4/ NOVÝ ZÁKONÍK PRÁCE - ČÁST V. - CESTOVNÍ NÁHRADY
V §§ 151 až 189 (dosud zákon 119/92 Sb. o cestovních náhradách) je v novém ZP řešeno poskytování cestovních náhrad. I v této pasáži je jejich poskytování rozděleno na „podnikatelskou sféru“ a „státní sféru“ (její vymezení je shodné s § 109 ZP - viz předchozí text).
„Není-li v pracovní smlouvě sjednáno
pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad, je pravidelným pracovištěm
místo výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě. Jestliže je místo výkonu práce
sjednáno šířeji než jedna obec, považuje se za pravidelné pracoviště obec, ve
které nejčastěji začínají pracovní cesty zaměstnance“.
Z tohoto nového textu vyplývá, že pokud není pravidelné pracoviště
sjednáno v pracovní smlouvě, musí se určit podle tohoto paragrafu. Zde doporučujeme
v případě, že se místo výkonu práce liší od pravidelného pracoviště
dohodnutého se zaměstnancem, udělat dodatek pracovní smlouvy, kde se doplní
pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad. Tímto místem může být i
místo pobytu zaměstnance, jehož sjednání sice ze ZP vypadlo, ale platí zásada „co
není zakázáno, je dovoleno“.
Kromě pracovní cesty, přeložení, přijetí a výkonu
práce v zahraničí budou cestovní náhrady náležet i „při cestě mimo
pravidelné pracoviště“ a „cestě v souvislosti s mimořádným výkonem
práce mimo rozvrh směn v místě výkonu práce nebo pravidelného pracoviště“.
Jaký je rozdíl mezi pracovní cestou a cestou mimo pravidelné pracoviště
si uvedeme na jednoduchém příkladu: zaměstnanec má místo výkonu práce Praha a
pravidelným pracovištěm je Praha 1 Opletalova 4. Pokud by byl vyslán do Liberce
jednalo by se o pracovní cestu. Pokud by byl vyslán na Prahu 6, jednalo by se o cestu
mimo pravidelné pracoviště. V obou případech by ale měl zaměstnanec nárok na
cestovní náhrady.
Doplněním textu o poskytování cestovních náhrad na „cesty v
souvislosti s mimořádným výkonem práce……“ se vlastně umožňuje poskytnutí
cestovních náhrad za cestu z domova do místa výkonu práce. Zde se ale musí
jednat o „mimořádný výkon práce mimo rozvrh směn“. Např. povolám
údržbáře, který pracuje pondělí až pátek, k výkonu práce v sobotu, protože se
porouchala výrobní linka. Zde by mu náležely cestovní náhrady, na které by mu
vznikl nárok…
V tomto případě, ale musí být toto právo sjednáno
přímo v dohodách a zároveň musí být sjednáno místo pravidelného pracoviště
zaměstnance. Pravidelné pracoviště by se nevyžadovalo u dohod o provedení
práce, pokud je třeba plnit pracovní úkol mimo obec bydliště.
Pokud budeme chtít poskytovat cestovní náhrady u dohody o pracovní
činnosti, musíme v dohodě sjednat pravidelné pracoviště, jinak bude hrozit pokuta od
inspekce práce a neuznání těchto výdajů, jako daňově uznatelných od FÚ!
V §§ 156 až172 je řešeno poskytování cestovních náhrad v podnikatelské sféře (toto můžou číst i zaměstnavatelé státní sféry, protože se postupuje podle těchto paragrafů s určitými výjimkami…)
Změny oproti stávajícímu stavu jsou především tyto:
Toto se bude týkat např. případu, kdy zaměstnanec
pražské firmy byl na pracovní cestě v Brně, podle podmínek se měl vracet v pátek,
ale on se zastavil u své sestry a vrátil se až v neděli. Obdobně, pokud byl
zaměstnanec vyslán na pracovní cestu do Paříže od pondělí a on odletěl již v
pátek večer, aby měl čas si město prohlédnout. V těchto případech by obdržel
náhradu jízdních výdajů do výše, jako by k přerušení pracovní cesty nedošlo,
tzn., že by se mu zaplatila cesta z Brna do Prahy určeným dopravním prostředkem resp.
letenka z Prahy do Paříže.
POZOR: obdobně se v případě přerušení pracovní
cesty postupuje u výdajů na ubytování (§ 162 odst. 2) a při poskytování stravného
(§ 163 odst. 5). Tzn., že by se tyto výdaje poskytly jen za dobu výkonu práce. Ve
výše uvedených příkladech by zaměstnanec obdržel stravné v Brně naposledy za
pátek a v Paříži až od pondělí!
K nejvýznamnějším změnám při jeho poskytování patří tyto:
Pochopitelně, že zaměstnavatel může tyto sazby
zvýšit, ale POZOR daňově uznatelné jsou tyto zvýšené sazby jen do výše
v jaké jsou poskytovány ve „státní sféře“ a tam je v § 176 opět rozpětí
58 až 69 Kč při cestě 5 až 12 hodin atd.
Tzn., že pokud zaměstnavatel zvýší stravné nad horní hranici rozpětí
pro „státní sféru“, nebude se již jednat o daňově uznatelný výdaj. Např.
pokud budeme poskytovat stravně při pracovní cestě 5 až 12 hodin ve výši 100 Kč,
je daňově uznatelným výdajem jen do částky 69 Kč.
Nesjedná-li zaměstnavatel vyšší stravné než je v odst. 1, přísluší
zaměstnanci stravné uvedené v odstavci 1.
a) | 5 až 12 hodin, je zaměstnavatel oprávněn krátit až o 70% stravného |
b) | 12 až 18 hodin je oprávněn krátit až o 35% stravného |
c) | nad 18 hodin je oprávněn krátit až o 25% stravného. |
Neurčí-li zaměstnavatel míru krácení stravného, náleží stravné podle odst. 1.
Např. zaměstnanec odjel na pracovní cestu první den ve 20,00 hod. a vrátil se z této cesty ve 4,30 hod. druhého dne. Podle současného znění ZCN by neobdržel stravné, ale podle nového ZP by mu náležela minimálně sazba 58 Kč.
V případě vyslání zaměstnance na pracovní cestu do místa bydliště, které je odlišné od jeho místa výkonu práce nebo pravidelného pracoviště, přísluší mu stravné pouze za cestu do místa výkonu a zpět a za dobu výkonu práce v tomto místě.
Zůstává v platnosti, že se uhradí v zaměstnancem prokázané výši. Nemůže-li je zaměstnanec prokázat, poskytne mu zaměstnavatel náhradu odpovídající ceně věcí a služeb obvyklé v době a místě konání pracovní cesty. Např. ztratil vstupenku na veletrh, obdrží náhradu ve výši za jakou si ji pořídil jeho kolega, který s ním cestoval.
V § 167 dochází ke změně při náhradě za
spotřebované PHM, kde se nově budou uhrazovat v cizí měně veškeré kilometry
ujeté mimo území ČR (dosud jen nad 350 km). Pokud nebude mít zaměstnanec z
vážných důvodů doklad o nákupu PHM mimo území ČR, může mu zaměstnavatel
poskytnout náhradu i na základě jeho prohlášení o skutečné vynaložené ceně PHM
a důvodech jejího nedoložení.
Podle § 170 odst. 3 se bude jinak postupovat při výpočtu
stravného při zahraniční pracovní cestě kratší než 12 hodin. Pokud bude zahraniční
pracovní cesta trvat 6 až 12 hodin poskytne se stravné v poloviční výši
základní sazby. Pokud bude kratší než 6 hodin, avšak alespoň 1 hodinu, bude
stravné ve výši jedné čtvrtiny základní sazby.
Podle odst. 4 § 170 se doby strávené mimo území ČR delší
než jedna hodina při více pracovních cestách v jednom kalendářním dni, pro
účely zahraničního stravného sčítají. Doby, kdy nevznikne nárok na
zahraniční stravné se i nadále přičítají k době trvání pracovní cesty na
území ČR.
V případě poskytnutí jídla, které má charakter snídaně, oběda nebo
večeře je zaměstnavatel oprávněn podle odst. 5 § 170 krátit zahraniční stravné
takto:
a) | až o 25% při pracovní nad 12 hodin (tj. plná výše zahraničního stravného) |
b) | až o 35% při pracovní cestě 6 až 12 hodin (poloviční výše stravného) |
c) | až o 70% při pracovní cestě 1 až 6 hodin (čtvrtinová výše stravného). |
Při zahraničních pracovních cestách ze zákona vypadlo u podnikatelské sféry „kapesné“. Toto je možné poskytovat i nadále (co není zakázáno, je dovoleno), ale POZOR daňově uznatelné bude jen do výše kapesného u „státní sféry“, a to je 40%.
Hned v úvodu se říká, že zaměstnavatel uvedený v této části, nesmí zaměstnanci poskytnout jiné nebo vyšší náhrady, než jsou zde uvedeny. Při poskytování cestovních náhrad se postupuje podle pravidel platných pro podnikatelskou sféru s odchylkami, které se uvádí dále.
a) | základní náhrada za použití vlastního motorového vozidla uvedená v § 157 (tj. 3,80 Kč resp. 1 Kč) je pro zaměstnavatele závazná (§ 175). |
b) | výše stravného je stanovena v rozpětí 58 až 69 Kč, při pracovní cestě 5 až 12 hodin, 88 až 106 Kč při pracovní cestě 12 až 18 hodin a 138 až 165 Kč při pracovní cestě nad 18 hodin (§ 176). |
c) | pokud se znemožní zaměstnanci vysláním na pracovní cestu kratší než 5 hodin stravování obvyklým způsobem, může obdržet stravné až do výše prvního pásma (58 až 69 Kč). |
d) | základní sazby zahraničního stravného se nekrátí, ale naopak vedoucím je možné je navýšit o 15% (§ 179) |
e) | zaměstnavatel může poskytnout kapesné do výše 40% zahraničního stravného |
Podle § 182 lze cestovní náhrady paušalizovat
obdobně jako dosud. Současně se stanovením paušálu musí být nově stanoveno i
jeho krácení za dobu, kdy zaměstnanec práci nevykonává.
Nově lze podle § 183 odst. 1 dohodnout, že nebude poskytnuta
záloha.
Pokud nebude poskytnuta záloha u zahraniční pracovní cesty,
použijí se pro přepočet měn kurzy ČNB platné v den nástupu této cesty.
Při poskytnutí zálohy u zahraniční cesty se pro přepočet na
jinou měnu použije kurz vyhlášený ČNB platný v den vyplacení zálohy
(dosud v den „určení zálohy“).
Pokud byla záloha na zahraniční cestu nižší než činily nároky
zaměstnance, doplácí se v české měně, pokud se nedohodnou jinak (dosud jen v
české měně). Pokud byla záloha vyšší než nároky zaměstnance, může se vracet
nově i v české měně. Podle § 185 i nadále platí, že pokud zaměstnanec
neprokáže příslušné výdaje, může mu zaměstnavatel poskytnout náhradu v jím
uznané výši.
Podle tohoto paragrafu MPSV vyhlašuje sazby základních náhrad, tuzemské i zahraniční stravné a průměrné ceny PHM.
Tímto výkladem končíme ucelené komentování nového ZP a nyní se budeme věnovat dílčím problémům, které byly v tomto čísle a v mimořádném čísle č. 2 naznačeny.