1/ ZÁVODNÍ PREVENTIVNÍ PÉČE (ZPP) - DRUHY LÉKAŘSKÝCH PROHLÍDEK PROVÁDĚNÝCH V RÁMCI ZPP A JEDEN Z MOŽNÝCH VZORŮ SMLOUVY S LÉKAŘSKÝM ZAŘÍZENÍM
V dnešním čísle dokončujeme výklad k problematice závodní preventivní péče. Podrobný výklad bude proveden na seminářích v měsíci září, kde každý účastník obdrží samostatně neprodejnou brožuru, která se týká této problematiky a dozví se některé informace, které nelze písemně publikovat……
Zaměstnavatel je povinen zabezpečit vykonání
lékařských preventivních prohlídek a očkování zaměstnanců, včetně osob
ucházejících se o zaměstnání v případech, kdy mu to ukládají právní
předpisy. Jedná se o preventivní prohlídky zásadně povinné - předepsané.
S povinností zaměstnavatele zajistit preventivní prohlídky přímo souvisí i
povinnost zaměstnanců se jim podrobit.
Jestliže zaměstnavatel zajistil závodní preventivní
péči, musí každý zaměstnanec absolvovat vstupní, periodické či řadové,
výstupní a případné mimořádné prohlídky. Nemá-li zaměstnavatel zařízení
(lékaře) závodní preventivní péče (podle zákonů by jej mít měl), musí uvedené
prohlídky zabezpečit v jiném zdravotním zařízení u zaměstnanců, u nichž jsou
tyto prohlídky vyžadovány právními předpisy (např. řidiči, riziková
pracoviště, zaměstnanci pracující v noci, mladiství aj.)
Nerespektování pokynu podrobit se předepsané prohlídce, může být hodnoceno jako
porušení pracovní kázně.
Má-li zaměstnavatel zařízení (lékaře) závodní preventivní péče (a to by měl
mít), musí zaměstnanci absolvovat všechny předepsané prohlídky v tomto zařízení
(§ 9 odst. 2 zákona o péči o zdraví lidu)
Zaměstnavatel je povinen: | |
- | informovat zaměstnance, do jaké kategorie byla zařazena jimi vykonávaná práce (§ 133 odst. 1 písm. b) ZP) |
- | sdělit zaměstnancům, které zdravotnické zařízení jim poskytuje závodní preventivní péči a jakým prohlídkám příp. očkování jsou povinni se podrobit (§ 133 odst. 1 písm. d) ZP) |
Vstupní prohlídky
Pokud požaduje zaměstnavatel na zájemci o zaměstnání
předložení lékařského potvrzení, že může vykonávat práci, na kterou má být
přijat a občan si zajišťuje tuto prohlídku sám, (bez průvodního listu
zaměstnavatele), nejde v zásadě o vstupní prohlídku (tento občan si ji tedy i sám
hradí), která je právním předpisem předepsána.
Předepsaná vstupní prohlídka je například při přijímání
mladistvého zaměstnance nebo při přijímání občana na práci v noci. Takovou
vstupní prohlídku pak hradí zaměstnavatel.
Výstupní prohlídky
Výstupní prohlídky se provádí při ukončení práce v daném pracovním
zařazení ať již z důvodu ukončení pracovního poměru nebo před převedením
zaměstnance na jinou práci. Na základě takové prohlídky je možno předejít
případným sporům, zda onemocnění zjištěné s odstupem let vzniklo v souvislosti s
výkonem práce.
Periodické prohlídky
Podle ustanovení § 9 odst. 2 písm. b) Směrnice MZ č. 49/1967
zaměstnavatelé nesmějí dovolit zaměstnancům konat pracovní činnost, jejíž výkon
je podmíněn kladným závěrem lékařské prohlídky, pokud se ve stanovené lhůtě
prohlídce nepodrobili.
Nenařídí-li a nezajistí zaměstnavatel zaměstnanci tuto prohlídku podle
právního předpisu, není zaměstnanec povinen ani oprávněn příslušnou práci konat
a jde o překážku na straně zaměstnavatele.(§ 130 odst. 1 ZP)
Pokud se zaměstnanec odmítne předepsané periodické prohlídky
zúčastnit, nemůže práci vykonávat a jde o překážku v práci na straně
zaměstnance a o porušení pracovní kázně. Zaměstnavatel může dát zaměstnanci
výpověď podle § 46 odst. 1 písm. e) ZP.
Mimořádné prohlídky
Mimořádné prohlídky jsou předepsány u zaměstnanců,
vykonávajících epidemiologicky závažné činnosti a u zaměstnanců podléhajícím
režimu periodických prohlídek. Podnětem k takovým prohlídkám je důvodné
podezření změny zdravotní způsobilosti zaměstnance. Nevykonání mimořádné
prohlídky je třeba posuzovat obdobně jako u periodické prohlídky.
Řadové prohlídky
Tyto prohlídky nejsou podmíněny kladným závěrem, aby mohla být
určitá práce dále vykonávána. Týká se např. administrativy a řídících funkcí
a jejich důvodem je využití závodní preventivní péče pro všechny zaměstnance.
Pravidelné prohlídky
zvláštních skupin zaměstnanců
Jde o pravidelné (periodické) prohlídky zaměstnanců pracujících
pravidelně v noci a mladistvých. (§ 99 odst. 4 písm. b) a § 168 odst. 1 písm. b)
ZP). Zaměstnavatel má povinnost zajistit tyto prohlídky pravidelně podle potřeby,
nejméně jedenkrát ročně. Tyto skupiny zaměstnanců se prohlídkám musí podrobit
(§ 73 odst. 1 písm. c), § 135 odst. 4 písm. b) a c) ZP, u mladistvých též § 168
odst. 2 ZP). Nepodrobení se je porušením pracovní kázně.
Následné prohlídky
Provádějí se v případech, kdy lze předpokládat, že jde o
takové vlivy pracovního prostředí, které se mohou nepříznivě projevit i po delší
době. Jedná se o práce na rizikových pracovištích. Tyto prohlídky mohou nařídit
orgány ochrany veřejného zdraví zaměstnavateli. (např. práce při dobývání
hornin, kamenného uhlí, práce s azbestem apod.)
Pokud zaměstnanec absolvuje povinnou prohlídku, kterou právní předpis zahrnuje do závodní preventivní péče, je účast na takové prohlídce překážkou v práci na straně zaměstnance z důvodu obecného zájmu (občanské povinnosti, § 124 ZP, § 14 odst. 3 NV r. 108/94 Sb.,) K výkonu občanských povinností zaměstnanci využívají především svého volného času. Pokud je ve výjimečných případech nelze provést mimo pracovní dobu a je třeba je vykonat v pracovní době, poskytne zaměstnavatel zaměstnanci volno s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku.
V případě, že má zaměstnavatel zajištěnou závodní preventivní péči, mělo by toto pracoviště zajistit veškeré zde uvedené prohlídky. Pro případ, že nemáte závodní preventivní péči zajištěnu, je v příloze dnešního čísla uveden VZOR smlouvy s lékařským zařízením, které ji je schopno zajistit.
Pravomoc provádět kontrolu v oblasti závodní preventivní péče mají tyto státní orgány: | |
1. | orgány ochrany veřejného zdraví, (§ 78 a násl. zákona č. 258/2000 Sb., tj. Ministerstvo zdravotnictví, krajští hygienici, okresní, městští hygienici, Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra) |
2. | orgány státního odborného dozoru nad bezpečností práce(Český úřad bezpečnosti práce a inspektoráty bezpečnosti práce), |
3. | státní orgány práce (Ministerstvo práce a sociálních věcí a úřady práce), |
4. | specializované (odvětvové či oborové) státní orgány |
5. | ústřední orgány vůči podřízeným organizacím |
Takže tolik ve stručnosti k provádění závodní preventivní péče. Konkrétní příklady a praktické poznatky z jejího uplatnění si řekneme na zářijových seminářích, kde budete seznámeni i s některými „slabinami“ stávající legislativy v této oblasti.