7/ ZAHRNOVÁNÍ DAŇOVÉHO BONUSU DO ČISTÉ MZDY PRO ÚČELY SRÁŽEK ZE MZDY


   V současné době se opět objevily výklady o tom, že je třeba zahrnout daňový bonus do čisté mzdy pro účely srážek ze mzdy. Např. Mgr. Petr Pelech v knize Zdanění mezd a platů v roce 2011, k tomu na straně 135 uvádí, citujeme:
   „Sleva na dani se uplatní do výše daňové povinnosti a pokud nárok na daňové zvýhodnění je vyšší než daňová povinnost, je vzniklý rozdíl daňovým bonusem. Z toho je patrné, že daňový bonus je tzv. záporná daň a je proto součástí čistého příjmu. Z toho vyplývá, že při provádění srážek ze mzdy je nutné provádět srážky i z daňového bonusu.“ Konec citace.
   Pokud by platil tento výklad, tak by bylo třeba zahrnovat daňový bonus i do čistého výdělku pro Úřad práce, který by z něho vypočítával podporu v nezaměstnanosti, protože text § 356 odst. 3 ZP je stejný jako text § 277 odst. 1 zákona 99/63 Sb., občanského soudního řádu. Pro porovnání uvádíme text obou těchto paragrafů vedle sebe.
   § 356 odst. 3 ZP
   „Má-li být uplatněn průměrný měsíční čistý výdělek, zjistí se tento výdělek z průměrného měsíčního hrubého výdělku odečtením pojistného na SZ a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pojistného na VZP a zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, vypočtených podle podmínek a sazeb platných pro zaměstnance v měsíci, v němž se průměrný měsíční čistý výdělek zjišťuje.“
   § 277 odst. 1 občanského soudního řádu
   „Srážky se provádějí z čisté mzdy, která se vypočte tak, že se od mzdy odečte záloha na daň z příjmů fyzických osob srážená z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků, pojistné na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění (dále jen "srážené částky"). Srážené částky se vypočtou podle podmínek a sazeb platných pro povinného v měsíci, za který se čistá mzda zjišťuje.“
   Ve zjišťování čisté mzdy (pro srážky ze mzdy) a průměrného měsíčního čistého výdělku (pro pobírání podpory v nezaměstnanosti) není žádný rozdíl v tom, jak se odečte záloha na daň z příjmů fyzických osob, tzn., že pokud by byl daňový bonus tzv. „zápornou daní“, musel by se započíst i do průměrného měsíčního čistého výdělku pro Úřad práce pro účely poskytování podpory v nezaměstnanosti.

  
   V DIS č. 8/2009 jsme otiskli stanovisko MPSV k zahrnování daňového bonusu do průměrného čistého výdělku pro Úřad práce, kde se mimo jiné uvádí, že
   „Daňový bonus však již není součástí zálohy na daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti vypočtené podle podmínek a sazeb platných pro zaměstnance v měsíci, v němž se průměrný měsíční výdělek zjišťuje a nelze jej proto považovat za plnění spojené s výkonem práce poplatníka, tj. mzdou, která je základem pro zjištění průměrného výdělku. Z uvedené skutečnosti vyplývá, že daňové bonusy se do výpočtu průměrného měsíčního čistého výdělku nezahrnují. Toto stanovisko bylo konzultováno s Ministerstvem financí.“
   ZÁVĚR: na základě výše uvedeného se domníváme, že při zjišťování čisté mzdy pro účely srážek ze mzdy i pro účely zjišťování průměrného měsíčního čistého výdělku pro výpočet podpory v nezaměstnanosti by se daňový bonus do čistého výdělku zahrnovat neměl, protože není součástí zálohy na daň z příjmů.
   Vývoj názorů k zahrnování daňového bonusu do mzdy pro účely srážek ze mzdy budeme i nadále sledovat a v případě změny stanovisek kompetentních ministerstev Vás budeme včas informovat.