7/ POSKYTOVÁNÍ PŘÍPLATKU ZA VEDENÍ VE ŠKOLÁCH
V poslední době se objevila
problematika, jak správně určit stupeň řízení ve školách. Některé školy
postupují tak, že mají postaveny stupně řízení takto: ředitel - zástupce
ředitele - učitelé - školník - uklizečky. Podle této konstrukce je ředitel
vedoucím zaměstnancem na 4. stupni řízení.
Zde je třeba si uvědomit, že o stupně řízení se jedná v
případě, kdy v organizační struktuře řídí každý vedoucí na vyšším stupni
řízení vedoucího na nižším stupni řízení, takže se řízení prolíná v
celé struktuře od nejvyššího stupně řízení po nejnižší stupeň.
Z této definice řízení a podle posledních výkladů se ale v tomto
případě jedná o tzv. „účelové stupně řízení“, protože ředitel na
většině škol řídí jak svého zástupce, tak ostatní učitele. Další chybou v
této konstrukci je, že není řídící vazba mezi učiteli a školníkem, který bude
nejspíše řízen přímo ředitelem školy nebo jeho zástupcem. Z tohoto vyplývá, že
ředitel školy je vedoucím zaměstnancem na druhém stupni řízení a nikoliv na
čtvrtém.
Pochopitelně, pokud bude ve škole složitější organizační struktura
tak to, co je uvedeno výše nemusí platit, ale ve většině škol je struktura
jednoduchá.
NÁŠ NÁZOR: Vzhledem k tomu,
že většina škol nevyužívá plně výši příplatku za řízení v rámci
stanoveného rozpětí, je řešením poskytnutí příplatku ve druhém stupni ve výši
35% místo dosud používaného příplatku ve čtvrtém stupni řízení ve výši
stejných 35%...