1/ PLNĚNÍ POVINNÉHO PODÍLU OBČANŮ SE ZMĚNĚNOU PRACOVNÍ SCHOPNOSTÍ - AKTUÁLNÍ INFORMACE
V současné době je na internetové adrese MPSV www.mpsv.cz/scripts/1ssz/zps k dispozici nový tiskopis „Oznámení“ o plnění povinného podílu občanů se ZPS spolu s poučením o jeho vyplnění. Předpokládáme, že tento tiskopis bude k dispozici i na úřadech práce. Vzor tiskopisu je rovněž v příloze dnešního čísla.
Z poučení pro vyplnění tohoto oznámení pro nás vyplývají tyto úkoly:
A/ u zaměstnavatelů, kteří uplatňují slevu
na dani podle § 35 zákona 586/92 Sb. se průměrný přepočtený stav zaměstnanců
zjistí stejným způsobem jako se zjišťuje stav zaměstnanců pro účely uplatnění
této slevy.
POZOR: Výpočet by měl být
proveden podle textu § 35. V pokynech pro vyplnění daňového přiznání za rok 2000
je uveden způsob výpočtu pracovníků se změněnou pracovní schopností tak, že se
sečtou veškeré odpracované hodiny všemi zaměstnanci, zvýšené o neodpracované
hodiny z důvodu čerpání dovolené na zotavenou, překážek v práci a pracovní
neschopnosti, za níž jsou poskytovány dávky nemocenského pojištění a toto se
vydělí ročním fondem pracovní doby připadajícím na jednoho zaměstnance. Stejný
způsob výpočtu bude třeba uplatnit i při výpočtu průměrného přepočteného
stavu zaměstnanců pro účely zjištění povinného podílu občanů se ZPS (tento
výpočet byl komentován v DIS 11/2000).
B/ zaměstnavatelé, kteří slevu na dani neuplatňují, budou postupovat takto:
Do celkového počtu hodin se nezapočtou hodiny odpracované zaměstnanci, kteří jsou do funkce voleni nebo jmenováni podle § 27 ZP. Toto vyplývá z § 28 zákona 1/91 Sb. o zaměstnanosti. A dále se nezapočtou hodiny odpracované zaměstnanci, kteří pracují na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda o provedení práce a o pracovní činnosti). Ukaždého zaměstnance se započte nejvýše počet hodin vyplývající z rozvržení pracovní doby a délky trvání pracovního poměru v kalendářním roce. Z toho vyplývá, že se nezapočtou hodiny práce přesčas. Např. zaměstnanec v organizaci, kde je týdenní pracovní doba 42,5 hod., odpracoval v roce 2000 2450 hodin, ale podle rozvržení pracovní doby se u něho započte maximálně 2210 hodin, tj. 260 dnů x 8,5 hod. Toto by platilo, pokud by zaměstnanec byl v pracovním poměru po celý kalendářní rok. Jestliže by zaměstnanec neodpracoval celý rok, započetl by se maximálně počet hodin za dobu trvání pracovního poměru. Např. zaměstnanec ukončil pracovní poměr k 31. 5. 2000. U tohoto zaměstnance se započte maximálně 918 hodin (108 x 8,5)
Odpracované hodiny se zvyšují o neodpracované hodiny v důsledku
Z tohoto vymezení vyplývá, že se nezapočte doba vojenské základní (náhradní) služby ani civilní služby, dále se nezapočte doba mateřské dovolené a ošetřování člena rodiny. Ale započíst by se měly hodiny neplaceného volna i hodiny u dlouhodobě uvolněného funkcionáře.
Fondem pracovní doby je fond, který je stanoven
u zaměstnavatele nebo vyplývající z obecně závazných právních předpisů.
Jestliže je u zaměstnavatele více „pracovních režimů“ (jednosměnný,
dvousměnný, třísměnný nebo nepřetržitý), zjistí se průměrný roční
přepočtený počet zaměstnanců v každém pracovním režimu samostatně a
součet průměrů z jednotlivých pracovních režimů (zaokrouhlený na celé číslo)
tvoří celkový roční přepočtený počet zaměstnanců u zaměstnavatele. K
individuálním úpravám pracovní doby se nepřihlíží, použije se u nich celkový
roční fond pracovní doby, odpovídající fondu zaměstnance pracujícího na plnou
pracovní dobu v příslušném režimu. Při nerovnoměrném rozvržení se vychází ze
skutečného fondu pracovní doby.
Např. u zaměstnavatele, který má pouze jednosměnný pracovní
režim a 40-ti hodinovou pracovní dobu, bude fond pracovní doby jednotný, tj. 2080
hodin (při 42,5 hodinové pracovní době, by byl fond 2210 hodin). Tento fond by se
použil i u zaměstnanců se zkrácenou pracovní dobou.
Pokud má zaměstnavatel jednosměnný a nepřetržitý provoz a
týdenní pracovní dobu 42,5 hod. resp. 40 hod. u nepřetržitého, bude muset provést
přepočet za zaměstnance v jednosměnném režimu samostatně a za zaměstnance v
nepřetržitém režimu samostatně.
Povinný podíl činí 5% ze zjištěného
průměrného ročního počtu zaměstnanců. Výsledek se zaokrouhlí na celé číslo.
Např. průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců za rok 2000 je 181.
Povinný podíl činí 9 osob (181 x 0,05 = 9,05).
Zaokrouhlování se provede vždy na celá čísla do poloviny směrem dolů a od poloviny směrem nahoru.
Zjistí se stejným způsobem jako celkový
průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců. Trojnásobek průměrného
počtu zaměstnanců se ZPS s těžším zdravotním postižením se sečte s průměrným
ročním přepočteným počtem zaměstnanců se ZPS a výsledkem je počet zaměstnanců
se ZPS, které zaměstnavatel zaměstnával v loňském roce.
POZOR: zde musí
platit i to, že pokud zaměstnanci se ZPS pracují v několika pracovních režimech,
musí se výpočet provést za každý režim samostatně!
Přepočet se provede podle vzorců uvedených v NV 228/2000 Sb. nebo v DIS 9/2000. Započítává se pouze cena skutečně zaplacených výrobků nebo služeb. Cenu nezaplacených výrobků lze započíst tehdy, pokud byly dodány ve sledovaném roce, ale datum jejich splatnosti spadá mimo sledované období. Plátci DPH započítávají ceny bez DPH, neplátci DPH započítávají ceny vč. DPH. Takto zjištěné počty zaměstnanců u jednotlivých dodavatelů se sečtou a výsledkem je počet zaměstnanců se ZPS, které si zaměstnavatel započte do plnění povinného podílu.
Průměrná mzda za I. - III. čtvrtletí roku 2000
je 12958 Kč. Odvod do státního rozpočtu za jednoho nenaplněného zaměstnance
činí 0,5 násobek průměrné mzdy, tj. 6479 Kč.
Např. zaměstnavatel nenaplnil 6 zaměstnanců se ZPS. Výše odvodu
do státního rozpočtu bude 38874 Kč.
JAK POSTUPOVAT PŘI VÝPOČTU PRŮMĚRNÉHO ROČNÍHO PŘEPOČTENÉHO POČTU ZAMĚSTNANCŮ?
JAK POSTUPOVAT PŘI VÝPOČTU NAPLNĚNÍ POVINNÉHO PODÍLU OBČANŮ SE ZPS
PZ = C : P, kde
PZ = D : P, kde
VZHLEDEM K TOMU, ŽE VÝPOČET U ZAMĚSTNAVATELŮ, KTEŘÍ UPLATŇUJÍ SLEVU PODLE § 35 (VIZ BOD A) SE NÁM ZDÁ VELICE KRKOLOMNÝ, PROVĚŘÍME TUTO SKUTEČNOST NA MPSV A BUDEME VÁS INFORMOVAT V DALŠÍM ČÍSLE A NA LEDNOVÝCH SEMINÁŘÍCH