1/ ZÁKON O ZMĚNĚ DAŇOVÝCH A POJISTNÝCH ZÁKONŮ V SOUVISLOSTI SE SCHODKEM VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ


   Tímto zákonem se mění spousta zákonů, např. se zvyšuje sazba DPH ze 14 na 15% a z 20 na 21%. Pro naši práci mají význam zejména změny v těchto zákonech:

 ZÁKON 586/92 Sb. O DANÍCH Z PŘÍJMŮ (dále jen ZDP)

 Změny v ZDP se týkají těchto paragrafů:

   Z této změny vyplývá, že si budou moci podnikatelé uvedení v § 7 odst. 1 písm. c) nebo v § 7 odst. 2 písm. a) uplatnit výdaje paušálem 40%, pokud výše takto vypočtených výdajů nepřekročí 800000 Kč. Toto opatření se bude týkat komerčních právníků, daňových poradců a podnikatelů, kteří mají příjmy z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví a autorských práv. Paušální výdaje 40% by tedy nemohl uplatnit tento podnikatel, pokud by měl příjmy vyšší než 2 miliony korun.

   POZNÁMKA: v žádném případě se toto opatření nedotkne příjmů ze živnosti, kde je i nadále výdajový paušál 80% u živností řemeslných a 60% u živností ostatních.

   Z této změny vyplývá, že si budou moci podnikatelé uvedení v § 7 odst. 2 písm. e) uplatnit výdaje paušálem 30%, pokud výše takto vypočtených výdajů nepřekročí 600000 Kč. Toto se dotkne pouze podnikatelů, kteří pronajímají majetek zařazený do obchodního majetku.

   Tzn., že by si mohl ten, kdo má příjmy z pronájmu uplatnit 30% paušál, pokud by jeho příjmy z pronájmu nepřekročily 2 miliony korun.

      (1)  Při výpočtu podle § 16 se daň zvýší o solidární zvýšení daně.

      (2)  Solidární zvýšení daně činí 7 % z kladného rozdílu mezi

a)     součtem příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle § 6 a dílčího základu daně podle § 7 v příslušném zdaňovacím období a

b)     48násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.

   Podle tohoto nového paragrafu by se solidární zvýšení daně odvádělo ze součtu příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle § 6 a dílčího základu daně podle § 7 nad 1242432 Kč. Příjmy zahrnované do dílčího základu daně u příjmů podle § 6 jsou příjmy před navýšením na „superhrubou mzdu“ (§ 6 odst. 13 ZDP). Dílčím základem daně u příjmů podle § 7 jsou příjmy snížené o výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení (§ 7 odst. 3 ZDP). Z celé „superhrubé mzdy“ by se odvedla daň 15% a z rozdílu příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle § 6  a částky 1242432 Kč by se ještě navíc odváděla „solidární daň“ ve výši 7%. Zaokrouhlení daně by se provedlo na celé Kč nahoru.

Jak se ale bude uplatňovat solidární zvýšení daně u záloh u zaměstnanců, kteří pobírají příjmy podle § 6?

(1) Při výpočtu podle § 38h odst. 2 se záloha zvýší o solidární zvýšení daně u zálohy.

(2) Solidární zvýšení daně u zálohy činí 7 % z kladného rozdílu mezi

(a)  příjmy zahrnovanými do základu pro výpočet zálohy a

(b)  4násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.

(3) Mzdový list musí za každý kalendářní měsíc obsahovat částku odpovídající rozdílu podle odstavce 2.

   Z toho vyplývá, že u zaměstnanců, kteří pobírají příjmy podle § 6 se bude postupovat tak, že solidární zvýšení daně u záloh se provede tak, že z celého příjmu (superhrubé mzdy) se odvede daň 15% a z příjmu bez navýšení o povinné pojistné na SZ a VZP nad 4násobek průměrné mzdy, tj. nad 103536 Kč (25884x4) se odvede solidární zvýšení daně u zálohy ve výši 7%. Solidární zvýšení zálohy na daň by se týkalo zaměstnanců s hrubým příjmem nad 103536 Kč.
   Komplikace vzniknou při odvodu solidárního zvýšení daně u zálohy především u zaměstnanců, kteří mají současně více plátců a příjmy u nich nepřekročí měsíčně 4násobek průměrné mzdy (103536 Kč) a také u zaměstnanců, kteří současně i podnikají. V těchto případech bude třeba, aby po skončení zdaňovacího období podali daňové přiznání. Z toho důvodu se

(4) Daňové přiznání je povinen podat poplatník, u něhož se zvyšuje o solidární zvýšení daně daň nebo záloha na daň z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků.

   Z této změny vyplývá, že všichni poplatníci, kteří budou mít za roky 2013 až 2015 součet hrubých příjmů podle § 6 a dílčího základu daně podle § 7 vyšší než 1242432 Kč, budou muset podat daňové přiznání a z částky nad 1242432 Kč odvést solidární zvýšení daně ve výši 7%.

   POZNÁMKA: některým zaměstnancům se naopak možná bude daň vracet, protože jejich příjmy překročily měsíční hranici 103536 Kč pouze v měsíci, kdy obdrželi např. roční odměnu nebo mimořádnou odměnu, ale v součtu za celý kalendářní rok jejich příjmy nepřekročily 1242432 Kč. Např. zaměstnanec s měsíčním příjmem 50000 Kč ) obdržel v měsíci březnu roční odměnu za rok 2012 ve výši 300000 Kč. V měsíci březnu u něho bylo uplatněno solidární zvýšení daně u zálohy a ze základu daně přesahujícího 103536 Kč byla ještě odvedena daň 7%. Po skončení roku 2013 si musí tento zaměstnanec podat daňové přiznání, protože měl solidární zvýšení daně u zálohy. V daňovém přiznání se poté zjistí, že jeho příjmy zahrnované do základu daně jsou nižší než 1242432 Kč (50000x12)+300000=900000) a uplatní se u něho daň pouze ve výši 15% a sražená vyšší záloha za měsíc březen se mu vrátí na základě jeho žádosti v daňovém přiznání.

„; daň se nesnižuje u poplatníka, který k 1. lednu zdaňovacího období pobírá starobní důchod z důchodového pojištění nebo ze zahraničního povinného pojištění stejného druhu.“

   Z této změny vyplývá, že základní sleva na poplatníka (24840 Kč) se nemůže uplatnit u poživatele starobního důchodu, který tento důchod pobíral k 1. lednu zdaňovacího období, tj.vzhledem k účinnosti tohoto zákona jej musel pobírat ke dni 1. 1. 2013, aby se sleva neposkytla. Pokud by si někdo nechal přiznat starobní důchod až od 2. 1. 2013, sleva na poplatníka by mu po celý rok 2013 náležela. Poživatelé starobního důchodu, kteří jej pobíraly k 1. 1. 2013. tak přijdou v roce 2013 o částku 24840 Kč (2070x12).

   Uplatní-li poplatník u dílčího základu daně podle § 7 výdaje podle § 7 odst. 7 nebo u dílčího základu daně podle § 9 výdaje podle § 9 odst. 4 a součet dílčích základů, u kterých byly výdaje tímto způsobem uplatněny, je vyšší než 50 % celkového základu daně, nemůže

a)     snížit daň podle § 35ba odst. 1 písm. b),

b)     uplatnit daňové zvýhodnění.“.

   Z této změny vyplývá, že podnikatelé, kteří si uplatňují výdaje paušální částkou a výše jejich paušálu je vyšší než 50% základu daně, si nebudou moci uplatnit slevu na  manželku (manžela) a daňové zvýhodnění na vyživované dítě. Toto se dotkne všech podnikatelů, kteří podnikají podle živnostenského zákona a uplatňují si výdaje ve výši 80% resp. 60% základu daně.

e)    že k 1. lednu zdaňovacího období nepobírá starobní důchod z důchodového pojištění nebo ze zahraničního povinného pojištění stejného druhu.
   Z této změny vyplývá, že v prohlášení poplatníka daně z příjmů bude opět obsahovat údaj o tom, že poplatník nepobírá starobní důchod. Doufejme, že nový vzor prohlášení k dani bude včas k dispozici na FÚ. Jinak by musel poživatel starobního důchodu vložit do staršího vzoru prohlášení list, který by tento údaj obsahoval.

   1. Pro daňové povinnosti u daní z příjmů za zdaňovací období přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i pro práva a povinnosti s tím související, se použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

   2. Ustanovení § 38ha zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se nepoužije při zúčtování mezd za kalendářní měsíce přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

   Z přechodných ustanovení vyplývá, že se podle novelizovaného ZDP začne postupovat až od data účinnosti zákona, tj. od 1. 1. 2013.

   Solidární zvýšení daně a zrušení slevy u poživatelů starobních důchodů platí od 1. 1. 2013 a platí pouze pro roky 2013 až 2015. Ostatní změny (omezení paušálů u podnikatelů apod.) platí trvale.
   Vzhledem k tomu, že tyto změny výrazně zasáhnou do výpočtu daně z příjmů i do výpočtu záloh na daň, je elektronickou přílohou tohoto čísla výklad Kataríny Dobešové z MF.

ZÁKON 592/92 Sb. O POJISTNÉM NA VŠEOBECNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ

   Do zákona 592/92 Sb. o pojistném na VZP se vložil nový § 3d. Podle odst. 1 tohoto paragrafu se pro roky 2013 až 2015 nepoužijí ustanovení odstavců 15 až 18 v § 3, které řeší maximální vyměřovací základ u zaměstnanců.
   Podle odst. 2 § 3d se u osob samostatně výdělečně činných nepoužijí ustanovení § 3a odst. 2 týkající se maximálního vyměřovacího základu, a to v letech 2013 až 2015.
   Z těchto změn vyplývá, že v období let 2013 až 2015 nebude platit maximální vyměřovací základ pro odvod pojistného na VZP ve výši 72násobku průměrné mzdy, ale pojistné na VZP se bude odvádět z celého vyměřovacího základu.