7/ POSKYTOVÁNÍ PŘÍPLATKU ZA VEDENÍ VE ŠKOLÁCH


   V poslední době se objevila problematika, jak správně určit stupeň řízení ve školách. Některé školy postupují tak, že mají postaveny stupně řízení takto: ředitel - zástupce ředitele - učitelé - školník - uklizečky. Podle této konstrukce je ředitel vedoucím zaměstnancem na 4. stupni řízení.
   Zde je třeba si uvědomit, že o stupně řízení se jedná v případě, kdy v organizační struktuře řídí každý vedoucí na vyšším stupni řízení vedoucího na nižším stupni řízení, takže se řízení prolíná v celé struktuře od nejvyššího stupně řízení po nejnižší stupeň.
   Z této definice řízení a podle posledních výkladů se ale v tomto případě jedná o tzv. „účelové stupně řízení“, protože ředitel na většině škol řídí jak svého zástupce, tak ostatní učitele. Další chybou v této konstrukci je, že není řídící vazba mezi učiteli a školníkem, který bude nejspíše řízen přímo ředitelem školy nebo jeho zástupcem. Z tohoto vyplývá, že ředitel školy je vedoucím zaměstnancem na druhém stupni řízení a nikoliv na čtvrtém.
   Pochopitelně, pokud bude ve škole složitější organizační struktura tak to, co je uvedeno výše nemusí platit, ale ve většině škol je struktura jednoduchá.
   NÁŠ NÁZOR: Vzhledem k tomu, že většina škol nevyužívá plně výši příplatku za řízení v rámci stanoveného rozpětí, je řešením poskytnutí příplatku ve druhém stupni ve výši 35% místo dosud používaného příplatku ve čtvrtém stupni řízení ve výši stejných 35%...