9/ VYDÁVÁNÍ NOVÝCH PRACOVNÍCH SMLUV


   Někteří zaměstnavatelé se rozhodli vydat svým zaměstnancům nové pracovní smlouvy. Důvodem je sjednocení rozdílných typů pracovních smluv, které byly používány v různých obdobích tak, jak se postupně měnil zákoník práce. Někteří zaměstnanci se těmto novým smlouvám brání a odmítají je podepisovat. Jaký by měl být správný postup v této oblasti?
   Podle našeho názoru je sjednání pracovní smlouvy dvoustranný akt, kde zaměstnavatel a zaměstnanec dohadují konkrétní podmínky pro výkon práce. Pokud zaměstnanec již uzavřel pracovní smlouvu, není důvod sjednávat s ním novou smlouvu a změny sjednaných podmínek lze provést dodatkem ke stávající smlouvě. Pokud jednotlivé novely ZP neukládaly zaměstnavateli povinnost sjednávat doplňky pracovních smluv, není třeba je sjednávat, protože ke změně dochází ze zákona. Jedinou výjimkou byla novela od 1. 1. 2001, která ukládala povinnost doplnit pracovní smlouvu o souhlas zaměstnance s vysíláním na pracovní cestu. Tuto situaci bylo třeba řešit dodatkem k pracovní smlouvě.
   ZÁVĚR: Po dobu trvání pracovního poměru není důvod k sepisování nových pracovních smluv se stávajícími zaměstnanci. Pokud zaměstnanec odmítne novou pracovní smlouvu podepsat, zůstává v platnosti jeho původní pracovní smlouva a za toto odmítnutí podpisu by neměl být v žádném případě jakkoliv postihován!