8/ DOPLNĚNÍ VÝKLADU K PLNĚNÍ POVINNÉHO PODÍLU OSOB SE ZP FORMOU TZV. „NÁHRADNÍHO PLNĚNÍ“
V DIS 9/2017 jsme Vás informovali o změnách v zákonu 435/2004 Sb. o zaměstnanosti, které se týkaly plnění povinného podílu náhradním plněním (tj. odběrem výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů s více 50% osob se ZP). Z nově vloženého § 84 vyplývá, že dodavatelé tohoto náhradního plnění jsou povinni zadávat do evidence vedené MPSV veškeré údaje o provedených dodávkách.
Podle přechodného ustanovení č. 6 zákona 206/2017 Sb. musí tito dodavatelé do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona vložit do evidence údaje o dodávkách uskutečněných za období od 1. ledna do 30. září 2017. Účinnost tohoto bodu zákona je totiž od 1. 10. 2017. Realizované dodávky od 1. 10. je třeba již hlásit do evidence průběžně a odběratel si ji bude moci započíst, pokud tam bude vložena do 30 kal. dnů od jejího zaplacení.
CO TEDY Z TĚCHTO ZMĚN VYPLÝVÁ?
Pro plnění povinného podílu za rok 2017 nebude již zaměstnavatel vyplňovat přílohu č. 1 o provedených odběrech náhradního plnění.
Pokud dodavatel nenahlásí do evidence některé dodávky, nebude si je moci zaměstnavatel (odběratel) započíst na plnění povinného podílu.
Údaj o výši limitu a průběžném stavu jeho plnění u dodavatelů si bude možno zkontrolovat, protože by měl být veřejně přístupný. Bohužel v současné době není tento údaj přístupný a podle stránek MPSV bude přístupný koncem roku…
CO DOPORUČUJEME ZAMĚSTNAVATELŮM?
Nechat si vystavit od dodavatele, že zadal veškeré dodávky za období do 30. 9. 2017 do evidence. V případě, že je nezadal a odběrateli poté při kontrole ÚP vyměřil odvod do státního rozpočtu, bude odběratel vymáhat škodu po dodavateli.
Do budoucna si zajistit, aby zaměstnavateli byla posílána informace o řádně uložených dodávkách do evidence (využít emailovou zprávu apod.).