2/ ZÁKON 261/2007 Sb. O STABILIZACI VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
Tímto zákonem se mění spousta zákonů, která se týká naší práce a má vliv na výpočet mzdy zaměstnanců. Z nejdůležitějších změn v jednotlivých zákonech:
V zákonu 586/92 Sb. o daních z příjmů se přechází
na úplně nový model výpočtu daně a zálohy na daň.
DOSUD je základem daně příjem ze
závislé činnosti nebo funkčních požitků zúčtovaný nebo vyplacený za
kalendářní měsíc nebo za zdaňovací období snížený o částky sražené nebo
zaměstnancem uhrazené na pojistné na SZ a VZP a z toho se bere daň podle tabulky.
NOVĚ jsou základem daně příjmy ze
závislé činnosti nebo funkčních požitků zúčtované nebo vyplacené poplatníkovi
za kalendářní měsíc nebo za zdaňovací období, vyjma příjmů zdaněných
srážkou (§ 36) a příjmů, které nejsou předmětem daně, snížený o částky,
které jsou od daně osvobozeny a zvýšený o částku odpovídající pojistnému na SZ
a pojistnému na VZP, kterou je povinen platit zaměstnavatel - a z toho je jednotná daň
15%.
ROZDÍL spočívá v tom, že se příjem
zaměstnance nesnižuje o pojistné, které platí zaměstnanec, ale naopak se navyšuje o
pojistné, které je z těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel.
Když porovnáme vypočtenou daň dle metodiky roku 2008 se základem daně
roku 2007 vychází nám daňové zatížení 23,1%. Tato změna základu daně je ale
kompenzována navýšením slev na dani v § 35ba odst. 1.
PŘEHLED NOVÝCH SLEV NA DANI A DAŇOVÉHO ZVÝHODNĚNÍ
| Slevy na dani podle § 35ba ZDP: | Před změnami (v r.2007) | Po změnách (v r. 2008) |
| - na poplatníka
(základní) - u starobního důchodce /* |
7 200 Kč 0 Kč |
24 840 Kč 24 840 Kč |
| - na druhého
z manželů - (na držitele průkazu ZTP/P) |
4 200 Kč (8 400 Kč) |
24 840 Kč (49 680 Kč) |
| - na částečný invalidní důchod | 1 500 Kč | 2 520 Kč |
| - na plný invalidní důchod | 3 000 Kč | 5 040 Kč |
| - na průkaz ZTP/P | 9 600 Kč | 16 140 Kč |
| - pro studenta | 2 400 Kč | 4 020 Kč |
| Daňové zvýhodnění na dítě (a na dítě s průkazem ZTP/P) Max. limit pro daňový bonus |
6 000 Kč (12 000 Kč) 30 000 Kč |
10 680 Kč (21 360 Kč) 52 200 Kč |
/* jedná se o starobního důchodce, který tento důchod pobíral k 1. 1. příslušného zdaňovacího období. Těm, kterým byl přiznán později sleva na poplatníka ještě náležela.
PŘEHLED NOVÝCH MĚSÍČNÍCH SLEV NA DANI A
MĚSÍČNÍHO
DAŇOVÉHO ZVÝHODNĚNÍ PRO ZAMĚSTNANCE
| Měsíční slevy na dani podle § 35ba ZDP: | Před změnami (v r. 2007) |
Po změnách (v r. 2008) |
| - na poplatníka - u starobního důchodce /* |
600 Kč |
2 070 Kč |
| - na druhého z manželů
bez příjmů - na částečný invalidní důchod |
- |
- |
| - na plný invalidní důchod | 250 Kč |
420 Kč |
| - na průkaz ZTP/P | 800 Kč |
1 345 Kč |
| - pro studenta | 200 Kč |
335 Kč |
| Měsíční daňové zvýhodnění na
dítě (a na dítě s průkazem ZTP/P) Maximální limit pro měsíční daň. bonus |
500 Kč (1 000 Kč) 2 500 Kč |
890 Kč (1 780 Kč) 4 350 Kč |
Díky navýšení těchto slev na dani nedojde u
žádného zaměstnance s podepsaným prohlášením k dani k poklesu jeho čisté mzdy z
titulu změn v zákonu o daních z příjmů.
POZOR: jiná situace bude při nepodepsaném
prohlášení, kde dojde v některých případech k poklesu čisté mzdy.
JAKÝM ZPŮSOBEM SE ZJISTÍ ZÁKLAD DANĚ TZV. „SUPERHRUBÁ MZDA“ (§ 6 odst. 13 a § 38h odst. 1)?
Příjem ze závislé činnosti nebo funkčních požitků se navýší o pojistné, které je z těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel sám za sebe. Jaké pojistné je povinen platit zaměstnavatel sám za sebe:
Podle § 2 zákona 592/92 Sb. je pojistné 13,5% z
vyměřovacího základu, zaokrouhleného na celé Kč směrem nahoru. Podle § 6 zákona
48/97 Sb. platí jednu třetinu zaměstnanec a dvě třetiny zaměstnavatel.
V praxi by měl výpočet částky, o kterou se navýší příjem ze závislé činnosti
vypadat takto:
Např. vyměřovací základ zaměstnance pro pojistné
na VZP je 17659 Kč. 13,5% je 2383,96 Kč, které se zaokrouhlí na 2384 Kč. Z toho jedna
třetina činí 794,66 Kč po zaokrouhlení 795 Kč (může být i 794). Rozdíl mezi
celkovým pojistným 2384 Kč a pojistným, které hradí zaměstnanec 795 resp. 794 Kč
je pojistné, které je povinen hradit zaměstnavatel a o které se navýší zaměstnanci
příjem pro účely výpočtu daně.
Jak se bude zahrnovat pojistné na VZP při neomluvené absenci,
neplaceném volnu a při doplatku do minimální mzdy?
Vzhledem k tomu, že při absenci a doplatku do minimální mzdy je celých 13,5%
povinen platit zaměstnanec, není zaměstnavatel povinen platit žádné pojistné sám
za sebe a tudíž se nebude základ daně o nic navyšovat.
V případě poskytnutí neplaceného volna je zaměstnanec povinen zaplatit
jednu třetinu a k zaplacení zbývajících dvou třetin se může zaměstnanec písemně
zavázat zaměstnavateli. Vzhledem k tomu, že se pojistné počítá z poměrné části
minimální mzdy a ne vždy jej hradí zaměstnavatel, bylo rozhodnuto na MF o tom, že se
z titulu poskytnutí neplaceného volna nebude základ daně zaměstnanci navyšovat.
Vyměřovací základ na VZP poživatelů invalidního a částečně
invalidního důchodce u zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají více než 50% osob se
zdravotním postižením.
Vyměřovacím základem poživatelů ID a ČID u těchto zaměstnavatelů je
částka přesahující vyměřovací základ u osob, za které je plátcem pojistného
stát. Ten je v § 3c stanoven jako čtvrtina všeobecného vyměřovacího základu a pro
rok 2008 to bude částka 5013 Kč (20050:4=5012,50). U těchto zaměstnanců se
bude navyšovat základ daně o dvě třetiny z částky vypočtené z vyměřovacího
základu sníženého o částku 5013 Kč.
Podle § 7 zákona 589/92 Sb. činí pojistné
zaměstnavatele 26% ze součtu vyměřovacích základů všech zaměstnanců
Vzhledem k tomu, že výpočet pojistného za zaměstnavatele neřeší
jednotlivé zaměstnance, mělo by se pojistné, které je povinen hradit zaměstnavatel
vypočíst tak, že se spočte 26% z vyměřovacího základu zaměstnance a o tuto
částku se navýší jeho příjem pro účely daně. Zaokrouhlování by se mělo
řídit § 46a zákona o správě daní a poplatků, tj. na dvě platná desetinná
místa.
Např. vyměřovací základ zaměstnance pro pojistné na SZ je 17659
Kč. 26% činí 4591,34 Kč a o tuto částku se navýší příjem zaměstnance pro
účely výpočtu daně.
POZOR:
vzhledem k tomu, že vyměřovací základy pro odvod sociálního a zdravotního
pojištění se liší (viz výklad k odvodu pojistného na SZ a VZP), je třeba
navyšovat příjem ze závislé činnosti samostatně za sociální a samostatně za
zdravotní pojištění!
Základ daně pro výpočet zálohy na daň se zaokrouhlí u zaměstnance na celé
stokoruny směrem nahoru. Základ daně pro výpočet srážkové daně se zaokrouhlí na
celé koruny směrem dolu.
JAK TO BUDE U ZAMĚSTNANCŮ S NEPODEPSANÝM PROHLÁŠENÍM K DANI?
Zde bude záležet na výši příjmu
Pokud je příjem před navýšením o pojistné,
které je povinen platit zaměstnavatel do 5000 Kč, uplatní se srážková daň 15%.
Ta se ale bude počítat z příjmu navýšeného o pojistné, které má platit
zaměstnavatel. U této skupiny zaměstnanců dojde k výraznému poklesu čisté mzdy.
Např. zaměstnanec na dohodu o pracovní činnosti nebo v dalším
pracovním poměru, který má prohlášení k dani podepsané u jiného plátce a jeho
měsíční příjem činí 5000 Kč, má v roce 2007 čistou mzdu 3719 (5000-625-656). V
roce 2008 bude činit jeho čistá mzda 3363 Kč (5000-625-1012), tzn., že dochází k
poklesu o 356 Kč, který je způsoben nárůstem základu daně o pojistné, které
hradí zaměstnavatel. K poklesu by nedošlo pouze u zaměstnance na dohodu o provedení
práce, kterému by se základ daně nenavyšoval o pojistné zaměstnavatele, tzn., že
by i nadále pobíral 4250 Kč (5000-750).
Pokud je příjem před navýšením o pojistné vyšší
než 5000 Kč nebo u společníků, jednatelů a členů statutárních orgánů může
být i nižší než 5000 Kč, uplatní se zálohová daň 15% z příjmu navýšeného o
pojistné zaměstnavatele, je-li z těchto příjmů odváděno.
Např. zaměstnanec na další pracovní poměr, který má prohlášení
k dani podepsané u jiného plátce a jeho měsíční příjem činí 8000 Kč má v roce
2007 čistý příjem 5600 Kč (8000-1000-1400). V roce 2008 bude činit jeho čistý
příjem 5380 Kč (8000-1000-1620), tzn., že dochází k poklesu o 220 Kč, který je
způsoben nárůstem základu daně o pojistné, které je povinen platit z tohoto
příjmu zaměstnavatel. Pokud by se jednalo o dohodu o provedení práce, došlo by
naopak k nárůstu o 400 Kč, protože u dohody o provedení práce se základ daně
nenavyšuje o pojistné.
JAK SE BUDE POSTUPOVAT U DAŇOVÝCH NEREZIDENTŮ (§ 35ba odst. 2)?
U daňových nerezidentů je třeba rovněž navýšit
základ daně o pojistné na SZ a o pojistné na VZP, které je povinen platit
zaměstnavatel sám za sebe. Pokud se na něho vztahuje povinné zahraniční pojištění
stejného druhu, zvýší se příjem tohoto zaměstnance o částku odpovídající
příspěvkům zaměstnavatele na toto zahraniční pojištění.
Pokud podepíše prohlášení k dani, může se u něho uplatnit pouze sleva na studium
podle § 35ba odst. 1 písm. f). Ostatní slevy na dani může daňový nerezident
uplatnit v rámci daňového přiznání, pokud správci daně prokáže, že 90%
veškerých jeho celosvětových příjmů je z území ČR.
KDO BUDE DAŇOVÝM NEREZIDENTEM - podle výkladů pracovníků MF a FÚ se bude o
daňového nerezidenta jednat v případě, že v ČR nemá trvalý pobyt. Pokud zde nemá
trvalý pobyt, ale pracuje zde na základě povolení k přechodnému pobytu (cizinci)
nebo se zde po převážnou část roku zdržuje (občan EU) a výkon práce je na území
ČR, mohl by požádat správce daně o určení tzv. „daňového domicilu“. V
případě, že by mu jej FÚ přiznal, posuzoval by se tento poplatník jako daňový
rezident ČR.
ZMĚNY V PŘÍJMECH OD DANĚ OSVOBOZENÝCH (§ 6 odst. 9)
Přechodné ubytování, které by bylo poskytnuto ve
vyšší částce, bude podléhat odvodu daně a tím i odvodu pojistného na SZ a
pojistného na VZP.
POZOR: daňově uznatelnými výdaji na
přechodné ubytování je jejich plná výše, ale to, co je nad 3500 Kč musí u
zaměstnance podléhat dani z příjmů a tím i odvodům pojistného na SZ a VZP.
Zde již nebude třeba „hlídat“ procenta z
vyměřovacího základu, ale rozhodující bude zda příspěvky na penzijní
připojištění a soukromé životní pojištění nepřekročí v součtu 24000 Kč.
Nebude ani rozhodující, zda bude zaměstnavatel přispívat pouze na penzijní
připojištění nebo pouze na životní pojištění, zda bude přispívat jednorázově
nebo pravidelně měsíčně. V případě, že dojde k překročení částky 24000 Kč,
bude třeba začít z příspěvků odvádět zálohu na daň z příjmů a obojí
pojistné.
POZOR: daňově uznatelnými výdaji bude
celá výše poskytnutého příspěvku, pokud bude příspěvek poskytnut podle § 24
odst. 2 písm. j) bodu 5 (musí být jeho poskytnutí sjednáno v kolektivní smlouvě
nebo stanoveno vnitřním předpisem, pracovní nebo jinou smlouvou. Tím, že se v § 24
odst. 2 se zrušila písm. zj) a zo), která stanovila horní hranici pro daňovou
uznatelnost, bude uznatelná celá částka příspěvku. Pokud výše příspěvku
překročí částku 24000 Kč u zaměstnance, podléhá dani z příjmů a odvodu
obojího pojistného vše, co je nad 24000 Kč.
ZMĚNY V NEZDANĚNÝCH ČÁSTKÁCH (§ 15)
U nezdaněných částek je třeba předně upozornit, že zavedením jednotné sazby daně ztrácí svou progresivitu. Tzn., že pokud si od základu daně odečteme 12000 Kč na životní pojištění, přinese nám to na daních úsporu 1800 Kč (15% z 12000). Dosud mohly nezdaněné částky přinést až 32% z její celkové výše.
Zde se mezi pojišťovny, které můžou uzavírat toto pojištění, doplnily „jiné pojišťovny usazené na území členského státu EU nebo Evropského hospodářského prostoru“. Z toho vyplývá, že zaměstnanec může předložit smlouvu na životní pojištění uzavřenou ve státě EU s pojišťovnou, která v ČR vůbec nepodniká. Zde je potřeba upozornit, že smlouva musí být přeložena do českého jazyka, protože úředním jazykem je čeština.
Od 1. 1. 2007 začal platit zákon 183/2006 Sb. o územním plánování a některé menší stavby se můžou užívat na základě oznámení stavebnímu úřadu. Pokud stavební úřad nezakáže užívání stavby, může se užívat. Takže užívat se musí bytová potřeba k trvalému bydlení buď po kolaudaci nebo po oznámení stavebnímu úřadu.
POVINNOST PODAT DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ (§ 38g odst. 2)
Nově budou muset podat daňové přiznání daňový nerezident, který bude
chtít uplatnit slevy podle § 35ba (tj. na poplatníka, manžela/lku a invalidity). Zde
ale musí prokázat FÚ, že 90% jeho příjmů je z území ČR. Dále musí podat
daňové přiznání také poplatník, který obdržel příjmy ze závislé činnosti za
uplynulá léta, které se nepovažovaly za příjmy ve zdaňovacím období, kdy byly
zúčtovány v jeho prospěch. Zde se jedná o příjmy nevyplacené do 31. 1. po
skončení zdaňovacího období a vyplacené po tomto datu - zde bude muset vždy podat
daňové přiznání. Pro rok 2007 tato povinnost platí již podle Pokynu D-300.
ZMĚNY V PROKAZOVÁNÍ NÁROKŮ NA SLEVY NA DANI A
NEZDANITELNÉ ČÁSTI ZE ZÁKLADU DANĚ
Do zákona se doplnil způsob prokazování studia na školách v cizině pro
účely slevy na dani na studium nebo pro účely nároku na daňové zvýhodnění na
dítě.
Studium na škole v cizině se prokáže
Toto dosud vyplývá z Pokynu D-300.
Podrobný výklad k této problematice najdete v rozsáhlém výkladu od paní Kataríny Dobešové z MF, který je přílohou tohoto čísla, ale pouze v elektronické podobě.
Nejprve se budeme věnovat změnám, které byly provedeny v obou zákonech a potom samostatně změnám, které se týkají pouze zdravotního pojištění
„Zúčtovaným příjmem se pro účely věty první
rozumí plnění, které bylo v peněžní nebo nepeněžní formě nebo formou výhody
poskytnuto zaměstnavatelem zaměstnanci nebo předáno v jeho prospěch, popřípadě
připsáno k jeho dobru anebo spočívá v jiné formě plnění prováděné
zaměstnavatelem za zaměstnance.“
Z této nové definice „zúčtovaného příjmu“ vyplývá, že se od
příštího roku bude odvádět pojistné na SZ ze všech příjmů, které podléhají
dani z příjmů. Tím, že vypadla věta, že „zaměstnavatel musí o nákladu nebo
úbytku prostředků účtovat“, bude se pojistné odvádět i z 1% ze vstupní ceny
vozidla poskytnutého pro služební a soukromé užívání, z poskytování výrobků za
cenu nižší než je cena obvyklá nebo z úroků při poskytnutí návratných půjček
nad 20000 Kč resp. 100000 Kč.
ZJEDNODUŠENĚ ŘEČENO, TO CO BUDE V ROCE 2008 PODLÉHAT DANI Z PŘÍJMŮ,
BUDE PODLÉHAT ODVODU POJISTNÉHO, S VÝJIMKAMI UVEDENÝMI V § 5 ODST. 2 resp. § 3 ODST.
2.
První změna je v písm. b), kde se k odstupnému
doplnila „odměna při skončení funkčního období náležející podle zákona o
obcích, o krajích a hlavním městě Praze“.
Tzn., že v případě poskytnutí odměny uvolněným funkcionářům po
skončení jejich funkčního období se pojistné odvádět nebude.
Druhá změna je v písm. f), které nově zní:
„f) plnění, které bylo poskytnuto poživateli starobního důchodu nebo plného
invalidního důchodu po uplynutí jednoho roku ode dne skončení zaměstnání.“
Z tohoto vyplývá, že v případě poskytnutí jakéhokoliv plnění
starobnímu nebo plně invalidnímu důchodci do jednoho roku ode dne skočení
zaměstnání, bude toto plnění podléhat odvodu pojistného.
Maximálním vyměřovacím základem pro placení
pojistného je částka ve výši čtyřicetiosminásobku průměrné mzdy. Za průměrnou
mzdu se považuje částka, která se vypočte jako součin všeobecného vyměřovacího
základu a koeficientu pro jeho přepočet za kalendářní rok, který o dva roky
předchází roku, pro který se průměrná mzda zjišťuje
VÝPOČET PRŮMĚRNÉ MZDY:
VVZ ZA ROK 2006 = 20050 Kč, koeficient pro jeho přepočet = 1,0753.
Průměrná mzda pro výpočet maximálního vyměřovacího základu činí
v roce 2006 po zaokrouhlení směrem nahoru 21560 Kč (20050x1,0753=21559,765 Kč).
48násobek průměrné mzdy je 1034880 Kč (21560x48), což odpovídá měsíčnímu
příjmu zaměstnance 86240 Kč.
JAK SE BUDE SLEDOVAT DODRŽENÍ MAXIMÁLNÍHO VYMĚŘOVACÍHO ZÁKLADU?
POZOR: vzhledem k tomu, že se z odměn členů statutárních orgánů bude odvádět pojistné na VZP, dojde pravděpodobně u některých zaměstnanců k dřívějšímu dosažení horní hranice pro odvod u pojistného na VZP.
ZMĚNY PROVEDENÉ POUZE VE ZDRAVOTNÍM POJIŠTĚNÍ
Do zákona 48/97 Sb. o veřejném zdravotním pojištění a do zákona
592/92 Sb. o pojistném na VZP se dostal text, podle kterého se do vyměřovacího
základu pro pojistné na VZP budou zahrnovat nikoliv příjmy, které jsou předmětem
daně z příjmů (jako je to u pojistného na SZ), ale příjmy zaměstnance ze
závislé činnosti a funkčních požitků, které jsou předmětem daně z příjmů a
které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním.
Za zaměstnance se podle nového § 5 zákona 48/97 Sb. bude považovat
fyzická osoba, které plynou příjmy ze závislé činnosti nebo funkčních požitků
podle § 6 zákona o daních z příjmů, s výjimkou
Takže pouze z těchto zaměstnání by se pojistné na
VZP neodvádělo. Z ostatních vztahů, ze kterých plynou příjmy ze závislé činnosti
se pojistné odvádět bude.
Příjmy ze závislé činnosti jsou uvedeny v § 6 odst. 1 písm. a) až d) zákona o
daních z příjmů. Mezi příjmy ze závislé činnosti patří
Ze všech těchto příjmů se bude pojistné na VZP
odvádět, tj. vč. odměn členů statutárních orgánů. Za příjem ze závislé
činnosti se ale považují i příjmy z příležitostných zaměstnání (§ 6 zákona
54/56 Sb. o nemocenském pojištění) a odměny neuvolněných funkcionářů
poskytované podle zákona o obcích, z kterých se do 31. 12. 2007 pojistné na VZP
neodvádělo.
Od 1. 1. 2008 se i z těchto „statutárních odměn“, „příležitostného
zaměstnání“ a „odměn neuvolněných funkcionářů“ pojistné na VZP odvádět
bude!
Tato novinka bude mít pochopitelně dopad i do
výpočtu tzv. „superhrubé mzdy“, protože o pojistné na VZP, které bude muset
z těchto odměn hradit zaměstnavatel, se zaměstnanci navýší jeho základ daně.
Např. člen statutárního orgánu bez podepsaného prohlášení k dani
pobírá měsíční odměnu 10000 Kč, z které se do konce roku 2007 odváděla pouze
20% daň z příjmů. Od ledna 2008 se bude z této odměny zaměstnanci srážet 450 Kč
na pojistné na VZP a daň 1635 tj. 15% z (10000+900(9% z 10000 Kč). Tomuto statutáři
zůstane 7915 Kč (10000-450-1635) místo dosud poskytovaných 8000 Kč (10000-20%daň).
Z toho vyplývá, že se při zjišťování denního
vyměřovacího základu bude vyměřovací základ zaměstnance dělit počtem
kalendářních dnů včetně dnů před vznikem pojištění, za které náležela
náhrada mzdy nebo platu.
Např. zaměstnanec má uzavřený pracovní poměr od 1. 5. 2007, ale
skutečný vstup do zaměstnání byl až 2. 5. Za den 1. 5. obdržel náhradu mzdy, ale
tento den se nepočítal do počtu kalendářních dnů připadajících na rozhodné
období. Nově se započítávat bude. Tzn., že za měsíc květen se do počtu
kalendářních dnů započte 31 dnů a nikoliv pouze 30 kalendářních dnů, jako tomu
bylo dosud.
POZNÁMKA: z poskytnuté
náhrady mzdy se pojistné na SZ odvádí již od 1. 1. 2007.
Zde se deklaruje, že nemocenské se bude poskytovat až
od 4. dne pracovní neschopnosti. První 3 dny pracovní neschopnosti nebudou placeny.
V návaznosti na tuto změnu se v odst. 3 § 15 větě první změnil text takto: „Nemocenské
se poskytuje od čtvrtého kalendářního dne pracovní neschopnosti do skončení
pracovní neschopnosti...“
Stejná změna je provedena v § 16 u karantény, kde se doplnilo, že
nemocenské po dobu karantény, bude náležet pokud bude karanténa delší než 3
kalendářní dny, tzn., že nemocenské bude také až od 4 dne karantény.
„(2) Výše nemocenského za kalendářní den činí
a) 60% denního vyměřovacího základu do 30. kalendářního
dne pracovní neschopnosti nebo karantény
b) 66% denního vyměřovacího základu od 31. kal. dne PN do
60. kal. dne PN
c) 72% denního vyměřovacího základu od 61. kal. dne PN nebo
karantény. Tzn., že nemocenská vyplácená zaměstnancům bude od 1.
1. 2008 nižší, protože za první 3 dny nebude náležet nic a až do 60. dne PN bude
procento nižší než v současné době (69%).
„(7) Částka denního vyměřovacího základu
vypočtená podle odst. 1 až 6 se upraví pro výpočet
a) nemocenského a podpory při ošetřování člena
rodiny tak, že z částky do 550 Kč se počítá 90%, z částky nad 550 Kč do 790 Kč
se počítá 60% a k částce nad 790 Kč se nepřihlíží,
b) vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a
mateřství a peněžité pomoci v mateřství tak, že částka 550 Kč se počítá v
plné výši, z částky nad 550 Kč do 790 Kč se počítá 60% a k částce nad 790 Kč
se nepřihlíží“.
Z toho vyplývá, že u nemocenské a OČR se bude do 550 Kč redukovat po
celou dobu pracovní neschopnosti (dosud se redukovalo pouze do 14 dnů PN). Díky
trvalé redukci bude výše nemocenského nižší i při 72% od 61. kalendářního dne
pracovní neschopnosti!
Maximální výše denního vyměřovacího základu pro nemocenské a
podporu při OČR bude 639 Kč (550x0,9+(790-550)x0,6). Pro peněžitou pomoc
zůstává maximální výše 694 Kč (550+(790-550)x0,6).
Nemocenské se bude poskytovat maximálně 81
kalendářních dnů (dosud 84 kalendářních dnů). Toto vyplývá z toho, že se
nemocenské neposkytuje za první 3 dny pracovní neschopnosti.
Dále se do § 21 doplnil tento text: „Nemocenské se poživateli starobního nebo
plného invalidního důchodu poskytuje nejdéle do dne, jímž končí zaměstnání“.
Z tohoto vyplývá, že pokud poživatel některého z těchto důchodů má pracovní
poměr skončit např. 31. 12. a onemocní 23. 12., bude se mu nemocenská vyplácet pouze
do 31. 12.
Ochranná lhůta se zkracuje ze 42 dnů na 7 dnů.
Podle přechodných ustanovení ochranná lhůta, která začala běžet
před 1. 1. 2008 a neskončila k 31. 12. 2007, bude ještě v délce 42 dnů.
Tzn., že zaměstnanec, který skončí zaměstnání 30. 12. 2007, bude
mít ochrannou lhůtu 42 dnů a zaměstnanec, který skončí 31. 12. 2007, pouze 7 dnů.
Pokud zaměstnanec porušil léčebný režim a dávky mu již byly vyplaceny, bude je muset vrátit (dosud se nevyplácejí pouze za dobu, za kterou ještě nebyly vyplaceny).
Pokud nárok na nemocenské vznikl před 1. 1. 2008 a
tento nárok trvá po 31. 12. 2007, poskytuje se nemocenské za podmínek, ve výši a po
dobu podle předpisů platných k 31. 12. 2007.
Tzn., že pokud někdo onemocní 30. 12. 2007, bude mu poskytováno
nemocenské ve výši a za podmínek platných v současné době. Stejně tak u
poživatele starobního důchodu, který onemocní koncem roku 2007 a pracovní poměr mu
končí k 31. 12. 2007, obdrží dávky po celou dobu nemoci a nikoliv pouze do skončení
pracovního poměru...
Výše podpory při ošetřování člena rodiny za
kalendářní den bude pouze 60% (dosud 69%) a podpora poživateli starobního nebo
plného invalidního důchodu se bude poskytovat nejdéle do dne, jímž končí pracovní
poměr. V případě osamělých se bude částka do 550 Kč redukovat po
celou dobu pobírání podpory (dosud pouze po dobu prvních 14 dnů…).
Z titulu běhu ochranné lhůty již nebude náležet podpora při
ošetřování člena rodiny.
Pokud nárok na podporu při OČR vznikl před 1. 1. 2008 a tento nárok trvá po 31. 12.
2007, poskytuje se podpora za podmínek, ve výši a po dobu podle předpisů platných k
31. 12. 2007.
„Pokud u zaměstnankyně za trvání téhož
zaměstnání vznikne nárok na další peněžitou pomoc v mateřství z tohoto
zaměstnání v období do 4 let věku předchozího dítěte, považuje se za denní
vyměřovací základ denní vyměřovací základ zjištěný pro výpočet předchozí
peněžité pomoci v mateřství, pokud je vyšší než denní vyměřovací základ
zjištěný pro výpočet další peněžité pomoci v mateřství; přitom se
porovnávají denní vyměřovací základy před jejich redukcí“.
Z toho vyplývá, že pokud si žena při pobírání rodičovského
příspěvku přivydělávala a než dosáhlo první dítě věku 4 let odešla na další
peněžitou pomoc v mateřství, použije se u ní denní vyměřovací základ, který je
výhodnější.
Obdobný text, který byl uveden v § 18 zákona 54/56 Sb. o NP, se zároveň
v tomto zákonu zrušil.
Z toho vyplývá, že i těmto „osamělým zaměstnankyním“ bude poskytována peněžitá pomoc pouze po dobu 28 týdnů. Podle přechodného ustanovení jim však bude náležet peněžitá pomoc 37 týdnů v případě, že nárok na peněžitou pomoc vznikl před 1. 1. 2008.
Výše peněžité pomoci v mateřství zůstává 69% z neredukovaných 550 Kč a ochranná lhůta u těhotných zůstává 6 měsíců. Vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství nedoznal oproti roku 2007 žádných změn.
Jednotlivé dávky SSP budou po „zpřísnění“ provedeném reformou poskytovány v těchto výších:
Nárok na přídavek má nezaopatřené dítě, jestliže
rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje součin životního minima rodiny a koeficientu
2,40.
Výše přídavku na dítě činí za kalendářní měsíc:
500 Kč - u dítěte do 6 let (dosud 256 až 576 Kč)
610 Kč - u dítěte od 6 do 15 let (dosud 314 až 706 Kč)
700 Kč - u dítěte od 15 do 26 let (dosud 360 až 810 Kč).
Z toho vyplývá, že přídavek na dítě se již nebude vyplácet rodinám,
jejichž rozhodný příjem bude nad 2,40 ŽM do 3,00 ŽM a jeho výše odpovídá výši,
která platila pro tzv. „základní výměru přídavku“ zaokrouhlenou na desetikoruny
nahoru.
Nárok na sociální příplatek má rodič pečující alespoň o jedno nezaopatřené dítě, jestliže rozhodný příjem v rodině je nižší než součin částky životního minima rodiny a koeficientu 2,00. Dosud se příplatek poskytoval při rozhodném příjmu do 2,20 ŽM. Konkrétní výše příplatku se odvíjí od výše příjmu v rodině.
Tato dávka zůstává jediná beze změn.
Podmínky pro nárok na rodičovský příspěvek jsou i nadále tyto
Výše rodičovského příspěvku je stanovena takto:
11400 Kč - pokud jej bude pobírat do 2 let věku dítěte (zvýšená výměra)
7600 Kč - pokud se rozhodne jej pobírat do 3 let věku dítěte (základní
výměra)
3800 Kč - pokud se rozhodne jej pobírat do 4 let věku dítěte (snížená
výměra).
Rozhodnout se o délce pobírání rodičovského příspěvku bude muset
ten, kdo bude rodičovský příspěvek pobírat, a to nejpozději do konce kal. měsíce
následujícího po 22 týdnu (31 týdnu) života dítěte, zda jej chce pobírat
do dvou let věku dítěte.
POZOR: aby mohl rodič pobírat
rodičovský příspěvek ve zvýšené výměře, musel mít denní výši peněžité
pomoci v mateřství vyšší než 380 Kč. Pokud měl nižší než 380 Kč, bude
náležet rodičovský příspěvek v základní nebo ve snížené výměře.
Druhý rozhodovací moment je v 21 měsících věku dítěte, kde si
může rodič požádat o pobírání rodičovského příspěvku v základní výměře
do 3 let věku dítěte.
Pokud rodič neučiní nic, bude mu náležet rodičovský příspěvek v
základní výměře do 21 měsíců věku dítěte a od 22 měsíce do 4 let věku
dítěte ve snížené výměře.
Podle přechodných ustanovení bude rodičovský příspěvek
poskytován těm, kterým se dítě narodilo do 31. 12. 2007 takto:
Tato dávka byla pro rok 2008 zrušena.
Výše příspěvku při převzetí dítěte bude činit
8000 Kč - při převzetí dítěte do 6 let
9000 Kč - při převzetí dítěte od 6 let do 15 let
10000 Kč - při převzetí dítěte od 15 let do 26 let.
Dosud činil tento příspěvek součin částky životního minima dítěte a koeficientu
4,45.
Výše porodného je stanovena jednotně na každé narozené dítě ve výši 13000 Kč (dosud bylo na 1 dítě 17760 Kč, na dvě děti 53120 Kč atd.).
Pohřebné činí i nadále 5000 Kč, ale bude
náležet pouze osobě, která vypravila pohřeb
a) dítěti, které bylo ke dni smrti
nezaopatřeným dítětem, nebo
b) osobě, která byla ke dni smrti rodičem
nezaopatřeného dítěte, jestliže tyto osoby měly trvalý pobyt na území ČR.
Tzn., že pohřebné bude náležet pouze v případě úmrtí nezaopatřeného dítěte
nebo při úmrtí rodiče nezaopatřeného dítěte.
V zákonu o zaměstnanosti došlo k zpřísnění v oblasti poskytování podpory v nezaměstnanosti a k úpravě výše poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se ZP.
se kterým byl v době posledních 6 měsíců před
zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání zaměstnavatelem skončen
pracovněprávní vztah z důvodu porušení povinností vyplývajících z právních
předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem.
Tím, že je zde odkaz na § 55 odst. 1 písm. b) a § 52 písm. g) ZP, se nebude podpora
poskytovat při okamžitém zrušení pracovního poměru (§ 55) a při skončení
pracovního poměru výpovědí ze strany zaměstnavatele podle § 52 písm. g).
Zaměstnavatelé budou muset důvod skončení pracovního poměru uvést na potvrzení o
zaměstnání (viz změny v ZP uvedené dále).
V § 78 odst. 2 se stanovila výše příspěvku pro
zaměstnavatele zaměstnávajícího více než 50% osob se ZP z celkového počtu svých
zaměstnanců tak, že bude poskytnuta ve výši skutečně vynaložených mzdových
nákladů na zaměstnance, který je osobou se ZP vč. příspěvku na pojistné na SZ a
VZP, které hradí zaměstnavatel, nejvýše však
a) 9000 Kč za každou zaměstnanou osobu s těžším zdravotním postižením
b) 6500 Kč za každou jinou osobu se zdravotním postižením.
Dosud byla výše příspěvku vypočtena násobkem z průměrné
měsíční mzdy za I. až III. čtvrtletí předchozího kalendářního roku. V roce
2006 byla tato průměrná mzda 19635 Kč, tzn., že příspěvek na osobu s těžším
zdravotním postižením se poskytuje v roce 2007 v částce 12959 Kč (19635x0,66) a za
každou jinou osobu se ZP 6480 Kč (19635x0,33). Tyto částky se vypočetly a poskytly
bez ohledu na to, kolik byly skutečně vynaložené mzdové náklady, tzn., že
příspěvek mohl být i vyšší než skutečně vynaložené mzdové náklady!
Pro rok 2008 to znamená, že ke snížení příspěvku dojde u osob plně
invalidních. U osob, které jsou částečně invalidní nebo u osob zdravotně
znevýhodněných bude výše příspěvku pro rok 2008 o 20 Kč vyšší oproti roku
2007.
se při řízení o poskytnutí podpory v
nezaměstnanosti, které nebylo dokončeno před 1. 1. 2008, bude postupovat podle znění
zákona účinného k 31. 12. 2007. Tzn., že podporu dostane uchazeč o zaměstnání,
s kterým byl v roce 2007 okamžitě zrušen pracovní poměr, pokud o podporu požádá
do 31. 12. 2007.
Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se ZP se za IV. čtvrtletí
2007 poskytne podle předpisů platných do 31. 12. 2007. Toto je z důvodu, že se
příspěvek poskytuje čtvrtletně zpětně…
V zákoníku práce jsou provedeny především změny ve
výpočtu náhrady mzdy za dobu prvních 14 dnů pracovní neschopnosti (§§ 192 až
194). Vzhledem k tomu, že účinnost těchto paragrafů je odložena až do doby, kdy
nabude účinnosti nový zákon o nemocenském pojištění (tj. od 1. 1. 2009), nemá
smysl se zatím těmto změnám věnovat.
Důležitou změnou v ZP pro naši práci je doplnění nového písm.) d) v
§ 313 odst. 1, který řeší to, co musí obsahovat potvrzení o zaměstnání. Podle
nového písm. d) musí obsahovat:
„d) zda byl pracovněprávní vztah zaměstnavatelem skončen z důvodu porušení
povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem
vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem.“
Dosavadní písm. d) až f) se označují jako písm. e) až g).
Z toho vyplývá, že na potvrzení o zaměstnání je třeba od 1. 1. 2008
uvádět, zda byl se zaměstnancem skončen pracovní poměr podle § 52 odst. g) nebo
okamžitě zrušen podle § 55 odst. 1 písm. b). V případě, že byl se zaměstnancem
takto ukončen pracovní poměr, nebude mít jako uchazeč o zaměstnání nárok na
podporu v nezaměstnanosti.
POZOR: jiné důvody ukončení
pracovního poměru se na potvrzení o zaměstnání neuvádí.
V zákonu 155/95 Sb. o důchodovém pojištění je
nejdůležitější změna provedena vložením nového § 105b, z kterého
vyplývá, že za dobu pojištění a zároveň za vyloučenou dobu pojištění se
považuje též období prvních tří kalendářních dnů pracovní neschopnosti nebo
karantény, za které se nemocenské neposkytuje.
Tzn., že do doby pojištění se první 3 dny PN započítávají (§ 11
odst. 2) a zároveň se považují za vyloučenou dobu podle § 16 odst. 4 písm. a).
Podle § 16 odst. 2 nesmí být úhrn vyměřovacích základů
pojištěnce za každý kalendářní rok po roce 2007 vyšší než maximální
vyměřovací základ pro pojistné stanovený pro tento rok.
Z této změny vyplývá, že do osobního vyměřovacího základu se
započte maximální vyměřovací základ pro pojistné (tj. v roce 2008 maximálně
1034880 Kč).
V případě, že vyplácíme společníkům s.r.o.
podíl na zisku z majetkového podílu na s.r.o., je třeba rovněž jejich příjem
navýšit o pojistné, které hradí zaměstnavatel?
Ne, zde se jedná o příjem z kapitálového majetku podle § 8 zákona o
daních z příjmů, z kterého se odvádí pouze 15% srážková daň.
Zaměstnáváme zaměstnance na dohodu o provedení
práce a poskytli jsme mu vozidlo k služebnímu a soukromému užívání. Musíme z 1%
ze vstupní ceny vozidla odvádět sociální a zdravotní pojištění?
Vzhledem k tomu, že vozidlo bylo poskytnuto v zaměstnání, které
nezakládá účast na NP, nebude se z této částky odvádět pojistné na SZ. Pro
účely pojistného na VZP se za zaměstnance nepovažuje osoba činná na základě
dohody o provedení práce a tudíž se nebude odvádět ani zdravotní pojištění.
Musí zaměstnanci vyplnit nová prohlášení k dani
na rok 2008?
Podle „Upozornění k tiskopisu Prohlášení poplatníka daně…“,
které bylo zveřejněno na stránkách MF, jsou vzory č. 16 a 17 platné i pro rok 2008.
Vzor prohlášení č. 18 doporučujeme dávat podepsat pouze zaměstnancům, kteří
nově nastoupí.
Vyplácíme zaměstnanci náhradu za ztrátu na
výdělku za pracovní úraz, který vznikl před účinností povinného zákonného
pojištění. Tato náhrada se vypočte v čistém a navýší se o 20% a z takto
vypočtené částky srážíme daň. Musíme i v tomto případě navýšit zaměstnanci
základ daně o pojistné, které je povinen platit zaměstnavatel sám za sebe?
Vzhledem k tomu, že z náhrad za ztrátu na výdělku se podle § 5 odst.
2 zákona o pojistném na SZ a § 3 odst. 2 zákona o pojistném na VZP, pojistné
neodvádí, není třeba základ daně zaměstnance o nic navyšovat a daň 15% se
sráží z náhrady navýšené pouze o povinných 20%.
Vyplácíme odměnu členovi statutárního orgánu,
který je daňovým nerezidentem v ČR. Tuto odměnu jsme pouze danili 25% srážkovou
daní. Jak v tomto případě postupovat v roce 2008?
Vzhledem k tomu, že se jedná o příjem ze závislé činnosti, bude
třeba z této statutární odměny odvést pojistné na VZP a základ daně navýšit o
dvě třetiny pojistného na VZP vypočteného z této odměny. Z tohoto základu daně
bude srážková daň 15%.