odst. 2 ZP, podle kterého by měla výše tohoto příplatku činit nejméně 5% částky měsíční minimální mzdy (v současné době je minimální mzda 11000 Kč, takže nejnižší výše příplatku by měla být 550 Kč a od 1. 1. 2018 by měl být dokonce 610 Kč (5% z 12200)!). To se zase budou hledat viníci, až se tisíce zaměstnanců přihlásí o doplacení částky 150 resp. 210 Kč, protože spousta zaměstnavatelů vyplácí pouze 400 Kč…
V § 8 odst. 2 se zvýšila výše zvláštního příplatku takto:
skupina I. – 400 až 1300 Kč
skupina II. – 600 až 2500 Kč
skupina III. – 1000 až 5000 Kč
skupina IV. – 1500 až 7500 Kč
skupina V. – 2000 až 10000 Kč.
V § 8 odst. 3 došlo ke změně věty čtvrté, která zní nově takto (změna vyznačena kurzívou):
Právo na zvláštní příplatek za práce uvedené ve skupině I. bod 1 (to jsou práce vykonávané střídavě ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém provozním režimu) nebo ve skupině III. bodu 9 (tj. soustavné poskytování zdravotních služeb zdravotnickými pracovníky vykonávajícími nelékařské zdravotnické povolání bez odborného dohledu střídavě v různých směnách v rámci třísměnného nebo nepřetržitého provozního režimu u poskytovatelů zdravotních služeb lůžkové péče nebo v pobytových zařízeních sociálních služeb) a jeho výše se posoudí samostatně.
Tzn., že tyto příplatky budou náležet souběžně s ostatními zvláštními příplatky, na které by měl zaměstnanec v kalendářním měsíci nárok. Vlastní souběh těchto dvou zvláštních příplatků ale zakazuje věta druhá § 8 odst. 3, podle které by náležel pouze příplatek ve skupině III. bodu 9 (je vyšší) a ne další příplatek za směnnost (skupina I. bod 1).