3/ ZAHRNOVÁNÍ DAŇOVÉHO BONUSU DO ČISTÉHO VÝDĚLKU PRO ÚŘAD PRÁCE


   Od jednoho našeho klienta jsme obdrželi odpověď na dotaz od MPSV. Dotaz se týkal zahrnování daňového bonusu do průměrného čistého výdělku pro potřeby Úřadu práce. Odpověď uvádíme v nekráceném znění:

   K Vašemu dotazu ze dne 5. června 2009 sděluje Ministerstvo práce a sociálních věcí následující stanovisko:

      Zjištění průměrného měsíčního čistého výdělku upravuje § 356 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, který stanovuje, že při zjišťování tohoto výdělku se odečtou z průměrného měsíčního hrubého výdělku mj. zálohy na daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti.
      Vybírání a placení záloh na daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti upravuje § 38h zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Ustanovení § 35c odst. 1 tohoto zákona upravuje nárok poplatníka na daňové zvýhodnění na vyživované dítě i formu jeho uplatnění. V následných odstavcích 2 a 3 stanovuje, že v případě, kdy uváděné daňové zvýhodnění převýší daňovou povinnost poplatníka, není již slevou na dani a stává se daňovým bonusem. Daňový bonus však již není součástí zálohy na daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti vypočtené podle podmínek a sazeb platných pro zaměstnance v měsíci, v němž se průměrný měsíční výdělek zjišťuje a nelze jej proto považovat za plnění spojené s výkonem práce poplatníka, tj. mzdou, která je základem pro zjištění průměrného výdělku.

       Z uvedené skutečnosti vyplývá, že daňové bonusy se do výpočtu průměrného měsíčního čistého výdělku nezahrnují.
Toto stanovisko bylo konzultováno s Ministerstvem financí.

   Z tohoto stanoviska jednoznačně vyplývá, že daňový bonus není součástí zálohy na daň z příjmů a nemůže být proto zahrnut do průměrného měsíčního čistého výdělku pro zjištění výše podpory v nezaměstnanosti.
   Podle našeho názoru by se mělo postupovat podle tohoto stanoviska i při zjišťování čisté mzdy pro účely provádění srážek ze mzdy. V § 277 odst. 1 zákona 99/63 Sb., občanského soudního řádu se říká, citujeme:
   „Srážky se provádějí z čisté mzdy, která se vypočte tak, že se od mzdy odečte záloha na daň z příjmů fyzických osob srážená z příjmů fyzických osob srážená z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků, pojistné na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění (dále jen "srážené částky"). Srážené částky se vypočtou podle podmínek a sazeb platných pro povinného v měsíci, za který se čistá mzda zjišťuje.“
   Tato formulace je téměř totožná s definicí § 356 odst. 3 zákona 262/2006 Sb., zákoníku práce, kterou rovněž citujeme:
   Má-li být uplatněn průměrný měsíční čistý výdělek, zjistí se tento výdělek z průměrného měsíčního hrubého výdělku odečtením pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pojistného na všeobecné zdravotní pojištění a zálohy na daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti, vypočtených podle podmínek a sazeb platných pro zaměstnance v měsíci, v němž se průměrný měsíční čistý výdělek zjišťuje.
   ZÁVĚR: na základě výše uvedeného se domníváme, že i při zjišťování čisté mzdy pro účely srážek ze mzdy by se daňový bonus do čistého výdělku zahrnovat neměl, protože není součástí zálohy na daň z příjmů.