7/ ODPOVĚDI NA DOTAZY
17/2010 Zaměstnavatel dal svým zaměstnancům do pracovní smlouvy, jako místo výkonu práce, jejich bydliště. Zaměstnanci ráno vyjíždějí služebními auty za svou prací po zákaznících a jsou tudíž každý den na pracovní cestě. Musí si za každý den vyplnit cestovní příkaz, aby dostali stravné? Je možné poskytnout zaměstnanci, který nepředloží cestovní příkaz, stravenky?
Zaměstnanec, který je na pracovní cestě, má nárok
na cestovní náhrady podle §§ 157 až 165 ZP a zaměstnavatel je povinen mu je
poskytnout. Jestliže není dohodnuto jinak, je zaměstnanec povinen do 10 pracovních
dnů po ukončení pracovní cesty předložit zaměstnavateli písemné doklady
potřebné k vyúčtování cestovních náhrad (§ 183 odst. 3 ZP). Z tohoto vyplývá,
že zaměstnanec musí doklady potřebné k vyúčtování předložit. Jakou formou budou
předloženy, záleží na zaměstnavateli. Ve vašem případě se bude jednat patrně
pouze o stravné a v tomto případě by jako podklad mohla sloužit kniha, z které by
mělo být zřejmé, kdy zaměstnanec na pracovní cestu nastoupil a kdy ji ukončil.
Rovněž by bylo vhodné s ním dohodnout, že vyúčtování cestovních náhrad bude
provedeno vždy po ukončení měsíce.
Poskytování stravenek místo stravného při pracovního cestě odporuje
tomu, že je zaměstnavatel povinen poskytnout cestovní náhrady. Kromě toho by bylo
poskytování stravenek pro zaměstnavatele nevýhodné, protože podle § 24 odst. 2
písm. j) bod 4 ZDP je daňově uznatelným výdajem příspěvek na stravování, ale jen
v případě, že zaměstnanci v průběhu směny nevznikne nárok na stravné. A zde
nárok vznikne…
18/2010 Jsme podnikatelská sféra a zaměstnancům s měsíční mzdou poskytujeme osobní ohodnocení. Osobní ohodnocení krátíme pouze v případě, že zaměstnanec čerpá dovolenou, je v pracovní neschopnosti nebo mu náleží náhrada mzdy pro překážky v práci. Musíme krátit osobní ohodnocení i v případě, že zaměstnanci připadl na jeho obvyklý pracovní den svátek, za který mu náleží náhrada mzdy?
U zaměstnavatelů, kteří poskytují zaměstnancům mzdu (podnikatelská sféra), by měl být způsob odměňování sjednán v kolektivní smlouvě, pracovní nebo jiné smlouvě nebo ji zaměstnavatel stanoví ve vnitřním předpisu. Kromě složek mzdy uvedených v §§ 114 až 119, které je nutno poskytovat povinně, může zaměstnavatel poskytnout další složky mzdy. Podmínky, výši a pravidla pro poskytování těchto složek mzdy by si měl stanovit ve vnitřním předpisu nebo sjednat v kolektivní smlouvě. Z toho vyplývá, že pro poskytnutí osobního ohodnocení za svátek, za který zaměstnanec obdržel náhradu mzdy, bude rozhodující to, co je k jeho poskytování sjednáno v kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu.
19/2010 Zaměstnanci mají v pracovní smlouvě uvedeno místo výkonu práce České Budějovice s konkrétní adresou. Část těchto zaměstnanců jezdí na pracovní cesty do různých částí Českých Budějovic. Vnitřní audit trvá na tom, že by měli zaměstnanci obdržet dodatek k pracovní smlouvě s uvedením pravidelného pracoviště pro účely náhrad jízdních výdajů za použití MHD. Je uvedení pravidelného pracoviště do pracovní smlouvy nutné?
Poskytnutí náhrady jízdních výdajů za použití místní hromadné dopravy při pracovních cestách v obci, ve které má zaměstnanec sjednáno místo výkonu práce, řeší § 159 odst. 2 ZP tak, že zaměstnavatel poskytne tuto náhradu ve výši odpovídající ceně jízdenky platné v době konání pracovní cesty, aniž by zaměstnanec musel jízdní výdaje prokazovat. Sjednání pravidelného pracoviště pro účely náhrad jízdních výdajů za MHD není v tomto případě nutné, protože jestliže bude mít zaměstnanec pravidelné pracoviště České Budějovice, Česká ul. čp… nebo České Budějovice, náměstí Přemysla Otakara čp… bude mu poskytována náhrada jízdních výdajů za MHD úplně stejně.
20/2010 Poskytujeme zaměstnancům příspěvky na penzijní připojištění. Můžeme poskytovat tento příspěvek také zaměstnankyni, která nastupuje na mateřskou dovolenou a poté bude čerpat rodičovskou dovolenou? V případě, že ano, bude se jednat o daňově uznatelný výdaj?
Příspěvek na penzijní připojištění je podle § 6 odst. 9 písm p) ZDP do roční výše 24000 Kč u zaměstnance od daně osvobozen. Pokud bude poskytován do této výše, nebude se z něho odvádět záloha na daň a ani jedno pojistné, a to u všech zaměstnanců, kterým je poskytován. Aby se jednalo o daňově uznatelný výdaj mělo by být poskytování příspěvku sjednáno v kolektivní smlouvě nebo stanoveno ve vnitřním předpisu (§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP) jako „práva zaměstnanců vyplývající z KS, vnitřního předpisu…“.
21/2010 Naše zaměstnankyně si požádala o přiznání starobního důchodu od 1. 3. 2010. Pracovní poměr ale neukončila a nadále pracuje. Nyní od nás požaduje odměnu, kterou poskytujeme při odchodu do starobního důchodu. Má na tuto odměnu nárok, jestliže neukončila pracovní poměr?
Zde bude záležet na tom, zda jste nepodnikatelská sféra a poskytujete odměny podle vyhl. 114/2002 Sb. o FKSP nebo jste podnikatelská sféra a odměnu poskytujete podle KS nebo vnitřního předpisu. U nepodnikatelské sféry by se měla odměna vyplatit podle § 14 odst. 1 písm. d) vyhl. o FKSP „při prvním odchodu do starobního nebo plného invalidního důchodu“. Tzn., že by odměna zaměstnankyni náležela ihned v měsíci březnu 2010. Pokud by měl zaměstnavatel podnikatelské sféry upraveno poskytování odměny v KS nebo vnitřním předpisu např. takto: „při prvním skončení zaměstnání po vzniku nároku na starobní důchod“, náležela by tato odměna až při skončení zaměstnání. Pochopitelně tento postup lze, při současných problémech se skončením zaměstnání u starobních důchodců, vřele doporučit.
22/2010 Musí zaměstnankyně podávat zaměstnavateli písemnou žádost o poskytnutí rodičovské dovolené po skončení mateřské dovolené (resp. po vyčerpání dovolené na zotavenou bezprostředně po skončení mateřské dovolené)?
V § 196 ZP není uvedena jako podmínka pro přiznání rodičovské dovolené písemná forma. Vzhledem k tomu, že se rodičovská dovolená poskytuje v rozsahu, o jaký zaměstnankyně požádá, ne však déle než dítě dosáhne věku 3 let, doporučujeme písemnou formu žádosti nebo písemný záznam o ústní žádosti žadatelky. Písemná forma zajistí oběma stranám právní jistotu do budoucna.
23/2010 Zaměstnankyně požádala po rodičovské dovolené (končila 3. 1. 2010) o neplacené volno do 4 let věku dítěte, tj. do 3. 1. 2011. Nyní v březnu žádá o zrušení neplaceného volna a chce nastoupit do práce. V současné době nemáme žádné volné pracovní místo. Jsme povinni ji zrušit neplacené volno?
Jestliže zaměstnankyně požádala o neplacené volno a zaměstnavatel s jeho poskytnutím souhlasil, může být toto zrušeno jen po souhlasu obou stran. Pokud nemá zaměstnavatel volné pracovní místo odpovídající pracovní smlouvě zaměstnankyně, nemusí na dřívější nástup přistoupit.