Démonia Praha

menu html5 by Css3Menu.com

 DIS 09/2022 

 

7/ ROZSUDEK OKRESNÍHO SOUDU – NEPLATNÉ ZRUŠENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU

Přinášíme vám další rozsudek (číslo jednací 24 C 373/2021-26) v souvislosti s protiepidemickými opatřeními na konci roku 2021 kvůli onemocnění COVID-19. Okresní soud v Karviné rozhodl 28. 4. 2022 ve prospěch zaměstnance, který se odmítal podrobovat PCR testům v době, kdy nebylo nařízeno žádné mimořádné opatření toto nařizující.

Popis situace: V tomto sporu byl žalobce zaměstnanec, který se odmítal podrobit PCR testům v době, kdy takovéto testování nebylo nařízeno žádným mimořádným opatřením. V době, kdy to nařízeno bylo se testoval. Zaměstnavatel, v této kauze žalovaný, testoval své zaměstnance v době mimořádných opatřeních i mimo ně. Zaměstnanec se odmítal testovat v období od 15. listopadu 2021, kdy žádné mimořádné opatření (dále jen MO MZDR) neplatilo, a zaměstnavatel odmítl zaměstnance vpustit na pracoviště a postavil ho na překážky v práci na straně zaměstnance bez náhrady mzdy. MO MZDR vešlo v platnost až 22. listopadu s tím, že první testování mělo proběhnout do 29. listopadu 2021, v tomto opatření bylo též uvedeno, že pokud se zaměstnanec odmítne testovat, není to důvod pro nevpuštění na pracoviště, ale že takovýto zaměstnanec má mít respirátor a udržovat odstup od ostatních osob 1,5m a stravovat se odděleně od ostatních. Zaměstnanec se k testování dostavil, ale ani po negativním testu nebyl na pracoviště vpuštěn. Následně obdržel od zaměstnavatele výpověď pro neomluvenou absenci v zaměstnání od 15. listopadu.

Závěry soudu:

  1. Podle §2 odst. 1 zákona 94/2021 Sb. Ministerstvo zdravotnictví (dále jen MZDR), krajská hygienická stanice nebo Hygienická stanice hl. m. Prahy (dále jen KHS) může za účelem likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku nařídit mimořádné opatření, kterým přikáže určitou činnost přispívající k naplnění uvedeného účelu, nebo zakáže nebo omezí určité činnosti nebo služby, jejichž výkonem by mohlo být šířeno onemocnění COVID-19, anebo stanoví podmínky provádění takových činností nebo poskytování takových služeb. MZDR může nařídit MO podle věty první s celostátní působností na území několika krajů, KHS na území svého správního obvodu.
  2. Podle §2 odst. 2. písm. m) z. 94/2021 Sb. je mimořádným opatřením podle odstavce 1 příkaz testovat zaměstnance a jiné pracovníky na přítomnost onemocnění COVID-19.
  3. Podle §3 odst. 1 z. 94/2021 Sb. nařídí MO podle §2 MZDR nebo KHS pouze v nezbytně nutném rozsahu a na nezbytně nutnou dobu.
  4. Podle §101 odst. 1 ZP (zákoník práce, 262/2006 Sb.) je zaměstnavatel povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce (dále jen „rizika“).
  5. Podle § 102 odst. 1 ZP je zaměstnavatel povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům.
  6. Podle §102 odst. 3 ZP je zaměstnavatel povinen soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Na základě tohoto zjištění vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění a provádět taková opatření, aby v důsledku příznivějších pracovních podmínek a úrovně rozhodujících faktorů práce dosud zařazené podle zvláštního právního předpisu jako rizikové mohly být zařazeny do kategorie nižší.
  7. Podle §102 odst. 4 ZP není-li možné rizika odstranit, je zaměstnavatel povinen je vyhodnotit a přijmout opatření k omezení jejich působení tak, aby ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno. Přijatá opatření jsou nedílnou a rovnocennou součástí všech činností zaměstnavatele na všech stupních řízení. O vyhledávání a vyhodnocování rizik a o přijatých opatřeních podle věty první je zaměstnavatel povinen vést dokumentaci.
  8. Z uvedeného vyplývá, že zákon č. 94/2021 Sb. byl přijat za účelem zvládnutí epidemie onemocnění COVID-19 mimořádnými opatřeními vydávanými MZDR a KHS, v rámci, kterých mají (měly po dobu pandemické pohotovosti) mj. oprávnění přikázat, omezit nebo i zakázat určitou činnost, přičemž měly i možnost opatřením stanovit povinnost testovat zaměstnance a jiné pracovníky na přítomnost onemocnění COVID-19. Naproti tomu právní úprava bezpečnosti a ochrany draví při práci v zákoníku práce primárně upravuje odstranění negativních vlivů práce na zdraví zaměstnance, což lze dovodit také z §37 a násl. Zákona 258/2000 Sb. upravující ochranu zdraví při práci (kategorizace prací, rizikové práce), která se týká taktéž odstranění vlivu práce na zdraví zaměstnanců, nikoli odstranění jiných vlivů na jejich zdraví.
  9. S ohledem na to, za jakým účelem byly jednotlivé právní úpravy přijaty, má soud za to, že při zvládání onemocnění COVID-19 bylo třeba se řídit zákonem 94/2021 Sb., popř. zákonem 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a proto právní úpravu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci uvedenou v zákoníku práce nelze na daný stav použít. Mimořádné opatření MZDR, jako opatření obecné povahy (§3 odst. 6 zákona 94/2021 Sb.), bylo co do stanovení povinnosti testovat zaměstnance a jiné pracovníky na přítomnost onemocnění COVID-19 vydáno na základě zákona 94/2021 Sb. a v jeho mezích.
  10. Za uvedené situace má soud za to, že odepření vstupu zaměstnance do práce pro odmítnutí testu na COVID-19 bylo z rozhodnutí zaměstnavatele, a proto se jedná o jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele, nikoli o neomluvenou absenci zaměstnance. Z uvedeného vyplývá, že zaměstnanec odmítnutím testu neporušil povinnost vyplývající mu z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci, a proto soud rozhodl tak, že výpověď z pracovního poměru je neplatná.

Soud potvrdil, že zaměstnavatel nemůže zavádět vlastní protiepidemická opatření. Toto náleží pouze Ministerstvu zdravotnictví a Krajským hygienickým stanicím. Zaměstnavatel není oprávněn zaměstnanci nařídit nic, co mu neukládá zákoník práce. Použití osobních ochranných pomůcek sice nařídit může, ale to má svá pravidla: za účelem ochrany bezpečnosti a zdraví zaměstnanců, jen v případě, že rizika nelze odstranit jinými prostředky, používání ochranných prostředků neohrožuje zdraví zaměstnanců a nebrání ve výkonu práce, a v neposlední řadě, že ochranné prostředky splňují evropské normy k jejich použití. Tyto ochranné prostředky musí být zařazeny na seznamu osobních ochranných pracovních prostředků zaměstnavatele na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce. Není tedy možné nařídit používání osobních ochranných prostředků plošně z důvodů, které přímo nesouvisí s místem výkonu práce. Použití respirátorů má smysl například v autoservisu při lakování karoserie, nikoli z důvodu možného se nakažení respiračním onemocněním, protože to nesouvisí s výkonem práce, na rozdíl od lakování, a ohrožení nakažení je jak na pracovišti, tak mimo něj.

Závěrem: Pokud chce zaměstnavatel po zaměstnancích, aby nosili respirátory, měl by mít:

  • vydaný vnitřní předpis, na základě kterého je taková povinnost zaměstnanci uložena,
  • seznam osobních ochranných pracovních prostředků, na kterém bude respirátor uveden, včetně seznamu prací podle rizika, kterých se používání respirátoru týká,
  • vyhodnocení rizik spojených se zaměstnancem vykonávanou prací, vyhodnocení konkrétních prací a podmínek, za nichž je konkrétní zaměstnanec ohrožen rizikem poškození zdraví,
  • vyhodnocení, zda nelze rizika odstranit jinými prostředky,
  • vyhodnocení škodlivosti respirátoru (a poučení o správném používání,
  • vyhodnocení, zda respirátor nebrání konkrétnímu zaměstnanci v práci,
  • vyhodnocení, zda respirátor splňuje normu k jeho použití a vyhodnocení účinnosti respirátoru
  • doklad o tom, že vnitřní předpis, který ukládá zaměstnanci povinnost používat respirátor, byl projednán s odborovou organizací a případně, jak se zaměstnavatel vypořádal s jejími připomínkami,
  • doklad o tom, že byl zaměstnanec prokazatelně seznámen s vnitřním předpisem, který povinnost stanoví.
Pokud by zaměstnavateli chyběl, byť jediný bod tohoto seznamu, nemůže po zaměstnancích nošení respirátoru vyžadovat. Pokud by v takovém případě zaměstnanec odmítl nosit respirátor, soud by mu dal pravděpodobně za pravdu. A pokud by zaměstnavatel přesto trval na jeho nošení, vystavuje se riziku, že zaměstnanec podá stížnost na oblastní inspektorát práce. A jestliže by mu dokonce z tohoto důvodu dal výpověď a zaměstnanec se do dvou měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit, obrátil s žalobou na soud, pravděpodobně by prohrál, jako ve výše uvedeném případě. Pokud by zaměstnavatel trval na nošení respirátoru za nesplněných podmínek výše, musel by takovému zaměstnanci přestat přidělovat práci a postavit ho na jiné překážky na straně zaměstnavatele a poskytovat mu náhrady mzdy ve výši 100% průměrného výdělku.



© Démonia s.r.o., 2015 | Poslední aktualizace: 31.03.2025 | www.demonia.cz

 

Odhlasit Home