Novela zákoníku práce (z. 281/2023 Sb.) vyšla ve sbírce zákonů koncem září, což znamená, že její účinnost je k 1.10.2023 a účinnost ustanovení o dovolené pro „dohodáře“ je od 1.1.2024.
Senát vrátil návrh novely poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, ale sněmovna návrhy senátu přehlasovala a novela vyšla bez zapracování těchto návrhů v původním znění. Protože jsme tomuto tématu věnovali obsáhlý prostor v DIS 5 a 6/2023, tak na tomto místě si jen připomeňme nejdůležitější body.
Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr:
Zaměstnavatel je povinen „dohodářům“ rozvrhovat pracovní dobu nejméně 3 dny před započetím práce (nedohodnou-li se na jiné době seznámení) a to písemně.
V dohodě (DPP i DPČ) musí být uvedeny sjednané práce a doba na kterou se dohoda uzavírá.
Práce na dálku:
U zaměstnanců, kteří pracují před účinností novely na dálku z jiného místa, má zaměstnavatel povinnost s nimi uzavřít písemnoudohodu o práci na dálku a to do 31.10.2023.
Výkon práce na dálku je možný jen v případě uzavření písemné dohody o práci na dálku. Práce na dálku bez uzavření písemné dohody může být nařízena jen v případě, že tak stanoví orgán veřejné moci podle jiného zákona.
U práce na dálku mohou být náhrady nákladů (§190a) i nadále prokazovány dle skutečných údajů, nebo je možné využít náhradu formou paušální náhrady nákladů ve výši 4,60 Kč za každou započatou hodinu práce (bere se až za celé měsíční období, za které se náhrada poskytuje) nebo pokud se zaměstnanec a zaměstnavatel před započetím práce písemně dohodnou, nemusí být náhrada nákladů poskytnuta vůbec nebo jen v částečné výši.
Vyhláška MPSV 299/2023 Sb. o stanovení výše paušální částky náhrady nákladů při práci na dálku pro rok 2023 (výše 4,60 Kč za hodinu).
Informování zaměstnanců:
Zaměstnavatel má od 1.10.2023 nově povinnost poskytovat informace v širším rozsahu než doposud a v podstatně kratší lhůtě – 7 dní ode dne vzniku PP.
Již není výjimka pro PP kratší než 1 měsíc.
Přechodné ustanovení č. 1: Pokud pracovní poměr začal v září a zaměstnavatel ještě do 1.10.2023 nesplnil svou informační povinnost, kterou mu ukládalo původní znění zákoníku práce do 30 dnů od uzavření PP, má v říjnu již povinnost informovat dle novelizovaného znění. Termín „do kdy“ zůstává v původní měsíční lhůtě.
Přechodné ustanovení č. 2: Pokud pracovní poměr začal v září a zaměstnavatel splnil svou informační povinnost ještě v září, nemá automaticky povinnost podávat informace v širším rozsahu dle novely podruhé. Pouze pokud by jej zaměstnanec písemně požádal, pak má povinnost do 7 dnů od doručení této žádosti, poskytnout zaměstnanci informace v rozšířeném rozsahu dle novelizovaného znění. Taktéž nemá zaměstnavatel povinnost poskytnout rozšířené informace dle novelizovaného znění, pokud vyslání zaměstnance na území jiného státu netrvá více než 4 týdny po sobě jdoucí nebo vyslání ke dni účinnosti novely již skončilo.
Přechodné ustanovení č. 3: Poslední z přechodných ustanovení týkajících se informování je ustanovení k informování u dohod. Říká, že „dohodáři“, který zahájil výkon práce nebo byl vyslán na území jiného státu před 1.10. 2023 poskytne zaměstnavatel informace v rozsahu § 77a nebo § 77b na zaměstnancovu písemnou žádost, a to opět do 7 dnů ode dne podání žádosti. Tuto povinnost zaměstnavatel ovšem nemá, pokud vyslání nepřesahuje dobu
4 týdnů nebo pokud již vyslání skončilo.
Doručování:
Pokud doručuje zaměstnavatel zaměstnanci „písemnost“ jako je výpověď, okamžité zrušení, zrušení ve zkušební době a další písemnosti týkající se skončení PP, DPP nebo DPČ (s výjimkou dohody podle § 49 a § 77 odst. 5 písm. a)), a při doručování odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance nebo vzdání se tohoto místa, mzdového výměru nebo platového výměru, se postupuje podle §§ 334a - 337.
Zaměstnavatel nemusí postupovatdle §§ 334a - 337 v případě dohody dle § 49 a dle § 77 odst. 5 písm. a), mzdový list, záznam o porušení režimu dočasně práce neschopného zaměstnance, a v případě dalších dokumentů.
Zaměstnavatel může doručit zaměstnanci písemnosti prostřednictvím provozovatele poštovních služeb jedině v případě, že není možné předání na pracovišti.
Prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací může zaměstnavatel písemnost doručit výlučně tehdy, jestliže zaměstnanec k tomuto způsobu doručování udělil souhlas v samostatném písemném prohlášení, v němž také uvedl elektronickou adresu pro doručování, která není v dispozici zaměstnavatele. Před udělením souhlasu podle věty první je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat o podmínkách doručování písemnosti prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací včetně zákonné lhůty o fikci doručení (Jestliže zaměstnanec převzetí písemnosti nepotvrdí ve lhůtě 15 dnů ode dne jejího dodání, považuje se za doručenou posledním dnem této lhůty.) Zaměstnanec může souhlas písemně odvolat. Písemnost musí být podepsána uznávaným elektronickým podpisem.
Zaměstnavatel může doručit písemnost zaměstnanci prostřednictvím datové schránky, pokud si ji zaměstnanec neznepřístupnil pro dodávání dokumentů z datové schránky fyzické osoby, podnikající fyzické osoby nebo právnické osoby (podle § 18a zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů). Jestliže se zaměstnanec nepřihlásí do datové schránky ve lhůtě 10 dnů ode dne dodání písemnosti do datové schránky, považuje se písemnost za doručenou posledním dnem této lhůty. K doručování do datové schránky zaměstnance nebude nutný jeho souhlas. Pokud si do 10 dnů od doručení datovou zprávu nepřečte, bude se zpráva považovat za doručenou.
Zaměstnanec doručuje písemnost zaměstnavateli zpravidla osobním předáním v místě sídla zaměstnavatele. Na žádost zaměstnance je zaměstnavatel povinen doručení písemnosti podle věty první písemně potvrdit.
Zaměstnanec může doručit písemnost zaměstnavateli prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací na elektronickou adresu, kterou zaměstnavatel pro tento účel zaměstnanci oznámil; písemnost určená zaměstnavateli musí být zaměstnancem podepsána (nevyžaduje se uznávaný elektronický podpis). Písemnost je doručena dnem, kdy převzetí potvrdí zaměstnavatel zaměstnanci datovou zprávou. Jestliže zaměstnavatel převzetí písemnosti nepotvrdí ve lhůtě 15 dnů ode dne jejího dodání, považuje se za doručenou posledním dnem této lhůty.
Zaměstnanec může doručit písemnost zaměstnavateli prostřednictvím datové schránky, pokud si ji zaměstnavatel neznepřístupnil pro dodávání dokumentů z datové schránky fyzické osoby, podnikající fyzické osoby nebo právnické osoby. Jestliže se zaměstnavatel nepřihlásí do datové schránky ve lhůtě 10 dnů ode dne dodání písemnosti do datové schránky, považuje se písemnost za doručenou posledním dnem této lhůty.
Pokud by vás toto téma zajímalo více, nabízíme vám video-seminář v délce trvání cca 2 hodiny, kde jsou rozebrána následující témata:
změny v dohodách konaných mimo pracovní poměr,
home-office,
nové podmínky v elektronické komunikaci,
nové povinnosti v oblasti informování zaměstnanců,