1/ ZMĚNY V ZÁKONU O DANÍCH Z PŘÍJMŮ – ZRUŠENÍ „SUPERHRUBÉ MZDY“
Zákonem 609/2020 Sb. se mění některé daňové zákony. Pro naši práci jsou důležité změny provedené v zákonu 586/92 Sb. o daních z příjmů. Kromě zrušení „superhrubé mzdy“ byly provedeny ještě některé další důležité změny.
V § 6 odst. 7 písm. a) se slova „zaměstnavatele, který je uveden v § 109 odst. 3 zákoníku práce“ nahrazují slovy „odměňovaného platem“.
Z toho vyplývá, že náhrady cestovních výdajů nebudou předmětem daně do výše umožněné ZP pro zaměstnance odměňovaného platem (to jsou ti, kteří jsou uvedeni v § 109 odst. 3, tzv. státní sféra).
V § 6 odst. 9 písm. b) nově zní:
b) hodnota stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů, nebo peněžitý příspěvek poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za jednu směnu podle zákoníku práce do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.
O tomto peněžitém příspěvku na stravování najdete samostatné pojednání v tomto čísle informačního servisu.
V § 6 odstavec 12 zní:
(12) Základem daně (dílčím základem daně) jsou příjmy ze závislé činnosti.
Tímto novým odstavcem vlastně byla zrušena „superhrubá mzda“, protože dosud tam bylo příjmy za závislé činnosti navýšené o sociální a zdravotní pojištění, které platí zaměstnavatel… Tím, že se v § 6 odst. 4 zrušilo „zvýšení podle odstavce 12“ u srážkové daně, nebude se navyšovat o pojistné ani u srážkové daně u příjmů v úhrnné výši do 3500 Kč, kdy by se u některých druhů příjmu navyšovalo v případě nepodepsaného Prohlášení k dani o zdravotní pojištění (např. u statutárních odměn nebo u pracovního poměru do 3500 Kč).
Z důvodu změny odst. 12 se v § 6 odst. 13 slova „zvýšený o povinné pojistné podle odstavce 12 a“ a slova „zvýšený o povinné pojistné podle odstavce 12“ zrušují. Zároveň byly z obdobných důvodů zrušeny odst. 14 a 15 v § 6.
Nový § 16 zní takto:
(1) Sazba daně činí a) 15 % pro část základu daně do 48násobku průměrné mzdy a b) 23 % pro část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy. (2) Daň se vypočte ze základu daně sníženého o nezdanitelné části základu daně a o odčitatelné položky od základu daně a zaokrouhleného na celá sta Kč dolů, a to jako součet součinů příslušné části takového základu daně a sazby pro tuto část základu daně.
Od roku 2021 bude roční sazba daně do 1701168 Kč 15% (tj. do 48násobku průměrné mzdy) a nad tuto částku to bude 23%. Při měsíčním srážení záloh bude daň 15% do 141764 Kč a daň 23% nad tuto částku.
Text § 16a, kde bylo řešeno „solidární zvýšení daně“, které je od 1. 1. 2021 zrušeno, byl nahrazen „sazbou a výpočtem samostatného základu daně“
Samostatný základ daně se nevztahuje k příjmům ze závislé činnosti a proto se mu zatím nebudeme věnovat.
V § 21g se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:
(2) Průměrnou mzdou se pro účely daní z příjmů rozumí průměrná mzda stanovená podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.
Vzhledem k tomu, že se daň bude vypočítávat podle výše základu daně, a to do 48násobku průměrné mzdy 15% a nad tuto částku 23%, musela být do zákona o daních z příjmů vložena definice průměrné mzdy. Průměrná mzda se vypočítává z všeobecného vyměřovacího základu a koeficientu pro jeho přepočet z roku, který o dva roky předchází. Tyto údaje jsou každoročně vyhlašovány Nařízením vlády (pro rok 2021 to bylo NV 381/2020 Sb. a jedná se o údaje z roku 2019).
V § 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 se mezi daňově uznatelné výdaje na stravování zaměstnanců doplnil i peněžitý příspěvek na stravování.
V § 35ba odst. 1 písm. a) se částka „24 840 Kč“ nahrazuje částkou „27 840 Kč“.
Tzn., že počínaje rokem 2021 se zvýší roční základní sleva na poplatníka o 3000 Kč, měsíčně bude toto zvýšení základní slevy na poplatníka o 250 Kč na 2320 Kč (2070+250).
Pro rok 2022 by se měla roční základní sleva na poplatníka zvýšit o další 3000 Kč na 30840 Kč, takže měsíční sleva bude v roce 2022 činit 2570 kč.
V § 35c odst. 3 se slova „maximálně však do výše 60 300 Kč ročně“ zrušují.
Z této změny vyplývá, že roční daňový bonus bude mít zrušen svůj strop (měsíční daňový bonus ve výši 5025 Kč zůstává beze změn), což by mohlo pomoci některým poplatníkům s vyšším počtem dětí, kteří mají ještě další slevy na dani a veškeré daňové zvýhodnění na dítě přecházelo do daňového bonusu…
V § 38g se odstavec 4 zrušuje.
Tím, že došlo k zrušení solidárního zvýšení daně se stal tento odstavec s povinností podat daňové přiznání nadbytečným.
V § 38h odstavec 1 se poslední věta nahrazuje větami
Základem pro výpočet zálohy je úhrn příjmů ze závislé činnosti zúčtovaných nebo vyplacených poplatníkovi za kalendářní měsíc nebo za zdaňovací období, s výjimkou příjmu, který není předmětem daně, který je od daně osvobozen nebo z něhož je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Základ pro výpočet zálohy do 100 Kč se zaokrouhlí na celé koruny nahoru a nad 100 Kč na celé stokoruny nahoru.
Zde je vložena nová definice základu pro výpočet zálohy na daň po zrušení superhrubé mzdy.
V § 38h odstavec 2 zní:
(2) Sazba zálohy činí 15 % pro část základu pro výpočet zálohy do 4násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu pro výpočet zálohy přesahující 4násobek průměrné mzdy. Záloha se vypočte jako součet součinů příslušné části základu pro výpočet zálohy a sazby zálohy pro tuto část základu pro výpočet zálohy.
Zde je vložena nová definice výpočtu zálohy na daň z příjmů, tzn., že se v roce 2021 sečte 15% daň z příjmů do 141764 Kč (tj. do 4násobku průměrné mzdy) a 23% daň z příjmů nad tuto částku.
§ 38ha se včetně nadpisu zrušuje.
Zde bylo řešeno solidární zvýšení daně u záloh…
V § 38j byly vypuštěny některé náležitosti mzdového listu, které se staly nadbytečné (např. povinné pojistné)
Tím, že byl tento zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů s datem 31. 12. 2020 je jeho účinnost od 1. ledna 2021 a při zpracování mezd za leden 2021 se použijí již sazby daně uvedené výše.